Hetényi Piroska: Személynévhasználat Petőfi költészetében - Magyar Névtani Dolgozatok 29. (Budapest, 1983)

bukkannak még a romantikusak is, de költészetét mégsem ezek, hanem a népi alakok, a népi témák jellemzik. Igazi hús-vér a­­lakokat teremt, noha közülük névvel számszerűleg keveset nevez meg. Zsánerképeiben, életképeiben többnyire a korabeli falu egyl egy jellegzetes alakja, jelensége villan fel. Ezekben az alakokban a tipikus vonásokat ábrázolja, ezért nevük - hangu­latukkal - pontosan illenek az ábrázolt személyhez. Köztudott dolog, hogy Petőfi Sándor milyen sokat vándorolt szerte az országban, s így alkalma is nyílt a nevek megfigye­lésére és gyűjtésére. Ha erre adatunk nincs is, mégis föl kell tételeznünk, hogy Petőfi Sándor megfigyelte, melyik országrész­ben melyik név a gyakoribb, a jellemzőbb. Verseinek témája általában megszabja a veresekben szerep­lő emberek nevét is. Többnyire falusi emberekről ír, de költe­ményeiben találkozunk más társadalmi osztályok, rétegek képvi­selőivel is. A nevek használatából kitűnik az is, hogy milyen kapcsolatban van Petőfi a nevek viselőivel. A legtöbb népi a­­lakot nem a név alapalakjával, hanem becéző formájával nevezi meg. Ezzel, azonkívül, hogy megfelel a hitelesség követelményé­nek, még közvetlen hangulatot is teremt. Ez érthető, hiszen ő az első költő, aki nemcsak a szűkkö­rű értelmiségnek ír, hanem a széles néptömegekhez akarja a mű­vészetet eljuttatni, méghozzá olyan művészetet, ami éppen a népi kultúrából táplálkozva emelkedhetett igazán nagy magassá­gokba. Petőfi programosan vállalja, hogy kiharcolja "a nép u­­ralmát a művészetben". Talán lehetne találni olyan költőt vagy írót a magyar i­­rodalomban, akik a névadásban jelentősebbek, mint Petőfi Sán­dor, de véleményem szerint i s ezt remélhetőleg a tárgyalt né­hány példa is bizonyítja/ Petőfi Sándor költői névteremtése harmonikusan illeszkedett bele költői programjába.

Next