Magyar Nemzet, 2017. július (80. évfolyam, 151-176. szám)
2017-07-19 / 166. szám
tear faiét 2017. JÚLIUS 19., SZERDA A Ferrarik nem bírják a pekingi dugókat • A Kínai Kommunista Párt e-autókba ültetné az embereket • A világ leghosszabb hídja köti össze Makaót és Hongkongot BUZNA VIKTOR A BBC autós sikersorozata, a hazánkban is népszerű Top Gear kivételes karriert futott be Kínában. A brit dokumentumshow kínai változatát 2014-ben kezdték forgatni, s a helyi celebritásokkal vezetett műsor második évadját már több mint 200 millió néző követte. A siker a producerek érdeklődését is felkeltette. Az idén adásba került Top Gear anyasorozat 24. évadába a Shanghai Media Group is bevásárolta magát, a brit közmédiával kötött szerződésük értelmében a cég az évad sugárzásához Kínában kizárólagos jogot kapott. A luxusautók piaca annak ellenére bővül, hogy Peking különadóval szorítaná viszsza a fényűzést Aid ellátogat az ázsiai ország keleti partvidékére, a nyüzsgő nagyvárosokban maga is meggyőződhet a kínaiakon úrrá lett autóőrületről. Amíg a középosztály státusszimbólumává az okostelefon vált, a módosabb kínai nem sajnálja a pénzt arra, hogy drága órák és luxusautók megvásárlásával mutogassa vagyonát. Az ázsiai gazdaság pedig aligha van pénzszűkében, a közutakon ezért egyre sűrűbben találkozhatunk méregdrága ritkaságokkal. A forró pekingi nyár egyik visszatérő jelensége a többsávos út közepén lefulladt, nagy teljesítményű sportautó: a kínai vásárló látszólag nehezen fogadja el, hogy a Ferrarik, Lamborghinik versenypályára gyártott motorjai nehezen viselik el, ha rekkenő hőségben, többórás dugóban járatják őket. Az autók iránti vonzalom a statisztikákban is megmutatkozik. Kína 2009- ben vált a világ legnagyobb autópiacává, a Nikkei hírügynökség adatai szerint 2016-ban több mint 24 millió személyautót adtak el, ami 15 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Az Autoweek amerikai szakportál pedig arról írt, különösen a felső kategóriás típusokat gyártók profitálnak a kínai piacból. A McLaren megduplázta eladását 2016-ban, a brit Aston Martin pedig a tavaly eladott 170 autóhoz képest idén 270 darabban tűzte ki a célszámot. A luxusautók piaca annak ellenére bővül, hogy a Kínai Kommunista Párt különadóval szorítaná vissza a fényűzést. A tavaly decemberben bevezetett rendelet szerint az 1,3 millió jüannál (51 millió forint) drágább autók vásárlása esetén az ár 10 százalékát kell az államnak befizetni. Erre jön rá egy a motor méretétől függően meghatározott további díj, ami akár az autó értékének 40 százalékát is elérheti. A határozott fellépés régóta váratott magára, hiszen Hszi Csin-ping (Xi Jinping) államfő 2013-ban hirdette meg antikorrupciós kampányát, amit részben éppen a kirívó társadalmi egyenlőtlenségek miatti elégedetlenség motivált. Átrendezheti a luxusautók piacát, hogy a párt elkötelezett az elektromos autók mellett. A 2014-ben alapított sanghaji cég, a Nio büszkélkedhet a technika leggyorsabb típusával, versenyautójuk, az EP9 az idén májusban döntött rekordot a nürburgringi pályán. A hír jót tett a cégnek, azóta a Teslának, a villanymotoros autók piacvezetőjének a kihívójaként tartják számon. Bár a limitált, 16 példányban gyártott Nio EP9 ára 1,48 millió dollár (394 millió forint), a kínai vezetés a jövőben a tömegtermelésre ösztönzi a piacot. Ennek köszönhetően Kínában tavaly 351 861 elektromos autót adtak el, többet, mint a világ többi részén összesen. Az ambiciózus célkitűzések azonban ezen jóval túlmutatnak: 2020-ig a vezetés ötmillió jármű forgalomba állítását tűzte ki célul. Míg ugyanis nyugaton az elektromos autók egyelőre csak a módosabb rétegek számára elérhetők, Kínában az állam anyagi támogatással ösztönzi a fogyasztást. Ahogyan arról korábban a Reuters írt, a kínai vásárlók átlagosan 8000 dollárt (2,1 millió forintot) adnak ki egy elektromos autóért, ezért a kisebb teljesítményű típusok árát a párt támogatásokkal szorította le. Összehasonlításképpen: míg a Magyarországon legnagyobb számban értékesített villanymotoros autó, a Nissan Leaf állami támogatás után közel hétmillió forintba kerül, addig Kínában a Jianghuai hasonló kategóriájú típusa 60 000 jüanért (2,35 millió forintért) elvihető. Persze ahhoz, hogy a villanymotoros autók népszerűvé váljanak, töltőpontok is kellenek. A Hszinhua hírügynökség adatai szerint jelenleg 150 ezer állomás van az ázsiai országban, ehhez 2017-ben további százezret építenek ki. Kína ebben is vezet: az Egyesült Államokban jelenleg 41 ezer elektromos töltőpont van, Magyarországon egyelőre összesen 130 darab készült el. Szintén fontos ösztönző, hogy - szemben a robbanómotoros autókkal - elektromos típusok vásárlása esetén sokkal könnyebb rendszámot kapni, s a legkisebb teljesítményű városi autókra nincs ilyen előírás. A kínai tervgazdálkodás veszélye, a túltermelés azonban ebben a szegmensben is fenyeget. Peking 2012-ben jelölte meg nemzetgazdasági prioritásként a zöld rendszámos autók piacát, a Cajhszin kínai gazdasági lap júniusi cikke sze► munkás vesztette életét, hatszázan sebesültek meg a hídmonstrum építése során mint ezt követően a helyi pártvezetések őrült versenybe kezdtek a gyártók kegyeiért. Ennek eredményeképp mára a villanymotorokhoz gyártott akkumulátorok összes teljesítménye közel négyszeresen haladja meg a piaci igényt. Kína azonban csak előremenekülhet: miközben igyekszik élénkíteni a fogyasztást, újabb gázt ad a közlekedés fejlesztésének. Ennek másik látványos eleme az útépítés, az utóbbi időben számos nagy ívű beruházásról adtak hírt. A tervek szerint az idén elkészül a világ leghosszabb tengeri hídja is, amely Hongkongot és Makaót a szárazföldi Kínával köti össze. A szerkezet 55 kilométeres, a híd fő része 29,6 kilométer hosszú, egy szakasza 6,7 kilométer hosszan föld alatti alagútban fut. Hszi Csin-ping július elsején látogatott el az autonómiát élvező Hongkongba, s bár a vizit elsősorban a függetlenségükért aggódó helyiek tüntetésével keltette fel a sajtó figyelmét, fontos esemény volt, hogy az államfő a készülő monstrumot is megtekintette. A 2011 óta épülő híd építését botrányok övezték. A kivitelezés során eddig tíz munkás vesztette életét, és hatszázan sérültek meg. Érthető, hogy a rossz sajtóvisszhang következtében az évek során felmerült a kérdés, a sok milliárd dolláros fejlesztés valóban megéri-e. Peking az interkonnektivitás - a régiók összekapcsolása - szükségességével érvel, a Hongkong és a szárazföldi Kína közötti út ugyanis az építmény átadásával húsz percre csökken, ami a vezetés szerint a kereskedelem felpezsdülését eredményezi. A kínai közlekedés fejlesztésekor az interkonnektivitás a kulcsszó. Részben a túltermelés veszélye miatt Kínának létszükséglet új piacok elérése, vezessen az út akár szárazföldön, akár tengeren. Az egész építmény 55 kilométeres, a híd fő része 29,6 kilométer hosszú FOTÓ: AFP Hu MAITV-ESRADIOMOSOR Duna TV: 5.55 A múlt árnyékában ® 7.00 Híradó 7.25 Hrvatska krónika 7.50 Ecranul nostru 8.20 Lola ® 9.05 Váratlan utazás ® 10.00 Balatoni nyár ® 12.00 Híradó 12.45 Főzzünk megint egyszerűen 13.15 Univerzum - A fáraók ékköve 14.10 Zorro ® 15.00 Erdészház Falkenauban ® 15.50 A múlt árnyékában ® 16.50 Don Matteo ® 18.00 Híradó 18.35 Rex felügyelő ® 19.30 A hegyi doktor - Újra rendel ® 20.35 Zsaruvér ® 21.25 Átok ® 22.25 Rejtélyes XX. század - Kun Miklós műsora 23.00 Bunkerember ® 00.20 Az én '56-om. Bállá Dénes® RTL Klub: 5.30 Jó reggelt, skacok! - Nindzsago ®, Az avatár ®, A Madagaszkár pingvinjei ©, Nindzsago ® 7.15 Reggeli © 9.20 Asztro-show 12.15 StílusKalauz ® 12.50 Fókusz ® 13.30 Szulejmán ® 14.45 Éjjel-nappal Budapest ® 16.00 Celeb vagyok, ments ki innen! ® 17.25 Story Extra ® 18.00 Híradó 19.00 Fókusz ® 19.30 Éjjel-nappal Budapest ® 20.55 Barátok közt ® 21.35 Szulejmán ® 22.40 CSI: Miami helyszínelők ® 23.40 Híradó 00.15 Selyemút-rali - Sivatagi harcosok - összefoglaló 00.30 CSI: Miami helyszínelők ® 01.35 Az élet csajos oldala ® TV2: 6.20 Mokka ® - Benne: Tények 10.45 Astro-világ 12.00 Tények ® 12.30 Walker, a texasi kopó ® 13.35 Magánnyomozók ® 14.40 Családi titkok ® 15.45 A sors útjai ® 16.50 Fatmagul ® 18.00 Tények 19.25 Extrém Activity ® 20.40 Humorkoktél ® 21.50 Philips kapitány - amerikai életrajzi filmdráma (Tom Hanks) ® 01.45 Hűtlen vágyak ® 01.45 Tények 02.50 Hibbant hímek és a hormonok ® Viasat37.35 Jó barátok ® 8.25 Ingatlancápák ® 9.25 Szívek szállodája ® 11.20 Castle ® 13.20 Doktor D. ® 14.15 Monk - Flúgos nyomozó ® 16.15 Castle ® 18.10 Amerikai mesterszakács ® 19.05 Két pasi meg egy kicsi ® 21.00 CSI: A helyszínelők ® 23.00 Zaklatás ® 01.45 Monk - Flúgos nyomozó © Hír TV: 5.50 Reggeli járat - benne óránként: Híradó 9.00 Civil kaszinó (ism.) 10.00 Híradó 10.30 Televíziós vásárlási műsorablak 11.00 Vetítő: Európa kis utcája (ism.) ® 12.00 Híradó 12.30 Ázsia (ism.) 13.00 Reggeli járat (ism.) 13.30 Egyenesen (ism.) :15.00 Híradó 15.30 Lapzárta (ism.) 16.00 Riasztás ® (ism.) 17.00 Híradó 17.30 Globál 18.00 Newsroom - benne: Lapzárta 19.00 Híradó 19.30 Egyenesen - benne: Hírek 21.00 Szabadfogás ® 22.00 Híradó 23.00 Panaszkönyv (ism.) Lánchíd Rádió: 6.00 Reggeli hírjárat 9.00 Kalauz. Elsősorban hétköznapi gondokat, problémákat igyekszünk felgöngyölíteni, megoldani, nem mindennapi történetekre, aktuális közéleti eseményekre, változásokra hívjuk fel hallgatóink figyelmét. A helyszínen készült izgalmas riportokra, hallgatói hozzászólásokra és szakértői véleményekre építünk. 12.00 Déli hírjárat 12.30 Kulissza. Tények, titkok, történések. Minden, ami a hírek mögött van. 13.00 Etalon. Szakemberek, zenészek, színészek, humoristák, újságírók, sportolók vagy éppen vállalkozók, akik néhány év alatt jelentős eredményeket értek el. Ők korosztályuk etalonjai. 14.00 Dr. Boross rendel 16.00 Délutáni hírjárat 16.30 Lecsó 18.30 Esti hírjárat 19.00 Trendelő 20.00 A-tól B-ig 21.00 Moziláz 22.00 Kettesben 23.00 Zöldgömb (ism.) A KÁRPÁT-MEDENCE IDŐJÁRÁSA 32/14 33/17 33/19 Az ország nagy részén túlnyomóan derült, napos idő várható, de főként északnyugaton több lesz a gomolyfelhő, és ott néhol zápor, zivatar is kialakulhat, másutt csapadék nem valószínű. A Dunántúlon megélénkül a déli, délkeleti szél, másutt általában mérsékelt marad a változó irányú légmozgás. Zivatar környezetében viharos széllökés is lehet. Orvosmeteorológia frontmentes idő Napkelte 5.05 /7* Holdkelte 1.29 Napnyugta 20.34 Holdnyugta 16.18 Siófok 24 . www.met.hu 33/19 33/19 32/19 Legmagasabb nappali hőmérséklet/ legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet Vízhőmérsékletek NáVháP Ma EMÍLIA nevű olvasóinkat köszöntjük névnapjuk alkalmából. Az Emília női név az Emil férfinév latin eredetijének a női párja, jelentése: versengő, vetélkedő. Ezen a napon történt Törvényjavaslatot nyújtottak be a magyarországi zsidó lakosság polgári és politikai egyenjogúsítása érdekében (1848). Helsinkiben megkezdődött a XV. nyári olimpia, amelyen a magyar sportolók 16 aranyérmet nyertek (1952). Moszkvában megkezdődött a XXII., „csonka" nyári olimpia (1980). Ezen a napon született Móra Ferenc író (1879); Raksányi Gellért, a nemzet színésze (1925); Gazdag Gyula filmrendező, forgatókönyvíró (1947); Brian May brit rockzenész, a Queen gitárosa (1947); Wladár Sándor olimpiai bajnok úszó (1963); Vitalij Klicsko ukrán nehézsúlyú profi ökölvívó, politikus, Kijev polgármestere (1971). Ezen a napon halt meg curzio Maiaparte olasz író (1957); Tollas Tibor költő (1997); Somló Tamás, az LGT tagja (2016). FORRÁS: MTI SAB 25 X Pl AUSZTRIA ^«Pozsony 33 33 • Győr 32 £3 Q7i nC/Alm Jti1*» • Kassa 29 -te -te • Munkács 29 UKRAJNA -tó & ^ ■ Budapest 32 Debrecen 32 ■ Zágráb 35 HORVÁTO • Pécs 33 • Szeged 34 £3 • Kolozsvár 30 fiQMÁVA • Temesvár 34 • Újvidék 34 W 1 £5 £3 • Csíkszereda 26 • Brassó 26 S/fRBi 32 Szerda Csütörtök Péntek * ! & I £3 napos napos változó Szombat Vasárnap Hétfő £3* £3 zápor napos változó Duna Velencei-tó Rajka 21 X Agárd 22 X Budapest 22 X Tisza-tó Mohács 23 X Abádszalók 23 X Tisza Fertő tó Tokaj 24 X Fertőrákos 22 X Szolnok 24 X Szeged Balaton Főszerkesztő: D. Horváth Gábor Főszerkesztő-helyettesek Szerető Szabolcs, Tóth Szabolcs Töhötöm Online- és lapszerkesztők: Fokasz Oresztész, György Zsombor, Németh Erika, Szilágyi Richárd Szerkesztőség és kiadó: 1089 Budapest, Üllői út 102. Telefon: (1) 476-2131, (1) 814-8700, fax: (1) 215-3197. Levélcím: 1476 Bp. Pf. 74. A Nemzet Kft. a Matesz tagja. Lapigazgató: Györfi Áron Művészeti vezető: Lovasi Eszter Felelős kiadó a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. ügyvezető igazgatója: Tóth Marianna és Simicska Ádám Lajos Hirdetés: (1) 216-8817, (1) 216-8818, e-mail: hirdetes@magyarnemzet.hu. Terjesztés: (1) 476-2176, (1) 476-2113, e-mail: terjesztes@ragyarnemzet.hu. Ügyfélszolgálat: (1) 814-8799, e-mail: szerk@mno.hu. Terjeszti a Lapker Zrt. Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Előfizethető a kiadó terjesztési osztályának elérhetőségein és az elofizetes.mno.hu eílen, személyesen a postahivatalokban. Kézbesítéssel kapcsolatos reklamáció: (1) 767-8262, e-mail: hirlap@posta.hu. Előfizetési díjak: egy hónapra 2990 Ft, negyedévre 8970 Ft, fél évre 17 940 Ft, egy évre 35 880 Ft. Nyomtatás: Mediaworks Hungary Zrt. Felelős vezető: Bertalan László nyomdaigazgató Országos kiadás ISSN: 0237-3793 Mai számunkat szerkesztette: Szilágyi Richárd életmód, műsorok, időjárás 15