Magyar Nemzet, 2013. augusztus (76. évfolyam, 208-237. szám)

2013-08-26 / 232. szám

Misi atya fegyvere a gitár és az imádság Hodászon 750 görög katolikus cigány hívő dicséri az Urat Kocsis Fülöp hajdúdorogi püspök Mihalovics Mihály már szolgált Hodászon. Felszentelt papként folytatni személyében a nyár elején új káplánt küldött a 750 hí­ szeretné, amit gitárral és imádsággal korábban éskez­­vet számláló Hodászi Görög Katolikus Cigány Egyház- lett: megóvni a fiatalokat a rossz döntésektől, és fele­községbe. Az új segédlelkész diakónusként korábban fősségteljes felnőtté nevelni őket. És Dombi Margit____________________ E­ gyházunknál évszázados hagyo­mánya van a cigányság felemel­kedését, beilleszkedését segítő missziónak. A múlt században ennek a küldetésnek a legelhivatottabb képviselője Sója Miklós atya volt, aki Ho­dászon egy mélyen vallásos, együtt csele­kedni, együtt gondolkodni képes közössé­get hozott létre. Erre a gyülekezetre nagy fi­gyelmet kell fordítanunk, meg kell őriz­nünk értékeit a XXI. század sokszor szélső­séges gazdasági és társadalmi körülményei között is - válaszolta Kocsis Fülöp püspök arra a kérdésünkre, hogy miért van szüksé­ge a Hodászi Görög Katolikus Cigány Egy­házközségnek két papja, Mihalovics Mihály és Orosz István parókus személyében. A 3500 lakosú Hodászon mintegy 1500 cigány él. Közülük ezer oláh­, 500 magyar­cigány. Az előbbiek túlnyomó része görög katolikus, kisebbik részük a Hit Gyülekeze­tének tagja, utóbbiak pedig többnyire a re­formátus egyház hívei. A községbe frissen kinevezett Mihalo­vics Mihály ebben a közegben - felekezet­­től függetlenül is - a fiatalok drogtól való megóvását tartja az egyik legfontosabb fel­adatának. - Felmérések bizonyítják, és ezek az én személyes tapasztalataim is, hogy a cigány fiatalok - elsősorban a fiúk - körében is rohamosan terjed a kábító­szerezés. Az a küldetésem, hogy ezt a fo­lyamatot lassítsam, ha lehet, megállítsam, visszafordítsam. A cigány fiatalok lelkéhez a zenén keresztül vezet az út, tapasztalom, hogy a gitárkísérettel együtt énekelt dalok közelebb visznek egymáshoz bennünket - mondja. A 25 éves Misi atya felesége szin­tén a cigánypasztoráció elkötelezettje, a tanulási nehézségekkel küszködő, társa­dalmi-gazdasági hátrányok miatt rosszul teljesítő gyermekek fejlesztését választotta élethivatásul. Még tanul, emellett a helyi óvodában, a szintén lelkészfeleség Orosz Istvánná keze alatt dolgozik. Utóbbi asz­­szony a férjével együtt azt is vállalta, hogy a két lelkes fiatalnak segítsen megtalálni a helyét a görög katolikus cigány közösség szolgálatában. Hodászon vasárnaponként két görög katolikus istentisztelet van. Eddig mind­kettőt Orosz István parókus mutatta be, május elsejétől azonban megoszlik a fel­adat: az egyik héten a magyar hívek temp­lomában Mihalovics Mihály, a cigány templomban Orosz István misézik, aztán fordítva. A cigány és magyar templom, illetve gyülekezet elkülönítése nem a többségi társadalomtól eredő szegregáció: a cigány hívők ragaszkodnak ahhoz, hogy így le­gyen. Álláspontjukat az istentiszteletre gyülekező emberek között ácsorgó kisebb­ségi önkormányzati vezető, Lakatos Kál­mán magyarázza meg. - A cigányságnak önállósulnia kell, meg kell állnia a saját lábán. Ehhez pedig nem­csak hit kell, de kell saját templom is - szö­gezi le határozottan. Ezen a ponton azon­ban nem áll meg, beszél arról is, hogy a ci­gányságnak önálló értelmiségre is égető szüksége van, és hogy ezt elérjék, a szülők­nek meg kell érteniük, hogy el kell engedni­ük maguk mellől a gyermekeiket tanulni. Ennek a gondolata azonban még idegen az oláhcigányság életét nagyon mereven sza­bályozó belső törvényektől, de Hodászon ma már ott tartanak, hogy van olyan csa­lád, amelyik nemcsak a fiait, de lányait is elengedi más településen lévő iskolába, gimnáziumba - mondja büszkén a kisebb­ségi vezető. Lakatos Sándor, a gyülekezet kántora és vezetője ehhez hozzáfűzi: a hodászi cigányok sem tudtak volna elindul­ni a felemelkedés útján az egyház cigány­­pasztorációja, a már említett Sója Miklós atya türelmes és áldozatos munkája nélkül, ő sem elégedett, úgy gondolja, sokkal több feladat van még előttük, mint amennyit már elvégeztek, de erős hittel mondja, azt is csak megoldják majd valahogy. Tizenegy óra, kezdődik a liturgia. Cigá­nyul és magyarul folyik, a szent énekeket az ottani oláhcigány közösség cerhári nyelvén éneklik a hívők. A heti tanítások egyikét magyarul mondja el a parókus. - Férj a feleség nélkül nem üdvözülhet, fele­ség a férj nélkül nem üdvözülhet - hirdeti, talán nem minden célzatosság nélkül a gyülekezet lelkésze. A szertartás alatt a parókust Lakatos Sándor kántor és nyolc ministráns gyer­mek, hat lány és két fiú segíti. A lelkész és a ministránsok színpompás ruhát visel­nek. Később kiderül, hogy nagyon drága kelméből készültek: Kárpátaljáról hozatta be a gyülekezet. A parókus beérte volna egyszerűbb, olcsóbb ruhákkal is, nem úgy a hívek. Ők azon a véleményen voltak, hogy Istent csak a legszebb, legdrágább öl­tözékben illik dicsérni. A misén felhangzó énekek méltók a ru­hákhoz: a kórus nem hibázza el a dallamot, a ministráns lányok csengő-bongó szólója ékesen szárnyal a kántor bársonyos bari­tonja fölött, a hátsó sorokból pedig a gyü­lekezet öregjei tévednek időről időre a kó­rus szólamához. Orgona nincsen, az áhíta­­tos koncert egyetlen instrumentális hang­szere egy gitár. A szertartás mégis magával ragadó, magasztos és felemelő. A mise után nem rohannak haza az em­berek. Ácsorognak, beszélgetnek. Mihalo­vics Mihály és felesége is ott diskurál a hí­vekkel a templomajtóban. Gyermekek, ti­nédzserek veszik körül, Misi atyának szó­lítják, kérdezgetik erről, arról. Felelevení­tik, hogyan is jutott idáig, a díszes templo­mi ruhákig, a szépen hangzó énekig, a kö­zösség tagjainak kulturált beszédéig a hodászi gyülekezet.­­ A negyvenes években itt csak földbe ásott kunyhók voltak, Sója Miklós atya azonban nem átallott ezekbe lemenni, nem átallotta összegyűjteni az ott élő híveket, nem restellt cigányul megtanulni, a szent énekeket hívei nyelvére lefordítani, a betű­vetést az árokparton tanítani - idézi fel a méltán tisztelt nagy előd tevékenységét a fiatal káplán. Mesél az első kápolnáról is: ezt az ötvenes években építették vályogból a cigányok, és VI. Pál pápa ezerdolláros személyes ajándékából vették meg bele a templomi kellékeket.­­ Miklós atya nem feledkezett meg ar­ról, hogy a tanulás fontosságára figyelmez­tesse a híveket, ezért a templom falán az ábécé betűi is helyet kaptak - mondja. A gyönyörű új templom, a példásan rendben tartott Szent Illés Szeretetotthon és az illendően tiszta Családok Átmeneti Otthona által körülölelt téren állva az árok­parti prédikációk a távoli múlt romantikus emlékének tűnnek. Pedig a most látható kép nem egészen 25 éve kezdett kialakulni annak nyomán, hogy Kocsis Fülöp elődje, Keresztes Szilárd püspök is odafigyelt Ho­­dászra, és arra, amit Sója Miklós olyan eredményesen végzett ott negyven eszten­dei szolgálata idején. A templomot 1990- ben, Mosolygó Béla parókussága alatt kezdték építeni, birtokba azonban csak utódja, Gebei Gábor idején vehette a kö­zösség, az ő idejében épültek a szociális in­tézményeknek otthont adó házak, és a századagos szociális konyha is.­­ Az egyházközség közel nyolcvan ci­gány embernek ad munkát Hodászon. A szociális intézmények mellett az Angyalok Kertje görög katolikus óvodában is cigány dajkákat alkalmazunk. Ez fontos, mert van olyan kisgyermek, aki behatáskor egyetlen szót sem tud magyarul - mondja Orosz Istvánné, az óvoda vezetője. A manapság már szokatlan cigány megnevezést meg is magyarázza: az itt élő oláhcigányok nem szeretik, ha romának hívják őket: ez a szó ugyanis a nyelvükön nem népnév, pusztán annyit jelent, hogy ember. 2013. augusztus 26., hétfőLátó-Tér * Magyar Nemzet Balog: Nagy veszteség volt a németek kitelepítése HÍRÖSSZEFOGLALÓ J­anuár 19-ét az elűzött magyarországi németek napjának nyilvánította a magyar parlament - közölte Balog Zoltán azon a berlini rendezvé­nyen, amelynek fő témái a hazájukból elűzött kisebbségek, a kisebbségek jogainak biztosítása, va­lamint a nemzetiségek kulturális erősségének meg­őrzése voltak. A politikus az MTI-nek elmondta, ezért külön köszönetet mondott Magyarországnak a rendezvény házigazdája, Erika Steinbach, a német Kereszténydemokrata Unió (CDU) politikusa, a Bundestag emberi jogi és humanitárius bizottságá­nak tagja. A német politikus, aki az elüldözöttek szö­vetségének az elnöke is, már hosszú ideje követeli, hogy legyen ilyen emléknap Németországban, de egyelőre ilyet csak egy-két tartományban tartanak.­­ Még csak most tervezik, hogy állami szinten is le­gyen emléknapjuk az elűzött németeknek - mondta az emberi erőforrások minisztere, aki szerint nagy veszteség volt Magyarország számára, hogy a máso­dik világháború után több százezer német nemzeti­ségű embert kitelepítettek. Balog Zoltán előadásában szólt továbbá arról, hogy a Közép- és Kelet-Európában évszázadokon át uralkodó kulturális és történeti sokszínűség örökség megőrzése egész Európa számára fontos. Kiemelte: „Európának a sokszínűségében hiszünk”, a nemzet­államok szuverenitásában, az egyenlő jogok és köte­lességek alapján való egyenrangú együttműködés­ben. Kitért arra is, hogy 2014 tavaszától lehetőség Nagy veszteségnek nevezte az emberi erőfor­rások minisztere, hogy a második világhá­ború utáni kitelepítésekkel több százezer né­met nemzetiségű embert veszített Magyar­­ország. Balog Zoltán szombaton Berlinben A haza napja elnevezésű, emberi jogi témá­jú rendezvényen mondott beszédet az Euró­pa számos országából elűzött németek szer­vezetei, valamint a német szövetségi kor­mány képviselője előtt. A politikus szólt ar­ról is, hogy a magyar kormány mit tesz a ro­ma nemzetiségért, lesz arra, hogy a magyarországi nemzetiségek képvi­selőt küldjenek az Országgyűlésbe. Előadásában el­mondta azt is, hogy „Magyarországon, illetve azok­ban az országokban, ahol volt kommunista diktatú­ra, ott csak az lehet hiteles antifasiszta, aki hiteles antikommunista is, és fordítva”. Ez a két dolog Ma­gyarországon és Kelet-Európában összetartozik - hangsúlyozta Balog Zoltán. A Benes-dekrétumokra utalva a miniszter azt is megjegyezte, hogy „olyan dekrétumoknak nincs he­lyük az európai jogrendben, amelyek kollektív bű­nösség alapján elítélnek népeket, nemzeteket akár a múltban, akár a jelenben”. A politikus hangsúlyozta, hogy akik a múlt szenvedései, második világháborús szenvedései ügyében kiállnak az elűzöttek mellett, azoknak kötelességük ma is kiállni minden olyan ember és embercsoport mellett, amelyet faji alapon üldöznek. Ennek kapcsán Balog Zoltán elmondta, hogy Magyarországon mit tesznek a roma nemzeti­ségért, hogy kártérítést terveznek adni a romagyil­kosságok áldozatai családjainak. Kitért rá, hogy az oktatásban miként jelenítik meg a magyarországi nemzetiségek kulturális gazdagságát, s hozzájárulá­sát a magyar kultúrához. Balog Zoltán az MTI-nek azt mondta, Erika Steinbach a rendezvényen hang­súlyozta: „Magyarországon épp az ellenkezője törté­nik, mint amit állítanak.” A haza napja elnevezésű emberi jogi témájú rendezvény házigazdája szerint Magyarország példamutató kisebbségi politikát folytat és azt is kiemelte, milyen fontos volt, hogy el­indította az európai roma keretstratégiát.

Next