Magyar Nyelvőr – 102. évfolyam – 1978.

Szemle - 3

Még az ellentéttel való fokozó hatást említi Szabó Zoltán: „Annyit vallok be, hogy csúnya, pusztító életet éltem. De mámorok rózsás felhői úszkáltak sűrűn felettem" (Ady) (60). b) A művésztémák c. fejezetben azt tudjuk meg, hogy a festészet, a zene szó­készlete hat az írói nyelvre, főként az előbbinek a hatása fontos, mert magával hozza a színek megnövekedett szerepét a szép írói stílusbaja. Erről a témáról szól igen bőven P. Dombi Erzsébet már említett dolgozata; tárgyalására még visszatérünk. Szabó Zoltán egyébként újra előveszi a problémát az érzetkultúra fejezetben, itt inkább azt emeli ki, amivel P. Dombi Erzsébet nem foglalkozik, a zenei hatást: „Az író egy érzelmi állapotot vagy egy felidézett hangulatot zenei hatással társít, és zeneművészeti fogal­makkal érzékeltet: „Minden érzéknek kijut a maga gyönyörűsége. Vadvirágok mézes illata, selymes fű s az örökké zsongó, szabadági hangok, az eleven természet örök orgonája (Babits)". (64). Egy Pekár Gyulától származó példában az álomszerűen megjelent nő „lábszárai­nak trochaeusi lejtése és derekának anapestusi lengése egy melódiává lett" (uo.). c) A természetlirizmus azt jelenti, hogy „egyféle megszemélyesítéssé válik így a virág vagy az állat" (66). A szépírói stílusban a természetre és az emberre vonatkozó fogalmak olvadnak össze: embervirág, orchidea-emberke, őzike-leány, rovarnőcske (uo.). A természetet emberre jellemző módon, felöltöztetve jelenítik meg az írók; ez végső fokon a növények egyfajta emberiesítése; emberi cselekvéseket, sajátosságokat is tulajdonítanak a növényeknek. „A bájos dombok téli öltözetben voltak: sötétbarna ér­des-bolyhos kosztüm és fehér prémes boák fedték kerek vállaikat. De a nap a hóprém színét gyenge sárgával bársonyozta (Babits)" (67). d) Az illúzió és álom fejezetben arról beszél Szabó Zoltán — és úgy gondoljuk, fontos új dolgot szögez le, — hogy „a századelőről jól ismert képekhez . . . hasonlóan a szépirodalomban az illúziót keltő látásképzetek homályosítottak, a színek átszűrtek, elmosódottak vagy opálosak, a hallási érzetek szintén megszűrtek, tompítottak, alig hall­hatók . . . Az érzéki hatások tompításának többféle módja van. . . . egy külön szó jelzi a hatás erejének csökkentését . . . ezt még kiegészíti [az író] egy másik érzékterülethez (a halláshoz, a szagláshoz) tartozó érzet hasonló hatásával" (69 — 70). A két példa közül különösen a Kaffka Margittól származó győzi meg az olvasót: „A háziasszony nappalijába mentek, e bronz és rezedazöld tapéták közé, ahol a világos, nagy áttört függönyök mögött, a reggeli interieur félderűjében könnyű (...) és bájos parfümilllat úszott" (70.). A halványítást, a függönyöktől átszűrt színek félderűjét, a szagláshoz tartozó érzet, bájos­­parfümillat egészíti ki. Máskor a kiegészítő szó elvont jelentésű: szelíd, enyhe, finom, derengő, könnyed; ezek használatával sejtelmes, rejtelmes hangulat támad: „A pompás, illatos, meleg háló­szoba tejfehér világosságban úszott. A bútorok halvány selyme lágyan fénylett a szelíd, enyhe sugárzásban" (Iványi Ödön) (uo.). A megfoghatatlanság és tünékenység jellem­zésére bizonyos állandóan visszatérő szavak szerepelnek: léggömb, buborék, hab, pára, párázás, villódzás (72). Kár, hogy mindössze két rövid példát kapunk. e) Az érzetkultusz c. fejezetben (73 — 8) főként a színekről beszél Szabó Zoltán; futólag már volt szó erről a művésztémák c. fejezetben. Ez voltaképpen P. Dombi Erzsé­bet témája. Arany, csillag, csillám, érc, fáklya, láng, parázs, rakéta, tükör, tűz, üveg, vulkán azok a főnevek, amelyek mint fényes jelenségek az erős világosság, csillogás kifejezői. Kár, hogy alig egy-egy példával szemléltet, hiányoljuk a fenti főnevekhez kapcsolódó példák részletes bemutatását. Ugyanúgy igen érdekes a hangképzeteket, továbbá a tapintás érzetét felkeltő fő­nevek felsorolása. A pohár és az üveg (csengő hang) hangképzetet fejez ki. Baba, csipke.

Next