Magyar Nemzet, 2019. december (82. évfolyam, 249-272. szám)
2019-12-19 / 264. szám
12 GAZDASÁG 2019. december 19., csütörtök Nincs vásárlási láz a lakáspiacon Decemberben már kevés ügylet zajlik, majd az új esztendő hozhat lendületet Gyakorlatilag egy-két napja van már csak a lakásvásárlás lezárására annak, aki még idén szeretne új otthonába költözni. Bár az új építésű lakásoknál az ötszázalékos forgalmi adó kivezetése némi plusz forgalmat hozott az év végére, szokásos módon decemberben lesz a legkevesebb adásvétel. Az új év elején viszont jellemzően mindig kiugróan nagy az érdeklődés, amit most az új otthonteremtési lehetőségek is táplálhatnak. Pintér Balázs Hagyományosan december számít a leggyengébb hónapnak az ingatlanpiacon. Nincs mit csodálkozni ezen: a karácsonyi és szilveszteri időszakban egykét hétre szinte mindenhol megáll az élet, különösen olyan években, mint amilyen az idei is, amikor a munkanap-áthelyezéseknek köszönhetően a legtöbben lényegében másfél hét egybefüggő, szabadság nélküli szünetet élvezhetnek hazánkban. Ha valaki ezen a héten nem tud érdemben pontot tenni adásvétele végére, azt az ügyletet gyakorlatilag már csak januárban lehet megkötni. Ilyenkor már nem lehet ügyvédet „fogni”, a banki hitelbírálatnak is korábban meg kellett történnie ahhoz, hogy egy lakás gazdát cserélhessen még karácsony előtt - mondta lapunk érdeklődésére Benedikt Károly, a Duna House (DH) elemzési vezetője. Szerinte a következő időszakban amúgy is növekedni fognak az értékesítési idők az ingatlanpiacon, mivel csökkenő arányban vannak befektetői vásárlások - ezek pedig jellemzően sokkal gyorsabban megköttetnek, mint a saját célú vételek. Jóllehet ezekben a napokban még viszonylag sok adásvételt próbálnak lezárni az ingatlanközvetítők, ezek javarészt nem mostanában indított ügyletek, hanem olyanok, amelyekben az első kapcsolatfelvétel jellemzően már október-novemberben megtörtént. Egy lakás adásvételekor a hirdetés feladásától a szerződés aláírásáig legalább egy-két hónappal kell számolni. Különösen igaz ez azokra a családi, saját célú vásárlásokra, amelyekben hitelkérelem, esetleg valamilyen állami támogatás is megjelenik. Ezek mindmind növelik az ügyintézés idejét - magyarázta Benedikt Károly. Az elemzési vezető szerint ritka az olyan ügyfél, aki kifejezetten a karácsony miatt sürgetné a vásárlást, mert a karácsonyfát már az új otthonában szeretné felállítani. Az ügyeletek sürgetése mögött általában inkább az húzódik meg, hogy például minél rövidebb ideig kelljen az albérletet fizetni, ám ez az esztendő minden szakában így van, nem csak az év végén. Bár több ingatlanpiaci szereplő - így a DH is - 2019 második felében már a forgalom csökkenését jelezte, az ötszázalékos lakásáfa kivezetése a karácsony előtti utolsó munkanapokon mégis hozott némi piaci pezsgést. Megnőtt ugyanis azoknak az új építésű lakást vásárlóknak az aránya, akik nagyobb előleget fizetnek be, hogy ezt még a kedvezményes áfakulccsal tehessék. Azonban ez a lehetőség is lezárul, a legtöbb fejlesztőnél legfeljebb a mai napig van erre lehetőség. Benedikt Károly még egy triviális okot említett, amely miatt decemberben elég kicsi a lakáspiaci forgalom. Decemberben a legrövidebbek a napok, ilyenkor munka után nem lehet már megfelelően lakásokat nézegetni, sötétben nem érdemes például feltérképezni egy adott ingatlan környékét. Nem beszélve arról, hogy a karácsonyi készülődés másfelé tereli a legtöbbek figyelmét - mutatott rá a DH elemzési vezetője, hozzátéve, hogy az érdeklődések jellemzően nagyon megugranak az új évben, mert a karácsonyfa alatt vagy egyfajta újévi fogadalomként döntik el sokan, hogy most már tényleg költöznek. Hasonló következtetésre jutott az egyik legnagyobb hirdetési oldal is. Az Ingatlan.com szerint abból látszik, hogy a karácsonyi időszakban döntenek a legtöbben a lakásvásárlási tervekről, hogy az elmúlt években is mindig januárban volt a legmagasabb az eladó lakások iránti érdeklődések száma. A portál szerint egyébként idén valamelyest visszaesett a lakáspiac forgalma, becslésük szerint 2019-ben 155 ezer adásvételt ütnek nyélbe, ami így öt százalékkal kevesebb lenne a tavalyi éves forgalomnál. Ha valaki ezen a héten nem üti nyélbe az adásvételt, azt már csak januárban pótolhatja Fotó: Havran Zoltán RENDELJE MEG A OLDALON értékelésével a Thurzó Többen már hetekkel ezelőtt vettek ajándékot A színház- és koncertjegyek fogynak el először Élménykarácsony - erre vágynak legújabban a magyarok, az idei ünnepek előtti ajándékbeszerzések során ugyanis piackutatók megfigyelték, hogy tárgyak helyett egyre inkább olyan programokra keres rá a nagy többség, amelyeken a szeretteikkel együtt töltött idő számít a különféle élményekben. - Minden második ember ebben az évben élményt szeretne ajándékba adni karácsonyra, a 18-24 éves fiatalok körében ez az arány nyolcvan százalék - mutat rá a legnagyobb magyar közösségi vásárlói oldal, a Bonusz Brigád és a GKI Digital friss felmérése. Eszerint a megkérdezettek tervei szerint a nagy átlag három-négy embernek ajándékozna élményt öszszesen 25 ezer forint körüli értékben, de minden negyedik válaszadó már nagyobb összeget áldozna erre, mégpedig több mint negyvenezret. Viszonylag időben léptek a családok: december közepére a válaszadók negyven százaléka már minden meglepetés beszerzett a fa alá, ehhez sokan a november végi black friday akciós kampányban vásároltak be, legalább húszezer forint értékben - derül ki az adatokból. - Egyre többen ismerték fel, hogy a minket körülvevő tárgyak nem feltétlenül boldogítanak hosszú távon, míg a közös emlékek velünk maradnak, és erősítik emberi kapcsolatainkat - fogalmazott a felmérés kapcsán Kaprinay Zoltán, a Bonusz Brigád egyik alapítója. Az év végi kínálatból a színház- vagy egyéb kulturális eseményre szóló jegyeket kapkodják el a leghamarabb a magyarok, míg a második legnépszerűbb élményajándék a belföldi wellness utazás, ami főként a férfiak körében gyakran választott ajándéktípus. Kapósak még az étterembe szóló ajándékutalványok, a wellnessprogramokra szóló kuponok, illetve továbbra is gyorsan fogynak a tavalyhoz képest már kevésbé különlegesnek számító szabadulószobás játékprogramok lehetőségei, amelyekre jellemzően csoportok fizetnek be. A magyarok átlagosan 38 ezer forintot költenek karácsonykor, ez a Cofidis hitelmonitorból derült ki korábban. Ebben a szezonban a 18-69 éves lakosság nyolctizede vásárol ajándékot (leginkább kozmetikum, ruha, könyv, élelmiszer és játék) vagy a szükséges alapanyagokat, emellett a magyarok ötöde saját kezűleg is készít ajándékot. A legtöbben főként plázában illetve a hiper- és szupermarketekben költik a pénzt, és úgy tűnik, ezúttal kevesebben vásárolnak szaküzletből ajándékot, mint tavaly. A drágább ajándékokat, mint például ékszereket wellness-, utazás- vagy belépőjegyeket a tavalyinál többen, de az összes válaszadóból egy szűkebb kör, ötödük szerzi be.