Magyar Polgár, 1869. július-december (3. évfolyam, 77-154. szám)

1869-10-22 / 125. szám

125-ik szám­ la ügyét, miért nem gondol kormánya harmadik évében elvégre valahára azon nyomasztó osztrák adórendszernek czélszerűbb felváltására, melynek hátrányos voltát oly szépen bebizonyitá, — mielőtt a fináncztárczához eljutott?! S miért tett a közelebbi tőzsderázkódáskor az ily szilárdan álló magyar financzia oly keveset a honi pénzpiaczok zavarának szüntetésére? Egyébként az interpellate, mit Irányi Dá­niel a ház ezen ülésében benyújtott, s melyet vá­lasz végett a pénzügyminister átvett, egy kis za­varba hozandja dicsekvő­­ excellentiáját. „Szándékozik-e — kérni az interpellare és milyen intézkedéseket a m. kir. pénzügyminister úr a törvényhozásnak ajánlani, hogy a hazai ipar és kereskedelem érdekében, a magyar pénzügy az osztrák nemzeti banktól függetlenítessék.“ A Lónyay úr által fényesen vázolt magyar financzia csak jogosult egy önálló magyar nemzeti bankra?! —A pártok conferentiái a tárgyalásra kerülő törvényjavaslatok felett vitáznak. A balközép múlt vasárnapi értekezlete Iványi Dánielnek a botbünte­­tés eltörlésére vonatkozó javaslatát magáévá téve. Ezt pártolandja az igazságügyére ellenében. Ivá­nyinak a vallásegyenjogúsításra nézve beadott javas­latát szerkezetének hiányai miatt nem tette magá­évá. A párt e kérdésben saját javaslatot készít, s azon határzati javaslatot teszi, hogy a kormány az országgyűlésnek még ez ülésszaka alatt adjon be a polgári házasság behozatala s a szentszékek megszüntetése ügyében törvényjavaslatokat. A deákpárt oct. 18 -i értekezlete is elveté Iványinak a vallásegyenjogúsítás tárgyában beadott javaslatát. A kormány maga fog e tárgyban javas­latot készíteni. Erdélyi közélet. Középlak, oct. 8. A „Kolozsvári Közlöny“ 121 ik számában a vidéki levelezések közt Sze­­merjai név alatt brassóvidéki tudósító azt írja, hogy a sorozás Brassó vidékén is beállva, most nem oly zsíros monopol, mint ezelőtt t. i. a provisorium alatt volt, ennek ellenkezője bebizonyitására nem tehe­tem, hogy elhallgassam, miszerint a provisorium alatt a reclamátiókért csak két */. 2 frtot fizettek, pedig nem volt ministerialis utasítás s a bezirke­­rek 5 forintot is vettek, most pedig több járások alkotmányos szolgabirái nem figyelve az 1867-ki alkotmányos sorozás végrehajtására kiküldött ma­gyar felelős ministerialis utasításra, mely szerint reclamatiókért csak két frt fizetés engedtetik meg, három forinttal fizettették magukat s a reclamatiók­­hoz meg kivántató nyomtatott ivekért külön 25krral, senki azért az illetéket kérdőre nem vonta. Le­gyen tudósító úr nyugodt, hogy ha a provisorium alatt elég kihágások történtek, de a jelen alkot­mányos világban is a nép sorsa könnyítve nincs, sem a törvényes eljárásoknál, mert most is egy­szerre két három külön ügyben kiszállott hivatal­nokok ugyanazon egy eljárások alkalmával, mint a provisorium alatt, külön számítják fel napi illeté­küket és utazásukat; az adó által pedig még ter­helve van, mert jóllehet a személyes kereset adó a mindent nyert, felszabadult polgároknál lejjebb szállott, a mindent vesztett birtokos osztálynál há­romszorosan sőt négyszeresen is növekedett, a föld­adó pedig a pótlékkal együtt csakis 20­%-ról 22-re szavaztatott meg az alkotmányos parlamentáris or­szággyűlésen, következőleg az alkotmányos életnek a megkezdett vasút és nevelési ügyet kivéve, nem sok áldása van a népre kiterjedve, sőt ha valaha a bureaukratia fejét fenn hordozta, most, midőn szóval demokrata szerepet akar külsőleg minden hivatalnok játszani, szintén több hivatalnál bureau­­craticus eljárásra lehet találni. Egy volt megyei hivatalnok. A kolozs-monostori magy. kir. gazdasági tanintézet tervrajza. Intézet czélja: egyrészről az in­tézetbe felvett növendékeket lehetőleg a mezei gaz­­daság minden ágában előjövő mindennemű teen­­. műveletekkel gyakorlatilag megismertet­ni, s­ a gyakorlatban napirenden levő műveletek körül előforduló műszaki kézfogásokba beleoktat­­ni­ (gyakorlati tanfolyam); másrészről viszont ezen gya­­rlati oktatás alapján és kapcsolatban azokat, a mezei gazdasági üzlet sikerrel való vezethetésé­­re ma már nélkülözhetlenül megkívántató tudomá­nyos ismeretek megszerzésére vezérelni. (elméleti tanfolyam.) II. A tanfolyam tartalma: három évre, terjed, és pedig: 1) az első év kiválólag a gya­korlati oktatásra van szánva, oly módon azonban, hogy míg egyrészről a növendékek lehetőleg a mezei gazdaság minden ágában előforduló minden­nemű teendőkkel és műveletekkel gyakorlatilag megismertetnek, s az év folytán a mezei gazda­ságban napirenden levő műveletek körül előjövő műszaki kézfogásokba tényleg begyakoroltatnak,­­ addig másrészről gondoskodva lesz arról is miszerint a növendékek maguknak az elméleti tan­folyam tartama alatt előadandó tantárgyak teljes megértésére netán hiányzó előismereteket megsze­rezhessék, és igy a különböző fokú előképzettség­ _ 530 — növendékek ismeretei lehető­get az intézetbe lépő­leg kiegyenlítt­essenek. 2) A második és harmadik évben az elméleti oktatás lép előtérbe, azonban az összeköttetés az elméleti és gyakorlati oktatás kö­zött ez években is a lehető legbensőbb marad. ITT. Az oktatás módja: 1) A növendé­keknek a gyakorlatbani foglalkoztatása az első, vagyis gyakorlati tanfolyamban: a) E tanfolyam közvetlen vezetését a gazdasági intéző viszi. Ö osztja és állítja be a növendékeket a munkába, ő gyakoroltatja be velük a műszaki kézfogásokat, s magyarázza meg nekik az egyes műveletek czél­­ját, valamint az ő feladata legközelebb felügyelni azok­ előmenetele s erkölcsi magaviselete fölött is. b) Az intézetbe felvett növendékek az intézeti gazdaságban naponkint előforduló mindennemű az intéző által számukra kijelölt munkálatokban részt venni, s épen ezért a naponta történő rendelkezé­seknél is kivétel nélkül jelen lenni köteleztetnek Természetesen a növendékeknek az egyes mun­­kákhozi beosztásánál, úgy a munka idő­tartamát, mint a munka minőségét illetőleg is, az ifjak tes­ti ereje, jövendő feladata, s az intézet czélja, min­denkor szem előtt lesz tartva. c.) Minden növen­dék tartozik egy, az igazgatóság által előírt alak­ban rovatozott munka­naplót vezetni, melybe a gazdaságban naponkint foglalkoztatott igásfogatok és cselédeik, s kézi munkások számának napon­kint bejegyezve, s a naponta végbe vitt munkála­toknak részletesen felsorolva kell lenni. Ezen mun­ka­naplót a tanfolyam vezetője hetenkint egyszer átnézi, s annak vezetésére vonatkozó véleményét, a szükséges felvilágosítás szolgáltatása mellett be­jegyzi. A munka naplón kívül a növendékek még üzletviteli jegyzőkönyvet is tartoznak vinni, a gaz­daságban találtató különféle mivelési ágaknak az évfolytáni mivelése, gondozása, valamint haszon­vétele és terméseredményeiről.­­ Ezen jegyző­könyvbe p. o. a szántóföldeket illetőleg, minden egyes tábla vagy részlet térrajzának belé kell ve­zetve lenni, feltüntetésével annak, hogy minden évben mely és hányad részébe mi volt belevetve, továbbá fel kell jegyezve lenni az ilető táblán folytatott vetésforgásnak, valamint annak is, hogy mily mivelés és trágyázásban részesült az, és vég­re, hogy milyen volt rajta a termés, és pedig a gabonafajokból kereszt, s a takarmány­félék­ből má­zsa számra. Az ekként feljegyzett tapasztalati ada­tok azután különféle kiszámítások alapjául szolgál­nak. Végre egy külön füzetke arra szolgál, hogy abba a növendékek az egyes munkálatok czélja; egyes növények termelése körüli fogások , gépek haszonvétele s mikénti alkalmazásáról sat. a tan­folyam vezetője által tartott magyarázatokat, érte­kezéseket, emlékezetekből bele vezessék, s egyes kirándulások alkalmával szerzett tapasztalataikat abba bejegyezzék. Ezen fr­zetkét, valamint az épen érintett jegyzőkönyvet is az intéző legalább tia­­vonkint egyszer átnézi, s véleményét ezeknek vi­telére vonatkozólag is bejegyzi. A napló rovatait a növendékek a munkából estve haza térve, na­ponkint kötelesek kitölteni, s a jegy­zőkönyvbe tartozó adatok bevezetése, s a füzetkébe tartozók fogalmazása ellenben oly napokon történik, midőn esőzések vagy más okoknál fogva a növendéke­ket egyébként eléggé elfoglalni nem lehet, d) A mezőn előforduló munkáknál a növendékek egy­szerre nagyobb számban foglalkoztatnak, oly mó­don történvén e foglalkoztatás, miszerint a munka alá vett területből, az ifjak általi bemunkáltatásra mindannyiszor egy bizonyos, a munkába állított növendékek számával arányban álló rész külön szakíttatik. Ezen területen azután a tanfolyam ve­zetőjének felügyelete alatt , utasítása szerint vég­zik a növendékek a napirenden levő munkát. c) Az egyes állattenyésztési ágak kisebb-nagyobb ter­jedelméhez s ahoz képest, amint időnkint az azok gondozása, s tenyésztése közöli teendők követelik, vagy az állattartás czélja kívánja, az istállókban is hetenkint felváltva egy, két vagy több növen­dék foglalkoztatik, kik úgy az állatok etetése s gondozása, valamint azok tartásából felmerülő munkában is részt venni, s egyszersmind az ez idő alatti takarmányzás minősége s feletetett ta­karmányszerek mennyiségéről, s p. o. a tehené­szetben a naponkinti fejési eredményekről is jegy­zéket vinni, és azt naplójukba bejegyezni kötelez­tetnek. Az istállókban előforduló teendőkhöz be­osztott növendék kötelessége továbbá a naponkin­ti tejési eredményeket, valamint a naponta s fe­­jenkint az állatok részére kiszolgáltatott takarmány­adagok mennyiségét is, a folytonos nyilvántartás végett az istállókban e czélra kifüggesztett táblák­ra, — és pedig a fejési eredményeket naponkint, a takarmány­ adagokat pedig az időről-időre törté­nő változtatás szerint, — feljegyezni. Végre az is­tállókban foglalkoztatott növendékek kötelességei közé tartozik a trágyakezelés is. f) Egy növendék naponta felváltva az udvari szolgálatot teljesiti. Ennek kötelessége a gazdasági intéző rendelke­zését az igás- és kézimunkaerő fölött, az e czélra az intézet csarnokában kifüggesztett táblára na­ponkint följegyezni, s a szerint, a mint az ifjak egy vagy más munkával foglalkoztatnak, ezt az ifjak napontai munkálatainak kimutatása végett vezetett naplóba név szerint bejegyezni, — úgyszin­tén az udvari szolgálatra rendelt növendék van megbízva azzal is, hogy az igazgató és gazdasági intéző közötti folytonos érintkezés tekintetében Ve­­zetett jegyzőkönyveket bizonyos órákban bemu­tassa, valamint e növendék feladata az időjárás minden tényezőinek folytonos figyelemmel kisérése tekintetéből vezetett napló rovatainak kitöltése is. 2) A növendékeknek a gyakorlatbani foglal­koztatása a második és harmadik vagyis elméleti tanfolyamban. Az elméleti (2. és 3 ik évi) tanfo­lyamból a növendékek gazdasági külmunkákra csak annyiban alkalmaztatnak, mennyiben azt azok további tudományos kiképeztetése megkívánja, hogy azonban a növendékek ezen időtartam alatt is, a gyakorlattal folytonosan a legbensőbb össze­köttetésben maradjanak, részint pedig hogy magu­kat a gazdasági levelezés, egyéb irodai munkák, s kivált a könyvvitelben belegyakorolják, heten kint felváltva más más két növendék mind a két tanfolyamból az irodába rendeltetik. Ezek az elő­adási órákat kivéve, a részükre eső egész idő alatt az irodában kötelesek tartózkodni, s mig a másodévesek főleg levelezésekre s apróbb irodai munkákra alkalmaztatnak, addig a harmadévesek kiválólag a könyvvezetéssel foglalkoztatnak, mely czélra az intézeti gazdaság számadási könyvei külön példányban állíttatnak ki. Ezen számadási könyvek azután kellő ellenőrizhetés végett, vagyis hogy bármikor is lehessen mutatni, hogy az egyes növendékek mily pontossággal vezették a reájuk eseti idő alatt a könyveket, ezek az illető hetes könyvvezető ifjak által aláíratnak.­­ Ezenkívül köteleztetnek a növendékek, úgy a gazdaságban történő mezei munkákat, mint az állat­tartást is folytonosan éber figyelemmel kisérni, mely tekin­­tetbeni követelménynek viszont hogy mennyire tet­tek a növendékek eleget, arról a hetenként szom­baton délután tartandó colloquiumok alkalmával teend módjában a tanári testületnek meggyőződést szerezni. 3) A gyakorlati tanfolyambeli növendékek elméleti oktatása két részre oszlik, tudniillik: a) benn az intézetben tartandó rendszeres tudomá­nyos előadásokra, és pedig a téli félévben: a ) számtan, természettan, növény- és állattanból, s a nyári félévben: a gyakorlati mértan, a meteoroló­gia , a növény- és állattanból, b) a munkakörben történő felvilágosításokra, melyek részint a mezőn az egyes napirenden levő mezei munkák czélja, s legczélszerűbb mikénti teljesítésére, továbbá a különféle gépek, eszközök mi czélra, mikénti leg­­előnyösb használatára, s benne az állatok okszerű gondozása és tartására vonatkoznak, részint a nap­lók átnézése alkalmából történő, szintén teljesen gyakorlati irányú magyarázatokra szorítkoznak, melyeket a növendékek, valamint az egyes kirán­dulások alkalmával szerzett tapasztalataikat is, a­mint már fentebb érintve volt, az e czélra rendelt füzetkébe esetről esetre leírni, s a tanfolyam veze­tőjének bírálat végett bemutatni tartoznak. Ezen­kívül a növendékek különféle gazdasági kiszámí­tások, s gazdasági eszköz-, gép- és épületrajzok építésével is foglalkoztatnak. 4) A második és harmadik évi tanfolyamban a következő tantárgyak a következő csoportosítás­sal adatnak elő. A második évben: általános és gazdasági vegytan, ásvány- és földtan, átalános és részletes növénytermelés és rétmivelés, s ezzel kapcsolatban a kiszárítási és vizesítési miveletek, átalános és részletes állattenyésztés kapcsolatban a tejhasznosítással, gazda­gépészet és építészet s a kertészet. A harmadik évben: nemzetgazdaságtan, gazd. Üzlettan s könyvvitel, erdészet, gazd. ipar- Üzlettan, állat egészség és gyógytan, agrariális és közjogi törvények s gazd. statistika, szőlőmivelés, borkezelés, hal s­zéhtenyésztés. A növendékek el­méleti oktatása: 7 rendes, és két segéd­tanár, és az intézeti kertész által történend, nevezetesen: a) Az igazgató, egyszersmind tanár, előadja: a nem­zetgazdaságtant, gazdasági üzlettant és a gadasági könyvvitelt, b) A gazdasági intéző, ki az intézeti gazdaság vezetésével van megbízva, s egyszer­smind a gyakorlati műszak tanára előadja: a sző­lőművelést és borkezelést, méhészetet és tejhasz­­□ositá8t. c) Az állattenyésztés tanára előadja kap­csolatban az állatboncz- és élettannal az átalános és részletes állattenyésztést, s az állategészség- és gyógytant. d) A földmivelési vegytan tanára elő­adja : kapcsolatban a szerves és szervetlen vegy­tannal a földmivelési vegytant, ásványtant és gaz­dasági iparüzlettant. e) A növénytermelés tanára előadja: kapcsolatban a föld- s talajtannal az áta­lános és részletes növénytermelést s a rétmivelést. f) Az erdészet tanára előadja: az erdészetet, ker­tészetet, a szám- és gyakorlati mértant, a a vize­sítési és kiszárítási miveleteket. g) a természettu­dományok tanára előadja: a gazd. természettant, az állattant, kísérve a szükséges microscopiai vizs­gálatokkal, s a növénytant kapcsolatban a növény­­boncz-, vegy- és élettannal, s a haltenyésztést, b) Az első segédtanár előadja:­ a gazdasági gépészet és építészetet, s az építészeti és gépészeti rajzban ad oktatást, i) A második segédtanár előadja: az agrariális és közjogi törvényeket, s a gazdasági statistikát. k) Az intézeti kertész végre, a kerté­szeti gyakorlatból ad oktatást. 5) Gyakorlati taneszközökül szolgálandnak a) Az intézeti m. e. 755. kat. holdra terjedő bér­gazdaság, mely mig egyrészről úgy talajának mi­nősége, mint fekvése e helyzeténél fogva is az or­­szág viszonyait teljesen képviseli, s az ennek­ m­eg­­felelő mindennemű gazda­műveleti ágak üzletére alkalmas, addig másrészről, épen elhagyatott álla­potánál fogva hivatva van példát szolgáltatni arra, hogy egy ily birtokban, rendes kultúra alá fogva azt, mint kell a gazdaság berendezése és kezelése körül, a kezdetlegességből kiindulva, eljárni,­­ egyszersmind a Szamos két partján terülvén el a birtok, alkalom van szolgáltatva gyakorlatilag oda­utalni a víz használatának a mezei gazdaságbani kiváló fontosságára, b) Vegytani műhely, c) Gaz­dasági botanicus kert. d­) Erdészeti botanicus kert e) Gyümölcsös és konyhakert. f) Az intézeti szőlő és pincze. g) Négy hold kísérleti telek, melyeknek berendezése az intézet megnyíltával azonnal kez­detét veszi, valamint 6) Az elméleti oktatás segéd­eszközeiül szol­gáló különböző szakbeli gyűjtemények, s az inté­zeti könyvtár is a másod- és harmadévi tanfolya­­mok megnyíltáig be fognak szereztetni. IV. Fölvételi feltételek: legalább 17 éves kor, s 6 gymnasium vagy 5 reál­iskolai osz­tálynak sikerrel való bevégzése; munkára képes egészséges testalkat, s jó erkölcsi magaviselet. Föl­vétetik pedig az intézetbe : 1) Az erdélyi részek­ből (ide értve tudtunkkal az egykori kapcsolt ré­szeket: Kraszna- Közép-Szolnok, Zaránd megyé­ket és Kővár vidékét. A szerkesztő,­ mindedik tan­osztályba 12 kiválóan jó törekvésű, vagyontalan ifjú az erdélyi országos alapból, egyenkint 156 forint segélyezéssel évenkint, mely összegért az in­tézet convictusszerű berendezés mellett, amint az ellátás házilag eszközölhető leend, a növendékeket lakás, élelmezés, mosás, fűtés, világítás és orvosi segélylyel is teljesen elláthatni reményű. 2) Min­­denik tanosztályba felvétetik még az intézeti sza­bad helyekre 8, iskoláit sikerrel végzett ifjú, egyen­­ként oly összeg lefizetése mellett, mint a­menynyi­be az intézetnek a segélyzett ifjak ellátása tény­leg kerül, ezek ezen fizetésért ugyanazon ellátás­ban részesíttetnek, mint a segélyezett convictusbeli növendékek. Az állami segélyben részesülő s az intézeti szabadhelyekre felvett növendékek tandíjt nem fizetnek. 3) Mindenik tanosztályba felvétetnek még külnövendékek is évenkénti 20 forint tandíj fizetés mellett. A külnövendékek élelmezésükről s lakásról maguk gondoskodnak. 4) Mind a három tanosztály részére egy-egy, már tudományosan elő­­képzett, s jelesebb ifjú gazda vétetik fel segédi mi­­nőságben. Ezen intézeti segédek az erdélyi orszá­gos alapokból évenkint 200 forint segélypénzt húz­nak. 5) Az intézetben levő 12 állami alapítványi helyekért folyamodó ifjak, az iskolai és szentségi, az intézeti­­ szabadhelyért folyamodók pedig isko­lai és a szülök vagyoni állásáról szóló hiteles bi­zonyítványok­kal felszerelt felvételi folyamodványa­ikat évenkint aug. hó 15 ig az intézeti igazgató­nak nyújták be, ki e folyamodványoket azután az erdélyi országos gazdasági egyesületnek, — a mi­­nisteriumhoz felterjesztendő ifjak nevei kijelölése végett, — bemutatja. Az intézetbe való felvételért folyamodni csak az első évben szükséges, miután új növendékek csupán a gyakorlati tanfolyamra vétetnek fel, s az egszer megtörtént felvétel, ha az illetők magukat szorgalom, jó erkölcsi magaviselet, s átalában előmenetelük által az intézetbeni mara­dásra érdemeseknek bizonyítják, mind a három évi tanfolyamra érvényes. A külnövendékek csupán előleges, azonban szintén a fent kiírt határidőig benyújtandó bejelentés alapján vétetnek fel, mely bejelentés kapcsolatában természetesen, úgy a fel­vételi feltételeknek megfelelő iskolai előképzettsé­güket, mint egyébk­­ent kiírt követelményeket is, bizonyítványokkal okadatolva tartoznak kimutatni. Az intézetbe való felnétetésükről az ifjak a folya­modások beadására kitűzött határnaptól, egy hó­nap leforgása alatt személyesen, s hírlapok útján is értesittetnek. 6) Az első, vagyis gyakorlati tan­­­folyam évenként november hé­tfén veszi kezdetét, s tart a jövő év október 31-ig, mikor is e tanfo­lyamot jó sikerrel bevégzett növendékek azonnal a másodévi tanfolyamba lépnek. E tanfolyamban szünidő, csupán ünnep -és vasárnapokon van. Az istállókbe­n udvari szolgálattal kirendelt növendé­kek azonban e napokon is helyt állani kötelesek. 7) A másod- és harmadévi elméleti tanfolyamra szintén november - én veszi kezdetét, azonban csak augustus hó végéig tart. Szept. és október hóna­pok képezik e másodévi tanfolyamnál a rendes évi szünidőt. Évközben a tanfolyamokban is csupán ünnep- és vasárnapokon van szünidő, s ezenkívül husvétkor két hétig. V. Ismétlési és évi vizsgák s bizo­nyítványok. 1) A gyakorlati tanfolyam növen­dékei, úgy az elmélet­ mint gyakorlatból is vizs­gát tenni kivétel nélkül köteleztetnek. Ezen vizs­gán, mely évenkint aug. hó utolsó hetében tartatik meg, az ifjaknak úgy az egyes tantárgyakban tett előmenetelük szigorlat alá vettetik, valamint a gya­korlati teendők ismerete s helyes felfogásáról, s a műszaki kézfogásokbani jártasságuk s ügyességük­ről is alkalom szolgálati­ tanúságot tenni. Ezen­kívül a napló vitele, s az év folytán fogalmazott írásbeli gyakorlatok szintén alapját képezik, a bi­zonyítványokba bevezetendő osztályzati fokozatok­nak. Habár azonban a vizsgák a gyakorlati tan­folyamban is augusztus hó végén tartatnak meg, e tanfolyambeli növendékek szept. és október hé- Október 22

Next