Magyar Nyelv – 89. évfolyam – 1993.

2. szám - Kisebb közlemények - Dobóné Berencsi Margit: Impresszionista és expresszionista vonások Szabó Lőrinc „Föld, erdő, isten” című kötetében

tes értelmű szavak alkotnak rímet, még inkább kénytelenek vagyunk odafigyelni: „Ember tervez, Isten végez"; „Tűn kezdi, ökrön végzi". A rímek túlnyomó többségét azonos szófajú szavak hordozzák (122 közm.). Leggyak­rabban főnevek (63 közm.: „Ki mint veti ágyát, úgy alussza álmát"; „Amilyen a fizetés, olyan a temetés"; „Ki kerüli a munkát, nehezen tölti a gyomrát"), és igék (51 közm.: „Aki megy, az halad, aki áll, az marad"; „Az okos enged, a szamár szenved"; „Aki válogat, aztán várogat"). A rím nemcsak azonos, hanem különböző szófajú szavak szembeállítását is lehetővé teszi a közmondás keretein belül (30 közm.), pl. főnév — ige (10 közm.: „Sok jó ember kis helyen is elfér"; „Ki dolgozni nem szeret, nem érdemel kenyeret"), főnév — melléknév (8 közm.: „Ha nincs ló, a szamár is jó"; Az ígéret szép szó, ha megtartják, úgy jó"; „Sok kéz hamar kész"). 5. így segítik tehát elő a hangtani ismétlődések a nyelvi anyag közmondássá szervező­dését. Az önmagukban semlegesen csengő szavakat a hasonló hangzás expresszívebbé, jelen­tőségteljesebbé teszi, a közmondás magjává lépteti elő. A hangzóismétlődés kiemeli e szava­kat a többi közül, egymás mellé rendeli, szembeállítja őket. Arról természetesen nincsen szó, hogy a közmondásoknak hangtani szempontból szilárd szerkezetük lenne. Még a maximális mennyiségű hangtani jellemzőket tartalmazó közmondások hangtani szerveződése sem deg­radálható egyszerű és egysíkú ismétlődések rendszerévé. „Teljes határozottsággal csak azt a viszonylag kevés esetet észleljük, amikor több különböző ismétlődési fajta szembetűnő kombinációja áll fenn" (ZSIRMUNSZKIJ i. m. 135). TÓTH­NÉ LITOVKINA ANNA Impresszionista és expresszionista vonások Szabó Lőrinc „Föld, erdő, isten" című kötetében Az 1922-ben megjelenő „Föld, erdő, isten", a költő első kötete, gazdag életművének nyitánya. Még nem mutatja a szerző kiforrott, nagy egyéniségét, de már megsejteti velünk a későbbi virtuózt, egy újfajta költői nyelv alakítóját. A Nyugat — sokszor — halk, fojtott, csiszolt lírája mellett Szabó Lőrinc keményebb hangú, harsogóbb színű, nyersebb szókincsű s heterogén témájú versekkel jelentkezett. „A Föld, erdő, isten mindenekelőtt természetlíra. Főként a kötet első része elevenít meg bukolikus világot. Szépségkultusz ez is, igen különbö­zik azonban a századelő eszményétől, mely a szépet a művészetben és a lélek hangulataiban találta meg. A fiatal Szabó Lőrinc a vegetatív létben, az érzékelt világban találkozik a szépség örömével. .." (RÁBA GYÖRGY, Szabó Lőrinc, Bp., 1972. 15—6). A kötet ihletője elsősorban az elvágyódás, amely a szerző első válságainak megélése nyomán keletkezett. A versekben már kibontakozik előttünk a Szabó Lőrinc-i életmű néhány jellegzetes vonása: az ösztönélet utáni vágyakozás, az erotizmus, az elégedetlenség, a napi robottól, a várostól való menekülés, a harmóniakeresés, s felfedezhetjük bennük az ellentétek költőjét, nemcsak a tematikában, de a szemléletben, formai megoldásokban is. Ennek bizonyítéka például az is, hogy az antikizáló — sokszor eszményítő­­ hangulatú, stilizált világképen mindig áttör a költő egészséges életfelfogása, materiális közvetlensége: „A termé­szet és a külső valóság itt is kétarcúvá válik az idilli és a nyomasztó tárgyak, jelenségek megnevezésével. A bukolikus díszlet gazdagsága tárul elénk az »örök természet« tárgyainak leírásában. A díszletek a költő törekvésében egyénített tájképpé, szinte megidézhető jelene­tekké állnak össze legsikeresebb verseiben." (KABDEBÓ LÓRÁNT: Szabó Lőrinc lázadó évtizede 1918—1928. Bp., 1970. 123.)

Next