Magyar Nemzet, 2017. július (80. évfolyam, 151-176. szám)

2017-07-19 / 166. szám

tear faiét 2017. JÚLIUS 19., SZERDA A Ferrarik nem bírják a pekingi dugókat • A Kínai Kommunista Párt e-autókba ültetné az embereket • A világ leghosszabb hídja köti össze Makaót és Hongkongot BUZNA VIKTOR A BBC autós sikersorozata, a hazánkban is népszerű Top Gear kivételes karriert futott be Kínában. A brit dokumentum­­show kínai változatát 2014-ben kezdték forgatni, s a helyi celebritásokkal veze­tett műsor második évadját már több mint 200 millió néző követte. A siker a producerek érdeklődését is felkeltette. Az idén adásba került Top Gear anya­sorozat 24. évadába a Shanghai Media Group is bevásárolta magát, a brit köz­médiával kötött szerződésük értelmé­ben a cég az évad sugárzásához Kínában kizárólagos jogot kapott. A luxusautók piaca annak ellenére bővül, hogy Peking különadóval szorítaná visz­­sza a fényűzést Aid ellátogat az ázsiai ország keleti partvidékére, a nyüzsgő nagyvárosok­ban maga is meggyőződhet a kínaiakon úrrá lett autóőrületről. Amíg a középosz­tály státusszimbólumává az okostelefon vált, a módosabb kínai nem sajnálja a pénzt arra, hogy drága órák és luxus­autók megvásárlásával mutogassa vagyo­nát. Az ázsiai gazdaság pedig aligha van pénzszűkében, a közutakon ezért egy­re sűrűbben találkozhatunk méregdrága ritkaságokkal. A forró pekingi nyár egyik visszatérő jelensége a többsávos út köze­pén lefulladt, nagy teljesítményű sport­autó: a kínai vásárló látszólag nehezen fogadja el, hogy a Ferrarik, Lamborghi­­nik versenypályára gyártott motorjai ne­hezen viselik el, ha rekkenő hőségben, többórás dugóban járatják őket. Az autók iránti vonzalom a statiszti­kákban is megmutatkozik. Kína 2009- ben vált a világ legnagyobb autópiacá­vá, a Nikkei hírügynökség adatai szerint 2016-ban több mint 24 millió személy­autót adtak el, ami 15 százalékos növeke­dést jelent az egy évvel korábbi adatok­hoz képest. Az Autoweek amerikai szak­portál pedig arról írt, különösen a felső kategóriás típusokat gyártók profitálnak a kínai piacból. A McLaren megdupláz­ta eladását 2016-ban, a brit Aston Martin pedig a tavaly eladott 170 autóhoz képest idén 270 darabban tűzte ki a célszámot. A luxusautók piaca annak ellenére bő­vül, hogy a Kínai Kommunista Párt kü­lönadóval szorítaná vissza a fényűzést. A tavaly decemberben bevezetett rende­let szerint az 1,3 millió jüannál (51 millió forint) drágább autók vásárlása esetén az ár 10 százalékát kell az államnak befi­zetni. Erre jön rá egy a motor méretétől függően meghatározott további díj, ami akár az autó értékének 40 százalékát is elérheti. A határozott fellépés régóta vá­ratott magára, hiszen Hszi Csin-ping (Xi Jinping) államfő 2013-ban hirdette meg antikorrupciós kampányát, amit rész­ben éppen a kirívó társadalmi egyenlőt­lenségek miatti elégedetlenség motivált. Átrendezheti a luxusautók piacát, hogy a párt elkötelezett az elektromos autók mellett. A 2014-ben alapított sang­­haji cég, a Nio büszkélkedhet a technika leggyorsabb típusával, versenyautójuk, az EP9 az idén májusban döntött rekor­dot a nürburgringi pályán. A hír jót tett a cégnek, azóta a Teslának, a villanymoto­ros autók piacvezetőjének a kihívójaként tartják számon. Bár a limitált, 16 pél­dányban gyártott Nio EP9 ára 1,48 millió dollár (394 millió forint), a kínai vezetés a jövőben a tömegtermelésre ösztönzi a piacot. Ennek köszönhetően Kínában ta­valy 351 861 elektromos autót adtak el, többet, mint a világ többi részén össze­sen. Az ambiciózus célkitűzések azon­ban ezen jóval túlmutatnak: 2020-ig a vezetés ötmillió jármű forgalomba állítá­sát tűzte ki célul. Míg ugyanis nyugaton az elektromos autók egyelőre csak a módosabb rétegek számára elérhetők, Kínában az állam anyagi támogatással ösztönzi a fogyasz­tást. Ahogyan arról korábban a Reu­ters írt, a kínai vásárlók átlagosan 8000 dollárt (2,1 millió forintot) adnak ki egy elektromos autóért, ezért a kisebb telje­sítményű típusok árát a párt támogatá­sokkal szorította le. Összehasonlításkép­pen: míg a Magyarországon legnagyobb számban értékesített villanymotoros au­tó, a Nissan Leaf állami támogatás után közel hétmillió forintba kerül, addig Kí­nában a Jianghuai hasonló kategóriájú tí­pusa 60 000 jüanért (2,35 millió forin­tért) elvihető. Persze ahhoz, hogy a villanymotoros autók népszerűvé váljanak, töltőpontok is kellenek. A Hszinhua hírügynökség adatai szerint jelenleg 150 ezer állomás van az ázsiai országban, ehhez 2017-ben további százezret építenek ki. Kína eb­ben is vezet: az Egyesült Államokban je­lenleg 41 ezer elektromos töltőpont van, Magyarországon egyelőre összesen 130 darab készült el. Szintén fontos ösztönző, hogy - szem­ben a robbanómotoros autókkal - elekt­romos típusok vásárlása esetén sokkal könnyebb rendszámot kapni, s a legki­sebb teljesítményű városi autókra nincs ilyen előírás. A kínai tervgazdálkodás veszélye, a túltermelés azonban ebben a szegmens­ben is fenyeget. Peking 2012-ben jelöl­te meg nemzetgazdasági prioritásként a zöld rendszámos autók piacát, a Cajh­­szin kínai gazdasági lap júniusi cikke sze­► munkás vesztet­te életét, hatszázan sebesültek meg a hídmonstrum építé­se során mint ezt követően a helyi pártvezetések őrült versenybe kezdtek a gyártók ke­gyeiért. Ennek eredményeképp mára a villanymotorokhoz gyártott akkumulá­torok összes teljesítménye közel négy­szeresen haladja meg a piaci igényt. Kína azonban csak előremenekül­het: miközben igyekszik élénkíteni a fo­gyasztást, újabb gázt ad a közlekedés fej­lesztésének. Ennek másik látványos ele­me az útépítés, az utóbbi időben számos nagy ívű beruházásról adtak hírt. A ter­vek szerint az idén elkészül a világ leg­hosszabb tengeri hídja is, amely Hong­kongot és Makaót a szárazföldi Kínával köti össze. A szerkezet 55 kilométeres, a híd fő része 29,6 kilométer hosszú, egy szakasza 6,7 kilométer hosszan föld alat­ti alagútban fut. Hszi Csin-ping július elsején látoga­tott el az autonómiát élvező Hongkong­ba, s bár a vizit elsősorban a független­ségükért aggódó helyiek tüntetésével keltette fel a sajtó figyelmét, fontos ese­­­mény volt, hogy az államfő a készülő monstrumot is megtekintette. A 2011 óta épülő híd építését botrányok övezték. A kivitelezés során eddig tíz munkás vesz­tette életét, és hatszázan sérültek meg. Érthető, hogy a rossz sajtóvisszhang következtében az évek során felmerült a kérdés, a sok milliárd dolláros fejlesztés valóban megéri-e. Peking az interkon­­nektivitás - a régiók összekapcsolása - szükségességével érvel, a Hongkong és a szárazföldi Kína közötti út ugyanis az építmény átadásával húsz percre csök­ken, ami a vezetés szerint a kereskede­lem felpezsdülését eredményezi. A kínai közlekedés fejlesztésekor az interkon­­nektivitás a kulcsszó. Részben a túlter­melés veszélye miatt Kínának létszük­séglet új piacok elérése, vezessen az út akár szárazföldön, akár tengeren. Az egész építmény 55 kilométeres, a híd fő része 29,6 kilométer hosszú FOTÓ: AFP Hu MAITV-ESRADIOMOSOR Duna TV: 5.55 A múlt árnyékában ® 7.00 Hír­adó 7.25 Hrvatska krónika 7.50 Ecranul nostru 8.20 Lola ® 9.05 Váratlan utazás ® 10.00 Bala­toni nyár ® 12.00 Híradó 12.45 Főzzünk megint egyszerűen 13.15 Univerzum - A fáraók ékköve 14.10 Zorro ® 15.00 Erdészház Falkenauban ® 15.50 A múlt árnyékában ® 16.50 Don Matteo ® 18.00 Híradó 18.35 Rex felügyelő ® 19.30 A hegyi doktor - Újra rendel ® 20.35 Zsaruvér ® 21.25 Átok­ ® 22.25 Rejtélyes XX. század - Kun Miklós műsora 23.00 Bunkerember ® 00.20 Az én '56-om. Bállá Dénes® RTL Klub: 5.30 Jó reggelt, skacok! - Nindzsa­­go ®, Az avatár ®, A Madagaszkár pingvinjei ©, Nindzsago ® 7.15 Reggeli © 9.20 Asztro-show 12.15 StílusKalauz ® 12.50 Fókusz ® 13.30 Szu­­lejmán ® 14.45 Éjjel-nappal Budapest ® 16.00 Celeb vagyok, ments ki innen! ® 17.25 Story Ext­ra ® 18.00 Híradó 19.00 Fókusz ® 19.30 Éj­jel-nappal Budapest ® 20.55 Barátok közt ® 21.35 Szulejmán ® 22.40 CSI: Miami helyszín­elők ® 23.40 Híradó 00.15 Selyemút-rali - Siva­tagi harcosok - összefoglaló 00.30 CSI: Miami helyszínelők ® 01.35 Az élet csajos oldala ® TV2: 6.20 Mokka ® - Benne: Tények 10.45 Ast­­ro-világ 12.00 Tények ® 12.30 Walker, a texasi kopó ® 13.35 Magánnyomozók ® 14.40 Csalá­di titkok ® 15.45 A sors útjai ® 16.50 Fatmagul ® 18.00 Tények 19.25 Extrém Activity ® 20.40 Humorkoktél ® 21.50 Philips kapitány - ame­rikai életrajzi filmdráma (Tom Hanks) ® 01.45 Hűtlen vágyak ® 01.45 Tények 02.50 Hibbant hímek és a hormonok ® Viasat3­­7.35 Jó barátok ® 8.25 Ingatlancá­pák ® 9.25 Szívek szállodája ® 11.20 Castle ® 13.20 Doktor D. ® 14.15 Monk - Flúgos nyomo­zó ® 16.15 Castle ® 18.10 Amerikai mestersza­kács ® 19.05 Két pasi­­ meg egy kicsi ® 21.00 CSI: A helyszínelők ® 23.00 Zaklatás ® 01.45 Monk - Flúgos nyomozó © Hír TV: 5.50 Reggeli járat - benne óránként: Híradó 9.00 Civil kaszinó (ism.) 10.00 Híradó 10.30 Televíziós vásárlási műsorablak 11.00 Vetítő: Európa kis utcája (ism.) ® 12.00 Híradó 12.30 Ázsia (ism.) 13.00 Reggeli járat (ism.) 13.30 Egyenesen (ism.) :15.00 Híradó 15.30 Lapzárta (ism.) 16.00 Riasztás ® (ism.) 17.00 Híradó 17.30 Globál 18.00 Newsroom - benne: Lapzárta 19.00 Híradó 19.30 Egyenesen - ben­ne: Hírek 21.00 Szabadfogás ® 22.00 Híradó 23.00 Panaszkönyv (ism.) Lánchíd Rádió: 6.00 Reggeli hírjárat 9.00 Ka­lauz. Elsősorban hétköznapi gondokat, prob­lémákat igyekszünk felgöngyölíteni, megolda­ni, nem mindennapi történetekre, aktuális köz­életi eseményekre, változásokra hívjuk fel hall­gatóink figyelmét. A helyszínen készült izgal­mas riportokra, hallgatói hozzászólásokra és szakértői véleményekre építünk. 12.00 Dé­li hírjárat 12.30 Kulissza. Tények, titkok, törté­nések. Minden, ami a hírek mögött van. 13.00 Etalon. Szakemberek, zenészek, színészek, hu­moristák, újságírók, sportolók vagy éppen vál­lalkozók, akik néhány év alatt jelentős eredmé­nyeket értek el. Ők korosztályuk etalonjai. 14.00 Dr. Boross rendel 16.00 Délutáni hírjárat 16.30 Lecsó 18.30 Esti hírjárat 19.00 Trendelő 20.00 A-tól B-ig 21.00 Moziláz 22.00 Kettesben 23.00 Zöldgömb (ism.) A KÁRPÁT-MEDENCE IDŐJÁRÁSA 32/14 33/17 33/19 Az ország nagy részén túlnyomóan derült, napos idő várható, de főként északnyugaton több lesz a gomolyfelhő, és ott néhol zápor, zivatar is kialakulhat, másutt csapadék nem valószínű. A Dunántúlon megélénkül a déli, délkeleti szél, másutt általában mérsékelt marad a változó irányú légmozgás. Zivatar környe­zetében viharos széllökés is lehet. Orvosmeteorológia frontmentes idő Napkelte 5.05 /7* Holdkelte 1.29 Napnyugta 20.34 Holdnyugta 16.18 Siófok 24 . www.met.hu 33/19 33/19 32/19 Legmagasabb nappali hőmérséklet/ legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet Vízhőmérsékletek NáVháP Ma EMÍLIA nevű olvasóinkat köszönt­jük névnapjuk alkalmából. Az Emília női név az Emil férfinév latin eredetijének a női párja, jelen­tése: versengő, vetélkedő. Ezen a napon történt Törvényjavaslatot nyúj­tottak be a magyarországi zsidó lakosság pol­gári és politikai egyenjogúsítása érdekében (1848). Helsinkiben megkezdődött a XV. nyári olimpia, amelyen a magyar sportolók 16 arany­érmet nyertek (1952). Moszkvában megkezdő­dött a XXII., „csonka" nyári olimpia (1980). Ezen a napon született Móra Ferenc író (1879); Raksányi Gellért, a nemzet színésze (1925); Gazdag Gyula filmrendező, forgató­könyvíró (1947); Brian May brit rockzenész, a Queen gitárosa (1947); Wladár Sándor olimpiai bajnok úszó (1963); Vitalij Klicsko ukrán nehéz­súlyú profi ökölvívó, politikus, Kijev polgármes­tere (1971). Ezen a napon halt meg curzio Maiaparte olasz író (1957); Tollas Tibor költő (1997); Somló Ta­más, az LGT tagja (2016). FORRÁS: MTI SAB 25 X Pl AUSZTRIA ^«Pozsony 33 33 • Győr 32 £3 Q7i nC/Alm Jti1*» • Kassa 29 -te -te • Munkács 29 UKRAJNA -tó & ^ ■ Budapest 32 Debrecen 32 ■ Zágráb 35 HORVÁTO • Pécs 33 • Szeged 34 £3 • Kolozsvár 30 fiQMÁVA • Temesvár­­ 34 • Újvidék 34 W 1 £5 £3 • Csíkszereda 26 • Brassó 26 S/fRBi 32 Szerda Csütörtök Péntek * ! & I £3 napos napos változó Szombat Vasárnap Hétfő £3* £3 zápor napos változó Duna Velencei-tó Rajka 21 X Agárd 22 X Budapest 22 X Tisza-tó Mohács 23 X Abádszalók 23 X Tisza Fertő tó Tokaj 24 X Fertőrákos 22 X Szolnok 24 X Szeged Balaton Főszerkesztő: D. Horváth Gábor Főszerkesztő-helyettesek Szerető Szabolcs, Tóth Szabolcs Töhötöm Online- és lapszerkesztők: Fokasz Oresztész, György Zsombor, Németh Erika, Szilágyi Richárd Szerkesztőség és kiadó: 1089 Budapest, Üllői út 102. Telefon: (1) 476-2131, (1) 814-8700, fax: (1) 215-3197. Levélcím: 1476 Bp. Pf. 74. A Nemzet Kft. a Matesz tagja. Lapigazgató: Györfi Áron Művészeti vezető: Lovasi Eszter Felelős kiadó a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. ügyvezető igazgatója: Tóth Marianna és Simicska Ádám Lajos Hirdetés: (1) 216-8817, (1) 216-8818, e-mail: hirdetes@magyarnemzet.hu. Terjesztés: (1) 476-2176, (1) 476-2113, e-mail: terjesztes@r­agyarnemzet.hu. Ügyfélszolgálat: (1) 814-8799, e-mail: szerk@mno.hu. Terjeszti a Lapker Zrt. Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Előfizethető a kiadó terjesztési osztályának elérhetőségein és az elofizetes.mno.hu eílen, személyesen a postahivatalokban. Kézbesítéssel kapcsolatos reklamáció: (1) 767-8262, e-mail: hirlap@posta.hu. Előfizetési díjak: egy hónapra 2990 Ft, negyedévre 8970 Ft, fél évre 17 940 Ft, egy évre 35 880 Ft. Nyomtatás: Mediaworks Hungary Zrt. Felelős vezető: Bertalan László nyomdaigazgató Országos kiadás ISSN: 0237-3793 Mai számunkat szerkesztette: Szilágyi Richárd életmód, műsorok, időjárás 15

Next