Magyar Polgár, 1879. július-december (13. évfolyam, 148-291. szám)

1879-09-17 / 212. szám

a g ŕ jas λ S'. 2 P P­ CLaB4f*-<ja(cDBrpNOK£ e a s e z k 1 r v { 2 i ] ji mas lenne az élet. „Ez a küzdelem, tehát ez az élet“,*) azt állítja egy más szó. A következtetéseket könnyű kivonni és már most lássuk az eseményt, melyet a Ko­­ozsvárt ez idén nyomatott „Calendariura diplomaticum* előszavában olvasunk: „Fel­ajánlottam a művet a magyar történelmi tár­sulatnak 1868-ban oly feltétellel, hogy nyo­massa ki sat. Ajánlatom szives fogadásban részesült s a költség előteremtésére aláirást nyitott a társulat, a mely helyt Kolozsvárt rögtön oly szép eredményt mutatott, hogy ... határozatba ment, hogy a mű... jelenjen meg. A társulat... pesti ülése nem nyugo­dott meg a kolozsvári gyűlés határozatában. A kéziratot felkérette ... kiadta bírálatra és a bírálat oda nyilatkozván, hogy a mű elavult , ennél fogva a tudomány mai színvonalától elmaradt, abban állapodott meg, hogy nem adja ki; és hogy a ra. t. akadémia 1870-re egy kortani mű megírására jutalmat tű­zött ki.“ így a tudósítás, melyből kiviláglik, hogy az a bizonyos bíráló nem tudta, mi a tudo­mány fejlődése, mert különben nem állította volna, hogy egy „calandarium diplomáciáim*, t. i. az oklevelek saját nyelvű kertjeit a szo­kottakra átszámitni tanító utasítás és az ezek­nek alapjául szolgáló chronologiai bevezetés „elavultak*! Bíráló nem tudta, hogy akadémiától díjazandó új munka teljességére,­­ szabatosságára, érthetőségére nézve lehetend jobb vagy rosszabb az I de 1 e r. Chronologiá­­jánál (18 ...) de a tudomány benne se újabb, se fejlettebb nem lesz — mert uera lehet, mint az I d e 1 e r könyvében, és másfelől, l­emezzel tökélyesen egy színvonalon áll, mint tudomány egy hajszállal sincs javulva a Pe­­tavius Doctrina temporumra. És nem csak maga nem tudta, hanem a történelmi társu­latot is bele bírta hálózni tudatlanságába Ez az esemény, azon kívül, hogy kitű­zött állításomat megbizonyítja, még arra is tanított engemet, hogy vegyem figyelembe az idevágó tekintettel is a tudományok különbö­ző ágait s az oktatásnak hasznát véve, arra a meggyőződésre jutottam, hogy valamint a természet művei részint megállapodottak, ré­szint fejlődök : a tudományokat is két osz­tályba sorozhatni, u. m. a jegeczesedetteké­­be és az élőkébe. Mindenesetre az átmene­tek — még soha ki nem magyarázott — nagy törvénye engedelmével. Ez a tanulmány, — csak részemről az, mert hiszem, hogy D Bádtoknak nem mondtam újságot vele, megkönnyebbíti, bárha szapo­rítja is, teendőimet és rövidebbre hagyja volnom a „tudomány fejlése*, illetőleg „fej­lesztése* értelmezését. Fejlődik, véleményem szerint, a tudo­mány, midőn benne uj tények — vagy merő­ben gyak, vagy eddig elé számba nem vettek jelentkeznek s a belőlük vont következmé­nyek azon tudomány már nyert igazságait vagy megerősítik, vagy módosítják, vagy fel is forgatják, szóval, midőn uj igazságok ke­letkeznek s ezek a meglevőkkel rendszeres kapcsolatban sorakoznak. És az, a­ki e je­lenségek akármelyikét előállítja avagy csak segíti, az elébb viszi a tudományt. Nem gondolom, hogy lényeges vonást kihagytam volna a fogalom jegyeiből; min­den esetre eleget vettem fel, a mi ingatlan támaszul szolgáljon a következőknek. Most tehát egyenként veszem a tudományágat, mégpedig, hogy kar rangi susceptilitást ne sértsek, oly sorban, a mint „tanrendünkben” vannak nyomtatva. 1. Nálunk theologiai kar nincsen. Azon­­ban szabadjon egy megjegyzést tenni arról, a­mi a főtudomány lenne abban, ae­m a dog­­matica theologiáról... „Úgy de hát tudo­mány a dogma ?“ kérdik némelyek. A­hogy veszi az ember, felelem. Ha csak azt tart­juk tudománynak, a­mi vagy deductiv, úgy persze a Dogmától, mely sem egyik, sem má­sik, meg kell vonnunk azt a czimet; de lám, t. t t. ilyes capitosus feltételekkel aztán nem egy elismert „tudománynak lehetne a nya­kára hágni. Azért függőben hagyván a kér­dést, csak annyit mondok, hogy, ha tudományi a legmerőbben kristallizáltak egyike, mely­nek a kereszténység két legnépesebb egyhá­zában a traditio, a többiekben a confessio vagy catechismus a menstruuma, melyből je­­geczedett. Protestáns egyetemeken megkísér­tették a merő testet egy vagy más eljárás­sal életre galvanizálni s haladó vagy fejlődő tudománynyá — a szó helyes értelmében — képezni, de abból bizony nem plánta, ha­nem csak dendrita lett, vagy pedig oly álla­pot, mint egy volt quarczjegeczé, miután bi­zonyos savanyok behatása alatt kocsonyává vált. Igen is, az a liberális vagy rationalis I dogmatica theologia a valódi s az ugyneve-I­zett naturális theologia közt lebeg talaj és függő láncz nélkül, szabadon az űrben. A­mi a jogi kartudományokat illeti, itt legelsőbben is a Római jog vonja magára fi­gyelmünket. Azt hiszem, nem fognak szakér­tő tanártársaim kinevetni, ha kimondom, hogy a Római jog maga az Institutiókban, Pan­­dectában és Digestában megjegy­zedett és egy kétségtelenül megállapodott tudomány, melynek fejlesztéséről nincs szó, a másik ol­dalát az ügynek a Római jog magyarázatai teszik; de ezek épen úgy nem alkotnak kü­lön tudományegészet, mint a classicusokra irt commentarisok és igy plaota nem lévén, öntözni, növelni nincs mit. Szereztek ugyan a római jogmagyarázók közt némelyek má­­soknál jelesebb, fényesebb nevet, de ezek közül hozzánk lak­usokig csak a Savigny hi­re érkezett a ez az egy név, melyet némi­képpen a haladás eszméjével kapcsolatba hozhatni. Az újabb kor positív törvényei ezeknek rendszeres vagy történelmirendű gyűj­­teményei, a különbféle codexek, corpus iurisok hasonlóképp megcsontosodott, akár jegecze­dett tudomány-egyének, melyeket a tanár ikább vagy kevésbbé sikeresen taníthat, de f­ejlesztésekre nincs sem alkalma, se módja. A maradás után keressetok már egy ki­­c­­siny haladást is. Létez a németeknél egy­­­izonyos valami, a­mit ők „Rechtswissen­­schaft‘-nak neveznek, de ezt a valamit jó­­, endin csak a neve tartja össze és inkább kellene csak Encyclopädiának mondani és oly, r­észint alig koordinált, különböző tárgyak halmaza, hogy az egésznek, mint egy épsé­­ges tudománynak fejlését és fejlesztését em­egetni hiú beszéd volna. Részeiben­ igen is ehet, sőt szükség is van reá. Csakhogy itt még egyéb bajok vannak. A természetjogban,­­ nemzetgazdaságtanban a büntető­jog elmé­­etében hiányzik a kubí­­csv arra, a­ki tovább­­ akarná vinni őket, hgy bírja, kellene hová vesse meg a lábát. De oly eltérő, gyakran b­urlokegyenest ellenkező elvekre, elméletek­re, nézetekre talál, hogy a választás csak­­nem lehetetlen s megalapításuk oly kevéssé szilárd, hogy biztos támaszt nem nyujtanak. 2 szerint a fejlesztő csak oly formán itélheti meg a haladását, mint a hajós, a melyik j­­­logját kiveti s ennek reménylett mozdu- l­atlan helyzetpontjától méri a távolságot. —1 van olyan része is ama tudomány-halmaz­­iak, melyet nem tovább építeni, hanem ősz -­ izeállítani kell, s a­mely mostani állapota- j­­an a kinyalatlan medvebocshoz hasonlít,m milyen különösen a nemzetközi jog. Az ál­­­amizatról nem szólok, mert a politikát azok tanulják legkevesebben és legkevésbbé, a­kik­­ csinálják, u. m. a nemzet kormányzói és kül-­ és belképviselői, a diplomaták és országgyű­­­lési tagok. A pénzügytan pedig oly technika­i írások halmaza, melyben, ha tudomány, a legkevésb ügyet vetnek a fő elvére; holott ezt már Tiberius császár kimondta örök igazsága emlékezetes szavaiban, hogy „a jó pásztor nyírja és nem nyúzza a nyáját.„*) De eleget beszéltem már olyakról ,a­mikhez nem tudok. Átlépek más tárgyra, melyhez, ha lehet, még kevesebbet tudok, de hát hiába, az a rendszer! A­ki elhúzta a rőföt, húzza el az araszt is! Ha hát belévágtam, folytatom. Nem palástolom el merészségemet, hogy én az úgynevezett orvostudományt (Medici­­nische Wissenschaft) szerv­es egésznek nem tarthatom és ennélfogva csak a beléje foglalt rovatokról szólhatok. Legnagyobb részök gya­korlati, kisebb az elméleti, és jórendin le­hetne „mesterség* és „tudomány* nevezetek­kel különböztetni. A gyakorlatiakról laicus is kimondhatja, hogy a fejlésnek és fejlesz­tésnek bő alkalma van, s tág mezeje nyílik bennük és valóban a haladásnak, kivált a külbajok orvoslásában, fényes, bámulatos pél­dáit tapasztalhatni koronként. A gyakorlatiak­ról az elméletiekre átmenetet képez**) a benettan két ága, melyek közt egy neveze­tes különbség mutatkozik. Az ép állati test anatómiája, legalább annyiban, a mennyiben az orvostudománynak tehet szolgálatot, any­nyira ki van, korunk hatalmas fegyverének, a nagyitónak is, segélyével kutatva, hogy — ott biz’ a felfedezésekre, az újdonságra, a tudomány fejlesztésére kevés a biztató kilá­tás. Ha valaki állításommal szembe az agy­velő­s általában az idegek körüli vizsgálatok­ra mutatna, melyek igen­is ernyedetlenül foly­tattatnak napjainkban , csak azt felelném reá, hogy azok most már nem alkatát, hanem vi­szonyait, nem ugyszólva topographiáját és természetrajzát, hanem működését és az el­me jelenségeivel való szoros kapcsolatát tár­gyalják és igy nem a tulajdonképpi boncz­­tant, hanem a physiologiát szaporítják uj sza­kaszokkal. Ellenben a pathelogica anatómia még mindig hálás mező — már t. i. annak, a ki szántja — és a lesz sokáig; mert hi­szen már Seneca irta, hogy innumerabiles esse morbos miraris, coquos Dumera. E kü­lönbsége mellett azonban egyezik a két boncz­­tan abban, hogy — megint laicus vélemé­nyem szerint a legderekasabb két oszlopa a gyógyítás mesterségének vagy, ha úgy tet­szik, tudományának. És mégis, szomorú ta­pasztalás, hogy nagy, lehetne mondani, igen nagy része a gyakorló orvosoknak igen felü­letes vagy épen hiányos ismeretét bírja ta­núsítói a bonettannak. Egyik bizonysága a posteriori az, hogy törések és ticzamodások számos eseteiben egy-egy falusi, iskolátlan praktikus, úgynevezett naturalista több és biztosabb sikerrel hajtja végre a gyógyítást, mint nem egy okleveles orvos. És emez — mi szintoly sajnos — nem hogy tanulna tőle vagy igyekeznek pótolni tudománya hiányait, hanem hivatala kiváltságát megtorlásra hasz­nálja fel s eltiltatja keményen a naturalistát­­ a segélynyújtástól. Nem tekintve az ügynek­­ erkölcsi oldalát, csak azt a kérdést terjesz­tem turista kollegáim elé, hogy szorosan vé­ve teremt vagy ad-e a diploma egyedárusi jogot ? Nem kontárkodom, t. t. t. több vegyes rovat feszegedével, csak legvégül a hatá­rozottan elméleti tanulmányról, a pathologiá­­ról koc­káztatok véleményt. Az bezzeg nem csak megszenvedi, hanem fényszóval követeli a fejlesztést, újítást, tovább­vitelt vagy bár­mi névvel nevezendő tökélyesítést. Mert biz a mostani állapotában a Pope adomáját jut­tatja eszembe. Neki t. i. az Angliában éktc­­en káromkodásnak tartott „god damn* he­lyett az euphemisticus szavajárása volt: „God beter me!" (az Isten javítson meg). Törté­nik pedig, hogy egykor az utczán egy bér­kocsissal összeveszvén, a vita hevében, idé­zett mondását használd, mire a kocsis reá mereszti szemét az éktelen arczu­s termetű koltore s e szavakra fakad: „Javítsa? Önt? Hiszen könnyebb volna egészen újat csinálni!“ I­­gy, én a tudományok összeségében nemzetgazdaságtant ismerem, mely oly nagyon szűkölköd­igen is csak a mint már érintettem­nek általánosan elvekben és megállapított rendszerben, mint a pathologia. És e véle­ményt nem egyéni vakoskodásom szülte, ha­nem vallják, ha kissé leleplezetten is, azok a jeles és tekintélyes szerzők, kik a path­o­­logia történelmét írják. Ha az orvoslás ügyében a pathologia a belső titkos tanácsos — legalább annak kel­lene lennie, — a második elméleti tudomány­nak, a physiologiának is van benne bár nem oly egyenes és közvetlen tanácsadói szava . Hogy ebben a fejlesztésnek szélére és hosz­­szára tág pálya van nyitva, ismeretes dolog. Csakhogy tovább vitelében furcsa eljárást kö­vet a physiologusok nagy — ez idő szerint mondhatni„ legnagyobb része. — Daczára ugyanis „Élettan* (Biológia) nevének, éppen az életerőt akarják kiküszöbölni belőle s a tudomány tökélyesedését abban keresni, hogy minden életményt a physikából és futásából is­mert — igazabban, sejtett — erőkből ipar­kodnak ki magyarázni. Természetesen mond­ják, mert miután legelőbb Grove­s tud törni a legutóbb pater Secchi a természeti erők egy­ségét és egymássá változását kimutatták, a physiologusoknak is kellett követni ezt, a kö­vetkezésekben oly gazdag, idves irányt. He­lyesen­­ csakhogy van egy kis különbség a dologban. Midőn t. i. a nevezett tudósok ki­mutatják, hogy pl. az electricitás átváltozik meleggé és megfordítva, nem tagadják a lé­tét sem az electricitásnak, sem a melegnek, holott a physiologusok merőben tagadják az életerőt, de oly eset kimutatásival, melyben teszem, egy kmniai processus életté átváltoz­nék, még eddig adósok Ne tessék félni, nem tévedek én materialistico — polemicus epi­sode­okra ; csupán annyit jegyzek meg, hogy az a kiküszöbölés egyes egyedül a „kézzel­­foghatóság” szintoly népszerű, mint homályos alapján nyugszik. Én pedig nem félek ellen­mondástól, midőn azt állítom, hogy attractio vagy affinitás szintoly kevéssé „kézzel fogha­tó* eszmék, mint az „életerő * (Folyt. köv.) *) Cest la lutta, done e’est la vie, lubere*' ^Dai pastor *B­est tondere pocut non deg­­**) Aaai ábráid. II. A mérnök- és épitész-egylet er­­délyrészi kirándulása. A mérnökök és építészek erdélyrészi körútjáról az El­. hosszabb tudósítást közöl. Leírván a kolozsvári fogadtatást, s meleg hangon emlékezvén meg az itt tapasztalt ven­dégszeretetről, h­igy folytatja: Este felé vonatra szállt a társaság, hogy Virágos-völgy c­uszamlásait s az ott foganat­ba vett műszaki munkálatokat megtekintse s gyönyörködjék a felségesen kivilágított újvá­ri sóbányák tü­ndéri látványában. Akkor éjjel azután Brassóba utaztak egyenesen s ez uta­zás fáradalmait a rendezőség tapintata s Tolnai igazgató gondossága ismét Szerencsé­sen elenyésztették, mert minden coupéban csak két személy helyezkedett el, kik ké­nyelmes alvó­helylyé alakíthatták át az ülő­helyeket. Hogyha tájékozni óhajtottuk magunkat a roppant hosszú kocsisor lakói közt, egy­szerűen az ablaktáblára kellett tekinteni, me­lyen jobbról és balról ott láttuk a két nu­merust, kiknek birtoko­sit a névsorból egy­szerűen leolvastuk. Az első coupék egyikét pedig a „rendezőség” felirat jelölte. Onnan indult ki minden intézkedés, levelező-­, ven­déglői megrendelés s ott futottak össze a nagy társaság administratiójának szövevényes szálai, oly láthatatlanul és észrevétlenül,hogy csak a nagyobb állomásokon vettük észre , mily jótékony gyámság alatt állunk s mily kevés bajt okoznak nekünk a máskor oly terhes életgondok. Brassóból a Prediáb­a látogattak ki a tagok, hol ismét az elégnél is több tanulm­á­­nyozni valót ad a gyakori csuszamlás süppe­dés. Az ezer méter hosszú alagúton gyalog mentünk át, s minthogy a román kormány által az internationális indóházak gyomjára odaplántált barakkokban amúgy sem lett vol­na hely annyi vendég számára, épen jól fo­gott a Budapesten is ismeretes Gregersen és Bradeson elég vendégszerető fogadása, kik­nek gondosságából a „Stauplatz” vendéglőjé­ben ebéddel várták a vonatot. Ez ebéden aztán az egylet azt is bebi­zonyitotta, hogyha kell, saját szakmáján ki­­vül más téren is az alkotás emberei, mert Schwarczel Sándor tanár, meghatva a tömösi szorosban 1849 ben elhullott honvédek jelte­len sírjának látásától, lelkes szavakban indít­ványt tett, hogy ottlétük örök emlékéül ál­litsanak síremléket a jeltelenül porló hősök sírja fölé. Az indítványt egyhangúlag helye­selték s annyira felbuzdultak, hogy a tagdij­­feleslegen felül még 200 irtot adtak öszsze rögtön s Hofhauser építész azonfelül magára vállalta a készítendő emlékmű felállítását. Le a kalappal, uraim a hazafiui nemes lelkese­dés eme jelei előtt, s tiszteletű mérnök egy­letnek, mely saját szakkérdéseinek elismerés­­reméltó vitatása mellett hazafiuii tartozásunk lerovásában is szezre kíván működni. De a lelkesedés tüzétől Brassó város tanácsa sem maradt illetetlenül, mert az ott rendezett estélyen Alexius és Gött tanácso­sok nemcsak a város birtokában levő tér át­engedését helyezték kilátásba, de annak egvezetését is magukra vállalták. Egyéb­ként Brassó városa a mérnökegylet fogadá­sánál is kitett magáért, s az alispán és vá­rosi notabilitások m­ár az indóháznál üdvö­zölték­ az utasokat, kik elutazásuk előtt a város felett kimagasló Czeckre is felláto­gattak. Brassóból Segesvár felé ugyanazon vo­nalon tért vissza a társaság s miután a Sze­derjes patak mentén előforduló csuszamlásokat megtekintették bementek Segesvárra is, hol Bethlen főispán fogadta őket. Innen Tövisen , a Gyulaié,rérvárra rándultak s ott a városi közönség meleg érdeklődéséről kelle újból meggyőződniük, mert az indóháznál Csoma Béla polgármester üdvözlő beszédet tartott, melyre az államtitkár Hieronymi válaszolt. Tövisen váltak el gr. Esterházy főispán, Bok­ros Elek országgyűlési képviselő az egylet­től kik Kolozsvártól Brassóig követték a társaságot, elismerésük jeléül. Ezután az erd­­­élyrésziekből itt sokan visszamaradtak, de azért még száznál többen tekintették meg­­ az erdélyi fejedelmek egykori metropolisának történelmi nevezetességeit, a szeke­etyvá­­rat, várat, Batthyaneumot stb. Devara szep­tember 11-én érkezett az egylet, s itt Bar­­csay Kálmán alispán, Lázár Lajos ország­­gyűlési képviselő fogadták a hajnali óra da­czára több másokkal. A város részéről fel­ajánlott s idegenektől bérelt kocsik nemso­kára Hunyad felé száll­ták a népes társasá­got Egészen a kiszámított idő alatt történt a Cserni lankás völgyen át az érkezés Hu­­nyadra, hol Tornya járásbiró, a városi ható­ság, szolgabirói, erdészeti hivatal siettek fo­gadásukra. a gyönyörű sziklavár ez idő szerint legszállandóbb állapotban van, mert bár külsőleg előrehaladt a helyreállítás mű­ve, a belső felszerelésre már nem futotta ki a költség s ez idő szerint nincs is kilátás, hogy egyk­anvarjában legalább a megindított ala­pon folytassák az építkezést. Miután pedig ott királyi kéjlak, sőt vadászlak sem emel­hető, tán megfelelőbb volna, ha emberbaráti czélra­­restaurálnák s kevésbbé költséges felszereléssel igy mentenék meg a végenyé­szettől a nagy Hunyadi dicső alkotását. Ez által nemzeti ambitiónk is ki volna elégítve s esetleg a közérdeklődés felkeltése sem vol­na nehéz egy olyan czél alatt, mely a nem­zetiségek kölcsönös vonzalmát s honfiúi ér­zelmeinek megszilárdulását volna hivatva fo­kozni. Steindl Imre felvezette az érdeklődő­ket a királybástyától a Nebojczz magános tornyáig s a műszaki érdek mellett a vár bás­tyáinak erkélyeiről kínálkozó kilátás is meg­lepte vendégeinket, habár a háttér felette szűk s csupán a Maros felé ölelhet fel a szem nagyobb területet. De ott azután egész a festőileg cso­portosult érezhegységig kimeríthetetlen vál­tozatos tájkép igaz le s mindjárt a nyüzsgő kis városkán túl egymásután ott sorakoznak előttünk Festes, Cs.Keresztur, Szántóhalom községek, hol az elfeledett magyar szó ismét terjedni kezd s az idegen nyelv és nemzeti­ség által bekérgezett nemzeti érzület szeren­csésen nyilvánulni kezd s megérdemelné, hogy a sajtó terén pár év előtt megindult mozga­lom újra felelevenüljön, s a megkezdett gyűj­tést egyetemesen folytassák a magyar sajtó képviselői. Lejőve a festői váriakból, mely távol­ról tekintve egész kis középkort képvisel termetes lovagszobrával, erkélyeivel s csú­­csos bástyáival, rövid villa-reggeli után a dé­vai indóházhoz hajtatott vissza a többség, m­ig nehány­an Piski, Kalán felé vették ut­­jokat s később Petrozsénybe mentek. A dé­vai vendégeket ti rendezőség leleményes szel­vényei segélyével rendbe szedve, maguk­rael­lé vették az innen hozzájuk csatlakozótokat s 11-én dél felé búcsút vettek Hunyadme­gyétől. A távozók közt láttuk Hieronymi ál­lamtitkart, kit igen rokonszenvesen fogadtak nálunk, Tolnai főigazgatót, Horváth Alajos helyettesét, az említett rendezőket; ott vol­tak még Országh Sándor a közmunkatanács alelnöke, Gerlóczy Károly alpolgármester, Körösi József a fővárosi statistikai hivatal igazgatója, Steindl Imre, Fésűs, Ney, Weinz fővárosi vízvezetéki igazgató, Mihalovics An­tal, Weber Antal stb. Aradon volt az utolsó társaslakoma, mely tán még kedélyesebben folyt le az előbbieknél is, azután Budapestre utaztak, hol kiki öt nap előtt elhagyott fog­­­lalkozási körébe tért vissza, magasztalja két­ségen kivül Erdély szépségeit s vendégsze­re­tetét. LEVELEZÉS. A szamosujvári örmény katk. plébániai vá­­lautás utóhangja. Szamosujvár, szept. 14 én 1879. A szamosujvári városi képviselő testület patronatusi jogánál fogva feljó hó 11-én tar­tott gyűlésében az örmény kath. plébánosi állomásra a hármas kijelölést megtette, és 38 szavazattal első helyre jelölte Bárány Luká­csot, ki már az erzsébetvárosi, gyergyó­szent­­miklósi, és a múltkor a szamosújvári plébá­nosi állomásra is jelölve volt. A csak 12 szavazattal bíró Csákány Adeodal, pártja élén Simai Gergelylyel, már előre sejtvén a nagy kis­ebbséget, meggon­dolkozott és szűkebb tanácsában kimondta, hogy bizony jó volna a vizet kissé zavaros­sá tenni, hátha boldogulhatnak, különben is a hit boldogít. Elővették az örmény kath. egyházmegye képviselő testületének alapsza­bályait, és megkapták a 21. §-ban, hogy az egyházmegye jogköréhez tartozik a plébános­­választás is. Az öröm nagy lett Izrael 12 nemzetségében, mert így zavarni vettek, és folyó hó 14-re délutáni 4 órára a helyettes plébános úr előbb saját szállására, azután egy más körözvénynyel a plébániai lakba egyházmegyei közgyűlést hirdetett, és első tárgyul tűzte ki: „a p­l­é­b­á­n­o­s­i állo­más betöltése tárgyában teendő intézkedést.“ Sok nevetséges dolog történik az élet­­ben, de még ez is az! Nem tudta-e a helyettes plébános úr, hogy a plébános választást az illető jogosí­tott közeg megejtette, és a helyettes plébá­nos úr 12 szavazatot kapott? Nem tudta-e, hogy a városi képviselő testület a választás jogát senkinek át nem adta, sőt erre fel sem szólíttatott. Nem tudta-e, hogy az egyházme­gyei alapszabályok 21. § ba a plébános vá­lsztás a városi képviselő testület hiTM , a és beleegyezése nélkül tétetett be U(1l eményben, hogy talán a városi kém-4201 t estület a jo­got átengedi?? Vagy ‘fel0' t-nak jogát B nek adományozni A-mt , * •ata nélkül?? Az egyházmegyei gyűlés napja le a megyegyűlés intelligens tagjainak 2 0111 •ősze nem jelent meg a gyűlésre Upv­­­városi tisztikarból — melynek külöve minden tagja jogosított -- csak hárman entek meg, és mint utóbb ki'net ez16' csak azért, hogy a gyűlést törvénytel '!­­eklarálják, mert az intelligensebb elet16 íz egész dolgot komikumnak vették r­-pl­:'1 i plébános-választás a városi képviselő­­­ület által megejtetett mint egyedüli hivat­közeg által. De bezzeg megjelent Sima­­c!'1 .ely ur, hogy valahogy a f. hó ll-iki Vár?. közgyűlésben szenvedett vereséget ha a*1 értéktelen győzelemmé transzigurálja. inl­ványozta is, hogy Írjon fel a iu’el,!' gyűlés püspök­e nagy méltóság­­hoz, és kérje fel, hogy« megy! gyűlésnek p­l­é­b­á­n­o­s-v­ál­a­s­ztá­j­o­gát, mely benne van az alapsza­b­­á­l­y­o­k­b­a­n­ m­e­g­v­é­dj­a, és a p­l­ébá­­nos választásra vonatkozó intéz­kedéseket megtegye Mennyi fogalomzavar van ez indítvány­ban ! Ezt már Simai Gergelytől nem vártuk Azt tudtuk, és mindennap tapasztaljuk, hogy mióta Molnár Anitl itt nálunk megbukott Simai úr és az apósa mindenkire haragyik dúl-fúl és nem köszön, a közgyűléseken kö­tekedik, és az ellenvélemények s fellebbezé­sek által híressé lett. De hogy egy törvény­­széknek volt elnöke azért, mert az egyház­­megyei statutumokba jó reménység fejében beletették a plébános választás jogát s a hit az egyházmegyének vindikálja e jogot, e jog átengedése nélkül, ezt már nem tettük fel!! Nem igy kellett volna eljárni! hanem mivel püspök­i nagymulatsága azt hívén hogy a városi képviselőtestület beleegyezé­sével ment bele a választási jog a statútumok­ba s az egyházmegyének irt le a plebána vá­lasztási teendők iránt, a megyegyülés ez ira­tot vagy át kellett volna hogy tegye az ille­tékes fórumhoz, vagy pedig elkérje a válasz­­tási jogot. Különben is dato sed non concesso, ki a plébánosválasztás a megyegyülés jogkere­iéhez is tartozott volna, e tárgy nem lehe­tett a m­ai megyegyülés tárgya, mert az alap­szabályok 19. t1. szerint az egyházm­egyei köz­gyűlésen csak oly tárgyak fölött lehet ta­nácskozni, melyek már az állandó választ­mány által tárgyaltattak, csak rendkívül sü­r­gős ügyekben mellőzhető az állandó választ­mány kihallgatása, s hogy ez ügy nem le­hetett sürgős-Jöl kitűnt onnan, hogy július II . szeptember 14 ig vártak vele. Az egyházmegyei közgyűlés azt hivta, hogy az indítványozott fölírással mindjárt dj jogot nyer, sőt némely tagok úgy gondolkoz­ván, hogy a városi közgyűlés a megyegyűlés jogát vette el, az indítványt elfogadták. Mit­­ nyertünk most ezen erőszakos eljárással? ! Hiszi-e azt valaki, ki gondolkodik, hogy i­s plébános-választási jog mást illethet, mint az illető patrónust, ki fizeti a lelkesít, se­m remélhető-e, hogy ily elbánás után a városi képviselő testület átadja plébános választási jogát, még jövőre is. Igenis, mi is óhajtjuk, éppen oly hévvel, mint Simai úr, hogy a vá­rosi képviselő testület átadja plébános-á­­lasztási jogát jövőre, de lehet e erőszakkal bánni avval, kitől kérünk künyörgüek ?? S ha nem nyerjük meg e választási jogot a megyegyűlés részére jövőre, tudja be ezt Si­mai úr erőszakoskodási b­­lamának, ki ** objektivitás kényelmes köpenyébe burkolt» magát, kilátszott a subjektumok iránti rokon és ellenszenvének lólábai! mert ha csak »» egyházmegye jövője érdekelte, miért ne» elégedett meg avval, hogy csak jövőre keres­sék ki a megyegyülés részére a plébános vá­lasztási jog ? ? Hiába lét fut Simai úr, akit lehet senkinek jogát elvenni, még b® Simái is kívánja. Elégedjék meg eddigi szigeteltségével, s ne kívánjon egyházi tér« irányadó lenni, miután a politikai téren , folyása megszűnt, mert az egyházi téren«®** az van hivatva irányadós szerepre, ki bel­lékeny szivü s nem haragszik, mert na®, szétfoszlik az a kicsi nymbua is, a mi megmaradt, s a foszlányokból többé 30 sem képződhetik uj nymbusik­ . Placsintár Dávid polgármester , hogy a megyegyülés Simai indítványa oly térre ment át, mely nem törvényes­ ,­lenvéleményét jegyzőkönyvbe iktatván, • más egyházmegyei taggal ott hagyta a íi­­lési termet. Most már a jövő fogja me®jt,­tatni, hogy kinek van igaza, annak a­i harag és boszú orgiája üldöz, vagy 81 ki még ellenségének is megbocsát?«1 V e r i H i c u s- Hl KHARAN, Kolozsvárt, 1879. sZepte«u s’l’r ér Takács János távírdái foig»^,. jelenleg Kolozsvárt mulat, hova e8 1 gatóba jött. e be . Pálmay Ilka asszony ^ sü­vegén fog Budapestről hazautazni­ , ott bo|fl juk, levélben kérte fel az igazga .jjgidoj^1 néhány nappal toldják meg 97B 11 ^ 1,4|1-fr Moldován Gergely. ®'“ Az ok juk, visszavette darabját a a/.tn­­**_ igazgatT erre, mint tudjuk, az volt, hogy , 'jjjgt ^ ság minden kritikán alóli tiszt ^ es­dött a szerzőnek darabjáért, n" ' tg szid telt házat csinált, s csinálhatna ak*rt­­ is. Ha színházunk igazgatósága . 0gt»s, hogy az irófr-^edeti n‘uxv.®8k^L tifli^L. nakXIb®yf^8mnalja a m,él Xy egy d­at tolülT^ fáradságba kerül egy

Next