Magyar Nemzet, 2019. december (82. évfolyam, 249-272. szám)

2019-12-19 / 264. szám

12 GAZDASÁG 2019. december 19., csütörtök Nincs vásárlási láz a lakáspiacon Decemberben már kevés ügylet zajlik, majd az új esztendő hozhat lendületet Gyakorlatilag egy-két napja van már csak a lakásvásárlás lezárá­sára annak, aki még idén szeretne új otthonába költözni. Bár az új építésű lakásoknál az ötszázalé­kos forgalmi adó kivezetése némi plusz forgalmat hozott az év vé­gére, szokásos módon december­ben lesz a legkevesebb adásvétel. Az új év elején viszont jellemzően mindig kiugróan nagy az érdeklő­dés, amit most az új otthonterem­tési lehetőségek is táplálhatnak. Pintér Balázs Hagyományosan december számít a leggyengébb hónapnak az ingatlanpia­con. Nincs mit csodálkozni ezen: a ka­rácsonyi és szilveszteri időszakban egy­két hétre szinte mindenhol megáll az élet, különösen olyan években, mint amilyen az idei is, amikor a munka­nap-áthelyezéseknek köszönhetően a legtöbben lényegében másfél hét egy­befüggő, szabadság nélküli szünetet élvezhetnek hazánkban.­­ Ha valaki ezen a héten nem tud érdemben pontot tenni adásvétele végére, azt az ügyletet gyakorlatilag már csak januárban le­het megkötni. Ilyenkor már nem lehet ügyvédet „fogni”, a banki hitelbírálat­nak is korábban meg kellett történnie ahhoz, hogy egy lakás gazdát cserél­hessen még karácsony előtt - mond­ta lapunk érdeklődésére Benedikt Ká­roly, a Duna House (DH) elemzési ve­zetője. Szerinte a következő időszak­ban amúgy is növekedni fognak az ér­tékesítési idők az ingatlanpiacon, mi­vel csökkenő arányban vannak befek­tetői vásárlások - ezek pedig jellem­zően sokkal gyorsabban megköttet­nek, mint a saját célú vételek. Jóllehet ezekben a napokban még viszonylag sok adásvételt próbálnak lezárni az ingatlanközvetítők, ezek ja­varészt nem mostanában indított ügy­letek, hanem olyanok, amelyekben az első kapcsolatfelvétel jellemzően már október-novemberben megtörtént.­­ Egy lakás adásvételekor a hirdetés feladásától a szerződés aláírásáig leg­alább egy-két hónappal kell számolni. Különösen igaz ez azokra a családi, sa­ját célú vásárlásokra, amelyekben hi­telkérelem, esetleg valamilyen állami támogatás is megjelenik. Ezek mind­mind növelik az ügyintézés idejét - magyarázta Benedikt Károly. Az elem­zési vezető szerint ritka az olyan ügy­fél, aki kifejezetten a karácsony miatt sürgetné a vásárlást, mert a karácsony­fát már az új otthonában szeretné fel­állítani. Az ügyeletek sürgetése mö­gött általában inkább az húzódik meg, hogy például minél rövidebb ideig kell­jen az albérletet fizetni, ám ez az esz­tendő minden szakában így van, nem csak az év végén. Bár több ingatlanpiaci szereplő - így a DH is - 2019 második felében már a forgalom csökkenését jelezte, az ötszázalékos lakásáfa kivezetése a karácsony előtti utolsó munkanapo­kon mégis hozott némi piaci pezsgést. Megnőtt ugyanis azoknak az új építé­sű lakást vásárlóknak az aránya, akik nagyobb előleget fizetnek be, hogy ezt még a kedvezményes áfakulccsal te­hessék. Azonban ez a lehetőség is le­zárul, a legtöbb fejlesztőnél legfeljebb a mai napig van erre lehetőség. Benedikt Károly még egy triviális okot említett, amely miatt december­ben elég kicsi a lakáspiaci forgalom.­­ Decemberben a legrövidebbek a na­pok, ilyenkor munka után nem lehet már megfelelően lakásokat nézegetni, sötétben nem érdemes például feltér­képezni egy adott ingatlan környékét. Nem beszélve arról, hogy a karácsonyi készülődés másfelé tereli a legtöbbek figyelmét - mutatott rá a DH elemzé­si vezetője, hozzátéve, hogy az érdek­lődések jellemzően nagyon megugra­nak az új évben, mert a karácsonyfa alatt vagy egyfajta újévi fogadalom­ként döntik el sokan, hogy most már tényleg költöznek. Hasonló következtetésre jutott az egyik legnagyobb hirdetési oldal is. Az Ingatlan.com szerint abból látszik, hogy a karácsonyi időszakban dönte­nek a legtöbben a lakásvásárlási ter­vekről, hogy az elmúlt években is min­dig januárban volt a legmagasabb az eladó lakások iránti érdeklődések szá­ma. A portál szerint egyébként idén valamelyest visszaesett a lakáspiac for­galma, becslésük szerint 2019-ben 155 ezer adásvételt ütnek nyélbe, ami így öt százalékkal kevesebb lenne a tava­lyi éves forgalomnál. Ha valaki ezen a héten nem üti nyélbe az adásvételt, azt már csak januárban pótolhatja Fotó: Havran Zoltán RENDELJE MEG A OLDALON értékelésével a Thurzó Többen már hetekkel ezelőtt vettek aj­ándékot A színház- és koncertjegyek fogynak el először Élménykarácsony - erre vágynak legújabban a magyarok, az idei ünnepek előtti ajándékbeszer­zések során ugyanis piackutatók megfigyelték, hogy tárgyak helyett egyre inkább olyan prog­ramokra keres rá a nagy többség, amelyeken a szeretteikkel együtt töltött idő számít a külön­féle élményekben. - Minden második ember eb­ben az évben élményt szeretne ajándékba adni karácsonyra, a 18-24 éves fiatalok körében ez az arány nyolcvan százalék - mutat rá a legna­gyobb magyar közösségi vásárlói oldal, a Bonusz Brigád és a GKI Digital friss felmérése. Eszerint a megkérdezettek tervei szerint a nagy átlag há­rom-négy embernek ajándékozna élményt ösz­­szesen 25 ezer forint körüli értékben, de minden negyedik válaszadó már nagyobb összeget ál­dozna erre, mégpedig több mint negyvenezret. Viszonylag időben léptek a családok: december közepére a válaszadók negyven százaléka már minden meglepetés beszerzett a fa alá, ehhez sokan a november végi black friday akciós kam­pányban vásároltak be, legalább húszezer forint értékben - derül ki az adatokból. - Egyre többen ismerték fel, hogy a minket körülvevő tárgyak nem feltétlenül boldogíta­nak hosszú távon, míg a közös emlékek velünk maradnak, és erősítik emberi kapcsolatainkat - fogalmazott a felmérés kapcsán Kaprinay Zol­tán, a Bonusz Brigád egyik alapítója. Az év végi kínálatból a színház- vagy egyéb kulturális eseményre szóló jegyeket kapkodják el a leghamarabb a magyarok, míg a második legnépszerűbb élményajándék a belföldi well­ness utazás, ami főként a férfiak körében gyak­ran választott ajándéktípus. Kapósak még az ét­terembe szóló ajándékutalványok, a wellness­­programokra szóló kuponok, illetve továbbra is gyorsan fogynak a tavalyhoz képest már ke­vésbé különlegesnek számító szabadulószobás játékprogramok lehetőségei, amelyekre jellem­zően csoportok fizetnek be. A magyarok átlagosan 38 ezer forintot köl­tenek karácsonykor, ez a Cofidis hitelmonitor­ból derült ki korábban. Ebben a szezonban a 18-69 éves lakosság nyolctizede vásárol ajándé­kot (leginkább kozmetikum, ruha, könyv, élel­miszer és játék) vagy a szükséges alapanyago­kat, emellett a magyarok ötöde saját kezűleg is készít ajándékot. A legtöbben főként plázában illetve a hiper- és szupermarketekben költik a pénzt, és úgy tűnik, ezúttal kevesebben vásá­rolnak szaküzletből ajándékot, mint tavaly. A drágább ajándékokat, mint például ékszereket wellness-, utazás- vagy belépőjegyeket a tava­lyinál többen, de az összes válaszadóból egy szűkebb kör, ötödük szerzi be.

Next