Magyar Nemzet, 2014. augusztus (77. évfolyam, 208-236. szám)

2014-08-25 / 231. szám

Kaposvár Kincse a somogyi polcokon Már idén megjelennek a somogyi boltok polcain a Kaposvár Kincse védjeggyel ellátott élelmiszerek. A védjegy­programot európai uniós támogatással, 105 millió fo­rintból indítja be a város ön­­kormányzata. A védjegyhasz­nálati jog pályázat útján szerezhető meg, a kérelmet bárki, bármely élelmiszer­előállító vállalkozás benyújt­hatja. (G. J. A.) M­egkapták a pénzt a károsultak Lezárult a felszámolás alatt lévő Orgovány és Vidéke Ta­karékszövetkezet azon beté­teseinek a kártalanítása, akiknek egyértelmű a jogo­sultságuk. Emellett zajlik a kifizetés az adatváltozással érintett, öröklési, illetve gyámhatósági eljárással kap­csolatos ügyeknél is. Az Or­szágos Betétbiztosítási Alap az előírt húsz helyett már hét munkanapon belül átadta a kifizető szervezeteknek a ká­rosultak 97 százalékának pénzét. (MTI) M­ár eltűntek a megszokott márkák Oroszországban egyelőre nincs jele annak, hogy bármiből hiány volna az augusztus eleje óta tartó embargó mi­att. A boltokból azonban kezdenek eltűnni a megszo­kott márkák, helyüket eddig sokszor senki által nem is­mert cégek termékei váltják fel, amelyek gyakran drágáb­bak. Oroszország augusztus 7-től rendelt el behozatali ti­lalmat az ellene szankciókat alkalmazó országok élelmi­szereire. (MTI) Is Félnek a cégvezetők a távmunkásoktól Nálunk elsősorban a nagyobb létszámot foglalkoztató cégeknél mutatkozik esély a távmunkára. Az otthoni tevékenységre a ma­gyar munkavállalók valamivel több mint tíz százalékának lenne lehetősége, de csak közel harmaduk tud élni vele. il Horváth Attil­a__________________ A­z irodán kívül végzett munka előnye, hogy a kollégák sok­kal szabadabban oszthatják be az idejüket, nyugodt környezetben dolgozhatnak, megszokott, isme­rős tárgyak között. Azzal, hogy nem kell utazniuk, időt spórolhat­nak, de még a környezetet is védik - mondta egy lapunk által meg­kérdezett közepes méretű vállal­kozás vezetője. A Profession.hu felméréséből az derül ki, hogy az általuk megkérde­zett mintegy háromezer munkavál­laló négyötöde szívesen dolgozna távmunkában Magyarországon, de a munkahelyek még nem nyitottak eléggé az otthoni munkavégzés be­vezetésére. Az állásportál nemrég kiadott közleménye szerint elsősor­ban a 40-49 évesek, a szellemi munkát végzők, az államigazgatás­ban dolgozók és a saját tulajdonú céget működtető munkavállalók tá­mogatják a távmunkát. Ezzel szem­ben a dolgozók mindössze 15 szá­zaléka, elsősorban felső vezetők és középvezetők kaptak eddig erre le­hetőséget a munkahelyüktől. Finn­országban, Hollandiában és Ameri­kában a munkavállalók 25 százalé­ka távmunkában dolgozik. Ezzel szemben a magyar válaszadók 63 százaléka nyilatkozott úgy, hogy munkahelyén nincs lehetőség táv­munkára, és nem is tervezik ennek a bevezetését. Ugyanakkor a ha­zánkban megkérdezettek 12 száza­léka esetén már elérhető az otthoni munkavégzés. A Központi Statisztikai Hivatal legutóbb 2011-ben végzett kutatást az otthoni munkavégzéssel kapcso­latban. E szerint a magyar munka­­vállalók mintegy három százaléka dolgozik távmunkában, míg az uni­ós átlag 13 százalék. Az elemzés szerint Magyarországon a rendsze­resen távmunkát végzők mintegy 43 ezren voltak a felmérés idején, közülük 26 ezer volt a férfiak száma és 17 ezer a nőké. Az alkalmi jelleg­gel otthoni munkát választók mint­egy 53 ezret tettek ki. A Profession.hu szerint a több mint száz munkavállalót foglal­koztató cégeknél nagyobb esély nylik az irodán kívüli munkára, míg a kisebb, harmincnál keve­sebb foglalkoztatottat alkalmazó cégeknél, valamint az államigaz­gatás, egészségügy és oktatás terü­letén dolgozók nem látnak esélyt e tekintetben a változásra. Az utób­bi körben a felmérés szerint főleg a cégek, intézmények tevékenysé­géből adódóan, valamint adatbiz­tonsági kérdések miatt nincs és nagy valószínűséggel nem is lesz lehetőség a távmunka bevezetésé­re. A szakportál kutatása szerint a cégvezetők a vállalati kultúra hiá­nyát, az adatbiztonság kérdését és a munkavállalók feletti kontroll csökkenését sorolják a legfonto­sabb visszatartó okok közé. Gazdaság 2014. augusztus 25., hétfő Hihetetlenül népszerűek a kuponok Kedvezményes ajánlatokra vadásztak az utazásukat tervezők • Mostanra kitisztult a piac Minden korábbinál nagyobb forgalmat bonyolítottak le az idén nyáron a bónuszos-kupo­­nos cégek. Az élénk belföldi vendégjárást a Széchenyi-pihe­nőkártyán kívül ezek az akciós ajánlatok is ösztönözték. A kedvezményes lehetőségeket kínáló bónuszos vállalkozás immár a piac 75 százalékát tudhatja a magáénak. H Thik­/O Katai in____________ Ú­ gy tűnik, hosszú távra rendez­kedtek be a bónuszos-kupo­­nos vállalkozások a magyarországi idegenforgalmi piacon. Ebben az évben ugyanis a korábbinál még többen vették igénybe az eredeti ár­nál esetenként több tízezer forinttal olcsóbb, kedvezményes ajánlato­kat. Az online értékesített szállás­kuponok forgalma tavalyelőtt mintegy négymilliárd forintot tett ki a közösségi piac összességében hat és fél milliárd forintra rugó el­adásaiból, a növekedés pedig évről évre megfigyelhető. Felmérések szerint a legtöbben wellnesshétvégét, szállodai elhe­lyezést vagy komplett utazási cso­magokat vásárolnak az interne­ten, hogy kedvezőbb költséggel oldják meg a családi pihenést. A bónuszos-kuponos lehetőségek az évek óta népszerű last minute, va­gyis az utolsó pillanatban meghir­detett akciós ajánlatok vásárlóit csábították el, mivel legtöbbjük nem köti időhöz az utalvány be­váltását, tehát nagyobb szabadsá­got ad a vevőnek. Idén is a félpan­ziós ellátással, két éjszakára és két fő számára kínált üdülések voltak a legnépszerűbbek, habár nyáron jobban fogytak a több éjszakát is magában foglaló kedvezményes ajánlatok - derül ki az eNet piac­kutató vállalat elemzéséből. Mostanra a tapasztalatok sze­rint letisztult a hazánkban három­négy éve létrejött kuponos inter­netes vásárlások piaca. Míg a kez­deti időszakban sorra bukkantak fel a világhálón a jobbnál jobb ajánlatokkal kecsegtető, ám a fo­gyasztóknak a valóságban gyakran nagy csalódást okozó szolgáltatók, mára már szinte eltűntek a színről a gyors meggazdagodás reményé­ben alakult kuponos cégek. La­punkhoz is érkezett az idén több olyan olvasói jelzés, amely az előző években is jellemző fogyasztói megtévesztésekről szólt, amikor az olcsón megvásárolt kuponos lehe­tőségről a helyszínen kiderült, az eredeti szolgáltatásnál gyengébb ellátást kaptak a spórolni kívánó utazók. Mégis, piaci szakértők szerint mostanra rekordgyorsa­sággal konszolidálódott a piac, leg­inkább azért, mert a vásárlók tu­­datosabbá váltak. A hazánkban út­törőnek számító, egyetlen magyar tulajdonú bónuszos vállalkozás immár a kedvezményes eladások több mint háromnegyedét tudhat­ja a magáénak. - Számottevő mértékben nőtt tavalyhoz képest a Bonusz Brigád forgalma a nyári időszakban - mondta a Világgazdaságnak Kap­­rinay Zoltán, a társaság társala­pítója és ügyvezető igazgatója. Megjegyezte, a társaság a 2012-es 1,8 milliárd forintról 1,9 milliárd forintra növelte forgalmát tavaly, vagyis a vártnál kisebb volt a nö­vekedés, ezért ebben az esztendő­ben jelentős átszervezések zajlot­tak a cégnél. A versenytársak ezzel együtt nem pihennek. Az interneten ugyanis már felbukkantak az év végi ünnepekre szóló akciós aján­latok. Noha csupán a nyári szezon végén járunk, már látható, milyen árakon adják a szilveszteri progra­mokat, így például több Zala me­gyei wellness-szállodában kupon­nal éjszakánként 10-25 ezer forin­tért kínálnak szállást az év utolsó napjaira, Gyulán ugyanez húszezer forintért kapható, a népszerű vá­rosok közé tartozó Hajdúszobosz­lón pedig az átlagos szobaár 25 ezer forinttól kezdődik. Nyaralás a horvát tengerparton. A kuponos lehetőségek nem csak idehaza érvényesek külföldre is vonatkoznak FOTó: hegedűs Mária Elfelejtett bányatervek? Úgy tűnik, az uránt és szenet kutató cég pénzzavarba került Hónapok óta nincs hír a pécsi uránbányát érintő tervekről, ráadásul a kutatással foglalko­zó Wildhorse Energy Kft. meg­próbálta eladni a szénbányá­szatra vonatkozó jogokat. B Bóka Máté_________________ M­ég 2012-ben döntött úgy a kormány, hogy a Wildhorse Energy vizsgálhatja meg a mecseki uránércbányászat újraindításának lehetőségeit. Az ausztrál tulajdon­ban lévő vállalat még 2006-ban ka­pott uránérc-kutatási jogot a Me­csekben a pécsi bányakapitányság­tól. A cég állítása szerint az elmúlt években számos kutatófúrást vég­zett, milliárdokat költött el a bányá­szati kutatásokra. A cég folyamatosan hírt adott az újabb fejleményekről, lakossá­gi fórumokat is tartottak. A társa­ság több mint másfél éve már kö­zölte, hogy elkészítették a terve­zett bányanyitással kapcsolatos, számos kérdést elemző tanul­mányt, ám azt nem hozták nyilvá­nosságra. Mindeközben hónapok óta teljes a hallgatás, az ügyben jártas pécsi civilek sem hallottak készülődésről a társaság háza tá­ján. A cég hazai leányvállalatának vezetője, Benkovics István a közel­múltban maga is úgy nyilatkozott, hogy nincs újabb fejlemény a kér­désben. A cég két éve újabb célt is kitű­zött maga elé: a mecseki szénva­­gyon hasznosítását, föld alatti el­­gázosítással. Sőt, a korábbi tervek szerint még idén két üzemük is el­indult volna Pécstől nem messze, Váralja környékén. A cég azonban a kutatási jogot a szintén ausztrál Line Energynek akarta eladni kö­zel nyolcszázmillió forintnak megfelelő ausztrál dollárért. A londoni Allience News hírügynök­ség szerint ezt a megállapodást azért kötötték volna meg, mert a Wildhorse februárra kifutott a pénzéből. Néhány nappal ezelőtt azonban a Line visszalépett a vá­sárlástól - erről tájékoztatott megkeresésünkre Chris Dinsdale, a Wildhorse gazdasági igazgatója. Minderről a cég egy igen szűksza­vú közleményt is megjelentetett. Kutatófúrás az uránérc után. Nem tudni, mit találtak fotó: mti­ Kálmándy Ferenc VV Újraindulhat a szerencsi cukorgyártás is Tolcsvai L. I­ászló_______________ E­lőrehaladott tárgyalások zaj­lanak a hazai cukorgyártás fellendítése érdekében az Európai Unióval, a volt szerencsi cukor­gyárban indulhat be elsőként újra a termelés - jelentette ki Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter a hetedik Országos Szerencsi Cso­koládéfesztivál szombati rendez­vényén. A tárcavezető közölte: a szerencsi csokoládé felkerül a hungarikumok listájára. - A magyar cukor minősége vi­lágszínvonalú - állapította meg az agrárminiszter, aki emlékeztetett arra, hogy a szerencsi cukorgyárat 2008-ban a Gyurcsány-Bajnai­­kormány romboltatta le. Ha sike­rülne Brüsszelben elfogadtatni a hazai bővítési terveket, elsőként ezt a gyárat építtetnék újjá, ami legalább 500 családnak biztosít­hatná a megélhetését.­­ Volt egyszer egy sötét pala­­nat, egy fekete nap Szerencs törté­netében hat évvel ezelőtt - emlé­kezett a rombolásra a rendezvé­nyen Mengyi Roland, a Borsod megyei közgyűlés fideszes elnöke. A szocialisták egyetlen tollvonás­sal megszüntették az életet a ré­gióban, lebontották a város cukor­gyárát. Ekkor jött néhány lelkes ci­vil Koncz Ferenc szerencsi polgár­­mester vezetésével, és megszüle­tett a csokoládéfesztivál, majd a szándék, hogy indítsák újra a vá­rosban a cukorgyártást. Szerencs a csokoládé fővárosa lett, visszake­rült Magyarország gasztronómiai térképére, a település fejlődésre van ítélve.

Next