Magyar Nemzet, 2019. május (82. évfolyam, 70-95. szám)

2019-05-17 / 83. szám

Vajon ön rokona a költőnek? Kiskunfélegyházán találkoznak a Hrúz- és Petrovics-leszármazottak Érdekes könyvvel bővült a Petőfi-legendárium, amely nem Petőfi alak­ját, hanem családjának sorsát boncolgatja. Petőfi Sándornak nincs ugyan élő egyenes ági leszármazottja, de igen népes rokonsága van: édesanyja, Hrúz Mária és édesapja, Petrovics István testvéreinek utód­jai mindmáig köztünk élnek - közéjük tartozik Andrásfalvy Bertalan Széchenyi-díjas néprajztudós is, aki röviden mesélt nekünk a családi kapocsról és egy étkészletről, amit akár Petőfi is használhatott. Va­jon ön is Petőfi-rokon? Most kiderülhet. Pataki Tamás A Petrovicsok és Hrúzok találkozóját holnap tartják a kiskunfélegyházi Vá­rosháza dísztermében és a Hattyúház­ban. Itt mutatják be Borzák Tibor új­ságíró Rokonom, Petőfi című könyvét is, amelyben a két család sorsát követi nyomon. Az eseményen részt vesz és előad Petrovics István és Bognár Zalán történész, Petheő Judit közgaszdász és Andrásfalvy Bertalan Széchenyi-díjas akadémikus, néprajzkutató is. - Édesanyám révén vagyok Hrúz­­leszármazott. Tudtam a Petőfi-rokon­­ságról, becsültük ezt a kapcsolatot, hisz nemcsak nagy költőnek tartottuk, ha­nem bátor embernek is, aki mindig ki­mondta az igazat, és ebben hasonlítani szeretnék hozzá - mondta kérdésünk­re Andrásfalvy Bertalan, az Antall-kor­mány egykori művelődési és közokta­tási minisztere. A néprajztudós nem­rég találta meg az édesapja által készí­tett Hrúz-címert és azon családok cí­mereinek rajzait, amelyek beházasod­tak a családba, ezt az anyagot mutatja be a holnapi találkozón, ahol a rokon­ság egyéb emlékeiről is beszél. - Ahogy végignéztem Borzák könyvé­ben a rokonságot, hát nem volt éppen boldog a leszármazottak sorsa, hiszen­­a kitelepítések és a XX. század egyéb tragédiái is utolértek minket - mondta a néprajztudós, akinek dédanyja, Hrúz Judit Petőfi Sándor édesanyjának, Hrúz Máriának volt az unokatestvére. (Hrúz Judit unokája pedig Andrásfalvy Ber­talan édesanyja volt.) Petőfi édesanyja néha besegített az akkor még Kiskunfélegyházán lakó Hrúz Juditéknak a háztartási munkákba, Pe­tőfi Sándor gyermekkorában náluk is lakott egy ideig. Andrásfalvy Bertalan mindmáig őrzi Hrúz Judit étkészletét, amelyet akár a költő is használhatott. Az iratait.js, ők örökölték még " ez utób­biakat a néprajztudós édesapja a Petőfi Irodalmi Múzeumnak adományozta. Borzák Tibor anyakönyvekből, mint­egy száz családi fényképből és egyéb levéltári dokumentumokból összeállí­tott könyvében egyaránt találunk miti­kus, családi történeteket - idetartozik az a legenda, miszerint a kerepesi Hrúz Ádám kocsmájában állítólag Sissi és Fe­renc József is megfordult -, valamint olyan érdekességeket is, mint például hogy a Petőváry család legfiatalabb, ma­gyar és japán szülőktől származó tagja Jókiórjejt él. De arról is szó esik, hogy Petőfi és Orlai Petrich Soma festőmű­vész nemcsak unokatestvérek, hanem jó barátok is voltak, és szóba kerül egy porcelánbögre története, amelyből Pe­tőfi Zoltán ivott. Borzák családtörténe­ti összefoglalójában a Petőfi-rokonság­­ról egy teljes családfát is közöl, továbbá sok olyan részletet, amelyekről az élő oldalági leszármazottak sem tudtak. Orlai Petrich Soma festménye a szülőkről Munkácsy Mihály: Petőfi búcsúja a szülői háztól Az emberi testre komponálva Majoros Áron szobrászművész tárlata május végéig látogatható Viola Szandra Lehetséges-e a XXI. században újat mon­dani a testfilozófia terén? Lehet-e épp a ki nem mondottságból indítani az al­kotói folyamatot? Igen, Majoros Áron Test-terek című kiállítása a Faur Zsófi galériában megmutatja, hogy a test még mindig szenzáció. Miért? Talán azért, mert olyan közel van hozzánk, annyi­ra kedves és fontos számunkra (noha ezt legtöbbször nem vagyunk hajlan­dók beismerni), hogy a megrázkódta­tás erejével pillantunk rá eleven ottho­nunk minden hideg anyagból készült, eltárgyiasított mására. A Test-terek, ahogy a cím is példáz­za, a tér birtokbavétele szempontjából közelíti meg a reprezentáció lehetősé­geit. A szoborkészítéshez használt sze­letekből alakok rajzolódnak ki, a sajá­tos technikának köszönhetően a szele­tek közötti levegő, tér is a kompozíció részévé válik. A különböző alakok így egyszerre formálják meg a testet és a testhiányt. Ez a technika önmagában is elég ahhoz, hogy a test határait, anya­gát megkérdőjelezze a szemlélő, a fér­fi- és női alakokhoz azonban néhány használati tárgy is „tapad”, a művész piros bokszkesztyűt, hatalmas fekete porszívót erősít a figurákhoz. Ez utób­bi szobor érdekessége, hogy - ellentét­ben a többivel - nem hosszúkás szele­tekből, hanem különböző méretű kö­rökből épül fel, éppen olyanokból, mint amilyeneket a porszívó fúj kifelé. Ta­lán kissé szarkasztikus, mégis újszerű és találó a porból lettünk és porrá le­szünk gondolatának ezen vizuális meg­fogalmazása. A külvilág itt nem csu­pán együtt létezik a testtel, nem pusz­tán felárul az észlelés számára, hanem a környezet egyes elemei is részét képe­zik a testnek, egybeolvadva, egybenőve vele, túlnyúlva a biológiai határokon. Az emberi testre komponált használa­ti tárgyak ugyanakkor azt a kérdést is felvetik, hogy mi mindenre van szüksé­günk önmagunkhoz, térbeli megnyil­vánulásainkhoz. A test is kiterjedéssé, használati tárggyá és használati térré válik ebben az analógiában, valami­vé, ami segít elvégezni egy cselekvést. Testszerű tárgyak és tárgyszerű testek segítségével kutatja a szobrászművész és a kiállításlátogató a tapasztalás és je­lenlét elemi és titkokkal teljes folyama­tát. Különösen elgondolkodtató az áb­rázolások sorában a céllövészet árny­képéhez hasonló, majdnem kétdimen­zióssá formált szobor. A kiállítás részét képezi egy installá­ció is, amelyben a teremben lévő többi szobor pandantjaként nem maga a fel­építés textúrája, szerkezete miatt válik csíkozottá a test, hanem egy videóve­títés eredményeképp. A kiállítótérben megjelenő testek lehetnének akár az ál­talánosan emberi, a transzcendentális ego kivetülései is, szubjektum és objek­tum viszonyát magukba sűrítő ember­tárgyak, a kérdés már csak az: a rozs­damentes acélból készült, arctalan ala­kok képesek-e kifejező testté válni, el­indulni a művészet segítségével a sze­mélyeshez, az egyszerihez vezető úton. A környezet egyes elemei is részét képezik az alkotásoknak Fotó: Bach Máté KULTÚRA 17 Tízéves a magyar református egység Kurcz Ádám István A Kárpát-medencei reformátusok má­jus 18-án egynapos fesztivállal ünne­pelik meg, hogy 2009. május 22-én újra egyesült a trianoni határok ál­tal szétszabdalt Magyar Református Egyház. A 10. évforduló alkalmából az egység kimondásának egykori hely­színén, Debrecenben az ünnep elő­estéjén közös zsinaton, holnap pedig egynapos fesztiválon adnak hálát az összetartozásért, és keresik a módját annak, hogy az egyház miként tudja betölteni küldetését. Bárhol élnek magyarok a világban, reformátusok is vannak köztük. És ál­talánosságban az is igaz, hogy aki a Kárpát-medencében református, az valószínűleg magyar nemzetiségű is. Így van ez a régi Magyarország Dél­vidékén is - amelynek legnagyobb része ma Szerbia Vajdaság tartomá­nyához tartozik -, hozzátéve, hogy a kivételek csak színesítik az összké­pet. A magyarság lélekszáma a régió­ban manapság kétszázezer fő körül lehet, a Szerbiai Református Keresz­tyén Egyház két egyházmegyéjének mintegy húsz gyülekezetéhez pedig mintegy 12 ezer hívő tartozik. A XV. század elején a középkori Magyarország leggazdagabb részé­nek tartott Szerémségben már a re­formáció előfutárának számító hu­szita mozgalom is megvetette a lábát. Kemény harcok árán szorították ki a területről az eretneknek tartott ta­nok követőit, akik Moldvába mene­kültek, és ott fejezték be a valószínű­leg első teljes magyar bibliafordítást, amelyből részletek maradtak fenn. A reformáció a XVI. században Kár­­pát-medence-szerte viharos gyorsa­sággal terjedt el, ám az Alföld legdé­lebbi részén kevésbé, mivel a mohá­csi csatavesztés után a török előre­törésével a magyarság majd kétszáz évre szinte eltűnt a területről. A re­formáció óta folyamatosan fennálló gyülekezeteket tehát a Vajdaságban vagy a Bánság romániai részén nem találunk - szemben a tágabb régióhoz sorolható horvátországi Drávaszög­­gel és Szlavóniával, ahol több magyar református közösség is fennmaradt. Honlapunkon az évforduló apropó­ján ezt a kevésbé ismert egyházrészt, a délvidékit mutatjuk be.

Next