Magyar Nemzet, 2021. december (84. évfolyam, 278-303. szám)

2021-12-10 / 286. szám

ft 2021. december 11., szombat LUGAS 3 BERTÓK T. LÁSZLÓ A­kildön a pesti Duna-korzóról fel­pillantott a budai várra, alighanem hiányérzete támadt a turul hűlt he­lyét látva. Pedig nem repült messzi­re, februárban csak a palota előtt álló hadvezér, Savoyai Eugén (Jenő) herceg lovas szobra mögött landolt egy vasszerkezetben. Mialatt a Nemze­ti Hauszmann Program keretében e szabadtéri restaurátorműhelyben a nyilvánosság előtt ava­tott kezek gyógyították a történelem okozta se­beit egészen a december 2-i visszaemeléséig, az év folyamán megszépült impozáns „fészke” is. A Habsburg-kapu a lépcsővel a barokk ki­rályi palota előkertje és a klasszicista Sándor­­palota előtti tér közötti szintkülönbséget hiva­tott áthidalni úgy, hogy diadalívszerű bejáratá­val, barokk kerítésével határozottan elválassza a két teret, a jellegében és funkciójában is két külön világot egymástól. Mostantól ismét e ke­rítés végpontjáról mint valamilyen szirtről ké­szül kiterjesztett szárnyaival a magasba emel­kedni nemzeti szimbólumunk. A palotaegyüt­tes átépítésével megbízott Hauszmann Alajos építészi géniuszát - és persze diplomáciai véná­ját - mi sem példázza ékesebben, mint a turul­lal díszített Habsburg-lépcső, amelynek együt­tes szimbolikája a kiegyezés utáni századfordu­lón különös jelentőséggel bírt. A szobrászművész, Donáth Gyula öt méter magas madara hét méter széles szárnyaival kilenc tonnát nyom, amelynek emelgetéséhez hatvan­­­ tonnás óriásdarura volt szükség. Ottjártunkkor az utolsó simításokat végezte a szobron a Vár­kapitányság megbízásából a Csányi Szabolcs ve­­­­zette restaurátorcsapat. A madár bronztalpaza­tán elöl, illetve teste jobb oldalán akkora nyílás volt látható, amekkorán egy soványabb felnőtt ember éppen befér. A turul szűkös „bendőjében” egy restaurátor éppen bronzhegesztést végez. Kívülről segítő kol­légájával azokat az apró lyukakat tömögetik a szo­bor saját anyagával, amelyek feltehetően még a vi­lágháborúban keletkeztek, de a hetvenes évek ele­jén történt előző restaurálás során nem tüntették el maradéktalanul. A csapat vezetője elmondta, hogy a madár hasán és szárnyai alsó részén lát­ható nyomok szerint szemből, Pest felől érte ta­lálat a szobor posztamensét, a repeszek és szi­lánkok innen szóródtak szét, de a turul sérülései mégsem mondhatók jelentősnek. A javítások he­lyén látható, most még fényes felületeket néhány napon belül kémiai eljárással patinázzák ugyan­olyanra, mint amilyen a madár többi része, vagyis a beavatkozások nyomai tökéletesen eltüntethetők. Nem mindennapi restaurátorfeladat volt vi­szont a madár belső acélvázának felújítása, az önt­vényelemeket összefogó csavarok rozsdamentes csavarokra cserélése. A szűk bebújónyíláson be­tekintve jól látható, hogy a madár testét a művész számos darabból állította össze. A bronzöntés­nek ugyanis megvolt a maga méretkorlátja, azaz hetven-kilencven kilónál nem lehetett több egy­­egy darab, amelyeket a madár belsejébe vissza­­hajló éleinél csavaroztak össze. A szárnyait al­kotó öntvényeket ugyanakkor szegeccsel rögzí­tette egymáshoz az alkotó. Ma hegesztéssel ol­danák meg a 7-12 milliméter vastag bronzöntvények össze­­erősítését, de ez a technológia csak a XX. század harmincas éveinek vívmánya. 1905-ben még a művésznek kellett úgy terveznie és kiviteleznie a mű­vet, hogy az illesztések kívül­ről ne látszódjanak. Ez elképesztően bonyolult feladat volt, a restaurátoroknak immár könnyebb a dolguk. Mi­előtt visszahegesztik a kivágott begydarabot, most még a mi éle­tünkben utoljára vethettünk egy pillantást arra a korrózióvédelmet kapó, karvastag két acél me­­revítőrúdra, amely X alakban fut végig a szár­nyakon, lent pedig az átellenes oldalon öntött ólomba ágyazva kapcsolódik a nehezékül szol­gáló, arasz vastagságú vastalpazathoz. A szak­ember azt mondja, vihar idején a madár szár­nyaira komoly szélnyomás nehezedik, amelyet ezeknek a feszítőrudaknak köszönhetően kell bírnia az elkövetkező - remélhetőleg háború­mentes - évszázadban. De utazzunk vissza az időben százhuszonhét évet, 1894-ben Feszty Árpád és köre A magyarok bejövetele című híres körképét tervezte, amikor felmerült, hogy szükség volna a csatatér hiteles ábrázolásához dögkeselyűre modellnek. A Fővá­rosi Állatkert igazgatója, Lendl Adolf zoológus szerzett neki egy eleven fakókeselyűt Szerbiából, valamint egy szirti sast is, amelyek sokáig jókora , vasketrecben éltek a festő mű­termében. Persze idővel kényel­metlenné vált a madarak gon­dozása Feszty számára, ezért az állatkertnek adományozta őket, de mivel az állatok csak­hamar elpusztultak, kitömve visszakapta őket Lendltől. A 896-ra datált honfogla­lás millenniumi megünnep­lésére készülve az akkori kor­mány elhatározta, hogy em­lékműveket állíttat föl Puszta­szeren, Munkácson, Pannon­halmán, a nyitrai Zobor-hegyen, a dévényi vár ormán, a brassói Cenk-hegyen és Zimonyban. Ekkor Jókai Mór (Feszty Árpád apósa) javasolta, hogy egészítsék ki a helyszínek sorát egy bánhi­­dai hegytetőre (ma Tatabánya hegyeként ismer­jük) emelendő emlékművel, amely Árpád feje­delem és Szvatopluk bánhidai mezőn történt, legendákkal övezett összecsapását idézné meg. A kormány támogatta a javaslatot, és azt a Donáth Gyulát bízták meg az elkészítésével, aki negy­vennégy évesen már figyelemre méltó életmű­vet tudhatott maga mögött. Számtalan temetői síremlék és köztéri bronzszobor mellett a Kos­suth téri Igazságügyi Palota, a pesti Vigadó, az Operaház homlokzatát díszítő szobrok is a keze munkáját dicsérik. Donáth Gyula történetesen jó barátságban volt Feszty Árpáddal, aki Jókai Bajza utcai vil­lájában élt és alkotott hitvesével, Jókai Rózával. Donáth egy Fesztyéknél tett baráti látogatása so­rán említette meg, hogy nincs igazán használha­tó ötlete a bánhidai csata emlékművéhez. Feszty ekkor felmutatott a kandalló tetejére helyezett, kiterjesztett szárnyú, kitömött sasra: Nézz oda! Látod a madarak királyát­­ a turult? E történet Feszty unokaöccsétől, az akkor még Ógyallán élő Feszty Istvántól származik, akivel nyolcvannégy esztendősen még találko­zott Szombathy Viktor tudós újságíró, aki az el­mondottakat meg is örökítette a Budapest fo­lyóirat 1983. márciusi számában. Bukovszki Pé­ter (pestbuda.hu) múlhatatlan érdeme pedig az, hogy rábukkant egy bizonyító erejű fényképre a Herczeg Ferenc szerkesztette Uj Idők 1896. áp­rilis 5-i számában, amely a Feszty-műteremben álló kandallót ábrázolja, rajta a szóban forgó ki­tömött sassal. Azzal a madárral, amely modell­ként a turulszobrok archetípusává vált, még ha a turulon honfoglaló őseink feltehetően a puszták általuk is használt vadászmadarát, a kerecsen­­sólymot értették is. (Feszty kitömött sasa 1983- ban még a révkomáromi Selye János Gimnázi­um szertárában volt, ahová adományként ke­rült. Ma a komáromi Duna Menti Múzeumban tekinthető meg.) Miután Donáth Gyula megalkotta a bánhidai turult, megbízást kapott Hauszmanntól a buda­vári elkészítésére is, amely 1905-ben, négy évvel a művész halála előtt került a helyére. Az elru­gaszkodás pillanatában, karmaik közt karddal ábrázolt turulok csakhamar sokasodni kezdtek országszerte. Feltűntek a Ferenc József (ma Sza­badság) híd pillércsúcsain éppúgy, mint Mun­kácstól a délvidéki Nagycsanádig, Csíkszentki­rálytól Fehéregyházáig, Nagykanizsától Tisza­­újlakig számtalan településen. Elesett hősöknek állít emléket temetőkben, büszkén hirdeti Rákó­czi, a 48-asok, az első vagy második világhábo­rús hősök, a kommunizmus áldozatai emlékét, Trianon fájdalmát, vagy éppen millecentenári­­umi emlékműként díszeleg köztereken, épüle­teken. Kiterjesztett szárnyakkal mindig éppoly büszkén, elegánsan, ahogy a budai vár fokán is­mét gyönyörködhetünk benne. 1905-ben még a mű­vésznek kellett úgy terveznie és kivite­leznie a művet, hogy az illesztések kívül­ről ne látszódjanak. Ez elképesztően bo­nyolult feladat volt. Teljes körű restaurálását kö­vetően hatvantonnás óri­ásdaru emelte vissza helyé­re a budai vár turulját a napokban. A kiterjesztett szárnyú madár az egyik leg­népszerűbb szelfiháttér a turisták számára, miköz­ben valószínűleg nem sej­tik, hogy már a világra jöt­tének is milyen fordulatos története van. RESTAURÁLÁS - Szakemberek jártak az ikonikus budai szobor bendőjében • <? r T­U.' ;• X 1 T—/Hl “ it/.-Í j d SSPfgmvI 1 1 35 SL­ Visszahelyezik a budavári Habsburg-kapuhoz a kilenctonnás turult. A második világháborúban Pest felől érték találatok Fotó: Várkapitányság

Next