Magyar Nemzet, 2014. augusztus (77. évfolyam, 208-236. szám)

2014-08-06 / 213. szám

Putrik helyén fóliasátrak Cserdiben Bogdán László polgármester azt akarja elérni, hogy a cigányok képesek legyenek megváltozni Nincs arra azonnal ható gyógy­szer, hogy megváltozzanak a cigány emberek - vallja Cserdi polgármestere, Bogdán László. A többségében romák lakta fa­lu első embere „köcsögmen­tesítésre” viszi a fiatalokat, és ha kell, akkor kukákban tur­kál. Csak azért, hogy bebizo­nyítsa, miért nincs pénzük ke­nyérre. Egy falu, ahol az elron­tott öntözőrendszer tanítja fe­lelősségre az embereket, és ahol a putrik helyén ma fólia­sátrakban termelik azt a zöld­séget, amiért neves pécsi étter­mek kapkodnak.­ ­ Bóka Máté:________________ N­incs messze Pécstől Cserdi, alig húsz kilométert kell csak nyugat felé utazni a megyeszék­helytől a faluba. A község a több száz baranyai település tipikus pél­dája: a XIX. században telepítettek be németeket a magyarok mellé, a cigányok pedig maguktól érkeztek. Annyiban viszont eltér az általá­nostól, hogy ma a település 420 la­kójának többsége roma, ahogyan a polgármester is. A fiatal cigány fér­fi 8 éve vezeti azt a községet, ahol állítása szerint korábban évente 600 bűneset volt, ma csupán né­hány terménylopás fordul elő. - Két év alatt 18 bűncselek­mény volt a faluban, persze most olyanokat is bejelentenek, ha há­rom gyerek leszed pár szem szőlőt - mondja Bogdán László, akivel a szépen rendben tartott település hivatalában találkoztunk.­­ Nem volt mese, oda kellett állni az em­berekhez. Ez nem pozíció kérdése, nem lehetünk közömbösek. Bogdán azt mondja, ő nem tett, tesz mást, csupán beszélt, beszél az emberekkel, és megpróbálja meg­győzni őket, mi a helyes. Neki nincs más választása, mert a Jóisten ezt a feladatot adta neki, ezt kell csinál­nia, mondja. Nincs kétsége afelől, hogy ez egy eléggé rögös út, sőt. Ke­mény ítéletet mond a cigányokról, mert szerinte bizonyos bűncselek­ményeket cigányok követnek el.­­ A fémlopásokat, a falopáso­kat vagy a garázdaságot hozzánk lehet kötni - ezek jelen vannak a társadalomban. Én túl liberális nem leszek ebben a témában, és ci­gány emberként a szabadelvűséget nem tudom hova tenni - érvel a katolikus faluvezető, aki azért nem tartja magát templomi embernek. Persze megjegyzi, hogy ne gondol­ják róluk, hogy beléjük van kódol­va a verekedés, a lopás, hiszen a ro­mák is meg akarnak mindenkinek felelni, de mindig kapnak egy hor­got, és nem tudnak felülkerekedni. Szenvedélyesen azzal folytatja, hogy alapvetően a magyarok intel­ligensebbek náluk, cigányoknál, akik nem tudnak viselkedni. - Nem tudjuk, hogyan kell egy áruházban vásárolni. Megfogunk 30 kenyeret, de senki sem akarja utánunk már megvenni. Orsós Bö­zsi csak igényes akart lenni, a leg­jobbat kiválasztani, közben 29 se­­lejtet gyártott. Mert Bözsi nem volt tiszta. Ez helytelen. De az sem me­nő, ha leszakad a nyaklánc az em­beren, mert olyan súlyos, vagy ha tagbaszakadt cigány fekete BMW- ből száll ki - szögezi le. - Segítünk a magyaroknak is, nehogy rosszul ítéljenek meg. Mégis úgy gondolom, hogy egy in­telligens ember intelligensen tudja meghozni a döntéseit, és túl tud lépni az érzelmein, de a magyarok mégsem tudnak felülkerekedni a cigányok viselkedésén. Nincs erre gyógyszer, ami azonnal megolda­ná a gondokat. Pedig csak az a baj velünk, hogy nem tudunk visel­kedni - mondja Bogdán. Arra a kérdésre, hogy ő mégis mit ért intelligencia alatt, azt vála­szolja, ez adottság arra, hogy képe­sek legyenek megváltozni. Cserdiben valami már elindult. Tíz disznót kapott tíz család, az ál­latok tápját állja a község, a csalá­doknak nevelniük kell, és majd le­vágniuk a hízókat - később ki is kell fizetniük a hús árát. Ezekben a hetekben a cserdiek folyamatosan kapálnak a közeli földeken, miután a falu bérkapálást is vállalt, a köz­munkások a putrik helyén felhúzott fóliasátrakban termelik a pritamin­­paprikát, a chilit, a rengeteg paradi­csomot. Viszik is a pécsi éttermek a bioélelmiszert.­­ A fóliasátrak felállítását a Youtube-ról lestem el, folyamato­san tanulunk, egymástól is - fűzi tovább. - Kitaláltam egy öntöző­­rendszert, ami nem működik, rendszeresen eldugul. Az elején még bántott, hogy Laci, ezt találtad ki, és nem jó, de rájöttem, hogy az a jó, hogy rossz. A polgármester szerint a közös gond arra sarkallja az embereket, hogy oldják meg mindennap ugyanazokat a problémákat: algás a víz, és eldugulnak a kapillárisok.­­ Ez motiválja az embereket, egész nap ütögetik az apró folyó­kákat, pumpálják, hogy csöpögjön a víz. Ez azt sugallja, nem mindent old meg a pénz. Valójában zseniá­lis, mert mindig rossz és mindig javítani kell. Mi, cigányok sosem csináltuk ezt, és most lehet, mi va­gyunk a legnagyobb cigány közös­ség, amelyiknek fél hektáron van fóliasátra. Közmunkán keresztül dolgoz­nak a földeken.­­ Nem tudom, miért támadják, hiszen a kaszálás is fontos, mindennek megvan az ideje vagy helye. Ha van vöröshagymád és krumplid, és közben kell kaszál­nod, azt mondod, hát megcsiná­lom. Abban hiszek, hogy a cigá­nyok életében a munka tudna iga­zi változást hozni, a kétkezi mun­ka és a föld, amit ha megművelsz, akkor javakat termelhetsz. De egyelőre Cserdiben nem csak erről van szó. Tavaly ugyanis rengeteg élelmiszert osztottak szét Pécsen azzal a felhívással, hogy „Önöknek termeltük, nem önök­től loptuk.” Az idén pedig 20 ton­nát szeretnének szétosztani a rá­szorulóknak.­­ A köz pénzéből a közért kell dolgozni. Ezt meg kell tanulni. Ha mindenki levenne a paprikából csak egyet, és 82 ember tenné ezt az év 365 napján, akkor hol tarta­nánk? - kérdezi hipotetikusan. Bogdán László megnyilvánulá­­saiból az derül ki, hogy nem szimplán egy polgármester, aki irányítja települését, pénzügyi, politikai döntéseket hoz, hanem egyfajta lelki vezető, tanító. - Sokan kérdezik, ki vagyok? Én magyar és cigány vagyok. Ma egyetemeken tart előadá­sokat, de roma önkormányzatok meghívásának is eleget tesz. Az utóbbiakhoz csakis azért, hogy va­lahogyan rávegye őket a maga módján, ne legyenek cigány ön­­kormányzatok.­­ Semmi értelme. Ha mi táncol­ni, énekelni akarunk, ahhoz nem kell egy vas sem az államtól. Ha ci­gányként ütni akarom a térdem, akkor én azt megteszem, bármikor. Ezek az önkormányzatok többet ár­tanak a cigányságnak, mint amit hoznak, miközben több ezer ember él meg ebből a cigány buliból. Az egyetemeken viszont más a cél.­­ Meg akarom a magyarokat erősíteni abban, hogy ők valóban sokkal tanultabbak, mint mi, de tessék akkor ennek megfelelően is viselkedni, és tessék akkor minket arra szintre felhívni. Az nem megy, hogy közönyösek vagyunk, utálkozunk - mondja Bogdán László felindultan. Az előadások témáit az általa alkalmazott módszerek adják, így például a „köcsögmentesítésről” is beszél, ami egyszerű brutalitásá­ban arról szól, hogy elrettentés­képp megmutatja a falu fiataljai­nak a börtönt, hogy belülről lás­sák, mi várhat rájuk, ha rossz útra térnek. Mostanában, a „köcsög­mentesítés 2.” akcióban a falu ci­gány lányait viszi el az egyetemre. Róluk ugyanis azt tartják, hogy 12 évesen szülnek, Bogdán viszont meg akarja nekik­ mutatni: van másik út is. De nem csak egyetem lehet cél, hiszen válhatnak belőlük fodrászok, cukrászok. Úgy sem lesz minden cigányból diplomás, vélekedik. A falu mostani nyolca­dikosai viszont újabban mind egyetemre akarnak menni és ko­molyan ösztönzik is a falu diákjait.­­ Eldöntöttük, aki jó tanuló lesz, az kap egy számítógépet. Ed­dig harmincat tudtam szerezni, de ötvennyolcan vagyunk - közben büszkén mutatja az egyik Lakatos leányka kitűnő bizonyítványát. A faluvezető az elmúlt években nagyon közvetlen kapcsolatot ala­kított ki a falusiakkal. A polgár­­mesterhez bárki bemehet, el­mondhatják a gondjukat, bajukat, sőt a fiatalok még ki is küldik a fa­luvezetőt, ha a téma épp olyan. - Ha azt mondják nekem, hogy legyek szíves kimenni, miért is ne tenném meg? Ez így normális. Ők határozzák meg a mi jövőnket - mondta abban a polgármesteri irodában, ami talán a legkülönle­gesebb az országban: rengeteg pa­pírlap lóg a plafonról, azokon rö­vid példamondatok, fogadalmak, tanítások. Több mint ezer ilyen van, mindegyiket a Cserdiben élők írták, és függesztették ki a polgár­­mester szobájába. - Ha esik az eső, akkor neki­esünk egymásnak, és tágítjuk a másik világot. Legfőképpen a visel­kedésen próbálunk meg javítani. Normákról beszélünk és azokról sztereotípiákról, amelyeket a cigá­nyokról hallani. Az iratokon olvas­ni arról, hogy kihez forduljunk, ha nincs kenyérre pénz, és mégis ho­gyan kérjünk. Miért van, hogy gyártjuk futószalagon a gyereke­ket? - magyarázza. De Bogdán szo­bájában lógnak családi költségve­tések is, ezeken kiszámolják, egy­­egy családnak mennyi a bevétele és a kiadása a hónapban, így ha azért mennek hozzá, hogy nincs pénzük, akkor van mit megmutatni. - Panaszkodunk arról, hogy nincs pénzünk kenyérre, miköz­ben a szemétben ott van 50 Mars csokoládé papírja, vagy tucatnyi a 160 forintos feles üres üvegjéből - mondja a polgármester, aki egy ideje a kukákat is kiborítja és átné­zi, hogy kiderüljön, ki milyen fe­lesleges dologra költi el a pénzét. - Gyűjtöm az üres alkoholos üvegeket, amelyekből egy kisebb hegyet fogok létrehozni, amelynek talapzatára bárki ráírhatja, a piáért kiadott pénzből mit vehetett volna. Mert ő azt állítja, reggelente senki nem tart pisztolyt az ember fejéhez, hogy aznap ne legyen tisz­tességes, ne tisztességesen tartsa el a családját.­­ Az embert nem azért nem ve­szik fel dolgozni valahová, mert ci­gány, hanem azért, mert nem tud viselkedni. Ha nekünk nemet mon­danak, akkor mi ezt úgy éljük meg, az a cigánynak szól. Ezek érzelmi kérdések. Ember vagy, vagy nem? Ez a kérdés. Viselkedjünk úgy, hogy tiszteljenek mint embert! A cserdi polgármestert a mód­szerei, irányítási gyakorlata miatt igen sokan megkeresték már.­­ Sokan követnék a példát, de amikor a pénz merül fel, akkor én kiszállok a beszélgetésből, legtöb­ben azt nézik, mennyi hasznuk le­het ebből az egészből, hogy mek­kora buli ez. Bogdán azt sem tagadja, hogy volt munkahelyéről lopás gyanúja miatt kellett eljönnie. Ám szerinte csak bemártották, hiszen bírósági vitája van a munkáltatójával. - Majdnem húsz évig dolgoz­tam a cégnél, soha nem vetült rám ilyen árnyék. Ügyetlen voltam. .Túl kemény vezetőként gyűlöltek a beosztottak, és könnyű volt velem szemben tanúkat szerezni. Én is csak egy cigány maradok ebből a szempontból, végzem a dolgom. Bogdán végezetül azt mondta: „Nem vagyok nagyon tehetséges, az Isten azt adta, hogy dolgozzak, ahogy tudok, legyek egyszerű ci­gány ember, aki szereti a hazáját.” EZT ÍRTÁK A CSERDIEK - SZEMEZGETÉS AZ IRATOKBÓL .Ha munkahelyen pontosan megjelenek, akkor mind a munkatársaim, mind a munkám felé való tiszteletemet jelzem. Ezért időben fel kell kelni, hogy a gyer­mekeimet el tudjam látni és kísérni, mert még felügyeletre van szükségük."I .2014-es cél: Fogadjuk el egymást úgy, amilyenek vagyunk... Bocsánatot sze­retnék kérni, mert az otthoni problémáim miatt kicsit ingerültebb voltam. Sze­retnék változtatni modoromon, viselkedésemen... A tervem, hogy a házamat kívülről lefessem." ,Mit tegyünk? Fejlesszük a gyerek személyiségét, jó példát mutassunk, türel­mesek legyünk, tartsuk be a szabályokat" ,Mit várok el az önkormányzattól? Ahogy eddig is, ne csak hivatalként működ­jön. Itt nincs külön ügyfélfogadási idő, bármikor ide lehet jönni... Legfőkép­pen csak annyit várhatok, amit én nyújtok." Bogdán László (az előtérben) szervezi a romák munkáját. Vallja, a köz pénzéből a közért kell dolgozni, ezt meg kell tanulni Pécsett adják el a bioélelmiszert FOTÓK: MÖLLER ANDREA

Next