Magyar Nemzet, 2020. június (83. évfolyam, 127-151. szám)
2020-06-13 / 137. szám
2020. június 13., szombat :Magyar Nemzet GAZDASÁG 13 Mérsékelt víruskárok a MÁV-nál Számos európai országban állami mentőcsomaggal segítik ki a vasúttársaságokat Nemzetközi összehasonlításban viszonylag szerény, havi négy-ötmilliárd forintos bevételkiesést szenved el a MÁV-csoport a járványhelyzet miatt. A Magyarországhoz hasonló méretű országok ennek a többszörösét fordítják a nemzeti vasúttársaságuk kisegítésére. Jámbor Gyula Csoportszinten az elmaradt bevételek négy-ötmilliárd forintra rúgnak havonta a pandémiás helyzetben - mondta Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója a vasúti érdekegyeztető tanács legutóbbi ülésén - tette közzé a Mozdonyvezetők Szakszervezete. Negyedév alatt ez legfeljebb 15 milliárd forint lehet. Az összeg nagyságrendje egy MÁV-méretű szervezetnél - amely tavaly mintegy 250 milliárd forint árbevételt ért el - nem tűnik drámainak, összehasonlítva más közép- vagy keleteurópai vasúttársaságokkal ugyancsak ez a benyomásunk, hozzátéve, hogy az adottságokat és a feladatokat tekintve nagyon jelentős különbségek vannak az egyes cégek között. Németországban például tízmilliárd eurós (3500 milliárd forintos) veszteséget okoztak a szövetségi vasútnak a koronavírus következményei. A Deutsche Bahn több mint háromszázezer alkalmazottal, 44 milliárd eurós árbevétellel rendelkező cég, nem hasonlítható a kisebb közép- és kelet-európai közlekedési vállalatokhoz. Méretben közelebb áll hozzánk Ausztria. Az osztrák kormány háromszázmillió eurós segélycsomaggal támogatja a vasúti közlekedést: 150 millió eurót költenek az infrastruktúra, mindenekelőtt a vidéki vasútvonalak fejlesztésére, további 150 millió eurót pedig a szolgáltatások korszerűsítésére. Emellett 250 millió euró jut a következő két évben a meglévő vasútvonalak átépítésére és újak létesítésére. Mindez összesen 550 millió euró, vagyis 192 milliárd forint. A Cseh Vasutak esetében a koronavírus-járvány okozta forgalomkiesés csak a személyszállítási üzletágban két hónap alatt 2,5 milliárd korona (32,5 milliárd forint) bevételelmaradást okozott. Ennél nagyobb veszteségeket szenvedett el közvetlen északi szomszédunk: a Szlovák Vasúttársaság esetében a bevételek csaknem kilencvenszázalékos visszaesést mutatnak. A válságintézkedések első hónapjában 2,3 millió euró többletköltsége keletkezett a vasúttársaságnak. Az Ukrán Vasutak az év első felére hat-tízmilliárd hrivnyás (68-110 milliárd forintos) veszteséget kalkulál a karantén miatt. Az európai vasúttársaságokat tömörítő CER adatai szerint 2020 áprilisában 25 százalékkal csökkent a vasúti fuvarozási ágazat bevétele a megelőző év azonos időszakához képest, ami megközelítőleg hárommilliárd eurós veszteséget okozott a társaságoknak. Ebben az időszakban az első elemzések szerint a fuvarozási megbízások Olaszországban ötven százalékkal, Spanyolországban és Észtországban harminccal, Belgiumban 26-tal, Németországban hússzal és Magyarországon 18 százalékkal csökkentek. Számos országban avatkoztak be a kormányok a stratégiai áruszállítási ágazat megmentéséért. Szerbiában a kormányzat közreműködött a Srbija Kargo eszközeinek beszerzésében és támogatást nyújtott a 2019-ben keletkezett károk, többletköltségek enyhítésére, több millió euró értékben. Macedóniában a teherforgalom volumene áprilisban harminc százalékkal maradt el a megelőző év azonos időszakától. A vasúttársaság folyamatosan likviditási problémákkal küzd, amelyeken állami támogatás nélkül nem képes úrrá lenni, ám döntés még nem született. A horvát árufuvarozó vasút élére június 2-án neveztek ki új vezérigazgatót, akitől a társaság évek óta tartó lejtmenetének megállítását várják. A HZ Cargót az elmúlt évtizedben többször próbálták privatizálni, sikertelenül. A társaság jellemzően már csak irányvonatokat közlekedtet. A magyar cég bevételkiesése nem tűnik drámainak Fotó: Bach Máté - ■ Meglepetés a támogatott hiteleknél Nem hagyta érintetlenül a járvány a kölcsönök piacát Horváth Éva Az év első négy hónapjában, a koronavírus-járvány okozta áprilisi visszaesés ellenére hét százalékkal több volt a lakáshitelek állománya, 307 milliárd forint. Azonban az áprilisi adatokból már az látszik, hogy a magyarországi bankoknál az új lakásokra kötött hitelszerződések összege 69,1 milliárd forint volt, ez pedig már 18 százalékkal marad el a tavaly áprilisi összegtől. A karantén időszakában bekövetkezett visszaesés nem érte váratlanul a piacot, a járvány miatti korlátozások, a bizonytalanabb gazdasági kilátások, a különböző szektorokban végrehajtott elbocsátások és az ugyancsak bizonytalanabb jövedelmi kilátások mind visszafogták a lakás- és hitelpiaci keresletet. Ráadásul a kedvezőtlen környezet miatt a bankok egy része még szigorított is a hitelezési feltételeken - állapítja meg a Money.hu. Figyelemre méltó jelenség ugyanakkor, hogy az államilag támogatott lakáshitelek a piaci trenddel ellentétes eredményt produkáltak. Az e körbe tartozó konstrukciók szerződéses összege áprilisban megközelítette a 11 milliárd forintot, ami 62 százalékkal haladja meg a tavaly áprilisi szintet. Eközben a piaci lakáshitelek összege 25 százalékkal 58 milliárd forintra csökkent, részben a már említett gazdasági bizonytalanságok, valamint a banki szigorítások miatt. Az év első négy hónapjában a támogatott új lakáshitelek szerződéses öszszege 54 milliárd forintra, éves összevetésben 83 százalékkal gyarapodott. A piaci feltételekkel elérhető új lakáshiteleknél két százalékkal 251 milliárd forintra csökkent az állomány. Májusban ismét megnőtt az érdeklődés a lakossági hitelek iránt - erre már a Bank360.hu hívja fel a figyelmet. Ekkorra már tetőzött a járvány, és a korlátozások feloldása is megkezdődött, továbbá az összes jelentős pénzintézet megjelent a legfeljebb 5,9 százalékos személyi kölcsönnel. Könnyebb lett a családtámogatási kedvezmények igénylése és a lakáshitelkérés is. A koronavírus-járvány hatása a lakossági hitelpiacon elhúzódva jelenik majd meg, egyelőre nehéz megjósolni, milyen konkrét hatásai lesznek. Az biztos, hogy a bankok a korábbinál szigorúbb feltételekhez kötik a hitelfelvételt, nemcsak a lakás-, hanem a személyi kölcsönöknél és egyéb konstrukcióknál is. Minimumjövedelemhez kötik a hitel jóváhagyását, vizsgálhatják, hogy a jövedelem olyan szektorból érkezik-e, amelyet a koronavírus-járvány gazdasági hatásai fokozottan érintenek. A háztartásoknak nyújtott lakáscélú forinthitelek szerződéses összege (milliárd forint) uv-v^; « m ín vű _ oo vO _ * § - - $ * "lm "1 “ N “l .o' rv vo <n kT ^ ^ vo 0 oo ^ rv oo ^ co/Vrs n ^ n m ín n rv «* »- »- © © vo ro m in o m m ^ oo o rC in rn f-v vo r- in N »- vo 00;.«“;; n n vo «- m m in ::rs ni m «er ín rCii^fiiní: oo vd ^ «— VO N r VO m ^ m vo o o ni ni «— vo o in ní ov o oo oo »- n. vo ; f- m ápr. máj. jún. júl. 2019 í Lakáscélú ■ Támogatott Piaci febr. márc. 2020 Grafika: Magyar Nemzet NEM KAPKODTAK A SZEMÉLYI KÖLCSÖNÖKÉRT A személyi kölcsönök piacán áprilisban negyedére esett vissza az új kihelyezett hitelösszeg az előző év azonos időszakához képest. Míg tavaly a középső tavaszi hónapban 48,96 milliárd forint személyi hitelt vett fel a lakosság, addig most 12,99 milliárd forintot, ami szintén jelentősen elmarad az idei első negyedéves, 41,99 milliárd forintos átlagtól. Utoljára 2015-ben és 2016 elején volt ilyen alacsony szinten az új személyi hitelek kihelyezése. Alacsonyabb árakat szab a posta a jövő hónaptól Július 1-jétől eltérnek egymástól a hagyományos és az azonosítóval ellátott közönséges levelek feladási árai, valamint árelőnyt kap az elektronikusan feladott levél a papíralapúhoz képest - közölte tegnap a Magyar Posta Zrt. Emlékeztettek: tavaly decemberben vezette be a posta az úgynevezett azonnali közönséges levelet, amelynél az azonosító alapján a feladó értesítést kap, ha sikertelen a küldemény kézbesítése. Ennek a típusnak a díja csökken júliustól: kétszáz darabnál kevesebb feladásakor öt forinttal, tömeges feladáskor pedig két forinttal kerül kevesebbe. Az azonosító nélküli, hagyományos levelek feladási díja nem változik, továbbra is 135 forintba kerül, ha nem haladja meg az ötven grammot. (MN) Összehangolhatóbb utastájékoztatás Egyetlen központi rendszerből is irányíthatóvá, összehangolhatóvá válhatnak az eltérő típusú utastájékoztatási kijelzőtáblák, köszönhetően a Delta csoporthoz tartozó New Line Technologies Kft. új fejlesztésének. A moduláris táblavezérlő eszköz prototípusa idehaza és a nemzetközi piacon egyaránt újdonságnak számít. A használatával a közlekedési vállalatok a költségeik csökkentése mellett a korábbinál jobb minőségű szolgáltatást nyújthatnak. A közösségi közlekedésben több különböző típusú utastájékoztató kijelzőt használnak, amelyek egymástól elkülönülten, másmás rendszer szerint működnek, üzemeltetésükre, beállításukra pedig eddig csak egyenként volt lehetőség. (MN)