Magyar Nemzet, 2013. április (76. évfolyam, 89-117. szám)

2013-04-04 / 91. szám

kultura@magyarnemzet.hu E­mber a hídon Sándor György hetvenöt éves Él Honthy Kinga________________________________________________ A pöttyös történet a kedvencem. A kalauz kéri a jegyet, de az utas nem adja, pedig van neki. Aztán adja, de visszakéri a lyukasztásból szár­mazó pöttyöt. Ez így elég értelmetlenül hangzik, de ahogy Sándor György mondja, zseniális. Egy előadó, ha csak egyetlen mondatot hagy is maga után, már nem élt hiába. A tehetséget a Jóisten nem egyforma kézzel méri, és sokat csak kevés embernek ad. Sándor György az eltelt hetvenöt évben sok maradandó mondatot adott, amelyik generációk közötti jelzés lett, füg­getlenül szinte attól hogy ki milyen tanult ember, vagy milyen humorérzék­kel született. Az intellektuális humor az a műfaj, amelyikért a leghálásabb a közönség. A színvonal fokmérője nem a hangos nevetés, hanem a belső megrendülés. A jó humor nagyon szomorú és fájdalmas. Sándor György életének hetvenöt esztendeje alatt végigélte a XX. század fontos eseményeit, és mindig a „másik” oldalra érkezett. Mintha szándéko­san tenné. Előbb a holokausztot kellett túlélnie, azután a szocializmust, majd a rendszerváltozást követő kötelező igazodást. Valamit azonban eb­ben az állandó fizikai és szellemi életveszélyben is jól csinálhatott, mert a stratégia működött. Megúsz­ta a Dunába lövést, a szocializmus alatt az underground színházi-szel­lemi élet sztárja lett, pedig korábban a tehetségtelensége miatt kirúgták a színművészeti főiskoláról. - Tragi­komikus volt, hogy én, az eszközte­­len ember, mindenféle médiaháttér nélkül, hisz televízióban, rádióban nem szerepeltem, egyre veszélyeseb­bé váltam. Fogalommá. Zarándo­koltak az emberek az estjeimre. Ott ült Nagy László, Pilinszky, Weöres Sándor, Latinovits Zoltán. Sokszor bele kellett mozognom a vastapsba, hogy ne legyen túl nagy a siker - mondta egy lapunknak adott interjúban. Pedig nem volt ez klasszikus poli­tikai kabaré. Csak épp megengedte magának azt, hogy az 1968-as csehszlo­vákiai invázió után egy vulkánfíber bőrönddel, amelyikre krétával rá volt írva: „Ami, go home!”, bement a színpadra. És annyit mondott: „Ezek a cse­hek!” Fél év szilencium lett a büntetése. A hetvenes-nyolcvanas években járta az országot, a diákok zsúfolásig megtöltötték az egyetemi előadótermeket, Sándor Györgyöt ismerni sikk volt. A műfajáról - magát humoralistának nevezi - tanulmányok szület­tek. Amikor aztán a nyolcvanas évek végén megjelent a televízióban, és megszólalt a rádiókabaréban, kiderült, hogy erre a műfajra, pontosabban Sándor Györgyre tömeges az igény. A bordás tévés szkeccse például olyan örökzöld, amelyiket nem tudnak eleget ismételni. A díjaknak megvan a maguk ideje. Sándor György ezt is lekéste. A Ka­­rinthy-gyűrűt, a legnagyobb humoristaelismerést 2003-ban kapta csak meg, majdnem kizárásos alapon. Akkorra már minden kabarettista, aki számított, viselte az ujján. Farkasházy Tivadar, aki segítette annak idején, hogy bekerüljön a médiába, a díjátadó alatt a rádiószékház előtt sétálga­tott. Ilyen beteg lett a világ. A Kossuth-díjat csak 2011-ben vehette át. Ké­vésén múlt, hogy nem Sas József után. Mindez annak köszönhető, hogy a rendszerváltoztatást követő szellemi harcmezőn sem igazodott ügyesen. Hiába, az uralkodó hatalommal szemben termelődő ellenanyag már a vé­rében volt. Szívesen beszél arról mindig, hogy 1978-ban a piarista Jeleníts István hatására katolicizált, hogy napi templomba járó, hogy szeretne híd lenni. Úgy tűnik, nincs nagy tülekedés az általa épített hídon, amelyen ösz­­sze kellene békülnie a szellemi jobb- és baloldalnak. Sándor György azon­ban rendületlenül áll a hídfőn, és várja a vendégeket. Mit tegyen mást, ha neki nem érdeke, hanem „csak” értékrendje van. Isten éltesse így sokáig, ahogy van! 2013. április 4., csütörtök Kultúra -Mafir Nemzet 15 Mb. rovatvezető: Tölgyesi Gábor mam ■■■n ■■■■ m ni Alföldi Róbert szabad kezet kapott Huszonöt éves a Csík zenekar, amely a jubileum mellé az idén a Kossuth-díjat is megkapta. A zenekar az utóbbi időben a köny­­nyűzenei számok népzenei feldolgozásával vívta ki az országos népszerűséget. Május 17-én a Művészetek Palotájában a ne­gyedszázados évfordulót ünnepük Berecz András, Balogh Kál­mán, Halmos Béla és Hegedűs Zoltán társaságában. A Kőműves Kelemen vezeti fel az István, a király augusztusi jubileumi előadását. A két da­rab rendezője, Alföldi Ró­bert tegnap a sajtó képviselői előtt ismertette szereposztását. Stohl András főszerepeket kap. a Kiss R._______________________ E­lőfutára volt a Kőműves Kele­men az István, a király rock­operának, és ahogy egykor, most is az előfutára lesz - fogalmazott Rosta Mária producer a két darab nyári előadása kapcsán. Mindkét Szörényi-Bródy-művet Alföldi Róbert rendezi. A Kőműves Kele­ment június 14-én mutatják be a RaM Colosseumban, az István, a király új rendezése augusztus 17- én debütál a Szegedi Szabadtéri Játékokon. Román Sándor, a RaM Colos­seum igazgatója elmondta: a Kő­műves Kelemen volt az első ko­­reográfusi megméretése. Úgy fo­galmazott: egy színház akkor jó, ha mindig különlegességekkel áll elő, és Alföldi Róbert rendezése másfajta üzenetű darabként fog megjelenni. A rockballada címsze­repét Stohl András kapta, a ván­dort Blaskó Péter, Annát Radnay Csilla alakítja. A dramaturg Vörös István, a koreográfus Vári Berta­lan lesz, ők az új István-színrevitel létrehozásában is részt vesznek. Az István, a király előadásának aktualitását a jubileum adja: au­gusztusban lesz harminc éve, hogy a városligeti Királydombon először mutatták be a darabot. - Nagyon fontos, hogy tíz-húsz évenként a kor ránézzen - fogal­mazott a rockopera jelentősége kapcsán Alföldi Róbert. - Remé­lem, tud olyan tükröt tartani, ami arra késztet, hogy elgondolkoz­zunk dolgokon - mondta, majd hangsúlyozta: szeretné, ha az elő­adás visszahozná az egymás felé fordulás és az összetartozás érzé­sét, amelyet az ősbemutató har­minc évvel ezelőtt kiváltott a kö­zönségből. Alföldi Róbert kiemelte: szabad kezet kapott az alkotóktól, így a sze­reposztást maga állíthatta össze. El­árulta, hogy elsősorban nem zené­­szi, hanem rendezői szempontból válogatott. Lapunk kérdésére azon­ban elmondta: énektanár és maga Szörényi Levente is meghallgatta a színészeket, akiknek a többsége már énekesi lemezt is kiadott. A 2013-as István, a királyban lesznek olyanok, akik már koráb­ban is játszottak valamelyik rende­zésben, így a társulatos változatban debütáló Feke Pál lesz a címszerep­lő, a csíksomlyói előadásban siker­rel bemutatkozó Novák Péter pedig a táltos. Az, hogy Alföldi Róbert merőben másként közelíti meg a darabot, mint rendezőelődei, az is mutatja, hogy Koppány szerepére Stohl Andrást kérte fel. A krónikás Blaskó Péter, Asztrik László Zsolt, Labore Szemenyei János, Réka Tompos Kátya, Gizella Radnay Csil­la, Sarolt Udvaros Dorottya, Vecel­­lin pedig Makranczi Zalán lesz. Színpadra lép az ősbemutató két nagy ikonja is, Varga Miklós és Nagy Feró, de egyelőre meglepetés, hogy pontosan milyen szerepkör­ben láthatjuk őket. A díszleteket Menczel Róbert, a jelmezeket Nagy Fruzsina tervezi. Rosta Mária ismertette az elő­adás fontosabb paramétereit: 860 négyzetméteres színpadon mozog majd 300 szereplő és zenész, külön­leges, 20 méter magas díszletrend­szert építenek ki. Mindez 260 millió forintba kerül. A négy előadásból hármat Szegeden láthatunk, ezekre már gyakorlatilag nincs jegy, az augusztus végén a sportarénában rendezendő budapesti bemutató jegyeinek pedig már több mint a 60 százaléka elkelt. Karácsonyra DVD is készül az új rendezésből. Először szólal meg a zenei alap élőben, a MÁV Szimfonikus Zenekar hatvan zenészét és az élő rockbandát Kes­­selyák Gergely vezényli. II Kiss Eszter Veronika_________ B­ár az egész népzenei élet örül a sikereiknek, az új számok megítélése ambivalens. Még min­dig missziónak tekintik a könnyű­zene felhasználását a népzene nép­szerűsítésében, vagy most már a zenekar önálló útjaként látják ezt a profilt? Csík János: - Valóban fontos kérdés, milyen utat választunk. Huszonöt évvel a hátunk mögött akármibe már nem nyúlhatunk be­le, és a zenei tudás mellett szüksé­gesek a jó gondolatok is. Fontos, hogy megőrizzük, honnan jöttünk, és azt megfelelően tudjuk tovább­adni. Nehéz megtalálni a kettő kö­zött az egyensúlyt, de talán azért is volt kezdettől sikerünk, mert min­dig sikerült egyfajta borotvaélen táncolni. Szabó Attila: - Fontos az is, hogy az ember azt muzsikálja, amit szeret. Sosem éreztem azt, hogy te­her lenne ez az irány. Eleinte egyál­talán nem volt tudatos, hogy ebbe errefelé indulunk, és mostantól ilyen számokat fogunk játszani. In­kább az tudatosította bennünk en­nek a létjogosultságát, hogy azt lát­tuk: működik. Az első ilyen pillanat a pécsi folkfesztiválon történt, ahol eljátszottuk a Kispál-számokat - persze sikoltozott a közönség az­tán elkezdtük játszani a kalocsai ka­tonadalokat, és az a kétezer ember ugyanúgy énekelte azokat is. Nyil­ván a feldolgozásokra erősebb ref­lektorfény irányul, de ugyanúgy játszunk továbbra is autentikus népzenét.­­ Mennyire sikerül a koncert­szervezőkkel szemben érvényesíteni ezt a mentalitást? Kunos Tamás: — Nem szólnak bele. Egy fesztiválprogram esetén figyelembe vesszük, hogy milyen a közönség, egy kőszínházas felké­résnél jobban lehet tematizálni, ezt helyszíne válogatja. Attól friss a koncertprogramunk, hogy mindig a fellépés előtt tíz perccel állítja ösz­­sze Jani, így elég rugalmas, és tu­dunk alkalmazkodni a közönség igényeihez. Majorosi Marianna: - Amikor tudatosítottuk magunkban, hogy a közönség szereti azt a zenei világot is, amit a népzenén kívül képvise­lünk, megállapodtunk abban, hogy nem készítünk olyan lemezt, ame­lyen csak az egyik vagy csak a má­sik zenei világ szerepel - ez meg­osztaná a közönséget. Nem az a cé­lunk, hogy a közönségünk egyik vagy másik részének igényeit szol­gáljuk ki: mi magunk mind a kettőt szeretjük játszani. - A májusi koncertjük a Művé­szetek Palotájában (Müpa) kifeje­zetten az autentikus népzenére épül. Mi a jövő útja? Cs. J.: - Bár ez az év a 25 éves ju­bileum jegyében zajlik, nagyon sok új ötlet és feldolgozás található a tarsolyunkban. Presser Gáborral megállapodtunk abban, hogy egy korábbi tervünket mégis megvaló­sítjuk. Alakul egy olyan összeállítás is, amelyben minden zenei műfaj szépségét meg szeretnénk mutatni a komolyzenétől a dzsesszig. Az idei Szigeten pedig Cseh Tamás-es­tünk lesz. A májusi koncertünkön a Müpában azok a zenészek lesznek a vendégeink - Berecz András, Ba­logh Kálmán, Halmos Béla, Hege­dűs Zoltán -, akik onnan jönnek, ahonnan mi is indultunk huszonöt évvel ezelőtt. Ez egyfajta tisztelet­­adás nekik és az egész műfajnak. Ugyanakkor a műpás műsor része a jubileumi sorozatunknak, amely­nek a többi nagy előadása ősszel lesz, maga az évforduló is őszre esik. Kecskeméten szeptemberben a népzenei találkozón lépünk fel, játszunk több vidéki nagyvárosban is. Az igazán nagy csúcspontja a jubileumi eseményeknek a ha­gyományos óévbúcsúztató koncer­tünk lesz. - A koncerteken túl mivel ünne­pelnek még? Barcza Zsolt: - Süveges Gergő ír egy könyvet rólunk. Ez a zenekar történetét mutatja be rengeteg fényképpel és olyan érdekes törté­netekkel, amelyek nem annyira is­meretesek a közönség által. Egy, a tavalyi Sziget-fesztivál nagyszínpa­dán tartott koncertünk néhány szá­mát tartalmazó CD-t mellékelünk hozzá. Válogatásalbumot állítunk össze a 25 év alatt készült felvéte­leinkből is, amelynek a különleges­sége, hogy bakelitlemez lesz. Korlá­tozott példányszámban, sorszámo­­zottan jelenik majd meg a zenekar tagjainak az aláírásával, de a tervek között szerepel egy új számokat tar­talmazó lemez is. Borotvaélen táncolnak A 25 éves Csík zenekar a Kossuth-díjat is megkapta Szörényi Levente tót művét is színpadra állíthatja Alföldi fotó: béres attila Csík János zenekarvezető: Valóban fontos kérdés, milyen utat választunk fotó: nagy Béla Gerendást befogadnák Békéscsabán Fekete Péter, a Békéscsabai Jó­kai Színház igazgatója nyitt le­vélben invitálja a kivándorolni készülő Gerendás Pétert szín­házába. A Liszt Ferenc-díjas ze­neszerző húsvétkor a Faceboo­­kon közölte: emigrál. ■ R. Kiss_______________________ N­agyon keveset játszották a da­lait a rádiók, koncertek pedig nincsenek - írta a zenész. A távozás okaként nevezte meg azt is, hogy szerinte Magyarországon fasizáló­­dás tapasztalható. A közleményre tegnap Fekete Péter, a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója nyitt levél­ben reagált: szomorúsággal olvasta a zeneszerző levelét, és a színház társulata nevében meghívta Geren­dás Pétert a teátrumba. „Munkát kínálunk neked: fellépést, zeneszer­zést, alkotási lehetőségeket. Anyagi biztonságból pedig annyit, amen­nyit egy átlagos vidéki színház nyújtani tud. Hívunk, gyere kö­zénk, építsd tovább azt, amihez a legjobban értesz: a zenédet, az elő­adó-művészetedet! Szeretnénk se­gíteni neked, és te is segíts abban, hogy közösen bebizonyíthassuk: ez egy befogadó, szeretettel teli, alko­tásra kész és képes ország, ahol ha valaki bajba kerül, talál segítő keze­ket” - írta az igazgató. Levelében kifejtette: a Gerendás által Magyar­­országon tapasztalni vélt „zsidózás, cigányozás, buzizás” náluk isme­retlen fogalom, és meg is marad an­nak. „Kimondani és olvasni is fáj­dalom ezt számunkra. Ismétlem, gyere közénk, alkoss, itt befogadó közösséget találsz, szívesen mesél­nek neked erről a közegről és a ben­ne uralkodó hangulatról a nálunk már megfordult - s hozzánk szíve­sen visszajáró - művésztársaid. Kérlek, ne hallgass azokra, akik szomorú helyzeted kapcsán is azonnal »aktuálpolitizálnak«, és ez­zel is megosztani akarnak minket - magyarokat!” - írta a direktor. Fekete meghívása remélhetőleg elfogadásra talál, hiszen - hétfői Facebook-bejegyzése szerint - Ge­rendás pontosan ilyen közeget ke­res. „Nem akarom, hogy bárki a ne­vére vegyen, nem akarok a politika áldozata vagy pártok házi mártírja lenni. A problémáim nem ma kez­dődtek, átívelnek kurzusokon. [...] Szeretem a hazámat, a honfitársai­mat, mindig is az hajtott, hogy érté­ket teremtsek. Ha a szakmámon belül van számunkra itthon megél­hetési lehetőség és toleráns, szere­tetteljes légkör, akkor boldogan maradunk vagy visszajövünk” - ír­ta hétfőn, ismét csak a Facebook­­oldalán Gerendás Péter.

Next