Magyar Nemzet, 2015. december (78. évfolyam, 281-305. szám)

2015-12-14 / 292. szám

é­tét ...­­ Markovics PF.tf.r__._________ A jövő év egyik művészeti szen­zációja lesz az a kiállítás, ame­lyet Hieronymus Bosch halálának 500. évfordulóján rendeznek feb­ruár 13. és május 8. között Hol­landiában, a németalföldi festőzse­ni szülővárosában. A ’s-Hertogen­­boschban működő Hét Noord­­brabants Museum tárlatán az élet­mű szinte összes fennmaradt al­kotását kiállítják, emellett részlete­sen bemutatják azt a közel tízéves tudományos kutatómunkát is, amelynek köszönhetően a szakem­berek jelentős eredményeket értek el az életmű feltárásában. A Bosch Research and Conservation Project nemzetközi restaurátorgárdájának jóvoltából a kiállított negyven Bosch-munka között kilenc olyan festmény - köztük egy triptichon - is helyet kap, amelyet eddig még sosem láthatott a közönség. A festmények a világ legneve­sebb európai és amerikai gyűjtemé­nyeiből érkeznek a flamand város­ba: a madridi Pradóból a Szénás­­szekér-triptichon, a párizsi Louvre­­tól a Bolondok hajója, az Ecce homo a frankfurti Städelsches Kunstinstitut und Städtische Ga­­lerie-ből, a Keresztelő Szent János a pusztában című munka pedig a madridi Lazaro Galdiano Múzeum­ból. A Noordbrabants a rotterdami Boijmans Van Beuningen Mú­zeumtól és a velencei Gallerie dell’Accademiától is kölcsönöz Bosch-műveket, bár azt egyelőre nem közölték, melyeket. A New York-i Metropolitan Museumban látható Királyok imádása című festményt a kiállítás idejére feltehe­tően szintén Hollandiába szállítják. Arról sincs hír, hogy a mester talán leghíresebb munkája, A gyönyörök kertje cínt hármas oltár megje­lenik-e a tárlaton. A legutóbbi nagyszabású, 2001-es rotterdami Bosch-kiállításon nélkülözni kellett a Pradóban őrzött művet, mert szállításra alkalmatlannak találták. A kiállítás és a hozzá kapcsolódó kutatómunka azért is fontos, mivel alig tudunk valamit Bosch életéről és művei keletkezésének körülmé­nyeiről. Évszámot egyik művére sem írt, és csak néhányat szignált, ráadásul egyedülálló stílusának már röviddel a halála után rengeteg utánzója és hamisítója akadt. A ki­állításhoz készül egy 192 oldalas, 140 illusztrációt tartalmazó, több nyelven megjelenő katalógus, vala­mint kiadnak egy dupla kötetet is, amely mintegy ezer oldalon foglalja össze a Bosch-kutatások eredmé­nyeit és a festő munkásságát. Az 1450 és 1516 között élt mes­tert sokan a szürrealisták előfutá­­ mmmm Lelkek az áhítat és a gyarlóság kettős szorításában Hieronymus Bosch eddig nem látott műveit is bemutatják a halálának ötszázadik évfordulójára rendezett kiállításon jónak tartják, ám alkotásai legfel­jebb képi világukban vethetők ösz­­sze a múlt századi alkotókéval. Realista precizitással megfestett művei valójában közelebb állnak a valóságábrázoláshoz, amennyiben elfogadjuk, hogy panorámaképet adnak az áhítat és a gyarlóság ket­tős szorításában őrlődő késő kö­zépkori ember belső világáról. Mé­lyen vallásos és humanista mű­vészként Bosch a keresztényi út­mutatás szolgálatába állította za­bolátlan képzelőerejét és tehetsé­gét, intelmekként is értelmezhető műveivel így közvetítve szellemi és egyfajta metafizikai valóságát a kornak, amelyben élt. Az élő és tárgyi vitág motívu­mai, iletve az azok keresztezésével megjelenített hibrid lények, a po­kolbéli és mennyei teremtmények, a szimbólumok és metaforák meg­számlálhatatlanul lepik el festmé­nyeit, de képei sokrétű jelentéstar­talma javarészt máig megfejtetlen maradt. Bár a legtöbb szimbólum valamely halálos bűn (lustaság, bujaság, kevélység, harag, irigység, fösvénység, falánkság) ábrázolása, sokuk dekódolásához a korabeli flamand népi hagyományok, köz­mondások, miniatúrák, szatirikus metszetek és bestiáriumok tüzetes tanulmányozása vezette el a művé­szettörténészeket. A New York-i Metropolitan Museumban őrzött Királyok imádása (részlet) Kultúra 2015. december 14., hétfő Egy érzelmi thriller hősnőjeként tért vissza Charlotte Rampling brit színésznő két elismerést is kapott az Európai Filmdíj átadóján Idén már másodszor vehetett át rangos díjat a német fővá­rosban Charlotte Rampling: februárban a legjobb színész­nőnek járó elismerést a Berli­­nalén, most szombaton a ha­sonló kitüntetés mellett élet­műdíjat is kapott a 28. Euró­pai Filmdíj-átadón. A brit szí­nésznő ötven éve tartó pálya­futása során olyan emlékeze­tes filmekben szerepelt, mint a Csillagporos emlékek, a Ho­mok alatt, az Uszoda, a Ne en­gedj el! vagy a Melankólia. Charlotte Rampling ez idő tájt Oscar-díj-jelölésre esélyes­ként kampányol a 45 év című brit film főszerepével Ameri­kában. Németországi kitérője közben időt szakított arra is, hogy interjút adjon a Magyar Nemzetnek. 11 Kárpáti György (Berln)_______ H­a életműdíjat kap egy színész, akkor elérkezett az ideje an­nak, hogy összegezze a karrierjét? - Talán mások így tesznek, én nem tartozom közéjük. A mostani elismerést ugyanakkor örömmel fogadtam. 2003-ban is megnyer­tem a legjobb színésznő Európai Filmdíját, imádom Európát, a leg­jobb filmjeimet itt készítettem. A franciáknak ott van a César-díj, a briteknek a BAFTA, az amerikai­aknak az Oscar, de számos euró­pai országnak nincs jelentős nem­zeti elismerése. Az Európai Film­díj az összes európai hangra igyekszik felhívni a figyelmet. Egy bizonyos kor felett az embert el­kezdik megkeresni a fesztiválok, hogy életműdíjat adjanak neki, ez a mostani mindezektől sokkal kü­lönbözőbb pillanat. De az életnek mindig tovább kell mennie, min­dig előre kell néznünk. - A mostani elismerés, vala­mint a 45 év című új fimjének fő­szerepe és az azzal párosuló díjak mintha újra felpörgették volna a karrierjét. Az elmúlt öt évben in­kább tévés filmszerepeket kapott. - Igen, mondhatni, újra felfe­deztek, ráadásul a 45 év hazatérés­ként is felfogható. Szerepeltem ugyan már a brit - és egyébként remek - Broadchurch című tévé­sorozatban és a BBC televíziós produkcióiban is, de Andrew Haigh rendezése volt az igazi visz­­szatérésem a brit film világába. Most éreztem csak igazán, hogy ez már nagyon hiányzott az életem­ből, függetlenül attól, hogy az el­múlt évtizedekben francia karriert futottam be. Hiszen angol vagyok, ebben az országban nőttem fel és éltem 25 éves koromig. - Az egyik legfontosabb fordu­latot a pályafutásában a francia rendező, Francois Ozon hozta el. Nem véletlenül ő adta át önnek szombaton este az életműdíjat is. - Egyértelmű, hogy az Uszoda és a Homok alatt nagyon fontos volt a pályafutásomban. Mindket­tőben volt spiritusz, és valami megfogalmazhatatlan, ami telje­sebbé tett. Azok a filmek fontos kérdéseket tettek fel a saját sze­mélyemmel és mint színésznővel kapcsolatban. - Legutolsó szerepében, a 45 év­ben egy olyan nőt játszik, aki a há­zassági évfordulójára készül, ami­kor férje megtudja, miképp halt meg fiatalkori szerelme. A helyzet képtelen rivalizálásba kényszeríti a nőt. A való életben miképp reagál­na hasonló helyzetben? - Azért nehéz erre válaszolni, mert az én életem teljesen más volt, mint a hősnőé. Én mindig szembesítettem magam a tetteim­mel, míg az általam megformált karakter nem. Ő olyan csendes életet élt, amelyben a házasság és a gyerekek voltak a főbb állomá­sok, s amelyben nem tesznek fel az emberek túl sok kérdést, és a status quóra törekednek. Én min­dig vitában álltam magammal: az élet ugyanis nem könnyű, és sze­rintem mindig kérdéseket kell fel­tennünk magunknak az életről. És ahogy a filmben is elérkezik a pont, az élet hozza a kérdéseket... Olyanokat, amelyeket addig nem mert az ember feltenni magának. És ilyenkor, mint egy lavina eseté­ben, már nem lehet uralni a kö­rülményeket. A forgatókönyvben eredetileg több párbeszédes jele­net volt, a mindennapokat fejtet­ték ki így. De később kiderült, az érzések, a szavak nélküli gesztu­sok izgalmasabbak, így a film affé­le érzelmi thrillerré fejlődött.­­ Alakításáért sokak szerint Oscar-jelölésre is esélyes. Figyelem­mel kíséri a találgatásokat? Egyál­talán: mennyire foglalkoztatja a jelölés gondolata? - Ő nem, sosem foglalkozta­tott! (nevet) Fantasztikus, hogy milyen szinten mennek a találga­tások rólam, de tény, több fontos kritikusi szervezet is az év színész­nőjének jelölt. Kétségtelenül nagy megtiszteltetést jelentene, ha fel­terjesztenének az Amerikai Film­­akadémia elismerésére. - Mi alapján vállal el egy film ­szerepet, mi érdekli legjobban eny­­nyi év után a filmezésben? - Szerepekkel, rendezőkkel nincs kívánságlistám. Nekem az a legfontosabb, hogy a szerep szóra­koztasson. Hogy érezzem, bele akarok bújni annak a személynek a bőrébe. Olyan szerepeket kere­sek, amelyek megindítanak, elbű­völnek, vagy igen, gyakran akár zavarba is hoznak. Rendületlenül keresem a rejtélyeket. ÚJRA SORRENTINO. Az Ifjúság nyerte a szombat este megrende­zett 28. Európai Filmdíj átadóján az év európai filmje díjat Az öt díjra jelölt alkotás végül három elisme­réssel távozott Berlinből: a legjobb film mellett a legjobb rendezőnek járó elismerést Paolo Sorrentino kapta, a színészek között a film fő­szereplője, Michael Caine is nyert Sorrentino két éve A nagy szépség­gel tarolt az Európai Filmdíjon, ak­kor négyet kapott A legjobb szí­nésznőnek Charlotte Rampling bi­zonyult (45 év). A két színész kate­gória eredménye azért volt furcsa, mert Rampling és Caine is két-két díjat nyert a döntésnek köszönhe­tően. Rampling életműdíjat Caine - Christoph Waltz társaságában - különdíjat is kapott az este folya­mán. Az Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezéséről című Roy Andersson-film kapta a leg­jobb vígjáték elismerését, a leg­jobb forgatókönyvíró a görög Jorgosz Lantimosz lett (A homár). A legjobb első filmnek járó Prix Fipresci-díjat a francia-török Mus­tang nyerte, a dokumentumfilmek között az Amy - Az Amy Wine­­house-sztori lett a befutó, a leg­jobb animációs filmnek járó elis­merést az ír A tenger dala kapta. Az alkotók nem nevezték az idei ver­senybe a Saul fiát így az idei díjáta­dón a közönségdíjra jelölt Fehér is­ten volt az egyetlen magyar érin­tett Mundruczó Kornél filmje elől a spanyol Mocsárvidék nyerte el e dí­jat Az átadón Agnieszka Holland, az Európai Filmakadémia (EFA) el­nöke beszédében elmondta, élete jelentős részét totalitárius rend­szerben töltötte, amit nem szeret­ne még egyszer átélni. Felhívta a fi­gyelmet az emberi jogokra, a de­mokratikus intézmények fontossá­gára. Wim Wenders, az EFA elnöke pedig óvott attól a veszélytől, hogy a történelem önmagát ismételje. Charlotte Rampling és életműdíja. .Mindig kérdéseket kell feltennünk magunknak az életről" FOTÓ: EUROPRESS/AFP/CLEMENS Bilan

Next