Magyar Nyelvőr – 74. évfolyam – 1950.

2–3. szám - Telegdi Zsigmond: Nyelvünk új korszakának küszöbén

A következő évtizedekben azután a nemzeti mozgalom kiszélesedik, átterjed a politika, a gazdasági élet területére is. A nemzeti célokért vívott küzdelemben, vezetésre vagy akár csak jelentős befolyásra képes polgárság híján, a polgárosuló középnemesség kerül az élre. Ahogy a küzdelem élesedik, ez az osztály balra tolódik; legkiválóbb képviselői felismerik, hogy a nemzeti célok elérhetetlenek a dolgozó nép meg­nyerése, mozgósítása nélkül, a nemzeti egyesülés megvalósíthatatlan, ha nem sikerül a nemesség és jobbágyság érdekeit egyesíteni egy bizonyos fokú jobbágyfelszabadítással. Végül a 40-es években kibontakozik egy népi forradalmi mozgalom, amely már nem a nép „felemelését", hanem felszabadítását követeli. Az irodalom együtt halad ezzel a fejlődéssel, sőt részben előtte jár. Leveti Kazinczy arisztokratikus humanizmusát és a nép felé fordul. A népiesben meglátja a szín, az erő, a nemzeti jelleg forrását, így a nemzeti irodalmi nyelv, amely ebben a korszakban veszi fel a maga klasszikus formáját, a népi nyelv széles, szilárd alapján épül. A nemzeti nyelvért vívott küzdelem legfényesebb győzelme Petőfi nyelve. Révai elvtárs egyik cikkében hangsúlyozza,­ hogy Petőfi demokratizmusa az­ egész nemzet érdekeit ölelte fel, az­ egész nép érdekeit, nép és nemzet érdekeinek egységét képviselte. Ezt a megálla­pítást ragyogóan illusztrálja Petőfi költői nyelve. Ez a csodálatosan szárnyaló nyelv a legegyetemeseb­b magyar beszéd, az, amelyből a leg­inkább hiányzik mindaz, ami „elkülönöz", ami valamilyen, a nemzetnél szűkebb körnek sajátja. A nemzeti nyelv egyik fő feladata — egyesí­teni a nemzet tagjait — Petőfi nyelvében van a legtökéletesebben megoldva. A nemzet valóságos egysége azonban elérhetetlen a polgári társa­dalomban. A jobbágyság felszabadult és azok a feudális korlátok, ame­lyek útját állták a polgári fejlődésnek, elhárulnak. De a­ kizsákmányo­lás feudális formáinak részleges felszámolása nem szünteti meg magát a kizsákmányolást. Az „egységes" nemzet osztályokra bomlik és az ellentét, amely ezeket szembeállítja, egyre élesebb, a harc egyre elkese­redettebb lesz. Az osztályok harcában éles fegyver a műveltség, nélküle lehetetlen eligazodni a társadalom bonyolult gazdasági és politikai apparátusá­ban. A műveltség eleve az uralkodó osztályok kezében van és ők igye­keznek is megtartani maguknak, kizárólagos tulajdonukká, monopóliu­mukká tenni. A műveltségi monopólium lényeges része a nemzeti nyelv legmagasabb, legkiműveltebb formájának, az irodalmi nyelvnek a bir­toka. Az irodalmi nyelv eltér a beszélt nyelvtől, nyelvtana, szókincse számos ponton különbözik attól, amit a közönséges beszédben haszná­lunk. Szigorú szabályai vannak, ezek biztosítják az egységét, rögzítik azt a munkát, amelyet írók és tudósok nemzedékei a kiművelésére for­dítottak. Ez azonban azt jelenti, hogy használata nincs adva az anya­nyelv egyszerű ismeretével, elsajátítása hasonlít egy kissé egy idegen nyelvéhez. Az iskolák egyik fontos feladata az irodalmi nyelv haszná­latát megtanítani. Csakhogy a polgári társadalomban a dolgozók gyerekei általában csak rövid időre jutnak be az iskolába, ha egyáltalán bejutnak. Nálunk 1868-ban vezette be Eötvös József az általános iskola­kötelezettséget. De 60 évvel később, 1928-ban Horthy kátuszminisztere.

Next