Magyar Nemzet, 2021. február (84. évfolyam, 26-48. szám)

2021-02-19 / 42. szám

16 TURIZMUS Magyar Nemzet 2021. február 19., péntek A vendéglősök számolnak a fokozatos újraindulással A szolgáltatói területekre szabott javaslatokat is mérlegeli a kabinet Hamarosan reflektorfénybe kerül a Covid-19 által leglátványosab­ban megtépázott turizmus - már megkezdődött a sokkoló tavalyi év után az óvatos iparági újrater­vezés. Az elkövetkező néhány he­tes, kihívásokkal teli felkészülé­si időszakban a kormány további együttműködésére számítanak a vendéglátósok, illetve az iparág ti­pikus területeinek képviselői, mi­közben várják az újabb támogató lépéseket a szezonkezdethez elen­gedhetetlen pénzügyi kérdésekben. Thurzó Katalin - Várjuk a miniszterelnök úr és a kor­mány válaszát, a további támogató lé­péseket a láthatóan mozgalmas mosta­ni és a nyitásig tartó, majd az azt köve­tő időszakban is. A teljes ágazat azért dolgozik, hogy elkötelezett összefogás­sal sikeres legyen a turizmus újraindu­lása. A héten megkezdődött a nemze­ti konzultáció, látszik, hogy a kormány a járványügyi intézkedésekben is nyi­tott az emberek véleményére, a közös gondolkodásra. Az eddigiek alapján a versenyszférában is számítunk a továb­bi együttműködésre - mondta a Ma­gyar Nemzetnek­ Kovács László, a Ma­gyar Vendéglátók Ipartestületének el­nöke. Felidézte: február második he­tében - a három hónapja kényszerle­állás miatt vergődő vendéglátóiparban kialakult súlyos helyzetre tekintettel - az iparági vállalkozások képviseletében a szakmai szervezetek közös levélben szólították meg Orbán Viktort, hogy megköszönve az eddigieket, további konkrét gazdaság-újraindító, piacösz­tönző intézkedéseket kezdeményezze­nek. Kovács László leszögezte: akármi­lyen nehéz helyzet állt is elő, a gazda­ság nem állt le az őszi és téli korláto­zások alatt, és ugyan a történelemben példátlan, hogy ilyen hosszú időre le­zárjanak szolgáltatóüzleteket, továbbra is a legfontosabb szempont a biztonsá­gos, hosszú távra tervezhető újranyitás.­­ Nem jó opció egyszerre, teljes egé­szében megnyitni a vendéglátóhelye­ket, a fokozatos, tervezett újraindu­lás a célravezető. De muszáj valami­lyen megoldást találni, hogy újra elér­hetők legyenek ezek a kikapcsolódást segítő kényelmi szolgáltatások, az ét­termi élmény, mert nemcsak a vállal­kozókat, hanem a lakosságot is megvi­selte mentálisan a hónapokig tartó be­zártság. Ha tartósan beköszönt a nap­sütéses idő, senkit nem lehet majd visz­­szatartani attól, hogy kimenjen a sza­badba - vélekedett az ipartestület elnö­ke, megjegyezve, hogy kezdetben mini­mum a tipikus kirándulóhelyeken és a városokban működő teraszokat, kávé­zókat, kültéri étkezőhelyeket kell újra­nyitni, illetve a biztonságos védőtávol­ság, a megfelelő óvintézkedések betar­tása mellett minden olyan vendéglátó­­helyet, ahol megoldható a vírusmente­sítés a helyben fogyasztáshoz.­­ Minden nap újratervezünk az alap­ján, hogy holnap ki tudnánk-e nyitni, megtennénk-e, meg tudnánk-e oldani - idézte a vendéglátósok aktuális álla­potát, akiknek amiatt sem mindegy a pontos dátum, mert vissza kell tölteniük a raktárakat, az árukészletet, ami az italok esetén kevésbé, a friss alapanya­goknál viszont annál fontosabb.­­ Leg­alább másfél-két hét kell, hogy egy át­lagos üzlet korábbi formájában tudjon kinyitni: a takarítástól, a beszerzéstől, a munkaerő képzésétől, a próbafőzések­től kezdve ennyi idő legalább szükséges. Az iparág és a háttér teljes felpörgéséig pedig a nyitástól számítva legalább egy hónap kell - mondta az elnök. A meghatározó területek összefésült javaslatai mellett is van miből szemez­getnie a kormánynak: a legutóbbi men­tőcsomag intézkedéseivel túlélő turisz­tikai szereplők és gazdasági szakembe­rek temérdek elképzeléssel álltak elő, így például a már bejelentett kor­mányzati gazdaság-újraindító lépések kiegészítésére szorgalmaz a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara a lakosság éttermi fogyasztását ösztönző megol­dásokat. Eszerint úgynevezett nagyon rövid lejáratú lakossági kuponok be­vezetését javasolják a járvány miatti vendéglátóipari zárások utolsó szaka­szára. A kuponokat már a kézhezvé­telt követően, a most is elérhető étel­­rendelés házhoz szállításakor lehetne beváltani - vagyis adott alkalommal féláron vacsoráznának a lakosok, míg piaci hatásként a házhoz rendelések forgalma rövid idő alatt meg is duplá­zódhat,­­ így a vendéglátóhelyek már a nyitás előtt el tudják kezdeni felpör­getni a termelési kapacitásaikat - fo­galmaz a fővárosi köztestület, amely úgy véli, később is kellenek többkörös lakossági vásárlási kuponosztó akciók a szolgáltatások körében azért, hogy a válság előtti teljes fogyasztási szer­kezet mihamarabb visszaálljon, illetve ne essenek ki jelentős társadalmi ré­tegek a költekezésekből. Az iparkamara nem csupán a bu­dapestieket, hanem a vidéki lakossá­got is ösztönözné a fővárosban bevált­ható kedvezményes utalványokkal, ak­ciós utazási csomagokkal, amelyeket a határon túli magyarok, majd pedig a külföldön élő honfitársak körében is terjesztenének. A Magyar Fürdőszövetség 14 pontos újraindítási akciótervet készített. Az új­raindulást úgy képzelik el, hogy a kül­téri és beltéri medencék egy lépcsőben nyissanak ki, és hogy a közegészségügyi előírásoknál a tavaly november 11-i zá­rás előtti Covid-protokollok legyenek ismét érvényesek, amelyek már megáll­­ták a helyüket a gyakorlatban. - A gőz­fürdők és szaunák levegőminőségének és felülethigiéniájának ellenőrzésére a szövetség külön szakmai protokollon dolgozik - jelezték. A korábbi Erzsé­­bet-fürdőjegy program mintájára pe­dig a családok, kiemelten a nagycsalá­dosok részére minimális önerővel pá­lyázható, három alkalomra szóló für­­dőjegyakciót is meghirdetnének, ötmil­­liárd forint keretösszeggel. Korábban megírtuk: a Music Hun­gary Szövetség, a Magyar­ Fesztiválszö­vetség és a Magyarországi Rendezvény­­szervezők és -szolgáltatók Szövetsége ugyancsak szakmai javaslatcsomaggal állt elő, amelyet eddig 370 érintett írt alá, és amelyben többek között a kedvez­ményes kulturális áfa és egy támogatási rendszer bevezetését kezdeményezik. B tervet is készítenek a Tourinform-irodák A kormány programjában 2019 óta egymilliárd forintból fejlesztik az utastámogató hálózatot A balatoni Tourinform-irodák az előző év értékelése után már ké­szülnek a korlátozások feloldására, a turizmus újraindulására. Tör­ténetükben először B terven is dolgoznak az idei főszezonra, kere­sik a helyzethez igazodó innovatív megoldásokat. Gulyás J. Attila - Nyitva vagyunk, és miközben háttér­munkát végzünk, útbaigazítjuk a hétvé­genként ide látogatókat. A jelenlegi kí­nálat nem mondható gazdagnak: mint ismert, Balatonfüred kulturális intéz­ményei is bezártak, de a sétányok időn­ként - elsősorban szombaton és vasár­nap - tele vannak vendégekkel. A Jó­kai Mórról elnevezett, háromemeletes Tamás-hegyi kilátóhoz is sokan elláto­gatnak - közölte a Magyar Nemzettel Hock Zsófia, a balatonfüredi Tourin­­form-iroda munkatársa. Mint jelezte, kiadvánnyal készülnek a várossá nyil­vánítás 50. évfordulójára, és bíznak a kulturális és sportélet tavaszi újrain­dulásában. Minden információt megtalál er­ről a gyönyörű vidékről - csalogatja honlapján az öt északi parti telepü­lésre, Alsó- és Felsőörsre, Csopakra, Lovasra és Paloznakra a turistákat a Balaton Riviéra Turisztikai Egyesület. - November közepe óta mi is zárva va­gyunk, de mindig van mit tenni. Most éppen egy hatmillió forintos LEADER (falufejlesztési) programon dolgozunk. Úgy gondolom, jók az esélyeink, szeret­nénk, ha turisztikai körzetünk felkapott hely lenne - mondta lapunknak Pata­ki Júlia, a Tourinform-iroda vezetője. Felhívta a figyelmet: elkészült a Felső- és az Alsóörsöt összekötő kerékpár­út, megkezdődött az útvonal zöldíté­­se, és olyan megálló-, illetve szervize­lő helyet is találnak a kerekezők, ahol mosdó is van. - Már az irodánk is be­szerzett néhány olyan eszközt, amit a segítségre szoruló bringások rendel­kezésére bocsáthat. De komoly szer­vizszolgáltatásra nyilván még nem vál­lalkozunk - fogalmazott Pataki Júlia. Dolgoznak a balatonalmádi iroda munkatársai is - derül ki Kepliné Blá­­zsi Ágnes irodavezető tájékoztatójából. Érdeklődésünkre elmondta: örül, hogy a járványmentes időszakban is töret­len volt és ma is tapasztalható a Kajla a határon című album iránti érdeklődés - egy felmérés szerint az iskolásoknak bevezetett pecsétgyűjtő füzet legkere­settebb átvevőhelye a balatoni települé­sek közül Almádi volt - mondta. Hoz­zátette: készül a 2020. évi statisztikai jelentés, és folytatódnak a hogyan to­­vábbról szóló tárgyalások a nyári sze­zon előtti nyitás reményében. Az iro­da feladata továbbra is a város turiszti­kai információs füzetének szerkesztése - tájékoztatott a szakember. Hévízen sincs téli szünet a Tourin­­form-irodában, igaz, csak heti két alka­lommal várják az érdeklődőket, emel­lett a Kisfaludy-programban érdekelt magánszálláshelyek pályázati pénzének elszámolási munkáit segítik. A gyógy­üdülőhely is jelentős támogatáshoz ju­tott a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Tourinform-irodák és infor­mációs pontok korszerűsítésére kiírt pályázatán.­­ Készülnek a különböző célpiaci marketingstratégiák, és az idei rendezvények szervezésének előkészí­tő feladatai is munkát adnak - nyilat­kozta Pálffy Tamás, a Hévízi Turiszti­kai Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. A déli parti üdülőhely átalakított iro­dájának nagytakarítása közben értük el a zamárdi Tourinform-iroda veze­tőjét. Baller Zsuzsa örömmel számolt be róla, hogy hamarosan átadják a te­lepülés vendégfogadó intézményét, az MTV 23 millió forintos támogatásá­ból megújult munkahelyüket. Siófokon a régi helyükön maradnak a város főterén magasodó víztorony­ban berendezkedett tourinformosok - mondta lapunknak a városháza sajtó­főnöke. Illés Virágtól megtudtuk: január­tól nem a Siófoki Fürdőegylet Turiszti­kai Egyesület, hanem az önkormány­zat ernyője alatt működnek és kisebb létszámmal végzik munkájukat a már hónapok óta zárva tartott iroda turisz­tikai szakemberei, akik az ügyfélfoga­dás szünetelése alatt a nemzeti turisz­tikai adatbázist frissítik. FOGADÓSZOBÁK FELÚJÍTÁSA EGYMILLIÁRDBÓL Több mint száz Tourinform-irodát alakíthatnak vagy építhetnek át a kormány 2019 elején bejelentett, egymilliárd forint iroda­fejlesztési programjának költségveté­séből. Az idegenforgalmi marketinget, a vendégek barátságos fogadását és tá­jékoztatását szolgáló irodákban évente 1,8 millió turista fordul meg. Korszerű, barátságos térségi fogadótereket alakítanak ki Fotó: MTI/Vasvári Tamás

Next