Magyar Polgár, 1876. január-június (10. évfolyam, 1-146. szám)

1876-03-01 / 49. szám

X. évfolyam. 49-dik szám. Kolozsvárit, 1876. szerda, márczius 1. MA&TRE POL&. POLITIKAI NAPILAP. 2. r£j ELŐFIZETÉSI FELTÉTELEK: Égési évre..............................I® Félévre ...•••••• • ■ • Egy negyedre..................... * ■ ~ » Egy hónapra • •••••­­ a dv a ün p5& SZERKESZTŐSÉGI IRODA: A lyceum nyomdában. K­iad­óh­ivata­ 1 . A lyceami nyomda „ központi irodájában“ főtér gr. Teleki Domokos-ház. gu HIRDETÉSI DIJAK: Ötször hazidozott garmond sor ára, vagy annak területe 6 kr. Minden hirdetés után 80 kr béljogilleték külön számíttatik.­­ Nagy hirdetéseknél kedvezmények. A NYILTTÉR soronként, vagy annak helye SB kr. Reclámok: hírfüzérbe soronként I frt.I KOLOZSVÁR, FEBRUÁR 29. Adakozások az árvízkáro­sultak részére. Papp Mihályné úrasszony 5 frt. Papp Kristóf 5 frt. N. N 5 frt. Lefkovics Sámuel 10 frt. Sám­i László 4 frt. Tucsek József 1 frt. Nagy János 1 frt. A Polgári­ társalkodó közvacsoráján egy gyűjtés 25 frtot eredmé­nyezett. Kovács Márton 10 frt. Münszter Ede 2 frt. összesen begyűlt e czélra 112 frt. Kérjük lapunk t. összes olvasó közönsé­gét, használjanak fel minden alkalmat arra, hogy az árvízkárosultak részére minél töb­ben adakozzanak. Soha sem volt a könyörületre nagyobb szükség, mint most! A vész helyeiről borzasztó hírek érkeznek. A nyomor leírhatatlan! K. Papp Miklós: A komédiának vége van! A spanyol harcrok be vannak fejezve. Vé­ge van egy nevetséges háborúnak. Ideje volt már. Spanyolország sohasem mutatta magát ki­csinyebbnek, mint legújabb történetében. Megbuktatta köztársaságát, hogy vérét ontsa két trónköve­telőért. Az egyik kidőlt a sorból, é­s talán pihenni fog mindaddig, míg néhány újabb millióval ismét felszíthatja a belharczok irtó­zatos tüzét. Spanyolország , mely az egész művelt világ sympáthiáját elveszti, megérde­melte sorsát. Míg egyik oldalon Izabella exkirályné bevonulási ünnepélyével foglalkoznak, addig a másik oldalon Don Carlos felhatalma­zást adott, hogy a táborából még meg nem szökött 18 zászlóalj lete­­heti a fegyvert a kormány hadai előtt. A függöny legördülhet. A komédiának vége van! KOSSUTH LAJOS DEÁK FERENCZRŐL Kossuth Lajost felszólitá volt Ilesfy Ignácz, hogy várjon nem lenne e jó azt, mit Deák Fe­­rencz halálának hirére érzett s gondolt, írásba foglalni? Kossuth e felhívó levélre a következő levelet intézte Helfyhez : Baraccone di Collegno. Édes Barátom! febr. 14. 1870. Tegyen ön vallomást, azon bizonyos urakat, kik annyira curiosuskodtak tudni, hogy Kossuth mit érez, mit gondol Deák halála alkalmából, nem Holfy Ignácznak hívják? Én gyanítom, hogy igen. Mert ugyan mit érdekelhetné az egységes monarchia Kis-Lajthán felének osztrák-magyarjait az, hogy a hontalan Kossuthnak szívén minő ér­zelmek, agyán minő gondolatok rezgenek keresztül azon hatalmas ember halálának hitére, a ki tudta, mert maga mondotta , hogy „a mit erőszak elve­szen, azt vissza lehet szerezni, de az veszve van, a mit feladunk,“ mégis ezt tudva, vallva, feladta Magyarországot s belőle Lajthániát csinált. Azok részéről, kik erre rá ütötték a nemzeti akarat pecsétjét, s az alkotónak alija felett is szent örökségnek vallják, nem tartanám e curiosi­­tást sem jogosultnak sem delicatenak , s minden bizonynyal felelet nélkül hagynám. A nemzet (hadd nevezzem per euphemismura igy azt, a mi nincs) a nemzet gyászolja legkitű­nőbb tagjának, legjelesebb polgárának elhunytát, kiben a hatalmas analyticus észt, a szándék ön­zetlen tisztaságát, és azt, hogy a depravatió ragá­lyos korában mindig „vir probus et integer“ ma­radt, még ellenségnek is tisztelni kellene, a­mi­n, bizony bizony soha sem voltam. A nemzet gyászol, nagyon renden van. Én is gyászolok őszinte mély bánattal. A múlandóság intésére felvonulnak emlékezetemben Schillernek ama szavai: „So geht der Mensch zu Ende, und die einzige Ausbeute, die wir aus dem Kampf des Lebens wegtragen, ist die Einsicht in das Nichts !“ Gyászolom azt, ki egykoron testvéries benső ba­rátom volt; gyászolom azt, hogy nem mindig ma­radt az; gyászolom annak halálát, kit hajdan — régen volt­­ én is mesteremnek, s ítéletét próba­kőnek tekintettem, mely megmutatta, mi volt a nemes éret, mi az „alliage” gondolataimban; gyá­szolom az egykori bajtárst, kivel együtt izzadtuk meg a kötelesség homokát, gyászolom a későbbi nemes ellenfélt. És nemcsak mint ember, mint polgár is gyászolok. De mint ilyen, nem azt a Deá­kot gyászolom, a­kit amazok gyászolnak, hanem azt, a ki már 07-ben meghalt; gyászolom hagyo­mányát, melyet a pályák, meg rövidlátók, meg önzők áldanak, gyászolom azon erények lehunytát, melyekkel romlott korának posványa fölött magas­ra kiemelkedett, melyeket ha nem is tőle tanulni el, de példájának varázstüzénél edzeni, lelkemnek jól esett, de melyeket ők, kik öt vezérüknek, mes­terüknek mondják — fájdalom­­ el nem tanultak. — Bizony nem ! — Eszembe jut (jó forrásból hal­lottam egykor), miként a Deák-párt értekezletén egy valaki őt „tisztelt vezérünkének adólitván, Deák azt mormogta felé: „az ördög az uraknak vezére*. •*- Hja bizony az! Miként érezhetnék én hivatást ezek gyász­­„cultus“ának lármájába,, az én szivbánalom tá­rogatójával bele kiáltani , s curioz­itásuk kielégí­tése végett megtörni a hallgatást, mely „saus l’imprévu“ aligha halálomig nem fog tartani ! Nem teszem. De he ama curiosus urakat — a mint gya­nítom — Helfy Ignácznak hívják, ő a fentebbi sorokból kiolvashatja, mit érez Kossuth Deák ha­lálának hírére, azonban vele szemben nem vona­kodom — in camera sinceritatis hosszabban is fenszóval elgondolkozni. Kevéssel azután, hogy Deák halálának hírét vettem, egészen váratlanul betoppant lakomba el­ső szülöttem, a ki nemrég túlzott kötelesség­érzetből egy lángtengernek ment neki. — E sza­vakkal fogadom: „Meghalt keresztapád, ki annyit ringatott karjain.“ Mert nem tudom, tudja-e ön? neki Deák keresztatyja volt, s hogy a kapocs köztünk még bensőbb legyen, a Deák keresztnevét adtam neki, nem a magamét. Némán borultunk egymás nyakába. És sze­meink könybe lábadtak. Pedig­­ . . . Hinné e ön, hogy minden hajd­ni barátaim közt épen Deák volt az, mindenek között épen ő, ki a mióta számüzöttek vagyunk, irántam vagy az enyimek iránt (kikkel pedig vérrokonságban is volt) a legkisebb érdeklődésnek, a legparányiabb részvétnek tudtomra soha jelét nem adta ? — Kisded gyermekeim tömlöczben sintődtek. Volt a ki bezáratta magát velük, hogy ápolhassa. Idege­nek, politikai elleneim a legszivélyesebb részvét­ben versenyeztek irányukban. Deák csak azt sem kérdezte soha, ha élnek-e. Számkivetésbe vándo­roltak. A nép, az ismeretlenek ezrei, könyekkel, áldással kísérték hajójukat. Deáknak nem volt számukra a hontalan élet hosszú útjára egy: „Is­ten veletek t­­zenete. Két családi gyász súlya ne­hezedett reám idegen földön. Majd összeroskadtam a teher alatt. Részvét hangzott felém öt világ­részből idegenektől. Deáknak nem volt számomra egyetlen részvétszava. Pedig ő, legbensőbb bará­tom egykor, ismerte lelkemet mint jobban senki; meghitt tanúja családi életem házias boldoságának, tudta, hogy egyetlen részvétszava mi balzsami­ volt volna szivem még most is vérző sebére. De a hazának számüzöttje az ő szivéből is száműz­ve volt. Lehet, e közönyben része volt annak, hogy egykor párhuzamos utaink ellentétes szögbe for­dultak. Lehet, csak vérmérsékletének volt természe­tes kifolyása. Jobbra, mint balra mindenkivel jól tudni lenni nagyon sociális tulajdon, s az értelmi felsőségnek nagyon hatályos auxiliárisa a közélet­ben. De a ki e tulajdonnal bir, az a­mint sen­kit se gyűlöl, úgy senkit sem is szerethet igazán. — Az is meglehet, sőt legvalószínűbb, hogy az én hibám volt. Nem vagyok sympathicus termé­szettel megáldva. — Legyen akármint, nekem e hideg részvétlenség fáj. Hanem „der Tod hat eine reinigende Kraft das Sterbliche zu läutern.“ Halálának hírére csak egy perezre villant át telkemen e fájdalmas emlé­kezet­e azonnal felejtve lett, hogy ama mélyebb állandó fájdalomnak adjon helyet, melyet bennem azon időknek kedves emlékezete költ fel, midőn köztünk sem a magán- sem a közéletben nem volt ború; és felkölt annak érzete, hogy Deákkal hazánk egéről a legfényesebb csillag tűnt le. Én az ő halála fölött igen érzékenyen megilletődtem. Tán érzékenyebben mint akár­ki más. És ez természetes. Hiszen alig van ember az országban, kinek szívében a legkülönbözőbb érzelmeknek annyi húrjait hozhatná rezgésbe az ő halála, mint az enyémben. Negyvennégy év óta ismertük egymást. ♦ Negyvennégy évi és ilyen 44 év, „der ewig still stehenden Vergangenheit,“ mely az öregeknek világa. Mi tömérdek emlékezet van e keretbe fog­lalva! mennyi ész- és szivrokonság előbb, mi benső barátság sok éven át, mi éles ellentét utóbb! Ez a szó „éles ellentét“ logikai kényszerű­séggel Deák politikai életének epochális szabadis nagy tévedéséhez vezet. Miként gondolkozom én erről, megmondtam neki magának Cassandra-szózatomban, melynek sejtelmeit az idő oly megdöbbentő mérvben, s oly szédítő rohamossággal igazolta. Hanem ne beszéljünk sírjánál saját szem­pontunkról; de adjunk számot magunknak sine ira et studio Deákról — úgy a minő volt, — e tévedésében. ő nem hitt nemzetünk autovitalitásában. Ez nála nem annyira felfogási hiba volt, mint tempe­ramentum. ő a bonczoló ész, nem az „actió” em­bere volt, s mert ez nem volt, nem bírhatott mér­tékkel kimérni, hogy ennek karja meddig érhet el. Tehát mert e hite nem volt meg, azt vette fel kiindulási pontul, hogy minden áron, áldozatok árán is ki kell egyenlíteni a differentiáltat köztünk és Ausztria közt, miszerint az osztrák m­o­­narchiávali benső egyetértés, hogy úgy mondjam: összegyalulódás által külbiztonságunk is erősbödjék s a Bécsbeli folytonos áskálódásoknak, támadásoknak is vége legyen. — Ez volt egyik ki­indulási pontja. A másik az, hogy annak árán, a mit a ki­egyenlíts fejében részint feladott, részint elvál­lalt, visszaszerezze hazánknak az alkotmányos éle­tet. Ennek már bízott életrevalóságában. Hitte, hogy ez olyan dolog, a­mi „eredeti eundo", tehát másként, mint egészséges irányban nem is fejlőd­hetik. Arra számított, hogy ha az alkotmányos érzelem, gyakorlat által, a nemzet testében vérré válik, lesz elég ereje „józan és független politi­kával* (mire mint desideratumra utalt is, de nem évén „actió* embere nem létesítette) mondom lesz elég ereje javítani az alkun, (melynek töké­letlenségét maga is bevallotta) s feladott jogait kerülő utón realizálni, egyszersmind a szorosabb értelemben vett házi ügyek körül visszanyertnek vélt „független“ önrendelkezési jog oly lökést adand az ország jólétének, hogy az Ausztriával a kibékü­lésért hozott anyagi áldozatokat nem fogja meg­­sénteni. Deák jelleme mellett — azt a­mit ő tett — csak így lehet megérteni. — Ebben áll művének philosophemája. Ne kérdjük sírja szélén, hogy szabad, hogy helyes volt-e, hogy kényszerűség volt-e, a­mit feladott, azért, a­mit nyerni vélt, feláldozni ? Hanem azt csak kérdhetjük, hogy azt, a­mit saját szempontjából jóhiszeműleg czélul kitűzött, elérte-e? El van-e érve az első czél, a kibarátkozás az „eutente cordiale” Ausztriával? Feleletül utalok az osztrák parlamentre , az osztrák közhangulatra, az osztrák sajtóra. Szenvedélyesebb, ellenségesebb az indulat, mint valaha volt. Az idő meghozta a vám- és bankkérdést. Csak ezt még, s Ausztria a dühig fokozott indu­lattal kiáltja a világnak, hogy az ő hasznuknak kell mérvadó tekintetnek lenni, s ha Magyaror­szág vonakodik közgazdászati tekintetben Ausztria fejős tehene maradni, hát nekik a politikai ki­egyezés nem kell. Sőt vannak, kik a dualismus helyébe trialismust pengetnek, egy kis „keleti po­litika“ segítségével, még pedig oly trialismust, melynek harmadik numerátora nem az osztrák monarchiából, hanem Szent­ István koronája felda­rabolásából kerülne ki. Ide „fejlett* le rövid kilencz év alatt az epochalis mű, melynek egy hosszú, biztos jövőt kell vala megállapítania. Nekem e le „fejlődés* nem váratlan. Rég tudtam, hogy a kiegyezés értékét oda­át forintok­ban számítják. Emlékezni fog ön — rég megírtam, — hogy a közös ügyes politikai combinatió, csak közönyös accessorium az osztrákok előtt, melybe ők teljességgel nem szerelmesek, az adósság­vál­laláson túl a hanyatt homlok keresztülhajtott vám­ügyi szerződésben, az oszták ipar monopóliumá­nak biztosításában, az olvasatlanul elfogadott vám­tarifák alapelvében van a situáció kulcsa. Hiszen tudom én, hogy a divergentia ki fog egyenlíttetni, ki az­által, hogy Magyarország ma­rad Ausztria fejős tehene. A nemzet nagy halott­ja megteremtette a helyzetet, s ez megteremtet­te a maga embereit. És ezek „módszeresek,­ mint Polonius mondja Hamlet őrültségéről. Lesz hang­zatos dialectica a fülnek, lesz por a szemnek, és — lesz fejős tehén. Hanem annyi tény, hogy Deák korszakos épületének egyik sarkoszlopa, az „entente cordi­ale* az egységes monarchia két fele közt — az már nincs meg. A másik pedig, az egészséges alkotmányos élet, az nemcsak nincs meg, de soha sem is volt; bár ez a „nincs“ ez „ereseti eundo“ — az alkot­mányos formák minden mozzanata kilenc­ év óta egy-egy újabb távozó lépés, mely az alkotmányos élet valóságától elvezet. — És ez is természetes, mert állami függetlenség nélkül alkotmányos élet lehetetlenség; s ha megfontolom, hogy a várt egészséges fejlődés helyett a közszellem mennyi­re veszendőben van az országban, azt kell sejte­nem, hogy ha az idők kerekének forgása, a mos­tani alkotmányos élet helyébe, melynek áldásai alatt az ország a tönk szélére jutott, egy álczát­­lan, de szelíd absolutizmust találna ültetni, (ál­­czátlant mondok, mert hiszen álcázott, az van, egyéb sincs) csak az kellene, hogy az absolutiz­­mus elég okos legyen az anyagi terheken egy kicsit enyhíteni, s Deák nagy épülete második sarkoszlopának névben is eltűnését, aligha sok sóhaj fogná kisérni az országban, kivévén talán -----------no de onnan sem. Hiszen „est modus in rebus.“ A politikai cynismus korát éljük. Ilyen az epochalis mű, már tényleg. Az én szempontomból oly jogfeladás, mely a nemzetet előbb anyagilag, majd jellemileg, erkölcsileg, végre nemzeti létében is megöli. Az alkotó szempontjá­ból oly kettős czél, mely máris meghiúsult. És én mégis azt mondom önnek, e téves, e meghiúsult mű a legbámulatosabb revelatiója Deák mind nagy eszének mind nemes jellemének. Mert mikor a dolgok akként állanak, hogy valakinek nézetei, érdemei, aspiratiói, nemzetének történelmi fejleményű nézeteivel, érzelmeivel, as­­piratióival annyira találkoznak, miszerint az ő szavából a nép saját gondolatait, érzelmeiből saját szívének dobbanásait, aspiratióiból saját vágyait látja mint egy tükörből visszasugárzani, hogy ily körülmények közt valaki (mint egykor velem is történt) követőkre talál, abban nincs semmi rend­kívüli, semmi meglepő — ehez nem kell nagy ész, nem kell értelmi túlsúly, csak egy kis erély, egy kis tevékenység, s jó adag kötelességérzet — eny­­nyi az egész. De hogy valaki, mint Deák tévé, igénytelen egyszerű polgár létére, kinek kezében sem a meg­félemlítés ostora, sem a kegyosztás bőségszaruja nincs, fellép egy eszmével, mely ellenkezik fajá­nak minden érzelmével, ezredéves történelmének hagyományaival, nemzedékekről nemzedékekre örök­ségül szállott aspiratióval; ellenkezik magával az anyaföld porával, melybe annyi martyr vére ve­gyül, az intő szózattal, mely az apák sírjából, az esengéssel, mely a gyermekek bölcsőjéből hangzik.

Next