Magyar Nemzet, 2017. április (80. évfolyam, 77-99. szám)

2017-04-26 / 96. szám

Magyar Nemzet 2017. ÁPRILIS 26., SZERDA Elmaradt ostrom és az üres székek luxusa • A nemzetközi színházi élet legnevesebb rendezői érkeztek az idei MITEM-re a Nemzeti Színházba PETHŐ TIBOR A hét végén ér véget a Madách Imréről elnevezett színházi fesztivál a Nemzeti­ben. A közönség olyan különlegessége­ket láthat egyetlen helyen, amelyeket máskor esélye sem lenne megnézni. Bár a mustra látogatott, telt házról érthetet­len okokból nem beszélhetünk. Tökéletes miniatűr, megrázó élmény, felesleges jelzőktől mentesített színház. A szentmiseáldozat és a haláltánc bizo­nyos motívumainak különös keveréke. Bizarr, felemelő gyászszertartás az Ave Maria című egyfelvonásos az olasz szár­mazású színésznő, Maria Cánepa emlé­kére. Celebrálója a Halál, szerepében Cánepa barátnője, Julia Varley látha­tó. A dániai Odin Teatret vendégjátékát nézem a Nemzeti Színházban, a hagyo­mányossá vált Madách Imre Nemzetkö­zi Színházi Találkozón, vagy ahogy an­gol rövidítése alapján a közhasználat­ban elterjedt, a MITEM-en. A rendező, Eugenio Barba a hatvanas években há­rom évet töltött Lengyelországban, Jer­zy Grotowsky mellett, az ő hatására szü­letett meg Bartha antropológiai színháza, amelynek lényegét a mester egy eszten­deje, a Magyar Narancsnak adott inter­jújában így fogalmazta meg: „A színész kezdettől három nyelvet használ egyide­jűleg, a verbalitást, a hangzást és a testet mint organikus eszközt. A mi csapatunk ennek a három komponensnek a szabad továbbfejlesztésére épül.” Eugenio Barba társulatával 1985 és 2001 között rendszeresen fellépett Ma­gyarországon. Hosszabb szünet után 2015-ben tértek vissza hozzánk, a MITEM-re. Különleges esemény hát az Ave Maria a Nemzeti Kaszás Attila Ter­mében. Ami meglepő: a kamara-előadá­sokra alkalmas kis térben sincs telt ház. Előttünk, mellettünk üres székek so­rakoznak. Hasonlót tapasztaltunk alig négy órával korábban, az alagsori Gobbi Hilda színpadon, ahol alig több mint egy órában Ibsen radikálisan lecsupaszított, megrövidített Hedda Gablerét láthatja a néző a Svéd Királyi Színház előadásá­ban, Anna Pettersson rendezésében. A hazai közönség számára Menszátor Hé­­resz Attila Hamlet-illúziókjából ismert Ennyi inspiráló, olykor kontinensnyi távlatokat áthidaló előadás talán még nem járt nálunk megoldást láthatunk: a színen egyedül a címszerepet alakító Electra Hallman van jelen fizikai valóságában, a többiek, Tes­­man, a férj, Brack bíró és Éjfert Lövborg (Elvstedné kimarad az adaptációból) ve­títed. képekről folytatnak párbeszédet, lépnek kapcsolatba vele. A képek ura Hedda (ha úgy tetszik, a Heddát megfor­máló színésznő), aki hol leállít, hol átte­ker, hol megismétel jeleneteket, jelenet­töredékeket. Hogy miről szól a kísér­let? Az ajánló szerint „Anna Pettersson azt vizsgálja, hogyan lett a naturaliszti­­kus dráma, amely az évek során klasz­­szikus felfogássá vált, ismerős és kényel­mes a közönség számára. Hogyan tud­ná megragadni a közönséget ugyanúgy, ahogyan az 1800-as évek végén berob­bant a színpadra. Hogyan lehet lerom­bolni ahhoz, hogy újra megrázó erejű tudjon lenni?” Az üres székek luxusa most is érthe­tetlen és nehezen magyarázható. Akár Vidnyánszky Attila vasárnap este bemu­tatott, Szentpétervárról, az Alekszand­­rinszkij Színházból érkező, kétségtele­nül revelációs hatású, grandiózus, öt és fél órás Bűn és bűnhődése esetében. A MITEM 2014-ben indult útjára. Az­óta hibái, döccenői ellenére Magyaror­szág messze legszínvonalasabb színházi találkozója. Rendhagyó is: ennyi inspirá­ló, érdekes, kiváló, olykor kontinensnyi távlatokat áthidaló előadás a hazai szín­háztörténetben talán még nem járt ná­lunk. (Alkalmanként igen: az ezredfor­dulót megelőzően például az Európai Színházi Unió két találkozóját a Kato­nában kísérhette figyelemmel a közön­ség.) A MITEM-szervezők szándéka sze­rint, ahogy az ajánlóban is olvashatjuk, „a hagyományteremtő szándékkal lét­rehozott találkozó lehetőséget kínál ar­ra, hogy más kultúrák vérfrissítő hatás­sal legyenek a hazai színházi szakmára”. Az idei fesztiválra tizenegy országból 24 előadás érkezett, a paletta bizonyos értelemben eklektikus. Viszont olyan nagy hírű rendezést is láthatunk még a hét második felében, mint Silviu Purca­­rete nyolc esztendeje bemutatott nagy­szebeni Faustja, amelyet hatalmas mé­retei miatt nem is a Nemzetiben, hanem a félig kész Eiffel-csarnokban játszanak majd. „Eladnám a lelkem, hogy ezt a Faust-előadást még egyszer lássam” - je­gyezte meg szellemesen nemrégiben az Observer kritikusa. A rejtélyes miértre adandó lehetséges válaszok közül - hogy a színházat szere­tő közönség miért nem veszi ostrom alá a Nemzetit, holott a józan ész szerint azt kellene tennie - szempillantás alatt ejt­hetjük azt az érvet, hogy rosszabb elő­adások is színpadra kerültek 2014 óta a MITEM-en. Ezeket egyrészt a magas szín­vonalú vendégjátékok hamar feledtetik, másrészt törvényszerű, hogy a gyengéb­bek sohasem szűrhetők ki egészen. Az esemény hírverése fontosságához képest csapnivaló. Hiába írnak róla be­­harangozót a napilapok, egyes interne­tes portálok, Budapest köztudatában igazából nem szerepel a MITEM. Plaká­tot nem látni, a mustra ma már elenged­hetetlen Facebook-jelenléte pedig - há­rom év alatt 801 kedveléssel - elenyésző és nevetséges. Persze nemcsak a szervezés hiányos­ságait sejthetjük az okok mögött. Gyana­kodhatunk arra is, hogy a közönség egy része idegenkedik a Nemzetitől, részben a hullámzó színvonal, részben pedig (színház)politikai okok miatt. A kettő rá­adásul egymást erősíti. A következmény, tetszik, nem teszik, az, hogy manapság egy átlag színházlátogató előbb megy el egy közepes budapesti előadásra, mint a nemzetibeli MITEM-re. Az előítélet vi­szont ez esetben is minket rövidít meg. A Svéd Királyi Színház előadásában Hedda Gabler története csak egy illúzió FOTÓ: SÖRÉN VILKS Mindig reménykedhetünk boldogabb jövőben • Bemutatták az 57 Velencei Biennálé magyar kiállítását • Várnai Gyula munkája az elmúlt jövőről tudósít FICSOR BENEDEK Elképzelték már, milyen lesz a jövő? Mi lesz tíz, húsz, vagy akár ötven év múlva? Egy biztos, semmiképp sem olyan lesz, ahogyan most gondoljuk. Elég csak vé­gignézni az elmúlt században született futurisztikus regények, filmek és tudo­mányos elméletek világképét, hogy be­lássuk, a múltban a jövőről megfogal­mazott ígéretek közül alig valami vált va­lósággá. Erre az egyszerre baljóslatú, a nyitott lehetőségek miatt mégis végtele­nül optimista gondolatra reflektál az 57. Velencei Képzőművészeti Biennálé ma­gyar pavilonjának kiállítása. A világ leg­rangosabb képzőművészeti seregszem­léjére hazánk Várnai Gyula Peace on Earth! (Békét a világnak!) című projekt­jével készül, amelyet a résztvevők ked­den mutattak be sajtónak a Müpában. A május 13-tól november 26-ig látogat­ható biennále idén a Viva arte viva (Él­jen a művészet) címet kapta. Nem vélet­lenül, hiszen Christine Macel főkurátor, a párizsi Pompidou Központ vezető kurá­tora a címadással is hangsúlyozni akarta, hogy a művészekre napjainkban minden eddiginél nagyobb feladat hárul. Fabényi Júlia, a Ludwig Múzeum igazgatója, a bi­ennále nemzeti biztosa elárulta, a ma­gyar pavilonra kiírt pályázatra 12-en je­lentkeztek, a szakmai zsűri Várnai Gyula és Petrányi Zsolt kurátor közös projektjét találta a legjobbnak. Az állam 64,8 millió forintot ad a projektre, és további 12 mil­liót a pavilon akadálymentesítésére - tet­te hozzá Hoppál Péter, az Emberi Erőfor­rások Minisztériumának kultúráért fele­lős államtitkára. Rövid idő alatt rengeteg inger éri majd a biennálé közönségét, hiszen a jegyek általában két napig érvényesek, ennyi idő áll egy látogató rendelkezésé­re, hogy 86 komplex művészeti projek­tet végignézzen, nem beszélve a kiegé­szítő kiállításokról.­­ Ahhoz, hogy ebben a művészettel túlterhelt közegben sike­rüljön becsábítani a közönséget, külön­leges üzenetre van szükség - fogalma­zott Petrányi Zsolt. Várnai Gyula munká­jának pedig megvan a figyelemfelkeltő módon aktuális üzenete. A Peace on Earth! az utópiák szük­ségességéről szól. A szándékosan naiv és optimista jelentést a művész alkotá­sainak összetett szimbolikája hordozza. Központi motívuma az öt fő részből álló kiállításnak az egykor a dunaújvárosi to­ronyház tetejét díszítő neon békegalamb újraalkotott darabja, amely a hideghábo­rús évek békemozgalmainak kétarcúsá­gára reflektál: a béke záloga a gőzerővel folyó fegyverkezési verseny volt. Napja­ink háborús fenyegetése és a menekült­válság közepette a neongalamb egészen új értelmet nyer. Egy másik, E-Wars elne­vezésű szekciója a magyar kiállításnak a háborúk egy nem mindennapi változatá­ra, az információért folytatott harcra ját­szik rá. A cím az internetes keresőszoft­verek algoritmusára utal, amellyel a kü­lönféle oldalak információt gyűjtenek a felhasználókról, hogy azok alapján bom­bázzák később ajánlatokkal. Persze sok­szor algoritmusra sincs szükség, hiszen a közösségi oldalakon már önszántunkból kürtöljük világgá személyes adatainkat. Várnai Gyula alkotásai nem adnak vá­laszt a kérdésre, hogy vajon boldogabb idők jönnek-e, vagy ennél jobbra már ne számítsunk. A Peace on Earth­ jelentő­sége abban a felismerésben rejlik, hogy éljünk bármilyen cudar időszakban is, mindig van lehetőségünk reményked­ni egy békésebb jövőben. Az ő alkotá­sai mellett a biennálén Hajas Tibor és Csörgő Attila munkái is láthatók lesznek, méghozzá a központi kiállítás részeként. Hosszú idő után először kerül magyar al­kotó a főkurátori válogatásba. PETRÁNYI ZSOLT: Ebben a művészileg túlterhelt közegben különleges üzenetre van szükség Gyász Elhunyt Vajda Mik­ós műfordító Életének 85. évében elhunyt Vajda Mik­lós Magyar Köztársasági Arany Érdem­kereszttel kitüntetett, Déry Tibor- és Szépíró díjas író, műfordító. Befolyá­sos családból származott. Apja, Vajda Ödön a kor híres ügyvédjének számí­tott, akinek első felesége, Vajda kereszt­anyja a kor ünnepelt színésznője, Ba­jor Gizi volt. Nagynénje az elfeledett re­mekíró, Kádár Erzsébet, keresztapja a pedig a híres politikus, Kozma Miklós. Vajda Miklós 1953-ban végzett az Eöt­vös Loránd Tudományegyetem Böl­csészettudományi Karának angol-ma­gyar szakán, ahol örök barátságot kö­tött Réz Pállal és Domokos Mátyással. Ők lettek a modelljei Csernus Tibor le­gendás festményének, a Három lektor­nak. Vajda Miklós kezdetben a Szépiro­dalmi Könyvkiadó felelős szerkesztője­ként dolgozott, később annak a lapnak, amelyik a magyar irodalmat reprezen­tálja a nagyvilágban, a The New Hun­garian Quarterlynak volt irodalmi szer­kesztője, majd főszerkesztője. 1965-ben a Vígszínházban mutatkozott be dráma­fordítóként Arthur Miller Közjáték Vi­­chyben című művével. Számos külföldi regényt, novellát és csaknem kilencven színdarabot az ő tolmácsolásában ol­vashatunk magyarul. 2009-ben, 78 éve­sen debütált íróként az Anyakép ameri­kai keretben című nagyszerű emlékre­génnyel. Temetéséről a család később intézkedik. (MN) Történelmi pillanat Hamlet először a Vígszínházban Százhuszonkét évad alatt először tűzi műsorára William Shakespeare mű­vét, a Hamletet a körúti teátrum. Az elő­adást ősszel mutatják be Eszenyi Enikő rendezésében, Hamletként a társulat­hoz szerződő ifj. Vidnyánszky Attila lesz látható. A fiatal tehetség színművésze­­tis hallgatóként, Zsótér Sándor rende­zésében már találkozott a szereppel. A Vígszínház előadásában Claudiust Hege­dűs D. Géza, Gertrudot Börcsök Enikő, Poloniust pedig Fesztbaum Béla alakít­ja. A­ jövő évad további bemutatóit a má­jus 1-jei VígMajálison jelenti be Eszenyi Enikő, a Vígszínház igazgatója. (MN) A Karlovy Varyban Hárman kapnak életműdíjat a mustrán James Newton Howard amerikai ze­neszerző, Ken Loach brit rendező és Paul Laverty brit forgatókönyvíró kap életműdíjat a filmművészetéhez va­ló rendkívüli hozzájárulásáért az idei 52. Nemzetközi Filmfesztiválon a nyu­gat-csehországi Karlovy Varyban. Kö­­zép-Európa egyetlen A kategóriás nem­zetközi filmmustrája idén június 30-án kezdődik és július 8-án, az ünnepélyes eredményhirdetéssel ér véget. Az idei fesztiválon több mint 70 ország alkotó­inak mintegy 180 filmjét láthatják az ér­deklődők. A részletes programot még nem hozták nyilvánosságra. (MTI) kultúra 13

Next