Magyar Nemzet, 2017. július (80. évfolyam, 151-176. szám)

2017-07-01 / 151. szám

­ belföld 2017. JÚLIUS 1., SZOMBAT Magyar Nemzete Fű alatt szorítanák vissza a gimnáziumokat • Egy minisztériumi jelentés szerint minden, szakképzésbe járó diáknak havi 20 ezer forintos ösztöndíjat kellene fizetni ► Folytatás az 1. oldalról Ám az intézkedéseket csak fokozato­san vezetnék be. Bár a javaslat szerint a központi felvételire már a 2017/2018-as tanévtől szükség van, célja még csak az adatfelmérés volna, hogy ennek alap­ján alakítsák ki a következő évi felvételi ponthatárokat. Ekkor még a tanulólét­számot sem korlátoznák. Ugyanakkor a 2018/2019-es tanévtől már „fokozato­san szűkülő keretszámokat” és „emel­kedő tanulmányi követelményeket” szabnának meg. További módosításokat is javasol a dokumentum. Például a szakképzésben évek óta használatos, úgynevezett szak­maszerkezeti döntést is kiterjesztené a gimnáziumokra. Ez a döntés határozza meg, hogy egy-egy megyében hány ta­nulót képezhetnek egy adott szakmá­ban az egyes iskolai fenntartók, tehát az állami, az egyházi és a magánintéz­mények. „A fokozatosság jegyében a gimná­ziumi létszámkorlátok bevezetésére először a magánfenntartású intézmé­nyek esetében kerülne sor a 2017/2018- as tanévben” - írják. Ám hozzáteszik: ezután már évente, minden fenntar­tóra vonatkozóan meghatároznák a gimnáziumi létszámkorlátot. A keret­számokat pedig nagyobb mértékben csökkentenék, mint azt a természetes, demográfiai okokból történő tanulólét­szám-fogyás indokolná. Szükség volna arra a jelentés készí­tői szerint, hogy azokat a gimnáziumok­ba felvett tanulókat, akik képzése az ala­csony jelentkezési szám miatt mégsem indul el, a szakképzésbe irányítsák. Be­vezetnék, hogy ha egy gyereket az ál­talános eljárásban nem vesznek föl se­hova, akkor a pótfelvételin már csak a szakképzésbe tudjon jelentkezni. A háttéranyag készítői azt a követ­keztetést vonják le, hogy rövid távon a keretszámok bevezetése hozhat gyors eredményt, középtávon azonban a kor­látozást a felvételi pontszámküszöb meghatározásával kellene fölváltani. Ez ugyanis „egészséges versenyt” kénysze­rítene ki az iskolákból. Ugyanakkor el­ismerik: az intézkedések ütemezése el­térő politikai kockázatokkal jár. Egyéb­ként a szakképzés népszerűsítésére azt Tanulói létszámok Iskolatípus szerint, kerekített adatok, ezer fő 258 is fölvetik, hogy a szakmákat bemutató médiakampányt kellene indítani azon­nali hatállyal, amelyet a Miniszterelnö­ki Kabinetiroda irányítana. Emellett értekeznek „a magán- és alapítványi fenntartású képzőintézmé­nyek visszaszorításáról” is. „A szakkép­zés minősége igen heterogén a magán­fenntartású szakképzők körében, és sú­lyos költségvetési szabálytalanságok tucatjai történtek az elmúlt években” - indokolnak. Megjegyzik azt is, hogy már 2018-tól át kellene alakítani a ma­gán-, egyházi és az állami fenntartású szakképző iskolák finanszírozási rend­szerét. Továbbá javasolják, hogy a szakirá­nyú továbbtanulás esetén a felsőoktatá­si felvételi eljárásban a jelenleginél von­zóbb, kedvezőbb elbírálást kapjanak az emelt szintű, vagyis technikusi szakké­­pesítésűek. Hasonló elképzelésről szá­molt be a lapunknak nemrégiben inter­jút adó Parragh László is, aki ugyancsak pluszpontot adna felvételin a szakgim­nazistáknak. A jelentés a szakirányú fel­sőoktatási tanulmányokba is beszámí­taná a technikusi szakképesítést úgy, hogy a képzési idő érdemben, akár egy évvel is, megrövidüljön. Ugyancsak az ötletek között szere­pel, hogy minden szakgimnáziumban legyen elérhető a tanulók számára nyel­vi előkészítő évfolyam, és hogy bővít­sék a két tanítási nyelvű szakképző in­tézmények körét. Végül, de nem utolsósorban általá­nos szakképzési ösztöndíjrendszer öt­letét is fölvetik. Eszerint a támogatás nemcsak a szakképzésbe újonnan belé­pő diákoknak járna a 2017/2018-as tan­évtől, hanem azoknak is, akik már részt vesznek a képzésben. Vagyis ahogy rö­viden megfogalmazzák: „2017-től min­denki kap.” Az ösztöndíj mértéke szak­­képzőiskola-típustól és tanulmányi eredménytől függetlenül minden tanu­ló számára egységesen 20 ezer forint/ fő/hó volna. Ám havi szinten csak 10 ezer forintot kapnának a diákok tanul­mányaik alatt, a pénz másik felét csak akkor kapnák meg egy összegben, ha si­keresen befejezték képzésüket. A Magyar Nemzet információi sze­rint a Nemzetgazdasági Minisztérium jelentésének végső változata - az elő­zetes tervekkel ellentétben - nem ke­rült a kormány elé, vagyis úgy látszik, egyelőre jegelik a behatóbb változások­kal járó javaslatok megvitatását. Utóbbi azért sem meglepő, mert a szülők kö­rében évről évre népszerűbb gimnázi­umok visszaszorításának megkezdése nem kis kockázattal járna a választások előtt alig pár hónappal. Persze kérdés, hogy egy esetleges 2018-as Fidesz-győ­­zelem esetén nem fog-e bele a már léte­ző javaslatok megvalósításába a majda­ni szaktárca. PARRAGH LÁSZLÓ: Pluszpontot kelle­ne adni a felsőok­tatási felvételiken a szakgimnazistáknak 228 239 220 216 221 2012/2013 2013/2014 2014/2015 Tanév 2015/2016 Forrás: KSH / MN-grafika Újra össze kell álljon az ellenzék a lex CEvemen • Az Alkotmánybíróság részletes indoklást vár a képviselőktől • Fogy az idő, egyre nagyobb a teher az egyetemen M­YATYINSZKI GYÖRGY „A jogállamiság szempontjából szeren­csétlen az Alkotmánybíróság késleke­dése” - mondta a Magyar Nemzetnek a Közép-európai Egyetem (CEU) rektor­helyettese annak kapcsán, hogy az Al­kotmánybíróság (AB) pénteki közlemé­nyében egyértelművé tette: csak a nyári szünet után, tehát leghamarabb szep­temberben fogja tárgyalni a felsőokta­tási törvény hírhedt módosítását, a lex CEU-t. Ha New York állammal végül meg is születik a megállapodás, ez azt jelenti, hogy akkor is bizonytalanságban fogják tölteni a nyarat - folytatta Enyedi Zsolt. Az áprilisban elfogadott felsőoktatási törvény alapján ugyanis a CEU-nak szék­helyén, New York államban is oktatási tevékenységet kellene folytatnia. Enye­di szerint az AB-nál folyó normakontroll olyan kérdéseket érint, amelyekre elég egyértelmű a válasz, azaz a törvény ká­ros az egyetem működésére. Szeptem­berben már meg szokták hirdetni új kép­zéseiket, így most még nagyobb a fele­lősség, hogy elkezdjék-e toborozni az új hallgatókat. A legfőbb bírói testületet nem köti semmilyen időbeni korlát, hogy döntsön az utólagos normakontrollról, amit az LMP kezdeményezett az ellenzéki kép­viselők támogatásával. Ettől függetlenül továbbra is „kivételes esetként” kezelik a törvényt, amit jelez, hogy az AB némi ké­sedelemmel, de felállított egy eseti mun­kacsoportot. Erre azért került sor, mert Sulyok Tamás (képünkön), testület elnö­ksak az augusztus 25-ig tartó nyári ítélkezési szünet után tűzhetik napirendre a lex CEU-t de az ügy összetettsége miatt szakmailag indokoltnak látta, hogy az AB ügydöntő ülése előtt további szakmai egyeztetése­ket folytassanak az érintettekkel. Ennek során egyébként Sólyom László egykori alkotmánybíró és köztársasági elnök, va­lamint más alkotmánybírók is írásos jo­gi véleményt (amicus curiae) fogalmaz­tak meg az AB számára, amit figyelem­be vehet a testület. Véleményük szerint a törvény sérti a jogbiztonságot és az egye­temi autonómiát, valamint korlátozza a tudományos kutatáshoz, a tanításhoz és tanuláshoz való jogot. A munkacsoport még az ítélkezési szünet előtt „megfogalmazta azokat a konkrét kérdéseket, amelyek tisztázását szükségesnek látta a döntés meghozata­lához”. Azonban lassító tényező, hogy ennek részeként megkeresték az érin­tett kormányzati szerveket, amelyektől még további tájékoztatást várnak, vala­mint hiánypótlásra szólították fel az in­dítványt megfogalmazó országgyűlési képviselőket. Értesüléseink szerint két pontban vár el kiegészítést az AB a beadványt író kép­viselőktől: indokolják meg, hogy szerin­tük miért jogellenesen rövid az az idő, amit a törvénymódosítás az egyetemek­nek hagyott az új szabályokhoz való al­kalmazkodásra, illetve miért gondolják, hogy kimondottan a CEU-ra szabták a törvény módosítását. A kiegészítést min­den képviselőnek újra alá kell írnia, aki részt vett a kezdeményezésben, ez pedig nem ígérkezik egyszerűnek a parlamenti ülésezési szünet alatt. ­ Három ágazatban is sztrájkolnak a béremelésért • Nemcsak az államkincstárnál, hanem a vízügy területén és az önkormányzatoknál is lesz munkabeszüntetés MARKOTAY CSABA Több ezren jelezték már csatlakozásu­kat ahhoz a kétórás munkabeszüntetés­hez, amit július 17-re hirdetett meg a Ma­gyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszerve­zete (MKKSZ). Boros Péterné elnök a Ma­gyar Nemzetnek elmondta, az önkor­mányzati köztisztviselők közül csaknem hatezren jelezték, hogy részt vennének a munkabeszüntetésben, de számuk a következő napokban tovább emelked­het. Két fővárosi kerületben és két nagy­városban már biztosan lesz sztrájk, de sok kistelepülés is csatlakozott az akció­hoz - mondta. A központi közigazgatáson belül a Magyar Államkincstárnál terveznek munkabeszüntetést, ahol négy igazga­tóságon gyűjtötték össze a támogató alá­írásokat. Annak ellenére csatlakoztak so­kan, hogy a jogszabályok szerint az em­lített két területen kizárólag ott lehet sztrájkolni, ahol van helyi szakszerve­zet, és a dolgozók több mint fele előre, írásban vállalja, hogy részt vesz a mun­kabeszüntetésben. Rajtuk kívül a vízügyi dolgozók is sztrájkot terveznek július 17- re, de pontos számokat az ottani részvé­telről egyelőre nem tudni. Ugyan a kétórás, a tervek szerint reg­gel 9-11 óra közötti sztrájk idején az érin­tett dolgozók bemennek a munkahe­lyükre, de nem veszik fel a munkát. Arra a fölvetésre, hogy ez például az állam­kincstárnál okoz-e majd fennakadást - hiszen ott csaknem egymillió munkavál­laló bérszámfejtését végzik -, Boros Pé­­terné azt mondta: nem a két óra miatt BOROS PÉTERNÉ,­0 ezer embert ha­gyott cserben a kormány a szak­­szervezet szerint lesz fennakadás, hanem azért, mert so­kan akarják elhagyni a pályát. Ezeknek az embereknek a munkáját nem lehet egyik pillanatról a másikra pótolni, ezért jó volna, ha a döntéshozók komolyan vennék a bérköveteléseket - fogalmazott a szakszervezeti vezető, aki szerint a pá­lyaelhagyás miatt ugyanolyan állapotok alakulhatnak ki az említett területeken, amilyen az egészségügyben van az ápo­lók és orvosok hiánya miatt. Az érdekképviselet többek között azt szeretné elérni, hogy három év alatt 50 százalékos bérkiegészítést kapjanak azok a dolgozók, akiknek kilenc éve nem emelkedett a keresetük. Ez a becs­lések szerint 200 ezer embert érint, ők azok, akikre nem vonatkozott életpálya­­modell, vagy ha volt is ilyen, kimarad­tak az idei központi bérintézkedésekből. Ezeket az embereket cserben hagyták - mondta az érdekvédő. Az önkormány­zati köztisztviselők esetében az illet­ményalap emelését szeretné elérni az MKKSZ. Ezt ugyan a gazdagabb önkor­mányzatoknál január óta maguk a hely­hatóságok is megtehetik, de a 3200-ból eddig alig 300 önkormányzatnál tudták növelni az illetményalapot. - Garanciát akarunk arra, hogy ez mindenkire érvé­nyes legyen, és az állam annyival keve­sebb pénzt vonjon el a helyhatóságoktól, amennyit az adott önkormányzat a dol­gozókra költ pluszban - mondta Boros Péterné. Arról is beszélt az MKKSZ elnö­ke, hogy korábban levelet írt az ügyben Orbán Viktor kormányfő mellett a nem­zetgazdasági miniszternek, a belügymi­niszternek, illetve a Miniszterelnökség vezetőjének, de választ egyelőre nem ka­pott. -Jól haladunk a munkabeszüntetés szervezésével, polgármesterek, jegyzők jelzik sorra, hogy egyetértenek a célja­inkkal - közölte Boros Péterné, hozzáté­ve ugyanakkor, hogy tárgyalni akarnak a kormánnyal a béremelésekről. Az államkincstár­nál a pályaelhagyás ugyanolyan gondo­kat fog hozni, mint az egészségügyben gimnázium szakközépiskola szakiskola és speciális szakiskola

Next