Magyar Nemzet, 2014. augusztus (77. évfolyam, 208-236. szám)

2014-08-25 / 231. szám

Magyar Nemzet- * Kultúra 2014. augusztus 25., hétfő Látványtári emlékkép a nagy háborúról Istenért, Királyért, Hazáért! ■ Festmények, grafikák, fotók, népművészeti alkotások és talált tárgyak együttese Tapolca-Diszelen Az Első Magyar Látványtár Alapítvány diszeli tárlata, az Is­tenért, Királyért, Hazáért! a száz éve kezdődött „nagy hábo­rút” idézi meg képzőművészeti alkotások, dokumentumok, tárgyak segítségével. LÁT­HATÁS 11 P. SZABÓ FERNŐ____________________ M­indenkinek kenyér és rózsa - ezzel a címmel nyitotta meg indulása idején egyik kiállítá­sát az Első Magyar Látványtár. Az ironikusan komoly névválasztás egyszerre utal a XIX. század heroi­kus, mindent begyűjteni, rendsze­rezni kívánó vállalkozásaira és arra a tényre, hogy a gyűjteményben, amelyet a megnevezés takar, mindennek helye van, ami vizuális érték. Márpedig Vörösváry Ákos, akinek kollekcióján, több évtizedes gyűjtőmunkáján a látványtár első­sorban alapul, úgy véli, hogy min­den szép, ami régi. ő és kurátor­társai is - a többi között kortárs képzőművészek és mindenekelőtt a gyűjtemény dokumentálásában fő­szerepet játszó Gyökér Kinga - úgy vélik, hogy a múzeumok jelenlegi rendszere, a szakterületekre szab­dalt gyűjtőkörök, egy-egy témát egyoldalú tudományos szem­pontok szerint vagy ellenkezőleg, csupán nézőcsalogató felületesség­gel bemutató kiállítások korában egyre nagyobb szükség van a nagy összefüggésekben, különböző tár­gyak együttesében gondolkodó be­mutatókra. Több tízezer tárgy tartozik im­már a Látványtár gyűjteményébe, hiszen több évtizedes gyűjtőmunka után majdnem negyedszázada jött létre az alapítvány. Az említett kiál­lítás, amely címét egy pásztorfara­­gásos tükrös szekrényke feliratából kapta, az alapítványként működő Első Magyar Látványtár létrejötte után öt évvel nyitt meg Szombathe­lyen, de hamarosan, 1997-ben megnyílt a Látványtár végleges ott­hona is a Tapolca melletti Diszelen, egy vízimalomból, a XX. század második felére alaposan lepusztult Stankovics-malomból átalakított múzeum. A legenda szerint Vörösváry Ákos Kondor Béla egy rézkarcmappájának az áráért vásá­rolta meg az Eger-patak fölött álló romos épületet. Miközben évről évre új kiállítá­sok nyílnak ebben a Majdricza Pé­ter tervei alapján újjászületett épü­letben, a gyűjtemény egyes részei továbbra is az ország más tájain, nemritkán külföldön vendégesked­nek, különböző saját kiállításokon vagy kölcsönzésként. Vannak ugyanis olyan életművek, például Korniss Dezsőé, Gulácsy Lajosé, Moholy-Nagy Lászlóé, Gross- Bettelheim Joláné, amelyek egysze­rűen nem mutathatók be hitelesen az alapítványtól kölcsönzött művek nélkül. Így fejti ki áldásos hatását az alapítvány az ország legkülönbö­zőbb pontjain, sőt külföldön rende­zett tárlatok révén is, miközben újabb és újabb épületeket újítanak fel működtetői a Csobánc hegy tö­vében meghúzódó, a környező sző­lős lankákig terjeszkedő faluban, sőt, falukemence építésével is érzé­keltették, hogy a kultúra és a közös­ségteremtés, a közösség megerősí­tésének a gondolata egyáltalán nem zárja ki, hanem feltételezi egymást. Az Első Magyar Látványtár leg­utóbbi nagy kiállítását Distelen Is­tenért, Királyért, Hazáért! címmel rendezték meg az első világháború kitörésének századik évfordulója alkalmából. A kiállított anyag na­gyobb része természetesen katonai témájú, közvetlenül a háborúnak „köszönheti” létét. Láthatók a fala­kon, a tárlókban fotók, plakátok, festmények, rajzok, kitüntetések, kizárólag a hadifogolytáborokban használatos pénzek és hadifoglyok által készített emléktárgyak, a nagyközönségnek szánt háborús témájú porcelán dísztányérok, vit­rintárgyak, frontszolgálatos orvo­sok gyógyító eszközei és munkáju­kat dokumentáló fotók. Ugyanak­kor meglehetős súllyal kerültek be a kiállítási anyagba a hátország „civil tartalmai”, képei, helyszínei is, a szórakozni vágyó utca emberének világa, korabeli forgalmi pénzek, újságosbódék és könyvesboltok kí­nálata. Az alapvetően lírai hangvé­telű, gazdag kiállítás meghatározó része a Benda Iván fotóival drama­tizált háborús „verskoszorú”. A versek szerzői: Ady Endre, Babits Mihály, Dsida Jenő, Dutka Ákos, Gyóni Géza, Endre Károly, Juhász Gyula, Kaffka Margit, Kassák Lajos, Kiss József, Kosztolányi Dezső, Tóth Árpád, Reményik Sándor, Somlyó Zoltán, Somogyváry Gyula, Zilahy Lajos. A kiállított képzőművészeti tár­gyak alkotói között megtaláljuk Mednyánszky Lászlót, Gulácsy La­jost, Moholy-Nagy Lászlót, Pór Ber­talant, mellettük jó néhány kortárs művész - Albert Katalin, Gan­­czaugh Miklós, Elekes Károly, Med­ve András, Pócsy Ferenc, Prutkay Péter, Somogyi Iiyőző, Szalay Pál, Szemadám György, Szilágyi Teréz és T. Szabó László - művei szere­pelnek. Vörösváry Ákos, a Lát­ványtár művészeti vezetője és a ki­állítás kurátora szándéka szerint a kiállítás anyaga nem zárul le a bé­kekötéssel, néhány darabjában, folytatódik a „történet” a Trianon utáni években is. (Istenért, Királyért, Hazáért!, El­ső Magyar Látványtár, Tapolca- Diszel, látogatható: szeptember 28- ig, hétfő kivételével naponta 10-18 óra között, utána 2015. május végé­ig előzetes bejelentkezéssel: 06-30/ 244-6985, www.latvanytar.hu vagy info@latvanytar.com.) A fronton fohászkodó honvéd (balra) és kabaréműsort hirdető plakát­­ a Látványtár kiállításán a legkülönbözőbb képi világok találkoznak fotólátványtal Tüzet szüntess! Lángoló Missouri - Faji zavargások az Egyesült Államokban Szabadon engedve Kilopott ebolás betegek, szétdúlt járványközpont, járványügyi rémálom Libériában Vagy-vagy Az ukrán hadiipar és az orosz kapcsolat A terrorkalifa Kicsoda valójában, és honnan jött Abu Bakr al-Bagdadi? Augusztus 24-től keresse az újságosoknál! Krusovszky novellái: nem nőnek fel a fiúk Krusovszky Dénest eddig költőként, kritikusként, műfordító­ként ismerték az olvasók, nemrég viszont noveláskötettel je­lentkezett. A fiúk országában az olvasót is körülvevő kisvilágok­­ról, az itt felnövő fiúkról igyekszik pontos képet adni. A novel­lák hősei az idősebbek alantasságával, a világ összetettségével vagy saját régebbi történeteikkel szembesülnek, de ezeket a szembesüléseket ritkán követi felismerés vagy megoldás. O­LVASÓ 11R. Kiss Kornet­ta_________" H­a vannak Krusovszky köteté­ben kulcsmondatok, akkor mindenképpen a következők azok: „Ha őszinte lehet, hát elárulja, hogy az ő életére nagyobb hatással van a Hunyadi téri csarnok, mint Gaudí óriástemploma. Nem a szépsége vagy a magasztossága vonzza ehhez a leharcolt épülethez, hanem a ke­serűség egymásra halmozott, türel­mes rétegei.” Ahogy hősét, az írót is az őt körülvevő kisvilágok érdeklik és a keserűség egymásra halmozott rétegei. Elbeszélői alaphelyzetként gyakran választja a szerző az emlé­kezést, "nemegyszer egyes szám első személyben. Néha évtizedeket kell visszalépniük a hősöknek az idő­ben, hogy elérjék ennek a keserű­ségnek az első rétegeit, néha pedig a keletkezésükkor vagy közvetlenül utána­­ van, hogy még gyerek­szemmel­­ mesélik a történetet. De ezek a visszaemlékezések is tárgyi­lagosak; ha vannak is, ritkán törnek elő az elfojtott indulatok. Nem véletlen, hogy az idézett mondatban a Sagrada Famíliát em­líti a szerző. Gaudí monumentális épülete ebben az összefüggésben nagyjából azt az irodalmat testesít­heti meg Krusovszky számára, amit ő nem szeretne művelni. Korábban egy interjúban nyilatkozta, hogy véleménye szerint a mágikus realiz­mus kiüresedett, őt inkább a „mű­­vészkedéstől” mentes amerikai rea­lista próza foglalkoztatja. Amikor A fiúk országa egy-egy novellájában elszakad a hétköznapi valóságtól, az mégis emlékezetes marad az olvasó számára. A cirku­szi előadáson kettéfűrészelt alkoho­lista apa „boldogtalan erejű képét” biztosan magával viszi az olvasó. A szürreális, mesei befejezés nélkül nem biztos, hogy ilyen mélységet kapna a széthulló család egyébként nagyon pontos leírása. Ugyanez a pontos leírás viszont önmagában is működik a címadó novellában, A fiúk országában, ahol kamaszkori barátnője abortuszára emlékezik vissza felnőttként a főhős, vagy A tisztásonban, ahol az őt körülvevő felnőttek összes alantasságával és az élet-halál, az izgalom, a szexuali­tás, a hazugság kérdéseivel szembe­sül a főszereplő fiú, és ehhez el sem kell hagynia a falu, a sintértelep és az erdő háromszögét. Ha valami összeköti A fiúk országa novellái­nak hőseit, az az, hogy ezeket a szembesüléseket ritkán követi felis­merés, megoldási kísérlet még ke­vésbé. Ez utalhat arra is, hogy a fiúk nem nőnek fel. De lehet, hogy egy­szerűen azt jelenti, hogy Krusovsz­ky meghagyja a következtetések le­vonását az olvasónak. (Krusovszky Dénes: A fiúk orszá­ga, Magvető Kiadó, 2014.) Magyar sikerek a szarajevói filmfesztiválon II Kárpáti__________________________ J­elentős sikereket értek el a ma­gyar alkotók a Balkán legfon­tosabb filmes seregszemléjén, a ju­bileumi 20. Szarajevói Nemzetközi Filmfesztiválon. A szombat esti díj­átadón két filmünk is elismerésben részesült. Szőcs Petra rövidfilmje, A kivégzés különdíjat kapott, Hajdú Eszter Ítélet Magyarországon című dokumentumfilmje pedig elnyerte a zsűri különdíját és az Emberi Jo­gok Díját is. A kivégzés a Ceausescu házaspár főbe lövését újra és újra eljátszó testvérpárról szól, az ítélet Magyarországon pedig a romák el­leni gyilkosságsorozat perét doku­mentálta. A bosnyák mozgóképes mustrán összesen kilenc magyar alkotást vetítettek, többek között versenyben szerepelt Császi Ádám Viharsarok című alkotása, vala­mint két rövidfilm és három doku­mentumfilm is. A magyar jelenlétet erősítette, hogy a játékfilmes zsűri­be két magyar filmművész is meg­hívást kapott: a zsűri elnöke Tarr Béla volt, és a héttagú nemzetközi zsűri tagja volt Tóth Orsi szülésznő is. A fesztivál fődíját a kurd Song of My Mother kapta, amely szereplő­je, Feyyaz Duan elnyerte a legjobb színész díját is. A film egy idősödő anyáról és fiáról szól, akiket kiköl­töztetnek Isztambul környéki ott­honukból. A zsűri kiemelte a török rendező, Erős Mintás bátorságát, ahogy egyszerűségre törekedett, és tiszta filmnyelvi megoldásokat használt. A fesztivál másik nagy nyertese egy grúz film lett: a Brides elnyerte a zsűri különdíját és a leg­jobb színésznő díját (Mari Kitia). Szarajevóban idén 60 ország 247 alkotását vetítették.

Next