Magyar Nemzet, 2021. január (84. évfolyam, 1-25. szám)

2021-01-14 / 11. szám

2 BELFÖLD Magyar Nemzet 2021. január 14., csütörtök Pauló a könnycseppekben Ötvenhat éves korában elhunyt Svendt Pál, lapunk belpolitikai rovatvezető-helyettese, újságírója A szemem sarkában megbújó könnycseppekben benne van min­den. Benne van minden emlék Paulóról. Emlékek a barátról, a vitákról, a nyaralásokról és persze a hozzá kötődő történetek sokaságáról. Pauló nem volt kisdobos, nem volt úttörő. Nagyszülői ha­tásra a lázadást, a külön utat választotta. - Amíg a többiek az akadályversenyen tíz méterről dobálták a gesztenyét a vödör­be, addig én vízilabdáztam - idézte fel. Óriási indulat munkált benne a kommunizmussal, a kommunistákkal szemben. Két, Mester utcai bérházat vettek el a családtól. Katonaként is nehe­zen viselte a megaláztatásokat, rengeteg időt töltött a fogdán. Csak néhányszor utazhatott haza, főként véradás után, akkor ugyanis kötelező volt megadni az eltávot. A könnycseppekben persze benne vannak a kollégákként együtt eltöltött évek. Már a neve is problémát okozott. Kschwendt Pál, nyolc mássalhangzó egy magánhangzó körül. Bonyolult volt le­írni, kiolvasni, ezért jegyezte a cikkeit Swendt Pálként. Ő még azok közé az újságírók közé tartozott, akiknek számított, ha el­sőként tudtak meg valamit, még ha az csak egy apró információ volt is. Rettenetesen idegesítette, ha egy másik orgánum hama­rabb értesült valamiről, mint ő. Szinte minden bűnügyben nap­rakész volt, rengeteg rendőrt, ügyvédet, ügyészt, bírót és neve elhallgatását kérő nemzetbiztonsági forrást ismert. Két cikk megírása, szerkesztése között gyakorlatilag folya­matosan beszélt. Összetéveszthetetlen dörmögő hangja hozzá­tartozott a szerkesztőséghez. Ontotta magából a sztorikat Szi­cíliáról, ahol barátja, Petőváry Zsolt pólózott. Kubáról, ahová Nórával az ötvenedik születésnapja után utazott. Mindent tu­dott a rumokról, a szivarokról. Komoly eszmefuttatásokat tar­tott a búvárkodás fortélyairól, az órákról és persze a hifirend­szerekről. Ha bárki bármilyen komolyabb dolgot akart vásá­rolni, tőle kért tanácsot. És ott vannak a finom ételek is, amelyeket hihetetlen oda­adással, szenvedéllyel készített el. Precizitását szemléletesen mu­tatja, hogy amikor közösen főztünk, külön kést hozott a hal fel­dolgozásához, parafa nyelűt, mert azon nem csúszik a vizes kéz a pucoláskor. Képes volt a tintahal tintájáért napokat járkálni, mert attól „olyan ízt kap a tészta, hogy megőrülsz”. Minden­ki tudta körülötte, hogy pizzát csak ott érdemes enni, ahol ke­mence van, de abból is az a fajta, amelyikbe legalább egyméte­res lapáttal teszik be a tésztát. Számtalanszor elmondta, hogy „a libamájat lassan, órákig kell sütni, bugyogtatni a zsírjában, mert ha elsieted, összeugrik és kemény lesz”. És az arcomon legördülő könnycseppekben benne van az az istenverte gyilkos kór, a rák is. Nehéz volt őt rávenni arra, hogy menjen el orvoshoz. Makacsul ragaszkodott ahhoz, hogy csak valamelyik foga van begyulladva, azért duzzadt úgy meg a nya­ka. Végül beadta a derekát, kivizsgáltatta magát. Amikor felál­lították a pontos diagnózist, nem titkolózott, egy értekezleten beszélt súlyos betegségéről. A kezelések biztatóan kezdődtek, de később fölénybe kerültek a mellékhatások. Az éjszakákon át tartó hidegrázások, a fájdalmak, a teljesen valószerűtlen súly­vesztés végül legyőzte az élni akarását. Napokkal ezelőtt azt mondta: Öregfiú, mi már nem megyünk együtt nyaralni. Sok­koló szavak voltak. Paulónak igaza lett. Isten veled, barátom! VILLÁNYI KÁROLY ­ Újabb tizenhét autóbuszt vett a kormány Budapestnek Munkatársunktól Újabb tizenhét autóbuszt vásárolt a kor­mány Budapestnek. A hírt Fürjes Ba­lázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára osztotta meg Twit­­ter-oldalán. Mint írta: 64 vadonatúj, akadálymentes, légkondicionált, kör­nyezetbarát busz beszerzését biztosí­tották. A járművek heti félmillió buda­pesti utast szolgálnak ki. Tavaly decem­berben 34 új Mercedes-Benz Conec­­to Next Generation autóbusz érkezett a BKV óbudai telephelyére. A beszer­zést a kormány finanszírozta a 2021-es költségvetés terhére. Év elején derült ki, hogy a BKV har­­mincmilliárd forintos hitelből kívánja fejleszteni a főváros buszparkját, a hi­telből 380 új autóbuszt vásárolnának. A BKK és a BKV között létrejött meg­állapodás szerint a BKV monopolhely­zetben kívánja ellátni a közösségi köz­lekedés buszos szolgáltatását, a külsős szolgáltatók pedig háttérbe szorulhat­nak. Ez azonban csak akkor lehetsé­ges, ha ehhez forrást teremtenek elő, és a Fővárosi Közgyűlés mellett a kor­mányzat jóváhagyására is szükség lesz. A főváros autóbuszos tömegközle­kedés működtetését a BKV-n kívül je­lenleg öt szerződött cég autóbuszai lát­ják el. Ezek a cégek 410 autóbuszt biz­tosítanak a fővárosnak, ezek a fővárosi autóbuszflotta egyharmadát jelentik. A BKK és a BKV által hitelből megvásá­rolni kívánt 380 új autóbusz ezt a köl­csönzött autóbuszparkot válthatná ki. Elsősorban baloldali kerületek útjaira adják a fővárosi forrásokat Láng Zsolt: Pártsemlegesen, egységesen kellene kezelni a felújítási kérdéseket Csak baloldali vezetésű kerületekben hajt végre útfelújítást a fővá­rosi önkormányzat, derült ki a Budapesti Közlekedési Központ köz­leményéből. Láng Zsolt, a fővárosi Fidesz-KDNP-képviselőcsoport frakcióvezetője lapunknak leszögezte: Budapest útjai pártsemlege­sek, bármelyik kerületben található út a közösségünk vagyona, egy­ségesen kell kezelni a felújítási kérdéseket. Nagy Orsolya Tervezőasztalra került az Üllői út pestszentlőrinci szakaszának felújí­tása, emellett négy útszakasz is meg­újulhat az év során. A tervek szerint tavasszal indulhat a rekonstrukció, Újpesten a Rózsa utcában az Árpád út és a Görgey Artúr utca között, a XI. kerületi Péterhegyi úton a Nesz­­mélyi út és az Egér út között, az an­gyalföldi Göncöl utcában és a rákos­­palotai Deák utcában. Mindezek a fel­újítások baloldali vezetésű kerületek­ben valósulnak meg. Mint korábban lapunk rámutatott: tavaly nyáron a négy kormánypárti fővárosi polgár­­mester felháborodását fejezte ki, mi­után kiderült, hogy a következő négy évben egyetlen méter utat sem épít a jobboldali vezetésű kerületekben a fő­városi önkormányzat. Sőt Karácsony Gergely főpolgármester a korábban eldöntött beruházásokat is kivette a tervek közül.­­ Sajnos Karácsony Gergely nemcsak a választási ígéreteit, de a főpolgár­mesteri esküjét sem tartja be - mond­ta el a Magyar Nemzetnek Láng Zsolt. A fővárosi Fidesz-KDNP frakcióve­zetője elmondta: Karácsony jelenle­gi tisztsége nem a politikai csatáro­zásokat, a nézeteltérések mélyítését, a kerületek közötti aránytalanságok növelését kellene, hogy szolgálja, ha­nem valamennyi budapesti ember ér­dekében kellene végeznie a munká­ját, és ehhez a kompromisszumokat kellene keresnie.­­ Miközben folyamatosan a sértett, bántott városvezetőt játssza a kormány­nyal szemben, aközben egyre nyíltab­ban különbséget tesz a kerületek kö­zött, kettős mércét alkalmaz erkölcsi, gazdasági kérdésekben. Budapest útjai például pártsemlegesek, a közösségünk vagyonát képezik, egységesen kell te­hát kezelni a felújítási kérdéseket - szö­gezte le a kormánypárti frakcióvezető. Borbély Lénárd, Csepel fideszes pol­gármestere a közösségi oldalán úgy nyilatkozott: az idei évben is épül­nek új utak Csepelen. Az útépítések a kormány anyagi támogatásából és az önkormányzat forrásából valósulnak meg. Borbély Lénárd korábban a Ma­gyar Nemzetnek kijelentette: a főpol­gármester nem tehet ilyen különbsé­geket. - Elképzelhető, hogy nem tet­szik neki az a politikai család, amely­ben vagyok, vagy éppen a XVI. és a XVII. kerület vezetői, viszont nálunk is ugyanolyan rangú budapesti embe­rek laknak, mint mondjuk Zuglóban. Ezek szerint Karácsony Gergely szá­mára kétfajta Budapest létezik. Van az a Budapest, ahol kormánypárti több­ség van, és nekünk szavaztak bizalmat a választók és van az, ahol nem kor­mánypárti a vezetés. Lehet, hogy Bu­dapest mindenkié, csak most már két Budapestről beszélhetünk - fogalma­zott Borbély a főpolgármester döntés­­hozatali módszereiről. Kovács Péter, a XVI. kerület polgár­­mestere lapunknak már többször le­szögezte: mindent meg fog tenni azért, hogy a lenullázott útépítéseket a kor­mány finanszírozza. Ám némi bukta­tót jelent, hogy a kerületek a főváros beleegyezése nélkül nem végezhetnek munkálatokat fővárosi utakon.­­ Látszik, hogy nem szakmai ala­pon hozták meg a döntéseket, furcsa háttéralkuk kapcsán születhetett er­ről döntés. A fideszes polgármestere­ket ezekből a tárgyalásokból kihagy­ják, ezért csak feltételezni tudjuk, hogy hátsó szobákban, félhomályban dön­töttek ezekről a kérdésekről - mondta még nyáron lapunknak Kovács Péter, a XVI. kerület polgármestere. Hamarosan korszerűsítik az újpesti Rózsa utcát Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Next