Magyar Polgár, 1874. július-december (8. évfolyam, 146-297. szám)

1874-09-17 / 210. szám

Vil­. évfolyam. 210-dik szám. Kolozsvárit, 1874. csütörtök, szeptember 17 POLITIKAI NAPILAP. előfizetési feltételek.­­énék­e ..............................16 ft. — kr. Félévre .........................................8 . . . Egy negyedre........................ * .­­ . Egy hónapra ...............................1 » 60 » "2n SZERKESZTOSEGI IRODA: A lycoumi nyomdában áladól hivatal: A ljczemni nyomda „központi irodájá“-ban főtér gr. Teleki i Homoko*-ház. ‘Sn­ifi HIRDETÉSI DIJAK IS Otssör határozott gormond sor­ára, vagy annak területeö kr. Minden hirdetések után 80 kr. bélyegilleték külön számitatik. Nagy hirdetése kőéi ^ kedcel mé*j­ ek. ^ NYILTTER soronként, vagy annak helye 26 kr. Reelamok: hirft térbe soronként 1 frt KOLOZSVÁR, SZEPTEMBER 16. Az 1868-ki XLIV-ik tezikk módosítása. Jogszolgáltatásunk érdekében, mióta alkot­­mányos-féle világot élünk, a kormány részéről szám­ban intézkedés létetett; egyik intézkedés azon­­ban a másik czéltalanságát mutatta, egyik tör­­dé­­s másik haszontalanságát tüntette fel a ma a törvények és rendeletek csaosában jogszolgáltatá­­sok egy irányban nem­ javult, nem gyors, nem igaz és nem olcsó. Ily körülmények között, midőn jogszolgálta­tásunk érdekében annyi pénz, annyi idő fecsérel­heti á­biában, nagy érdekkel viseltetünk az igazságügyet minden munkája iránt és nagy ki­­váncsisággal várjuk azokat reménylvén, hogy eny­­nyi kísértet után végre meglátjuk az igaz jó utat, mely segítni fog a már is hanyatló igazságügyünkön. Az 1868 ki .XLIV-ik törvényczikk, mely a polgári törvénykezési rendtartást teremtette meg, annyi hiányban szenved és annyi fonákságot rejt magában, hogy mindezeken segíteni az igazság- ügyér egyik legfőbb feladata leendett. Az igazságügyér e feladatát megértve és égető szükségét látva, érezve az alaki­ jog megvál­toztatásának, s illetőleg kijavításának 124 §-ból álló törvényjavaslatot nyújtott be a törvényhozó testületnek, e javaslattal az 1868-ki XLIV-ik tör­vénycikk hiányán kívánván segíteni. A javaslat — mely már minden oldalról vi­ta­ tárgya lett — azonban nem segít a 41-ik tör­­vényczikk hiányain sokat, sőt épen a legsérelme­­sebb §§-ok maradnak érvényben , olyanok nyer­nek életjelt, melyek a jogszolgáltatás érdekében jobb leendett, ha soha napvilágot nem láttak volna. Nem engedi telünk, hogy az 124 §-t tüze­lői­ bírálat alá vegyük, e helyen csak egy új bajról emlékezünk meg, mely jogszolgáltatásunkat érendi, ha ama 124 § érvényben lépne. Az új törvényjavaslat szerint az első bírói ítélet ellen az 50 frtot meg nem haladó ügyekben a fellebbezés meg nem engedtetik. Hogy ez miért van így, nem tudjuk, az em­­elétt törvényjavaslat indokolását nem volt alkal­munk elolvasni, azonban azt hisszük, hogy ezen a Mérpedig jogszolgáltatásunk gyorsasága érdeké­és történt. Ámde nem hiszem, hogy legyen oly jogtu- a ki a jogszolgáltatás gyorsaságát előbb kö­­vetelje, mint a jogszolgáltatás jóságát: nincs oly a­ki a gyors és megnyomorító jogszolgál­at többre becsülje, a lassabb, de jobb igaz s­zolgálatásnál. A kettő egyesítve csak addig i­s meg, mig egyik a másik rovására nem mik, egyik a másikat nem ássa alá. Tehát az a megszorítás, hogy 50 írton aluli fiekben nincs fellebbezésnek helye, jogszolgálta­inknak semmi javulására, semminemű elő­­lére njDC8i és th ^a^0n f°nt°8n&k és az alsó néposztályok kidékérdésének tartjuk a javaslat ezen intéz- 6 melyr által kizárólag csak ők vannak sújtva : lj,az első bírói ítéletek törvénykezési rendtar­­tás jelenleg adott perorvoslatok folytán szinte Uga­z" kamatatlanul a felsőbb biróságoknál, hát h­­­ akkor miDő megállhatóságot tegyünk fel ról­­a(Alaion az első bíró önkényüleg diktálhatja az ^ nem tartva attól, hogy az ítéleti indokok utján a legjogtalanabbaknak fognak jogot E(!y e®berre nem jó, nem tanácsos oly nagy é|$8 °y nagy hatalmat ruházni, mert a vissza­­másrészről az emberi csalatkozás, Big. h°^9 8 mAanemü emberi gyengeségek azon U. h­atalomnak egészen más irányt szabnak, mint tett ** a törvényhozó testület szeme előtt lebe- 8100 törvény megalkotásakor. % e­ h* 86m tagadható, hogy néha egy 10 írtos |­i lfdllána annyi bölcsességet követel a biró­­pereu­st homely máa ügy. Az 60 írtig terjedő 5»k 4 fi íol£kal inkább szükséges a több bíróság­ig má 1ltn®’ mint ezen összegen felüli ügyek­tisztötAzCsak azért is' hogy nagyobb ügyletek k­íménél a* emberek óvatosak és tiszta ér. 8*ertődénekre lépnek, mig a kisebb össze­gekre annyi figyelmet nem fordítanak. Annak sem látjuk indokát, hogy miért szól a javaslat az 50 írtig terjedő ügyekről, mert hiszen az alsó nép­osztály, mely a törvény oltalmára leginkább rá­szorult, majdnem soha sem perel 50 írton felül, s így ezen osztály a felsőbb bíróságok ítéletétől merőben el van zárva. Ha ezen intézkedés kisebb összeget képvi­selő ügyekről szólana, például 10—20 frtos ügyek­ben volna a fellebbezés eltiltva — nem volna a jogtalanság oly nagy mérvű, mint igy. Igaz, hogy ez­által gyorsítjuk a törvényke­­zést, de ezzel nem javítunk az igazságszolgálta­táson, hanem utat nyitunk a törvénytelenségek ré­szére, s ezeknek ép azon néposztályt dobjuk oda, mely leginkább rászorul a törvény hű és igaz­ságos kiszolgáltatására. M. — A moldvai h­atársértésről a „Reform” következő tudósítást vesz: Csik-Szereda, szeptember 12. A moldva-oláhországi kormány már több al­kalommal sértette meg Magyarország keleti hatá­rait, és a magyar kormány diplomácziai után or­voslást és védelmet egyszer sem eszközölhetett ki. A diplomatizálás azt eredményezte, hogy a ke­leti szomszéd vakmerőbben kezdi megtámadni ha­tárainkat. Jelen évi augusztus hó elején a moldo­vai fegyveres katonaság egy kapitány vezérlete alatt átjött Csikszék törvényhatóságának terüle­tére és a nemzetközi jog világos megsértésével elfogott két — saját ősi birtokát mivelő — szé­kelyt, magával hurczolván őket Bákóig és az ille­tőknek 40 darab aranyukba került, hogy haza szabadultak a rabságból. A magyar kormány er­ről hivatalosan értesíttetett, de eredménytelenül. Folyó szemptember hó 7-én nyolug bejött mintegy 500—600 fegyveres moldvai katona, egy ezredes vezérlete alatt Csíkszék törvényhatóságának terü­letére ; a csíki székely lakosoknak több száz holdra rugó birtokát, melyről a kormány az adót irgalom nélkül fölhajtja, elfoglalja, a fegyveres védelem alatt a szénát készíti, és Oláhországba behordja. Erről is a kormány táviratilag azonnal értesíttetett. Nagy az ingerültség és rémület a csiki szé­kelyek közt, de fegyver nélkül védtelen és lehan­­goltan tűri az ősi birtokának ily módon való vak­merő megrablását. Valóban szomorú, hogy az adózó magyar honpolgár az állam részéről birtokának védelmében nem részesül, s ha személyesen megy megtámadott birtokának védelmére, idegen hata­lom rabságába jut ! Ez tovább így nem maradhat. A magyar kor­mánynak kötelessége a haza határait megvédel­mezni, az adózó honpolgárt birtokában megoltal­mazni, az erőt erővel, a rablókat fegyverrel meg­­zabolázni. Gondolja meg a magyar kormány jól, hogy erélytelen eljárása lehűti a határszéli lakosok ra­gaszkodását egy olyan hazához, melynek határai tiszteletben nem tartatnak. A franczia kormány minden diplomácziai lé­pés mellőzésével elűzte a Puycerdát ostromló kar­­listákat olyan távolba, honnan a franczia terület többé meg nem sérthető. A 26-ik honvédzászlóalj teljes négy százada jól fölszerelve épen most tartja Csíkszeredában őszi gyakorlatait, ettől pedig három mértföld tá­volságra, a moldovai ezredes 50 GOO fegyveres katonával Magyarország területén szénát csináltat , a magyar kormány pedig, mint eddig, diplomatizál! Belső-Szolnok megye bizottságának a me­gye területe szabályozása tárgyában a m. kir. belügyminiszterhez intézett felirata: Nagyméltóságu belügyi m. kir. miniszter ur! Vonatkozva nagyméltóságodnak idei augusz­tus 6-án 33044 sz. a. kelt leiratára, melyben azon körülményekre nézve, melyek a törvényhatóságok területének szabályozása iránt nagyméltóságod ál­tal a törvényhozás elé terjesztendő javaslatokban aláíírt törvényhatóságot közelebbről érinthetik részletes és indokolt előterjesztés illetőleg nyilat­kozat tételére hivattunk fel, megállapodásunkat illetőleg nyilatkozatunkat a következőkben van szerencsénk előterjeszteni: Élénk tudatával bírunk ugyan a múlt, a tör­téneti fejlődés mindig kegyelettel körülölelt emlé­keiben gyökerező, gyakorta kelleténél is bővebben , néha az előhaladás rovására is ápolt azon ha­talmas érdekeknek, melyek a hazai törvényható­ságokat területi épségük, önkormányzatunk bizto­sítására ösztönözték mindenha; ismerjük az ön­­fentartás ösztönéből kifolyó ama törekvést, mely­­szerint a törvényhatóságok ez alkalommal is a létjog bebizonyításának minden, ha még oly cse­kély fegyverét is használni kívánják; ez ösztönt, e törekvést mi is a kegyelet nem csak menthető tényének, de bizonyos tekintetben kötelességnek is tartjuk, s a történelmi fejlődést elég erős in­doknak arra, hogy az állam egyes részei, a me­gyék területi regeszítésének processusánál minden­esetre komoly tekintetbe vétessék : teljes tudatá-­­val bírunk azonban egyszersmind ama honpolgári kötelességnek is, mely a rész érdekét az egész javának, a történelmi kegyeletét egy újabb* keletű, ugyan, de hatalmas érdeknek, a jó, olcsó és gyors,­­ s ekként kielégítő közigazgatás érdekének határér­­­dek­ biztosítva hazánk szellemi s anyagi fejlődé­sét, megvetve a jövőnek kegyeletre annak idejé­ben csakugyan méltó alapjait. Egyszóval nagymél­tóságú miniszter úr , habár Belső-Szolnok megye közönsége más törvényhatóságok önállását tiszte­letben tartja, és így habár szomszédhatóságok be­­keblezésére sem vágyódik, de ha a törvényhozás bölcsesége e cselekvényt mint az államháztartás körül nélkülözhetlen takarékosság és a jó közigaz­gatás biztosítékát elhatározni szükségesnek ité­­lendi, üdvözölni fogja ez intézkedést, mely ha uj nerünk kezdetén, vagy ha bárcsak az 1870. XLII. t. sz. megalkotásával egyidejűleg s az állami köz­­igazgatás minden ágazatára kihatólag létesittetik, már eddigien is megtermelte volna áldásos gyü­mölcseit. És fentebb kifejezett véleményünk önzetlen-­ségét bizonyítja azon számszerű adat, mely szerint 85,800 forintnyi évi közigazgatási költségeink 318,744 írtra rugó évi egyenes államadónknak ll°/0-át teszik, tehát a képviselőház által az ál­lamháztartás rendezése tárgyában kiküldött bizott­ság munkálatában a megyei javadalmazás maxi­mumául megállapított 20%-nyi összeg felénél csak 1%-kal rúgnak többre, minek alapján méltán vél­hetjük törvényhatóságunkat önállóságra nemcsak történelmi emlékeiből kifolyólag jogosítottnak, ha­nem anyagilag is teljesen képesítettnek. Ha tehát e körülmény daczára is a törvény­­hatóságok területének szabályozását élénken kí­vánjuk, csak a közadminisztrátió javulása tekinte­tében táplált óhajainknak adtunk kifejezést. Nem riadunk vissza ennélfogva az áldozattól sem, mely nagyméltóságod leirata szerint keleti határunkon levő némely községeinknek Naszód­ illetőleg Besz­­terczevidék szabályozása érdekében leendő áten­gedését követeli. Nincs tehát megjegyzésünk Luska, Entrádám, Trizlop s Csépán községeknek a terve­zett Régen vármegyéhez leendő csatoltatása ellen, mennyiben e községek amúgy is Naszód vidékébe szögellenek; ki kell jelentenünk azonban, hogy Oláh-Nemegye, Magyar-Nemegye, Oláh-Németi, Vi­rágosberek, Magasmart, Tóhát, Kócs és Somkerék községek kikebleztetése és a nevezett utonalko­­tandó megyéhez való csatoltatását helyfekvési hat­hatós tekintetek ellenzik ; ugyanis e helységeknek Szász-Régennel vagy Beszterczével való közleke­dését részben a Szamos folyó, részben pedig nagy vízválasztó hegyek szerfelett nehezítik; emperiális és közlekedési érdekeik pedig, melyek Bethlen felé irányulnak, szintén azt követelik, hogy e helysé­gek Belső-Szolnok megye területéből ki ne szakít­tassanak. Az ellen sincs kifogásunk, hogy nagy­ságod tervezete szerint területünk észak-nyugati határain fekvő néhány községünk, név szerint: Szur­dok, Nagy-Krisztolcz, Munsel, Tóthszállás, Kis Krisztolcz és Salamon a tervezett Kraszna megyé­be kebleztessenek mint a hová földiratilag gravi­tálnak is. Végül csak helyeselhetjük Nagyméltó Ságod tervezetének azt a részét­­, mely Doboka megyének határaink felé eső községeit a tervezet Szolnok-Doboka vármegyébe keblezendőknek je­lölik ki. Nagyméltóságod leiratának azon részét ille­tőleg, mely szerint az utonalkotandó megyék részére Nagyméltóságod által javaslatba hozandó 20°/#-ny, maximális összegben oly költségek is foglaltatnak, melyekről a megyék eddigelé legalább ily mér­tékben nem gondoskodtak, mint: a törvényható­ságok területén átvonuló állami utak fentartása egészségügyi,­ nevezetesen kórházi kiadások, mik­hez az országos bizottság javaslata szerint még az egyenes adók kivetése és beszedése, s a nép­­nevelés ügye körüli teendők ellátására szükségelt évi összegek is járulnának ; oly functiók teljesíté­sének költségei tehát melyek eddig államilag kezel­tettek, de a mely teendők az országos bizottság véleménye és nagyméltóságod nézete szerint is a megyék hatásköréhez utasíttatnának, és a a­melyek költségeinek fedezésére törvényhatóságunk egyenes államadójának legalább 5 %-ka szükséges , nagy­­méltóságod figyelmét arra a körülményre kell fel­kérnünk, hogy ez intenzio érvényesülése esetében sem saját törvényhatóságunk, sem pedig egyetlen erdélyi eddigi vagy ezután és bármiként is ala­kítandó megye sem volna képes egyenes adójának 5 %-kal ez új kiadásokat fedezni. így hogy egyebeket ne említsünk Erdély megyéinek területén számos állami, országos és megyei utak vonulnak át, melyeknek fentartási költsége igen tetemes. Törvényhatóságunk terüle­tén például 12­7% mf. állam-, 225/s mf. országos-, 8 32% megyei-, összesen 633/s mföldnyi út vonul át, melyek fentartási költsége az állami utaknál 29,903, az országos­ és megyei utaknál pedig 81,300, összesen tehát 111,203, Irtra rúg egyévi átlagban. Ez összeg leszámításával az országos­ és megyei utak fentartására szükséges, azonban ter­mészetben kiszolgáltatott s 81,300 frtnyi értéket képviselő összegek, s csak az államutak fentartá-­sára szükséges 29,903 frtot vevén alapul (a köz­ponti költségeket számításba nem vevén, a Nagy­méltóságod által a törvényhozás elé terjesztett megyeszabályozási tervezet Szolnok-Doboka várme­gyéje 516,571 forintban felvett évi adójának ke­rek számban 6%-a- Ez összeghez járulnak az egész­ségügyi, az adókivetés és beszedési s a népneve­lési tendek ellátására szükséges igen tetemes kis­­kiadások, melyek összesítve ha az új megye java­dalmazási maximumát ézen el sem ít­éznék, de attól távol sem maradnának, és ez esetben mi maradna a megyei közigazgatási kiadások fedezé­sére? Vagy pedig a házadó tetemes fokozását kellene a törvényhozásnak megalapítani. De az ily autonómia Nagyméltóságú miniszter úr­­ nem tenne egyebet, mint az állami functiók nagy részének a létező a­nyagi körülmények figyelmen kívül ha­gyása mellett a megyékre hárítását, s ennek foly­tán a háziadó növekedésének bizonyosan bekövet­kező esélyét tekintve: nagymérvű, de álcrárott nevű és minőségű adóemelést, mely az amúgy is elég terhes községi adóval együtt az önkormány­zatot jelen művelségi állapotaink között elnépsze­­rűtlenítve, az igazi, az értelmes önkormányzat fej­lődését megnehezítené, vagy e becses, az önálló­ság szilárd alapját képező jog jövőjének rovására a központosítás esélyeit segítné elő. Meg is va­gyunk győződve affelől, hogy a törvényhozás böl­csessége megjelenti a biztos utat arra nézve, hogy míg egyfelől a megyékre hárult állami és tisztán megyei administrátió sikeres menete teljesen biz­­tosíttatik, másfelől egyszersmind a háziadó sem vá­lik teherré, mely ez időszerinti, országosan nyo­masztó viszonyaink között az önkormányzatot az adófizetők keservessé tehetné. (Vége következik.) Levelezés: Székely-Udvarhely, szept. 14. Városunk érdekes bizottsági­ gyűlést tartott. Legelőbben is interpelláltatott a polgármester, Dallos Pista, hogy a főispán miért nem tartott év­­negyedes gyűlést eddig, és mi lehet az oka, hogy egy év óta nem elnökölt a bizottság ülésein s most sincs jelen. A polgármester azt felelte, azért nincs jelen, mert kiáll a szekere-tudja. A város egyenszíneltetvén a baromvásár tért, mint a lapok is májusban írták volt, sok római régiséget, két női mellszobrot, téglákat, víz­vezetéki csöveket, kályhacserepeket, fegyvereket

Next