Magyar Építőművészet 7. (1909)

1909 / 3. szám - Divald Kornél: Lőcsei reneszánsz lakóházak.

sága a házak homlokzatán attikaszerű­en egye­nesen záródó, apró ormokból összerótt koro­­názattal ékes, emeletnyi magas oromfal, ame­lyet párkánya alatt arkaturás tagozás élénkít. A magas oromfalakat a felvidéki viszonyaink­nak megfelelő alacsony s­arkot formáló kettős félereszű tetők tették szükségessé, amelyeket a gyakori tűzvészek ellen másik három ol­dalukon is emeletnyi magas tűzfalakkal védtek meg. A homlokzat oromfala a művészi meg­oldásra alkalmatlan háztető eltakarására szél­velencei palotákról lesték el faviszonyoknak megfelelően módosítva használták föl. A fel­vidéki reneszánsz épületeinken, főleg Sáros- és Szepes vármegyében, a kastélyokon, tem­plomtornyokon, haranglábakon s városi lakó­házakon általános fantasztikus ormok ősei Velencében, a Procu­­razie Vecchie párká­nyain sorakoznak. En­nek félköríves nyílású ablaksorai adhatták meg az eszmét építészeink­nek az oromfalak arka­­turás tagozásához is. A velencei paloták nemes kőanyagból épültek. Városi épületeink és kas­télyaink anyaga viszont darabos homokkő és tégla volt, amelyet be kellett vakoltatni. Mind­azonáltal ezek a vako­­latos homlokzatok nem maradtak dísztelenül, sőt alig volt rajtuk tenyérnyi hely, amelyet szgraffítórajzokkal nem ékesítettek volna. Ez a szgraffítódíszítés lakó­házainkon ma már mindenfelé elenyészett. Többé-kevésbbé meg­viselt példáival már csak a késmárki és nagyeőri harangtornyon, vala­mint a fricsi kastély oromfalán találkozunk. Az emeletnyi magas oromfalain arkaturásan tagolt, párkányán fan­tasztikus ormokkal ko­ronázott, homlokzatán szgraff­i­tód­íszítéssel ékes házak építése a XVII. század derekáig tartott. Ettől fogva a magas oromfalat megtartva, házaink homlokzatán a plasztikus díszítés lesz uralkodó. A felsőmagyarországi rene­szánsz­ stílus XVI—XVIII. századbeli változa­tára az úgynevezett lőcsei Thurzó-ház példa, amelyet újabban a Bágya-családtól gróf Csáky BORST-SPU­­ UNBERGER-HÁZ.

Next