Magyar Nemzet, 2013. július (76. évfolyam, 177-207. szám)
2013-07-08 / 184. szám
Új beruházást tervez a konszern Drágulhat a tankolás Egyiptom miatt régen látott szinten a kőolaj világpiaci ára Tavaly szeptember óta nem volt olyan drága a kőolaj, mint a múlt hét utolsó napján, ami rendkívül kedvezőtlen előjel a hazai üzemanyagárakra nézve. A jegyzésárakban az emelkedést most az egyiptomi politikai helyzet bizonytalansága adja, amely a befektetők szerint rányomhatja bélyegét az egész térségre, így az onnan származó olajszállítmányokra is. Merkány Lóránt______________ Tovább emelkedhet a dízel ára a héten a hazai kutakon - derül ki a GKI Energiakutató a hét végén közzétett előrejelzéséből. A prognózist a társaság elemzői arra alapozzák, hogy a múlt héten 1,7 százalékkal nőtt a gázolaj jegyzésára a mediterrán üzemanyagtőzsdén, ami 3-4 forintos literenkénti drágulást valószínűsít, a benzin ára azonban ezúttal változatlan maradhat. Ennél azonban aggasztóbb jelek is mutatkoznak a világpiacon, hiszen a múlt héten több mint egy éve nem látott szintre emelkedett a kőolaj ára. A New York-i árutőzsdén a tengerentúlon irányadónak számító WTI típus hordónként 100 dollár fölé drágult, pénteken pedig több mint 101 dolláros áron kereskedtek a világ leghíresebb referenciakeverékével. Eközben emelkedett az Európában meghatározó Brent olaj árfolyama is, amelyet most hordónként több mint 105 dolláron jegyeznek. Igaz, utóbbi esetében az év elején még 120 dollár körüli árat regisztráltak. A mostani emelkedési hullám mégis jelentősnek mondható. A drágulás egyik okaként a szakemberek az egyiptomi zavargásokat jelölték meg. Noha a térségből semmilyen jelentés nem érkezett, ami az olajszállítmányok fennakadására utalt volna, az elemzők szerint a kereskedők mégis attól tartanak, hogy a kormányváltó hangulat olyan erőteljessé válik, amely már az ellátást veszélyezteti. Mint a Bloomberg hírügynökség beszámolt, a problémát az jelentheti, hogy Egyiptom felügyeli a Szuezi-csatornát, valamint a Szuezföldközi-tengeri vezetéket, a kettő pedig összességében naponta 2,24 millió hordó olaj eljuttatását biztosítja a Vörös-tengerről Európába és Észak-Amerikába. A Szuezi-csatorna jelenleg nyitva áll, pénteken öszszesen 45 hajó haladt át rajta a hatóságok tájékoztatása szerint. Azonban nem ez az egyetlen tényező, amely felfelé hajtja a kőolaj árát. A makrogazdasági elemzők becslése szerint ugyanis a munkanélküliség az Egyesült Államokban 7,5 százalékra süllyedhetett áprilisban, ez pedig a gazdaság erősödésére utal, amely magasabb olajigényt von maga után. Ebből a szempontból a leginkább meghatározó továbbra is Amerika, hiszen tavaly a világ olajfogyasztásának 21 százalékát adta, míg Kína „csupán” 11 százalékot tett ki. Az olaj iránti kereslet fokozatosan nő majd az év második felében, több ország, főként az Egyesült Államok gazdaságának felfutása miatt - vélekedett Ken Hasegawa, a tokiói Newedge Group energetikai elemzője. Ugyanakkor a Bloomberg kérdésére hozzátette, nincs hiány jelenleg az olajellátásban, így az emelkedés mértéke is csak korlátozott lehet. Ugyanerre jutott a Goldman Sachs befektetési bankcsoport is, amely elemzésében a következő három hónapra nézve továbbra is hordónként 105 dollár körüli Brent-árat jósol. A WTI és a Brent jegyzésárának változása HÍRÖSSZEFOGLALÓ Mintegy húszmilliárd forint összegű beruházást hajtott végre Magyarországon a düsseldorfi székhelyű Henkel konszern az elmúlt öt évben, és másfél éven belül újabb, milliárd forintban számolva is két számjegyű beruházást tervez az országban. Fábián Ágnes, a Henkel Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója azt követően nyilatkozott az MTI-nek, hogy lezárult a társaság körösladányi gyárában egy 2011-ben elindított, 4,6 milliárd forint összköltségű beruházás. Fábián Ágnes elmondta: ezzel a beruházással a körösladányi gyárban 16 új munkahelyet hozott létre a Henkel, amely fontos lépés a jelentős munkanélküliséggel küzdő Békés megyében. A Henkel tavalyi magyarországi beruházásainak értéke elérte a 8,6 milliárd forintot, elsősorban hazai gyárainak fejlesztése révén. Ujhelyiné Mojzsis Anna gyárigazgató az MTI-nek elmondta: az Új Széchenyi-terv keretében, az EU Európai Regionális Fejlesztési Alapjának társfinanszírozásával két pályázat révén együttesen 907 millió forint támogatást nyert el a körösladányi beruházás. A több milliárd forint értékű fejlesztéssel bővített körösladányi gyárban állítják elő a Henkel egyik új, innovatív termékét, a Persil Duo-Caps mosókapszulát, amelyet Magyarországról szállít a nemzetközi piacra a vegyipari vállalat. A körösladányi gyáregység több mint 25 országba, Portugáliától Kínáig szállítja exporttermékeit, a legtávolabbi szállítási cím mintegy tízezer kilométerre van Körösladánytól - tette hozzá a gyárigazgató. A Henkel Magyarország évek óta a jelentős vállalatok közé tartozik az országban, a Figyelő top 200 2011. évi listája alapján az árbevétel szerint a 86. legnagyobb cég Magyarországon. Fábián Ágnes kiemelte: a Henkel Magyarország árbevétele tavaly közel 95 milliárd forint volt. Ezen belül jelentős volt az exporttevékenység, a 94,8 milliárd forintos teljes árbevételnek több mint fele - 49,5 milliárd forint - származott a Magyarországon előállított termékek külföldi értékesítéséből- - fűzte hozzá. Rámutatott: a foglalkoztatottság terén is jól szerepel a vállalat, a Henkel Magyarországnál a foglalkoztatottak száma több mint 10 százalékkal emelkedett 2012-ben, így a cégnél a dolgozók éves átlagos létszáma 614-re nőtt, a 2011-es éves átlagos 550 foglalkoztatotti létszámról. A Henkel Magyarország Kft. magyarországi tevékenységének alappillérei a két itt működő gyára, Körösladányban és Környén. Wolfgang Weber, a Henkel regionális gyártásirányítási igazgatója szerint a vállalat további fejlesztéseket tervez a körösladányi gyárban, remélhetően néhány éven belül újabb, milliárd forintban két számjegyű beruházás várható. Egy technológia telepítése sok tényezőn múlik. A körösladányi üzem fejlesztése mellett nagy szerepet játszott a gyár eddigi teljesítménye, a kiváló munkatársak és az innovatív, rugalmas munkavégzés - mondta Wolfgang Weber. Útvonalakat tesztelnek a légi irányítók Ml Erdősz_________________ Rövidebb repülési idő és üzemanyag-megtakarítás - elsősorban ez a célja annak a kutatásnak, amely a budapesti légi irányító társaságnál, a HungaroControlnál zajlik. A társaság K + F és szimulációs központjában (Center of Research, Development and Simulation, CRDS) a Balti-tenger és Dél-Magyarország között húzódó térség összesen 12 új, rövidített repülési útvonalát tesztelték a magyar, a lengyel és a szlovák légiforgalmi irányító szolgálat szakemberei. Mint azt közleményében a HungaroControl kiemeli, az ún. „free route”, vagyis szabad útvonal koncepció bevezetésével éves szinten 4-5 százalékkal, összesen legalább 117 ezer kilométerrel csökkenhetne a vizsgált repülési útvonalakon a ténylegesen lerepült távolság, és ezzel minimum 1100 tonnával kevesebb káros anyag kerülhetne a levegőbe. A légitársaságok így évi legalább 714 ezer liternyi kerozint, azaz közel félmillió dollárnyi üzemanyag-költséget takaríthatnának meg, nem beszélve a karbantartási és amortizációs költségekről, továbbá a személyi jellegű ráfordításokról. A Budapesten tesztelt innovatív forgalomszervezési módszer az egész európai légtér működtetésére hatással lehet. A megtakarítások mellett átlagosan 3,5 perccel rövidülhetne a menetidő, és 4,6 százalékkal kevesebb káros anyag kerülhetne a környezetbe. A programban Ausztria, Horvátország, Szlovénia és Szerbia megfigyelőként vett részt. IMlMlBllilllBlllillllWlllilllillllllllltllllllW Beszállás keresztkérdésekkel Önálló biztonsági céget hozott létre a Budapest Airport Nem elégszenek meg a kötelező biztonsági vizsgálatokkal, ezért azokon kívül is kérdéseket tesznek fel utasaiknak a repülőtéren bizonyos légitársaságok. Eközben éppen a biztonsági tevékenység átszervezésével igyekszik gyorsabb és rugalmasabb beszállást biztosítani a Budapest Airport. __Jámbor Gyula________________ A légi utas még a fapados társaságok korában is kivételes utazó. Nem csoda, ha szolgáltatók hada igyekszik kapcsolatba kerülni vele azokban az órákban, amikor a beszállásra vár. De nemcsak a kereskedők vagy banki szolgáltatók szólítják meg - alkalmanként szó szerint - a repülőtéren, hanem néha a maga választotta légitársaság is. Az egyik neves légi fuvarozó utasfelvevő pultja előtt kérdezőbiztosok tesznek fel első pillantásra meghökkentően személyes kérdéseket a felszállásra várakozónak. Például hogy társsal vagy egyedül él-e, és hogy otthon ki szokott becsomagolni. A pár perces beszélgetés végére persze kiderül, hogy a biztonsági emberek nem az utas magánéletét kívánják behatóan vizsgálni, hanem oda lyukadnak ki, volt-e módja valakinek kettesben maradnia a bőröndjével, magyarul elhelyezhetett-e benne bármilyen veszélyes tárgyat. Más légitársaság is végez előszűrést a beszállópultoknál, ám főleg azért, hogy a csomagok mérete megfeleljen a cég által támasztott követelményeknek. Persze a nyári csúcsforgalom idején döntő, hogy maga a kötelező biztonsági vizsgálat gyorsan és megfelelő hatékonysággal menjen. Nem véletlen, hogy a Budapest Airport a fél év fordulójára időzítette saját biztonsági cége, a BUD Security Kft. beindítását. Mint Kurucz László, a cég kommunikációs munkatársa lapunk kérdésére elmondta, az új cég azzal a 65 munkavállalóval indul, akiket korábban munkaerő-kölcsönzőtől bérelt a Budapest Airport. Ezek a dolgozók ugyanúgy a biztonsági személy- és csomagellenőrzésben tevékenykednek, mint a repülőtér-üzemeltető saját, főállású alkalmazottai, azonban a BUD Security Kft. ezután határozatlan idejű, stabil álláslehetőséget kínál nekik, lényegesen jobb és átláthatóbb feltételekkel. A saját tulajdonú biztonsági cég megalakítását az indokolta, hogy a Malév leállását követően teljesen átalakult a menetrend és az utasforgalmi felépítés, valamint a csúcsidők eloszlása, erre pedig a repülőtér üzemeltetőjének mindenképpen figyelnie és reagálnia kell. Emiatt döntött a Budapest Airport a rugalmasabban működő cégmodell mellett. A célt saját, 100 százalékos tulajdonban lévő leányvállalat létrehozásával lehetett a lehető leghatékonyabban elérni. Ez a cég az anyavállalattól függetlenül már új piaci lehetőségekre is gyorsan reagálhat, más reptéri cégek számára is nyújthat biztonsági szolgáltatásokat itthon vagy akár külföldön is. A hatékonyabb és rugalmasabb szervezéssel pedig elsőként közvetlenül az utasok járnak jól, hiszen rövidebb lesz a várakozási idő elutazás előtt. Az új leányvállalattól a Budapest Airport a biztonsági ellenőrzés színvonalának további emelését, ugyanakkor nagyobb hatékonyságot is vár. Emellett ahogy az új biztonsági cég biztonsági és védelmi tevékenységekkel bővül, úgy teremt egyre több munkahelyet a repülőtéren. A cég létrehozáskor megvizsgálták az Európa legnagyobb repülőterein működő rendszereket, és igyekeztek a legjobb iparági gyakorlatokat bevezetni itt a budapesti repülőtéren. Több modell létezik a kizárólag saját munkaerő foglalkoztatásától kezdve a leányvállalat alkalmazásán keresztül egészen a független harmadik szolgáltató bevonásáig. A budapestihez hasonló rendszer működik Bécsben, Frankfurtban és Párizsban is. Ferihegyen gyorsítanák az ügymenetet fotó: hegedűs Márta 11 2013. július 8., hétfő Gazdaság gazdasag@magyarnemzet.hu Rovatvezető: Nánási Tamás Vizsgálatot szeretnének Szabó Mátéhoz, az alapvető jogok biztosához fordul a takarékszövetkezeti törvény miatt az Együtt-PM. Ennek oka, hogy szerintük a kormány nem fontolta meg érdemben a köztársasági elnök javaslatát, a név szerinti voksolással újból megszavazott, a takarékszövetkezetek államosításáról szóló törvény pedig továbbra is sérti a szövetkezeti elvet, a tulajdonjogot, a jogbiztonságot. Emiatt az Együtt-PM azt szeretné, ha a biztos élne jogával, és kérné a törvény alkotmánybírósági vizsgálatát. (MN) Egymilliárdos fürdőfejlesztés Több mint egymilliárd forintos beruházásból, várhatóan az év végére elkészül a Heves megyei Demjén melletti Cascade Hotel 6500 négyzetméteres barlangfürdő-komplexumának első üteme. A demjéni termálvölgyben zajló fejlesztéstől a megye idegenforgalmának további erősödését várják, a tulajdonosok számítása szerint a beruházás eredményeként a termálvölgy látogatóinak száma 2017-re eléri a 320 ezret. A fejlesztés 500 millió forint támogatást nyert el az Új Széchenyiterv keretében. (MTI) Csúszik a lengyel euró A lengyel miniszterelnök szerint Lengyelország még hosszú évekig nem lesz képes az Európai Unió közös pénzének bevezetésére, mert a kormánynak nincs meg a kellő többsége, hogy végrehajtsa az ehhez szükséges alkotmánymódosítást. A Gazeta Wyborcza című napilapban megjelent interjúban Donald Tusk azt mondta, szerinte egy ilyen jellegű módosítás támogatásához még a következő, 2015-ben esedékes választás után sem lesz elegendő EU-párti képviselő a parlamentben. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy az áttérés a közös pénzre jóval 2020 utánra maradna. Ráadásul friss közvélemény-kutatások szerint az ország lakosságának csak kevesebb mint egyharmada támogatja, hogy Varsó bevezesse az eurót nemzeti valutaként. (MTI) Hosszabb lesz a felszámolás December végéig meghosszabbította a területileg illetékes cégbíróság a tavaly ősszel leállt kapuvári húsgyárat tulajdonló két társaság felszámolási eljárását - írja a Kisalföld. A cikk szerint akkor van esély a dolgozók járandóságának kifizetésére, ha eredményes lesz a vagyonra a napokban kiírt második pályázat; ha nem, akkor „borítékolható a kapuvári húsipar megszűnése”. A lap emlékeztet arra is, hogy az üzem tartozásai körülbelül 7,6 milliárd forintot tesznek ki, ebből 3,5 milliárdra tehetők a beszállítói követelések. (MTI)