Magyar Nemzet, 2017. április (80. évfolyam, 77-99. szám)

2017-04-08 / 83. szám

2 ROVATVEZETŐ: TÖRÖK LÁSZLÓ • belpol@magyarnemzet.hu Hallott erről? Ha a titkosszolgálatokat érintően kiszivárgott valami, az mindig a Fi­desz javára és érdekében történt. SZILVÁSY GYÖRGY AZ ATV-BEN ARRÓL, HOGY A MAGYAR IDŐK SZERINT A NEMZETKÖZI SAJTÓBAN FIDESZESEKRŐL GYŰJ­TÖTT ADATOKAT SZIVÁROGTATNÁNAK KI EGYESEK Hetvenegy ember haláláért kell felelniük • Befejeződött a nyomozás az Ausztriában tavalyelőtt nyáron sorsára hagyott magyar rendszámú kamion ügyében FEKETE GY. ATTILA Befejeződött a nyomozás annak a ka­mionnak az ügyében, melynek hűthető rakterében az osztrák rendőrök 2015. augusztus 27-én 71 holttestet találtak az A4-es autópálya Bécs felé vezető olda­lán Pándorfalu (Parndorf) térségében. Az áldozatok - köztük négy gyermek - valamennyien illegális bevándorlók vol­tak, akiket egy 2013 óta oltalmazottként Magyarországon élő afgán migráns által irányított bűnszervezet szállított volna a magyar-szerb határról Ausztriába. A bűnszervezetet egy afgán migráns irányította, a kami­ont egy bolgár-libanoni ket­tős állampolgár vásárolta Három óra sem telhetett el azonban az indulás után, és már mind halottak voltak. Az osztrák és a magyar orvos és gépjárműszakértők egyaránt arra a kö­vetkeztetésre jutottak, hogy a 31 iraki, 21 afgán, 14 szír, négy iráni és egy is­meretlen állampolgárságú utas megful­ladt. Bár több mint másfél év telt el a tragédia és a nyomozás befejezése kö­zött, a gyors és hatékony nemzetközi rendőri információcserének köszönhe­tően a gyanúsítottak döntő többségét már órákkal a kamion felfedezése után azonosította és három kivételével el is fogta a rendőrség. Mivel magyar rend­számú kamionban találták meg a holt­testeket, az osztrák rendőrség azonnal értesítette az ORFK-t. És bár akkor még hivatalosan az osztrák rendőrség nyo­mozott az embercsempészek ellen, Ma­gyarországon is megkezdődhetett az ügy szálainak felgöngyölítése. Nagy szerencséjük volt a nyomozók­nak, hogy a kamion utasteréből előke­rült egy adásvételi szerződés, amelyből kiderült, a járművet egy bolgár-libanoni kettős állampolgár vásárolta Kecskemé­ten a tragédiát megelőző napon. A férfit egy órával később a kiszombori határ­átkelőnél fogták el a határrendészek, amikor Románia felé el akarta hagyni az országot. A banda többi tagja néhány órával később a bűnszervezet afgán ve­zetőjének budapesti lakásán, illetve an­nak közelében került rendőrkézre. Még ugyanazon a napon Magyar­­országon begyűjtötték az összes olyan térfigyelő és biztonsági kamera felvéte­leit, amelyek a kamion feltételezett út­vonalán a rendőrség számára hasznos információkat rögzíthettek. Összesen 24 kamera 1500 órányi felvétele, vala­mint az autópályák forgalomfelügyeleti rendszerének képei alapján sikerült re­konstruálni a kamion utolsó útját. Először Kecskemétről lement a ma­gyar-szerb határra. Egy, az embercsem­pészek által kedvelt átrakóhelyen felvet­te a zöldhatáron át érkezett migránso­­kat, majd az M5-ös, az M0-s és az M1-es autópályán elindult Ausztria felé. Útját három különböző típusú személygépko­csival biztosították a bűnszervezet tag­jai. Az előfutó és a követő kocsik utasai­nak feladata lett volna jelezni a kamion­ban ülő két sofőrnek, ha valahol rendőri ellenőrzés van, hogy kerüljék el az adott útszakaszt. Nem tudni, a sofőrök mikor döbbentek rá, hogy utasaik nem élték túl a „szállítást”. Tény, hogy Pándorfalu térségében leparkoltak az autópálya szervizsávján, és sorsára hagyták a te­herautót. Valószínűleg pánikba estek, különben aligha hagyták volna hátra a kamion adásvételi szerződését. Az eset óta számos szakértői vizsgá­latot folytattak le az ügyben. Hónapok­ba telt, amíg az osztrák hatóságoknak sikerült tisztázniuk az elhunytak sze­mélyazonosságát. Miután pedig egyér­telművé vált, hogy az áldozatok magyar területen meghaltak, átadták az ügyet a Nemzeti Nyomozó Irodának (NNI). Bár addigra a magyar nyomozók az embercsempészek többségét azonosí­tották és elfogták, számos nyomozati cselekmény még hátravolt. Ráadásul az osztrák eljárás során rögzített bizonyí­tékok átvétele és a jegyzőkönyvek lefor­dítása is sok időt vett igénybe. De mára már mindennel végeztek. Az NNI befejezte a csempészett szemé­lyek sanyargatásával, bűnszervezetben és üzletszerűen elkövetett embercsem­pészés gyanújával kilenc személy, egy afgán, egy bolgár-libanoni és hét bolgár ellen folyó nyomozást. Csütörtökön az ügy iratait vádemelési javaslattal átadták a Bács-Kiskun Megyei Főügyészségnek. Helyszínelők a sztráda szervizútján hagyott kamionnál az ausztriai Parndorf mellett 2015 augusztusában fotó :sp/rolandSchlager Kétes ügy miatt távozik a fideszes képviselő HORVÁTH CSABA LÁSZLÓ Jogosulatlanul kért pénzt józsefváro­si magánszemélyektől a fideszes Balogh István Szilveszter, aki januárban mondott le képviselői mandátumáról a VIII. kerü­letben. A kormánypárti politikus 2010 óta volt képviselő és önkormányzati bi­zottsági tag. Távozásának valódi okát ed­dig nem hozták nyilvánosságra, ám az N1TV és a 24.hu információi szerint a képviselő ötven- és százezer forintos té­telekben kért pénzt mélyszegénységben élő emberektől azt állítva, a nekik kiutalt szociális alapú házmesterlakásokat ne­ki köszönhetik. Volt, akitől 50, volt aki­től összesen 300 ezer forintot kért ezen az alapon. A józsefvárosi Magdolna ne­gyedben április 23-án tartanak időközi önkormányzati választást, miután Ba­logh január 31-i hatállyal visszaadta mandátumát. A politikus azzal indokol­ta döntését, hogy az Echo TV-nél dolgoz­va nem tudja ellátni önkormányzati fel­adatait. Baloghnak egy fővárosi cégben is volt tisztsége, amiről lemondott, ám egyelőre továbbra is a Fidesz tagja. 2017. ÁPRILIS 8. SZOMBAT Mapi Nemzet Hajléktalanellátás Vörös kódot hirdethet a kormány, ha nagyon hideg a tél A szolgálatok és az ellátórendszer megfeszített munkája ellenére télen közel százan haltak meg az utcán, ennek elkerülésére két új intézkedést vezet be a kormány: a leghidegebb téli napokon érvénybe lép­het az úgynevezett vörös kód, valamint elindul az Elsőként lakhatás program - közölte tegnap Czi­­bere Károly, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért és társadalmi felzárkózá­sért felelős államtitkára a téli krízisidőszak lezárását értékelve a máltai szeretetszolgálattal kö­zösen tartott sajtótájékoztatón. Vörös kód - extrém hideg - esetén 80 ezer férőhelyet, például nyugdíjasházakat és más szociális otthonokat nyitnának meg, ha van elég szabad kapaci­tás az intézményekben, illetve a hajléktalanok befogadása nem érinti hátrányosan az ott élőket. A megoldás alkalmi jelleggel ezen a télen is működött, ezt alkalmaznák szélesebb körben. Czibere Károly szerint egyébként a meglévő 11500 férőhely a télen elégnek bizo­nyult, a legnagyobb hidegben is maradt 200 férőhely szabad kapacitás a hajléktalanszál­lókon és a melegedőkben. A májusban induló Elsőként lakhatás programról pe­dig elhangzott: célja, hogy 1,7 milliárd forint uniós keretösszegből támogassák a hazánkban működő 83 szociális szolgálaton keresztül azokat a hajléktalano­kat, akiket az illetékes szolgálat alkalmasnak talál albérletbe költöztetésre. (U. GY.) Fővárosi ajánlat és felfüggesztett BKV-sztrájk •Jövő szerdától két héten át tárgyalhatnak a béremelésről a szakszervezetek SZABÓ ZSOLT Szóban közölte velünk a BKV vezeté­se, hogy 10+5 százalékos béremelést ajánl 2017-re, januárig visszamenőleg - mondta a Magyar Nemzetnek Gulyás Attila. A Városi Tömegközlekedési Dol­gozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke Tarlós István főpol­gármester tegnapi, „elutasíthatatlan­nak tűnő” ajánlatára úgy reagált: azon­nal felfüggesztették a közvetlenül hús­vét utánra bejelentett sztrájkjukat, írásban viszont csak jövő szerdán kapják kézhez a fővárosi önkormány­zatnak és közlekedési cégének közös ja­vaslatát, addig érdemben nem is tudnak tárgyalni az anyagról. - Legalább két hé­tig elhúzódó vitára és tárgyalásokra szá­mítok, ugyanis nem mindegy, hogy a mindenkinek kifizetendő 10 százalékos béremelés fölötti összeget hogyan diffe­renciálják. Azt szorgalmazzuk, hogy a legelmaradottabb bérezésű szakmák­ban dolgozókat zárkóztassák fel, és min­denképpen garanciákat kérünk a cég menedzsmentjétől és a városvezetéstől az emelések fedezetére. Ugyanis a beje­lentett összeghez 7,5 milliárd pluszfor­rás szükséges - mondta Gulyás Attila. Az érdekvédelmi vezető szerint ha a BKV hároméves időszak helyett csak erre az évre kötne bérmegállapodást, az azt je­lenti, 2018-ban és 2019-ben nem lesz megkötve a szakszervezetek keze. Hoz­zátette: egy hosszabb távú elkötelező­désnél nem tudnák követni az inflációt. A két részletben nyolc napon át tar­tó sztrájkot egy hete hirdette meg a BKV dolgozóinak 80 százalékát képviselő két érdekvédelmi szervezet, a VTDSZSZ és a Budapesti Közlekedési Szakszerveze­tek Szövetsége, miután akkor sem szü­letett egyezség a béremelésről. Később ehhez csatlakozott az Egységes Közle­kedési Szakszervezet is. Nyomásgya­korlásként többen letétbe helyezték felmondólevüket, valamint elkezdték kiszervezni a dolgozókat bécsi munka­­vállalásra az amúgy is létszámhiánnyal küszködő BKV-tól. Nemes Gábor, a szakszervezet elnö­ke úgy nyilatkozott lapunknak, a szóbeli bejelentés „igencsak távol áll” elképze­léseiktől. Az egyéves bérmegállapodást­­ azonban nagy eredménynek tartja, mert szerinte először ők szorgalmazták. A főpolgármester azonban nincs el­ragadtatva a szerinte a dolgozók alig 10 százalékát képviselő Nemes Gá­bor „eredményeitől”. Tarlós István el­mondta, a szakszervezet követelései­re valójában nullaszázalékos a fedezet.­­ Kedden már tárgyaltam Orbán Viktor miniszterelnökkel, hogy az önkormány­zati cégeknél is legalább olyan béreme­léseket lehessen végrehajtani, mint az állami társaságoknál. A kormányfővel a napokban ismét találkozom, de a most megajánlott béremelés fedezetét a fő­város és a BKV pénzügyi átcsoportosí­tásokkal már most megteremtette - fűz­te hozzá a főpolgármester. Szerinte Bu­dapestet külön kell kezelni minden más önkormányzattól, például a megye­­székhelyektől, amelyek ugyan regio­nális tömegközlekedési központok, vi­szont a fővárosé országos jelentőségű. E­gyek között oszta­nának szét ► százalékos bér­emelés minden BKV-dolgozónak járna, ötöt pedig a legkisebb kerese­ Mégis elindulnak a járatok?

Next