Magyar Nemzet, 2013. január (76. évfolyam, 1-30. szám)

2013-01-02 / 1. szám

Az Alkotmánybíróságnak az alaptörvény átmeneti rendel­kezéseit megsemmisítő dönté­se szembement az alaptör­vénnyel - nyilatkozta a fide­­szes Gulyás Gergely. A lapunk által megkérdezett alkot­mányjogászok szerint a testü­let nem is vizsgálhatta volna ezt a jogszabályt.­ ­­ Puhál­ Tamás_______________ A­z Alkotmánybíróság (AB) múlt pénteki határozata, amellyel formai okok miatt meg­semmisítette az alaptörvény előze­tes választási regisztrációt is tar­talmazó átmeneti rendelkezéseit, a Sólyom László nevével fémjelzett korszak legaktivistább döntéseit idézi - nyilatkozta a Népszabad­ságnak Gulyás Gergely, a Fidesz jo­gi szakpolitikusa. Kiemelte, a Fi­desz tiszteletben tartja a döntést, ám személyes véleménye szerint az szembemegy az alaptörvény azon rendelkezésével, amely alkot­mányos státust biztosított az át­meneti rendelkezéseknek. Gulyás Gergely szerint bár jogilag nem fel­tétlenül lehet következtetéseket le­szűrni ebből a határozatból a vá­lasztási eljárási törvény napokon belül várható döntésére, ám „jó­zan ésszel nehéz a mostani döntés időzítését figyelmen kívül hagyni”. (Ismert, a választási eljárási tör­vényről Áder János államfő kért elő­zetes normakontrollt az AB- tól.) A kormánypárti politikus ki­emelte: az AB „közel egy évig tár­gyalt az átmeneti rendelkezések­ről, és éppen akkor hozott a re­gisztráció tartalmi vizsgálatát megnyitó döntést, amikor tíz na­pon belül a választási eljárási tör­vényről is határoznia kell”. Ugyan­akkor úgy vélte: föl sem vetődhet, hogy az AB az egész jogszabályt megsemmisítse, mivel abban egy sor rendelkezés alkotmányossága megkérdőjelezhetetlen. Gulyás Gergely úgy vélte, nem aggályos az a kormánypárti terv, miszerint a megsemmisített átme­neti rendelkezéseket beemeljék az alaptörvénybe. Emlékeztetett arra, hogy a választójog kapcsán az Al­kotmánybíróság a 90-es évek ele­jén megsemmisítette a választási eljárási törvény azon rendelkezé­sét, amely a magyarországi lakó­hellyel rendelkező magyar állam­polgárokat külföldi tartózkodás esetén kizárta a választói jog gya­korlásából. - A Horn-kormány alatti kétharmados többség alkot­mánymódosítássá a megsemmisí­tett váasztási eljárási szabályt az alkotmány részévé tette - idézte fel a politikus. Az alkotmányossággá kapcso­latos vitákról megjegyezte: lényeges szempont, hogy az aapjogok ho­gyan érvényesülnek. Márpedig az elmúlt hetek diáktüntetései is azt mutatják, hogy a szocialista kormá­nyok gyülekezési joggá kapcsola­tos diktatórikus gyakorlata után ma a magyar állam biztosítja a de­mokratikus véleménynyilvánítás minden formáját. Cservák Csaba alkotmányjo­gász, a Károli Gáspár Református Egyetem alkotmányjogi tanszékve­zetője a Magyar Nemzetnek úgy nyilatkozott: az Alkotmánybíróság meglehetősen tágan értelmezte sa­ját hatáskörét, hiszen pénteken egy olyan kérdésről (mi tartozhat bele az alaptörvénybe?) döntött, amiről kérdéses, hogy egyáltalán volt-e jo­ga dönteni. Ugyanis az átmeneti rendelkezéseknek maga az alaptör­vény adott alaptörvényi szintű hie­rarchikus rangot - hangsúlyozta a tanszékvezető. Cservák Csaba ki­emelte: általános jogelv, hogy a jogszabályokat nem elnevezésük, hanem tartalmuk szerint kell meg­ítélni, az Alkotmánybíróság lénye­gében erre is hivatkozva dönthetett úgy, nem tekinthető átmeneti ren­delkezésnek az előzetes választási regisztráció. Az alkotmányjogász úgy vélte: csupán szépészeti kér­dés, hogy az átmeneti rendelkezé­seket az alkotmányozók külön jog­szabályba helyezték. Bár a szakértő szerint az alkotmánybírák pénteki döntése alapján nem borítékolható az AB-nak a választási eljárási tör­vényről szóló verdiktje, ám előre­vetítheti annak tartalmát. Hasonlóan nyilatkozott la­punknak ifjabb Lomnici Zoltán alkotmányjogász is, aki szerint az Alkotmánybíróság nem is vizs­gálhatta volna az átmeneti rendel­kezéseket tartalmazó jogszabályt, ugyanis az - félreérthető elneve­zésével szemben - valójában alkotmánykiegészítés volt. Ifjabb Lomnici Zoltán is úgy látja: alap­vető hiba az elnevezése alapján vizsgálni egy jogszabályt. Az al­kotmányjogász álláspontja sze­rint az előzetes választási regiszt­ráció nem ütközik az alaptör­vénybe, és számos komoly érv szól a bevezetése mellett. Első­ként az, hogy - az ellenzék állítá­sával szemben - jelenleg Magyar­­országon nincs megfelelő lakcím­nyilvántartási regiszter, és emiatt 2010-ben több ezer ember nem tudott szavazni. Másodsorban az állampolgároknak nem jelent többletterhet a regisztráció, hi­szen az eddigi kettő helyett mos­tantól csak egy választási forduló lesz, vagyis csupán annyi a válto­zás, hogy mostantól a feliratko­zás lesz az első forduló. Ifjabb Lomnici Zoltán szerint nagyon fontos szempont az is, hogy a re­gisztráció gátat vet a korábbi vá­lasztási visszaéléseknek, így pél­dául a szavazók buszoztatásának, voksaik egy tál gulyáslevesért va­ló megvételének. Az alkotmány­­jogász kiemelte: az Egyesült Álla­mokban már működő előzetes választás intézményének későbbi bevezetéséhez is nélkülözhetetlen a regisztráció, amely egyébként számos nyugati országban műkö­dik. Belgiumban például pont ugyanaz a regisztrációs szisztéma működik, mint nálunk. Ifjabb Lomnici Zoltán megjegyezte: az Alkotmánybíróság pénteki dön­tése megnyitotta az utat a válasz­tási eljárási törvény várható meg­semmisítése előtt. Hát Szembementek az alaptörvénnyel? Jogászok szerint az Alkotmánybíróság túllépett a hatáskörén ■ Időzített döntést sejtenek az átmeneti rendelkezések ügyében Az Alkotmánybíróság várhatóan e héten határoz az előzetes feliratkozásról, de nem tudni, nyilvános ülésen hirdetik-e ki fotó: mti/szigetváry zsolt Az idén már hatnapos lesz a karácsony . Munkatársunktól__________ E­bben az esztendőben az ösz­­szes ünnepnapunk munka­napra esik majd, azaz mind a nyolc, rögzített dátumú ünne­pünk (január 1., március 15., május 1- augusztus 20., október 23., november 1., december 25-26.). Ezenkívül a húsvét és a pünkösd egy-egy napja is - ha­gyományosan - hétfőre esik. A naptárnak köszönhetően ezáltal tíz nap pluszszabadságot nyer­nek a munkavállalók. Az idén az év végi ünnepek a tavalyihoz ha­sonlóan alakulnak, a munkana­pok áthelyezéséről szóló minisz­teri rendelet szerint ugyanis a kétnapos ünnepnek számító ka­rácsony rekordhosszúságúra nyúlik. A szerda-csütörtöki de­cember 25-26-a előtti keddi 24- ét, valamint az azt követő pénteki december 27-ét is ledolgozza majd az ország, aminek köszön­hetően szentestétől december 29-ig, vasárnapig összesen hat napot tölthetnek az állampolgá­rok otthon, családi körben. A hatnapos karácsonyt két szom­baton, december 7-én és 21-én dolgozza majd le az ország. Eze­ken kívül számolni kell egy to­vábbi szombati munkanappal, a keddi augusztus 20-a előtti hétfőt augusztus 24-én, szombaton kell ledolgozni. 2013. január 2., szerdaBelföld • Mafivai* Nemzet Rezsicsökkentéssel kezdődik 2013 Csaknem négymillió háztartást érint kedvezően a lépés ■ Nem lesz kiugró hasznuk a szolgáltatóknak Folytatás az 1. oldalról • A szuperbruttó kivezetésével a 202 ezer forint felett keresők járnak jól, de a magasabb jövedelműek nettó fizetését a nyugdíjjárulék-plafon el­törlése csökkenti. ADÓVÁLTOZÁSOK. Tranzakciós ille­tékként kell fizetni a kölcsöntör­­lesztés és a pénzváltás után 0,2 szá­zalékos adót, a készpénzfelvételre 0,3 százalékos adót. Nő az alkohol és az autógáz jövedéki adója. A 16 százalékos személyi jövedelemadó mellett fizetendő egészségügyi hoz­zájárulás 10-ről 14 százalékra emel­kedik. A közteheralap a tényleges juttatás 1,19-szerese marad. FOGYATÉKOSSÁGGAL ÉLŐK. Egysze­rűbb rendszerben működik a fo­gyatékos és a megváltozott munka­­képességű emberek foglalkoztatá­sa, így hétezerrel nő a támogatott foglalkoztatottak száma. Az új rendszerben több mint 30 ezren dolgozhatnak az akkreditációs ta­núsítványt szerzett 326 vállalkozás­nál. Az azonos fogyatékosságúak után ezentúl azonos támogatást kapnak a munkáltatók. Az új rend­szer eleme marad a rehabilitációs kártya, amelynek előnye, hogy az érintett cégeknek nem kell befizet­niük a 27 százalékos szociális adót. ÁLLAMI KÉZBEN. Állami fenntar­tásba került számos köznevelési, szociális és gyermekvédelmi intéz­mény. A korábban önkormányzati fenntartású iskolákat a Klebels­­berg Intézményfenntartó Központ vette át. A 3000 fö­latti települé­sek intézményeinek működtetése január elsejétől az állam kötelessé­ge, míg a többi köznevelési intéz­ménynél csak a pedagógusok és az oktató-nevelő munkát közvetlenül segítő közalkalmazottak foglalkoz­tatása tartozik a központi intéz­ményhez, a működtetés továbbra is a helyhatóság feladata. A válto­zás 40 szociális és 137 gyermekvé­delmi intézményt érint. Az idősek és a hajléktalanok ellátása kötelező önkormányzati feladat marad. JÁRÁSOK ÉS BÍRÓSÁGOK. Harminc évvel a járási rendszer megszünte­tése után január elsejével újjáala­kultak a járási hivatalok. Vidéken 175, a fővárosban 23 kerületi hiva­tal látja el a megyeinél alacsonyabb szintű államigazgatási feladatokat. Elsősorban az okmányirodai, a gyermekvédelmi és gyámügyi, valamint egyes szociális, környe­zet- és természetvédelmi igazgatási ügyek tartoznak hozzájuk. A változások a bíróságokat is érintik: a helyi, városi bíróságok já­rásbíróságok lesznek, a fővárosi ke­rületi bíróságok viszont megőrzik elnevezésüket. Létrejönnek az új közigazgatási és munkaügyi bíró­ságok is. A munkaügyi bíróságok­kal való intézményi egyesülés nyo­mán - a munkaügyi perekhez ha­sonlóan - a közigazgatási perekben is a törvényszékek járnak el másod­fokon. Az új bíróságok a jogelőd munkaügyi bíróságokon működ­nek, a kezelőirodák is változatlanul az ügyfelek rendelkezésére állnak. Akinek folyamatban lévő ügye van, értesítést kap az eljáró bíróságtól. HATÉKONY IGAZSÁGSZOLGÁLTATÁS. Január 1-jétől működik az elektro­nikus bírósági kommunikáció és ügyfélkapcsolat, amelyet a törvény­székek elsőfokú hatáskörébe tarto­zó ügyekben választhatnak az ügy­felek. Ezen ügyekben az interneten - hivatali időn kívül, személyes megjelenés vagy postai út nélkül - lehet joghatályos beadványokat, például keresetet a bírósághoz in­tézni. Az elektronikus kézbesítés rendszere az eddigi papír alapú kézbesítés szabályainak megfelelő. ÉPÍTÉSÜGYI ENGEDÉLYEZÉS. Az épí­tésügyi hatósági engedélyezési eljá­rásokat már elektronikus úton is le­het kezdeményezni. A kérelmeket és a terveket januártól - az ügyfél­­kapun belépve - az interneten be lehet nyújtani. HOSSZABB NYARALÁS. A január el­sejétől teljességében hatályba lé­pett új munka törvénykönyve sze­rint hosszabb ideig tarthat a nya­ralás. A szabadságot úgy kell kiad­ni, hogy annak tartama legalább egyhuzamban 14 nap legyen, ha­csak ettől eltérő megállapodás nem születik. A 30 napnál tovább tartó keresőképtelenség, például súlyos betegség után nem jár sza­badság. A kiadásnál az eddigi egy hónapos határidő 15 napra rövi­dül. Az alapszabadság negyedével korábban a dolgozó rendelkezett, most a munkáltató évi 7 munka­napot - legfeljebb két részletben - köteles a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban kiadni. A kismamák ezentúl nem pénzt, ha­nem szabadságot kapnak. Eddig ugyanis a szülés után dönthettek úgy, hogy az első hat hónapra járó szabadságra később igényt tarta­nak, vagy kérhették annak kifize­tését is, utóbbira azonban nem lesz lehetőségük. MEGINT MENETELNEK. Újabb menettel tiltakozik az MSZP a kor­mány közmunkaprogramja ellen. A szocialista párt és a közmunkások szakszervezete a parlament első ülésnapjára hirdette meg a tavalyi, az éhségmenethez hasonló meg­mozdulását A szocialista Nyakó Ist­ván tegnapi tájékoztatóján további béremelést követelt a közfoglal­koztatottaknak (MN) A gázért is tíz százalékkal kevesebbet fizetünk FOTÓ: SZÉKELYHIDI BALÁZS

Next