Magyar Nemzet, 2020. június (83. évfolyam, 127-151. szám)

2020-06-13 / 137. szám

2020. június 13., szombat :Magyar Nemzet GAZDASÁG 13 Mérsékelt víruskárok a MÁV-nál Számos európai országban állami mentőcsomaggal segítik ki a vasúttársaságokat Nemzetközi összehasonlításban viszonylag szerény, havi négy-öt­­milliárd forintos bevételkiesést szenved el a MÁV-csoport a jár­ványhelyzet miatt. A Magyaror­szághoz hasonló méretű orszá­gok ennek a többszörösét fordít­ják a nemzeti vasúttársaságuk ki­segítésére. Jámbor Gyula Csoportszinten az elmaradt bevételek négy-ötmilliárd forintra rúgnak havon­ta a pandémiás helyzetben - mondta Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezér­igazgatója a vasúti érdekegyeztető ta­nács legutóbbi ülésén - tette közzé a Mozdonyvezetők Szakszervezete. Ne­gyedév alatt ez legfeljebb 15 milliárd fo­rint lehet. Az összeg nagyságrendje egy MÁV-méretű szervezetnél - amely ta­valy mintegy 250 milliárd forint árbe­vételt ért el - nem tűnik drámainak, összehasonlítva más közép- vagy kelet­európai vasúttársaságokkal ugyancsak ez a benyomásunk, hozzátéve, hogy az adottságokat és a feladatokat tekintve nagyon jelentős különbségek vannak az egyes cégek között. Németországban például tízmilliárd eurós (3500 milliárd forintos) vesztesé­get okoztak a szövetségi vasútnak a ko­ronavírus következményei. A Deutsche Bahn több mint háromszázezer alkal­mazottal, 44 milliárd eurós árbevétel­lel rendelkező cég, nem hasonlítható a kisebb közép- és kelet-európai közleke­dési vállalatokhoz. Méretben közelebb áll hozzánk Ausztria. Az osztrák kor­mány háromszázmillió eurós segélycso­maggal támogatja a vasúti közlekedést: 150 millió eurót költenek az infrastruk­túra, mindenekelőtt a vidéki vasútvo­nalak fejlesztésére, további 150 millió eurót pedig a szolgáltatások korszerű­sítésére. Emellett 250 millió euró jut a következő két évben a meglévő vasút­vonalak átépítésére és újak létesítésé­re. Mindez összesen 550 millió euró, vagyis 192 milliárd forint. A Cseh Vasutak esetében a koronaví­­rus-járvány okozta forgalomkiesés csak a személyszállítási üzletágban két hó­nap alatt 2,5 milliárd korona (32,5 mil­liárd forint) bevételelmaradást okozott. Ennél nagyobb veszteségeket szenve­dett el közvetlen északi szomszédunk: a Szlovák Vasúttársaság esetében a be­vételek csaknem kilencvenszázalékos visszaesést mutatnak. A válságintézke­dések első hónapjában 2,3 millió euró többletköltsége keletkezett a vasúttár­saságnak. Az Ukrán Vasutak az év első felére hat-tízmilliárd hrivnyás (68-110 milliárd forintos) veszteséget kalkulál a karantén miatt. Az európai vasúttársaságokat tömö­rítő CER adatai szerint 2020 áprilisá­ban 25 százalékkal csökkent a vasúti fuvarozási ágazat bevétele a megelő­ző év azonos időszakához képest, ami megközelítőleg hárommilliárd eurós veszteséget okozott a társaságoknak. Ebben az időszakban az első elemzések szerint a fuvarozási megbízások Olasz­országban ötven százalékkal, Spanyol­­országban és Észtországban harminc­cal, Belgiumban 26-tal, Németország­ban hússzal és Magyarországon 18 szá­zalékkal csökkentek. Számos ország­ban avatkoztak be a kormányok a stra­tégiai áruszállítási ágazat megmenté­séért. Szerbiában a kormányzat közre­működött a Srbija Kargo eszközeinek beszerzésében és támogatást nyújtott a 2019-ben keletkezett károk, többlet­­költségek enyhítésére, több millió euró értékben. Macedóniában a teherfor­galom volumene áprilisban harminc százalékkal maradt el a megelőző év azonos időszakától. A vasúttársaság folyamatosan likviditási problémák­kal küzd, amelyeken állami támoga­tás nélkül nem­ képes úrrá lenni, ám döntés még nem született. A horvát árufuvarozó vasút élére június 2-án neveztek ki új vezérigazgatót, akitől a társaság évek óta tartó lejtmeneté­­nek megállítását várják. A HZ Cargót az elmúlt évtizedben többször próbál­ták privatizálni, sikertelenül. A társa­ság jellemzően már csak irányvonato­kat közlekedtet. A magyar cég bevételkiesése nem tűnik drámainak Fotó: Bach Máté - ■ Meglepetés a támogatott hiteleknél Nem hagyta érintetlenül a járvány a kölcsönök piacát Horváth Éva Az év első négy hónapjában, a korona­­vírus-járvány okozta áprilisi visszaesés ellenére hét százalékkal több volt a lakás­hitelek állománya, 307 milliárd forint. Azonban az áprilisi adatokból már az látszik, hogy a magyarországi bankok­nál az új lakásokra kötött hitelszerző­dések összege 69,1 milliárd forint volt, ez pedig már 18 százalékkal marad el a tavaly áprilisi összegtől. A karantén időszakában bekövetkezett visszaesés nem érte váratlanul a piacot, a járvány miatti korlátozások, a bizonytalanabb gazdasági kilátások, a különböző szek­torokban végrehajtott elbocsátások és az ugyancsak bizonytalanabb jövedel­mi kilátások mind visszafogták a lakás- és hitelpiaci keresletet. Ráadásul a ked­vezőtlen környezet miatt a bankok egy része még szigorított is a hitelezési fel­tételeken - állapítja meg a Money.hu. Figyelemre méltó jelenség ugyan­akkor, hogy az államilag támogatott lakáshitelek a piaci trenddel ellentétes eredményt produkáltak. Az e körbe tar­tozó konstrukciók szerződéses össze­ge áprilisban megközelítette a 11 mil­liárd forintot, ami 62 százalékkal ha­ladja meg a tavaly áprilisi szintet. Eköz­ben a piaci lakáshitelek összege 25 szá­zalékkal 58 milliárd forintra csökkent, részben a már említett gazdasági bi­zonytalanságok, valamint a banki szi­gorítások miatt. Az év első négy hónapjában a támo­gatott új lakáshitelek szerződéses ösz­­szege 54 milliárd forintra, éves össze­vetésben 83 százalékkal gyarapodott. A piaci feltételekkel elérhető új lakás­hiteleknél két százalékkal 251 milliárd forintra csökkent az állomány. Májusban ismét megnőtt az érdeklő­dés a lakossági hitelek iránt - erre már a Bank360.hu hívja fel a figyelmet. Ekkor­ra már tetőzött a járvány, és a korlátozá­sok feloldása is megkezdődött, továbbá az összes jelentős pénzintézet megje­lent a legfeljebb 5,9 százalékos szemé­lyi kölcsönnel. Könnyebb lett a család­támogatási kedvezmények igénylése és a lakáshitelkérés is. A koronavírus-járvány hatása a la­kossági hitelpiacon elhúzódva jelenik majd meg, egyelőre nehéz megjósolni, milyen konkrét hatásai lesznek. Az biz­tos, hogy a bankok a korábbinál szigo­rúbb feltételekhez kötik a hitelfelvételt, nemcsak a lakás-, hanem a személyi köl­csönöknél és egyéb konstrukcióknál is. Minimumjövedelemhez kötik a hitel jó­váhagyását, vizsgálhatják, hogy a jöve­delem olyan szektorból érkezik-e, ame­lyet a koronavírus-járvány gazdasági ha­tásai fokozottan érintenek. A háztartásoknak nyújtott lakáscélú forinthitelek szerződéses összege (milliárd forint) uv-v^; « m ín vű _ oo vO _ * § - - $ * "lm "1 “ N “l .o' rv vo <n kT ^ ^ vo 0 oo ^ rv oo ^ co/Vrs n ^ n m ín n rv «* »- »- © © vo ro m in o m m ^ oo o rC in rn f-v vo r- in N »- vo 00;.«“;; n n vo «- m m in ::rs ni m «er ín rCii^fiiní: oo vd ^ «— VO N r VO m ^ m vo o o ni ni «— vo o in ní ov o oo oo »- n. vo ; f- m ápr. máj. jún. júl. 2019 í Lakáscélú ■ Támogatott Piaci febr. márc. 2020 Grafika: Magyar Nemzet ­ NEM KAPKODTAK A SZEMÉLYI KÖLCSÖNÖKÉRT A sze­mélyi kölcsönök piacán áprilisban negyedére esett vissza az új kihelyezett hi­telösszeg az előző év azonos időszakához képest. Míg tavaly a középső tava­szi hónapban 48,96 milliárd forint személyi hitelt vett fel a lakosság, addig most 12,99 milliárd forintot, ami szintén jelentősen elmarad az idei első ne­gyedéves, 41,99 milliárd forintos átlagtól. Utoljára 2015-ben és 2016 elején volt ilyen alacsony szinten az új személyi hitelek kihelyezése. Alacsonyabb árakat szab a posta a jövő hónaptól Július 1-jétől eltérnek egymástól a hagyományos és az azonosító­val ellátott közönséges levelek fel­adási árai, valamint árelőnyt kap az elektronikusan feladott levél a pa­píralapúhoz képest - közölte teg­nap a Magyar Posta Zrt. Emlékez­tettek: tavaly decemberben vezet­te be a posta az úgynevezett azon­nali közönséges levelet, amelynél az azonosító alapján a feladó értesí­tést kap, ha sikertelen a küldemény kézbesítése. Ennek a típusnak a díja csökken júliustól: kétszáz darab­nál kevesebb feladásakor öt forint­tal, tömeges feladáskor pedig két fo­rinttal kerül kevesebbe. Az azono­sító nélküli, hagyományos levelek feladási díja nem változik, továbbra is 135 forintba kerül, ha nem halad­ja meg az ötven grammot. (MN) Összehangolhatóbb utastájékoztatás Egyetlen központi rendszerből is irányíthatóvá, összehangolhatóvá válhatnak az eltérő típusú utastá­jékoztatási kijelzőtáblák, köszön­hetően a Delta csoporthoz tartozó New Line Technologies Kft. új fej­lesztésének. A moduláris táblave­zérlő eszköz prototípusa idehaza és a nemzetközi piacon egyaránt új­donságnak számít. A használatával a közlekedési vállalatok a költségeik csökkentése mellett a korábbinál jobb minőségű szolgáltatást nyújt­hatnak. A közösségi közlekedés­ben több különböző típusú utastá­jékoztató kijelzőt használnak, ame­lyek egymástól elkülönülten, más­más rendszer szerint működnek, üzemeltetésükre, beállításukra pe­dig eddig csak egyenként volt lehe­tőség. (MN)

Next