Magyar Nyelvőr – 95. évfolyam – 1971.

Nyelvművelés - 1

általánosító, nem történelmi tárgyú mondatokban, illetve olyankor, amikor a közlésnek affektívabb jelleget kívánunk adni, amikor tehát jelezzük, hogy személyesen közünk van ahhoz, ami történik. Az alábbi példában, úgy érezzük, éppen ez a személyes érdekeltség, a történésben való részvétel s a nyomában járó affektivitás indokolja az ez használatát. Hogy Laci dolgozik — ez csak furcsa volt. De hogy köténykéket pettyezget, olcsó női holmival bajlódik, naponta nyolc órát, tíz órát fejkendők felett görnyed — ez hirtelen torkon szorította (Illés Endre: Utójáték, az Égi és földi szerelem c. kötetből. Szépirodalmi, 1969. 130). Most lássunk néhány példát az­zal: Hogy a Föld forog, s hogy csupán a glóbus féltekéje borul sötétségbe — az Vörös­marty szemléletének aktuális, szüntelenül készenlétben lévő tartalma (Tóth Dezső i. m. 87); Hogy egy villában együtt szerepeljen a gyümölcshozó Pomona, a szőlőisten, Bacchus, a vadászat istennője, Diána, az a villa-civilizáció természetéből folyik (Kardos Tibor: Az Argirus széphistória. Budapest, 1967. 82). Hogy az istenek nem avatkoznak a világ rendjébe, az nemcsak annyit jelent, hogy ( ...), hanem azt is, hogy (Heller Ágnes i. m. 99). Hogy a párokat kijelölő fél a szülő vagy az állam, hogy melyek a párválasztás szempontjai, az a szabadság vonatkozásában nem differál (ua. 216). Hogy ellentendenciák is vannak — mint pl. Erasmusé — az az előbbin mit sem változtat (uo. 262). Az az cseréjére vonatkozólag meg kell ismételni a fentebb mondottakat; nyilván a „történelmi" jellegű példákban, amikor az eseménysor a beszélőtől távoli, az az helyénvalóbb, világosabb. Lehetetlen a csere olyankor, amikor az az a mellékmondat, hogy elé kerül, tehát olyankor, amikor az előretett mondat az, hogy szerkezettel kezdődik. Az, hogy bizonyos szituációkban az erőszak morálisan jó­l szintén közhelyszerű volt (Heller Ágnes i. m. 279). Az, hogy az itáliai reneszánsz uralkodó műfaja a XIV. század végétől a képzőművészet volt, s hogy a kor hierarchiájában is ez foglalta el a legelőkelőbb helyet, mindenesetre megkönnyítette a miméziselmélet felújítását (uo. 319). Az, hogy az ember „természeti lény", még mindig jelentette a „természetes szenvedélyekkel" és a halállal való szükséges számotvetést, de már jelentette az egész (magában való) termé­szethez való aktív viszonyt, melyben hasonló hasonlóra, a mikrokozmosz a makro­kozmoszra hat, s ezáltal nyer „hatalmat" (ua. 339). Az, hogy „létezik" Hádész birodal­mában, az ő szemében egy a teljes megsemmisüléssel (ua. 85: a főmondat eleji az nyilván senkit sem téveszt meg; nem utalószó, vagyis nem mutató névmás, hanem névelő). Az idézett példákban elképzelhetetlen volna ez használata; ez, hogy mai nyelvérzékünk szerint helytelennek látszik, s nem véletlen, hogy nem találtunk rá példát viszonylag bő anyagunkban. Ha azonban az az helyét megváltoztat­juk, tehát a mellékmondat hog­­gyal kezdődik, mint korábbi példáinkban, az az pedig a főmondat élére kerül, a helyettesítés már nem annyira elképzel­hetetlen. Vegyük az utolsó példát: Hogy „létezik" Hádész birodalmában (vagyis hogy meghalt, de nem semmisült meg), az [vagy éppúgy jó: ez, annál is inkább,, mert személyes tartalmi közlésről van szó] az ő szemében egy a teljes megsemmisüléssel. 3. B) Tárgyi előretett mondatok: a) Visszautaló szó nélkül: Hogy ilyen típusú költő­művészek léteztek, nemcsak olyan nagy példákból tud­juk, mint a lírikus Michelangeloé, az önéletíró Cellinié (KARDOS TIBOR i. m. 92). S hogy nem a véletlenekről van szó, a folytatás tanúsítja (ua. 200). Hogy Konstantinápoly

Next