Magyar Polgár, 1881. július-december (15. évfolyam, 147-298. szám)

1881-10-27 / 245. szám

gi évfolyam Kolozsvárt, csütörtök, 1988. ó­ktábír 27.­ SZERKESZTŐSÉG: 15 IrTOR1­­A-UTCZ A, NYOMDAÉPÜLET. g értek­mell beküldött kisilemények neki köröltetnek. KIADÓHIVATAL: KÜLTORD A-U­T­C­Z A, NYOMDAÉPÜLET ELŐFIZETÉSI DÍJ: égész évre . . . 18 frt. 1 évnegyedre . 4 frt­é­k félévre.................8 ,­­ egy hóra . .­­ . 50 . Hirdetési dis­­petition ti kr. —Bélyegilleték: minden hirde­tés utan 80 kr. — Nyik­tér­ ion ‘16 kr. kéziratok nem adatnak visat* Utak tiém­entei levelek fogadtatnak el.­ ­ SAMI LÁSZLÓ,­I Kolozsvárt, 1881. okt. 26 án. Sami László koporsója felett Szász, Gerő. Mélyen megrendült szívvel, vér- 20 kebellel állottunk meg e koporsó­­mellett. Némán, mint a valódi fájda­lom , szemeinkben könynyel, mint a va­lódi szeretet, ha elvesztett kedvesét gyászolja. Vajha, nekem is hallgatnom kel­lene , hallgatnom lehetne. Hadd be­szélne ez egyszerű hajlék, mely őt egy­szerűen élni látta; hadd beszélne e koporsó, mely a legnemesebb szivet fo­gadta magába; hiszen, ha én hallgat­nék, a kövek beszélnének. Az enyészet rányomta pecsétjét amaz ajkakra, melyek egyebet nem szólottak soha, mint az igazságot; a halál megdermesztette azt a forró szi­vet, mely soha nem érzett egyebet, mint lángoló szeretetet; lehanyatlottak a kezek, melyek a nemes munkában soha el nem fáradtak , és itt állunk mi, kik szivünkben hordozzuk a lelkesedés szent lángját, örökkön égő tüzét és el nem hihetjük, hogy a mi barátunk nincs többé ! A télnek, a pusztulásnak közelében állunk, arczunkra veri ziva­tarját a szélvész: kicsoda hihetné el, hogy nem lesz kikelet, soha nem lesz több tavasz! ? De ő néma, örökre néma lett! Nem néma-é amaz égi test, mely sugarainak áldását ontja földünkre ? Nem néma-é a föld, mely virágot ad a völgynek, lombot az erdőnek, dalt az éneklő madárnak ? Nem néma-é a kicsinyke mag, mely gazdag aratással ékesíti fel a nyárnak pompáját? túlveszhet-e ama szeretet, mely szivét betöltötte, a mely senkit soha nem hibáztatott, a mely mindenkinek, a legnagyobb bűnösnek is megbocsá­tott és keblére ölelte azt? Lelkének ama szent hevülései elveszhetnek-e, melyek a tudományban nem a földnek érdekeit, hanem örökkévaló törvénye­ket kutattak és meg is találtak ? El­­veszhet-e a jellem fensége, mely a szív és lélek teljes harmóniájában megta­lálta a bölcsész bevégzett nyugalmát? Elveszhet-e ama fényes értelem, mely előtt föltárulnak ama fönséges czélok, hogy a világ minden lehető tüneményei közt a fény, hit, név, vagyon, méltó­ság, maga a trón csak sem­­miség, nagy gyermekek számára való játék; h­a minden az ember, az ember, a m­int kikerült a teremtés alkotó kezé­ből ? Íme ama férfiúnak lelki világa, ki harmincz éven keresztül minden erejét az emberiség szolgálatában töl­tötte el; ki előtt az elmúltnak alak­jai nem eltört tükördarabok valának, kiket i­egtapodhatunk, hanem elhin­tett buzamagvak, melyekből születik a jövendő aratása. Szerette az emberiséget múltjáb­an és jövendőjéért, szerette ha­zájá­t, ezt a mi szegény elgyötört édes hazánkat, minden csepp vérének forró szeretetével, szerette a társa­dalmat, benne az e­g­y­é­n­t, ha a szép, jó és nemes oltárain áldozott, mert szerette a szabadságot, e kijelentését, evangéliumát az ember nemesebb természetének; szerette az egyenlőséget, e soha be nem fogható forrását az ember örök jogá­nak, s mert testvérül érezte ma­gát a teremtés fönséges tüneményeivel. És a­mit ő érzett, gondolt, és a­mit ő szeretett, mint a természet köny­vének lapjain, nyilvánvaló volt min­denki előtt. Vigasztalás volt az öreg­nek ; gyönyörűség a férfiúnak; éltető szintéz, édes tej az ifjúnak és meg­érthette a gyermek is. Minden érzel­me, gondolata, és a­mi azokból szüle­tett, minden tette, olyan volt, mint az igazság, tiszta, mint a kristály; olyan volt, mint a becsület, egyszerű, mint a természet törvényei. És mint a természet mindenki­nek adja áldásait; és mint a forrás, mindenkinek oltja szomjúságát: ő szí­vét adta mindenkinek, lelkét osztotta meg mindenkivel; nem volt ellensége, még ellenfele sem senkinek, barátja, testvére mindenkinek, ezért állunk itt valamennyien mélyen megrendült szív­vel, vérző kebellel és el nem hihetjük, hogy a mi barátunk nincs többé ! ő van és lesz mindörökké! Nem veszhet el a természet ős­ereje azért, mert néha hervadás is el­szomorítja lelkünket; aspiratióink mint egy tükörben visszasugároznak a min­­denség örök életében, ő van és lesz mindörökké!­ő, ki egész férfiú volt; meg­osztotta lelkét azzal, ki méltó volt hoz­zá, ki életének fele volt; megosztá lelkét három derék fia között; meg­osztotta lelkét barátai, ismerősei, meg­számlálhatatlan tanítványai között; örökségül hagyta szellemét amaz inté­zetnek, melynek szentelte egész életét; az ő emlékét meg fogja őrizni a hul­ló könny, a gyermeki hála, a baráti szeretet, a szabadságért való lelkese­dés, az igazságért való küzdelem : ezek örök-emberi dolgok és a­mig emberek lesznek, ö élni, élni, élni fog örökké! Búcsúszó Sámi László sírjánál, Hegedűs Istvántól. Egy humán intézet nevében jöttem elbucsúzni a humanizmus sírba szállt apos­tolától. Azon eszmék és elvek egy uj ol­tárát jöttem felavatni a tanítványi hőség szent fogadalmával, mely eszméket, mely elveket harminczöt éven át hirdetett a tanári szószékről, a tettek által valódinak bizonyult lelkesedés ékesszólásával. Ez eszméket, ez elveket a 18-ik évszáz tü­relme, az emberi jogokért lángoló esz­ményi lelkesedése és a 19-ik évszáz fölvilágosodása, haladásra irányzott reá­lis törekvése és munkája hozták létre. A két évszáz szellemének ölelkezéséből szár­mazott azon nemes humanizmus, mely a népek testvériségét az egyéni jogokkal, a szabadságot a kötelességekkel, az embe­riség szolidaritását a nemzetiségek egyen­jogúságával párosítva tűzi ki az emberi­ség czéljául. Ő e nemes humanizmus elő­készítő műhelyében, az iskolában dolgo­zott. Előkészíteni akarta a jövendőt az­által, hogy az egymást fölváltó, romlatlan lelkesedésre képes ifjú nemzedékek elmé­jének látkörét szélesbitű és életével bi­­zonyítá be , mint nőhet az értelem látkö­­rével az érzelmeké is. Nevelte az ifjúsá­got a történelmi múlt magasztos példái­nak, eszményi alakjainak, páratlan rajzo­lása és saját mintaszerű életének pél­dája által. ő a történelem bölcselmi felfogásá­ban, magasra törő tehetségei, rengeteg is­meretei által támogattatva, kitört a gymna­­ziális képzés szerény köréből, de e ma­gasztos felfogás által fölhevült érzelmei velőkig áthatók a kritikai bölcsességnek gyakran pedant aprólakossága iránt ér­zékkel nem bíró ifjúságot. Fölfedezte, miként lehet a múlt rom­jaiból épülni a jövőnek. Maga mondá a rokonszellemű Hiryről írott megemlékezé­sében : ,A történelem tanárának nemcsak a múltat kell megeleveníteni, hogy érde­keljen és tanítson ; nemcsak a letűnt szá­zadok összehalmozódott szenvedéseit kell átéreznie, hogy meghalson, de lelkesíteni kell, hogy tudja megszerettetni azokat az elveket és eszméket, melyek tényekbe, er­kölcsökbe és intézményekbe átmenve, a jövendőt biztosítják.“ S­ a történelemben szakadatlan ki­bontakozás fenséges drámáját festette, melyben — mint maga írta más alka­lommal — az ész és a szenvedélyek küzdenek. „Az ész ezred évek óta nő és erősödik, könyben, vérben, szenvedésben, küzdelemben, — és a szenvedélyek még mindig erősebbek Ezek tették a históriát a jog és az igazság martyrologiájává.” Ő e martyrok katakombáin vezetett körül és az emberiség szentjeinek oltárai­vá emelte a martyr sírokat, melyeken nem szóval, de az értelmi és erkölcsi haladás tényeivel kell áldozni, ő a szívhez for­dult. A szivén át bocsátá keresztül a ma­gasztos eszméket és elveket; a szivet ta­­nitá meg érezni a múlt szenvedéseit, hogy ez átérzett szenvedések tüzében tisztuljon és edződjék a jellem aczélja, melyet nem az ifjú ábrándok kalandos harczaiban kell egy darabig forgatni, azután a világi böl­csesség gúnyolódása által elfüggesztve, el­dobni ; de a múlt emlékezetének nagyob­bodó árnyának arányában kell jobban a jövő fénye felé törni azon szent meggyő­ződéssel, mely néha kigúnyolt Optimismus­­sának alapja volt, hogy, mint mondá: „A nappalt nem eheti meg az éjszaka.“ Az ábrándozó, a rajongó czim nem bánta. Lemoyne ábrándozóihoz tartozott, kik e jeles franczia költő szerint: »isme­retlen világok és nem ismert egek után éreznek honvágyat.“ Nemcsak a fizikai vi­lág végtelen, de a morális világ is. E vég­telen tölti be lelkét, nem tétlen sóvárgás­sal, de tevékeny kötelességérzettel. A mult társadalmi és politikai küzdelmein okulva, forró szeretettel csüngött a szegény osz­tályok szenvedő millióinak sorsán. Minket megtanított arra, hogy e szenvedés össze­gét kell a minimumra leszállítani, de e szenvedést át kell elébb érezni. Ideges félénkséggel tartózkodott a tehetségei által megérdemlett magasabb munkakört elfoglalni, mert, mintegy meg­hitt pillanatában nekem mondá : »Szüksé­ges, hogy legyen egy ember, kiről ne mond­hassák el, hogy azért tett egy lépést, hogy emelkedhessél. Jól jellemző őt legjobb barátja: »Egyike volt azon nagyoknak, kiknek nagyságát eltakarta szerénysége.“ Igen , mert Musset azon gondolatának volt megtestesítője: „Bámultatni semmi, — de szerettetni feladat.“ E feladatot jól töl­­té be. Az életében nyilvánult közszeretetre megindult hangon mondá nekem: »Sem harag, sem gyűlölet, sem nagyravágyás, sem irigység, sem vak remény nem nyug­talanítanak, csak az irányomban nyilvánult rokonszenv izgat föl.“ Most nyugalommal veheted szent öreg a közszeretet visszatarthatatlan nyil­­vánulását. A közrészvétnél első hely joggal meg­illeti a tanodát, mely benned büszke­sége dőlt ki, melynek ifjúságát a huma­­nismus kötelmeiben avattad Mit mondjak magamról ? Lamartine-nal tartok, ki azt mondá, hogy: »a Vdgy fájdalom a szemérem lep­lét viseli, mint a nagy szeretet.* E leplet miért tépjem le? Ha a hála és szeretet második apám sírjánál elnémít: a távollevő testvér és barát, a közel és távol élő szellemi test­vérek nevében ki kell jelentenem a szent fogadást, hogy azon eszméket és elveket, melyek együtt a valódi emberiességet te­szik, igyekszünk érzelmeinkbe, tetteinkbe, a tökéletesedés kielégíthetlen szórajától át­hatva, bele vinni. Igyekszünk te feléd igaz ember. Igyekezzél megelőzni minket e té­ren nemes ifjúsági Ezzel szenteljük meg igazán emlé­két, mely örökre légyen áldott! TARCZA. REPÜLŐ COMMISSIÓ. (Képek a kataszter közébtől.) V. (A Tolvajos tető. Visszatekintés Csikra. Drága föld. Udvarhelyszék. Oláhfalu Szt. János képe. Székely-Udvarhely. „Székely támad“ vára. Székely nemzeti láda. Budvára. Jézus kápolnája. Homo­­ród-Szt.-Márton. Városfalva. Vargyas. Thaly Kál­mán. Bardócz. A Szejke. Korond. Bögöz. N.-Ga­­lambfalva. Viszontlátás. Székely-Keresztur.) A »Tolvajos“ tetejéről visszatekintve, kéklő hegyekkel „h á 11 e r e z e 11“ két sor rendezett község, magasra nyúló tor­nyokkal, 8 középen a bigyódzó Olt tün­döklő tükrével, egyike a legszebb látvá­nyoknak. Megállottunk és gyönyörködtünk benne. Ritkán kínálkozik alkalom ily szép panorámára. Búcsú üdvözletet küldöttünk szives házi gazdáinknak, kik oly szeretetremél­tó szívességgel és lekötelező barátsággal fogadtak, s jöttünk a Hargita hegylánczo­­latán keresztül Udvarhelyszék­n­e­k. A határszélen átjőve,­mindjárt észre­vettük, hogy drága földön járunk. A tisztelt kataszter annyira felbecsülte a székely erényeket, hogy miután nem v°lt már mit az emberekre tenni, hát reá tette a földre. Úgy anyira, hogy Bol­­dogasszonyfalvánál már kezdettünk ameny- Or­s­z­á­g­b­a járni. Itt hallottuk egy le­gelőről ezt a reflexiót­ ,a­mit használni lehet az 40 kr, a­mit nem lehet hasz­­n­á­­­n­i az 20 kr." Hogy­ne ! Hisz a szé­­kely vasszorgalom a sziklatetőn is tud te­r­e­m­t­e­n­i, tehát ezt a reménybel­i industriát hogy ne lehetne adótárgygyá tenni. Csak hogy az efféle okoskodás ke­resztet ad ugyan, de nem a m­e­rt­r­e, ha­nem a népre. A kedélyes Oláhfaluban azt a sajátságos észrevételt tettük, hogy a­míg Csíkból Oláhfaluba értünk, a marhák szar­va megnőtt. Csíkban ugyan­is, az ot­tani zord csima miatt a marhának a szar­va nem fejlődhetik ki eléggé. A természet a­mit el­von egy he­lyen, kipótolja egyebütt, s Oláhfalu épen abban a szerencsés helyzetben van, hogy e pótlás neki jutott. Az Oláhfalu között elfolyó ,Homoródon, sűrűn egymás mel­lett mind fürészmalmok vannak felállítva , ezek adnak az Oláhfalviaknak kenyeret. Felteszik a„doczkát”a szekérre, mely annak súlya alatt nyikorog, s bejárják vele az országot. Oláhfaluból utunk a bomoródi fürdőn vezetett keresztül. E fürdő is igen kellemes fekvésű. Kitűnő borvize van , igen jó fürdőkkel rendelkezik, csak egy nagy hiánya van, hogy kényelmet nem lehet benne feltalálni az oláhfalviak gra­­tiájából, kik a fürdő tulajdonosai. A ho­­moródi fürdő nagy bu­sujáró hely. Itt hallottam elbeszélni, hogy egy oláhfalvi székely megrendelte a templom számára egy festőnél a Szt. János képét. A festő úgy festette, mint ahogy Szt. Já­nos a pusztában járt a lehető leg­könnyebb öltözetben,a­mit meg­látva a megrendelő, nem akarta elfogadni, követelve, hogy a festő öltöztesse f­e­l. Festőnknek fel kellett öltöztetni, s fel is öltöztette vizfestékkel. A ké­pet a megrendelő igy elfogadta s ünnepé­lyesen felállította a templomba A festő azonban művészetét nem hagyhatta beburkoltatni, a ruhát reggelre lemosta. Emberünk másnap azt hitte, hogy Szt. János rész társaságba elegyedett, s ruháját lelopták, s boszuból nem csináltatott Szt. Jánosnak több ruhát. Sok furcsa dolog megtörtént már itt. Azért én is elhittem feltétlenül a Szt. Já­nos históriáját. Utunk mellett maradt el a „Székely füred® és a „Dobogó” fürdő s a szentke­­resztbátyai vashámor. Nem volt időnk megtekinteni. Késő este volt, mikor Szé­kely Udvarhelyre megérkeztünk. Persze jól esett volna megpihennünk. Dehát megtörténvén az a nagy csoda, hogy a polgári olvasókör fennállásának 10 ik évfordulóját megérte, ezen örömnap em­lékezetére fáklyás zene rendeztetett, ta­­raczk-durrogatásokkal fűszerezve, s a rend­őrkapitány úr szívességéből még éjfélkor is türelmesen kellett hallgatnunk a d­í­sz­­durrogatásokat. Nem vagyok rendőrkapitány, ezért nagy sajnálatomra nem viszonozhatom ezt a lekötelező szívességet. Udvarhelyt, a székely nemzet classi­­cus földjén jár az utas. A székely nemzet legrégibb hagyományai ez udvarhelyi ha­táron levő Budvárához, a székely Ra­­bonbánok ősi fészkéhez fűződnek. Érdekes és meglehetős épségben meg­maradt várrom van a város keleti részén. A János Zsigmond rendeletére épült „S­z­é­­k­e­l­y támadó vára. Az udvarhelymegyei levéltárban őrzik a székely nemzeti ládát és a székely nemzeti pecsétet. Székely Udvarhelynek néhány újab­ban épült háza adja meg a város jellegét. Egyetlen várost sem ismerek, hol az épít­kezések sunyira felügyeleten kívül hagyat­nának, mint itt s azért a tűzrendőri te­kintetek egyáltalában megfigyelés tár­gyait sem képezik. Vannak telkek, melyek­ről tűz esetén kijutni teljes lehetetlenség lenne. Az épületek legnagyobb része fé­nyűből van összerakva zsindely­fedéllel. Csak a legújabb időben kezdettek állan­dóbb anyagból építkezni. A székely anyaváros tanintéze­tekben bővelkedik. Van két gymnáziuma, polgári oskolája, leány­iskolája. Itt is re­pültünk, nem jutott időnk megtekintekin­­tésükre. Kirándulást tettünk Bardóczszél­be Útközben maradt el a Budvára s ez­zel átellenben a Jézus-kápolnája, melynek építését az ősidőkre viszi vissza a hagyomány, midőn egy a Jézus nevében a Budvárából kilőtt nyíl a kápolna helyén táborozott tatárok kloápját szivén találta, mire a tatárok szétfutottak. A hála emlé­ke emelte a Jézus-kápolnáját s kegyelet­tel őrzi az utókor. A kénosi tetőn már a Homoród terére léptünk át, elhaladva a bágyi vár mellett. A Homoród mente egyik legnagyobb töm­ége Udvarhelyszéknek. H­o­­moród Szent Mártonban Jakab Gyula járási szolgabiró terített asztala várt, hol házi­gazdánk szives vendégsze­retete mellett kedélyesen töltöttü­nk el egy pár órát. Majd Városfalvá­n Bedő Sán­­­dor vendégszeretete fogadott székely ke­­resetlenséggel, úgy, a mint a szív mondja. Fájdalmas hatással volt reánk, hogy a Homoród-menti kitűnő kaszálók már csaknem teljesen el vannak telve sással s itt-ott tért foglalt magának már a mád is. Nem tudom mi lehet az alap­ok; de a partmenti birtokosoknak igen nagy jóté­temény lenne, ha a hatóság egy cultur­­mérnököt kikérne, hogy ezen calamitás okát kiderítse, s igyekeznék a hatóság lehetőleg orvosolni a bajt addig, míg na­gyobb mérveket nem ölt. Nem hagyhatom említés nélkül, hogy míg egyetlen megyében sem vette magá­nak a központi igazgatás ezt a fáradsá­got, hogy legalább megkérdje, hogy mi járatban vagyunk ? addig Udvarhely me­gyében minden központi tisztviselő lehető legnagyobb érdeklődést tanúsított, s mi­után az alispán el volt foglalva, Kéne­­sy Béla főjegyző útitársunkkal szegődött, így fogják fel és igen helyesen, Udvar­hely megyében a nép érdekét. Áthágtuk a Bikát s késő estvére érkeztünk meg Vargyasra, hol Dá­niel Gábor főispán kitűnő vendégszere­tettel és barátsággal fogadott. Útközben a­mint egy hegytetőn le­­szállottunk, tájékozni magunkat a munká­latokról, egy kocsi hagyott el egy utas­sal. E kocsit és ez utast Vargyason ta­lálták fel. Az utas elbeszélte, hogy egy hegytetőn egy raj mérnököt hagyott el. A főispán mindjárt tudta, hogy e mér­nökök nem más, mint a repülő com­missi­o, ők tehát rendben voltak. De nem voltunk rendbe mi. Ki lehet a mi uta­­sunk? Következtek a bemutatások, s ek­kor tudtuk meg, hogy jeles történészünk Thaly Kálmán hozta meg jövetelünk hí­rét. Vacsoránál a pohárköszöntők hosszú sora tág tért nyitott a legkedélyesebb időtöltésre. Reggel korán búcsúztunk s mentünk tovább. Egyikünk már felpakolta a Thaly Kálmán kofferét, ott hagyva helyette a magáét. Szerencse, hogy észrevettük, kü­lönben mit csináltunk volna mi a Rákó­­czy okmányokkal? s mit csinált volna Thaly Kálmán a földadósorozati munkála­tokkal ?Olaszteleken keresztül Bar­­d­ó­c­z­r­a vezetett utunk, hol B­a­r­t­h­a Sándornál pár pillanatot töltöttünk. A ma­gyar birtokosság bátran mintául vehetné Bartha Sándort, ki annyi szorgalommal és kitartással küzd a gazdák veszedelmeivel. Majd ismét a Bikán keresztül visszatér­tünk Udvarhelyre, hogy Udvarhelyszéknek egy másik vidékére tegyünk kirándulást. Szombatfalván keresztül menve, a „Szejke“ fürdőnél tettünk megállapo­dást. A fürdő az Orbán Balázs tulaj­donát képezi, ki szíves volt minket házi­gazdái előzékenységgel kalauzolni. A fürdő meglehetős kényelemmel van berendezve. Lehet találni meleg és hideg fürdőt. A lakások is elég kényel­met nyújtanak. Az udvarhelyszékieknek, s különösen az udvarhelyieknek e fürdő kel­lemes szórakozási helyül szolgál. A fürdőn felül már fokozott mérv­ben emelkedik a hely a szt. léleki tetőig, hol kevés lejtés után ismét emelkedik, míg a pálfalvi tetőn az Udvarhelyszéken raívelt terület legmagasabb pontjára érünk. Korondon a fürdő az, a­mi ne­vezetes lenne, ha a tulajdonosok kissé több gondot fordítanának reá, a különben is elég látogatói fürdő sokkal látogatottabb lenne. Különösen mellbetegek szokták fel­keresni e kellemes fekvésű és szelíd klí­­májú fürdőt. Korondról visszatértünk Udvarhely­re, azért, hogy elhagyjuk. Udvarhelyszék legnagyobb folyója a Nagy-Küküllő mellett vezetett utunk. Bikafalván alól a völgy csaknem elzárul — mig Bö­kőznél is­mét kiszélesedik, talán e helység neve épen e körülménynél fogva eredetileg Bőköz lehetett. Itt a fiatal Ugron János vendé­gei voltak, ki szintén a legnagyobb szí­vességgel fogadott. Sámi László temetése. A temetés előtt. A mai nap válunk el azon férfiú por­hüvelyétől, kinek szelleme örökké élni fog közöttünk. A temetés d­b. 11 órára van ki­tűzve. — Ha meghalok, reggel temessenek, hogy a nap süssön a síromba ! — szokta mondani jobb embereinek. Megérte. A ko­mor napokra derűs, szép reggel virradt. Már kora reggel óta hull­ázik a részt­vevők serege ravatalához. Nő, férfi, min­den rendből és rangból. Elkezdve a kis­gyermektől a megölemedett aggig. Senki se távozik könynyezés nélkül. Ekkora rész­vétet, érdeklődést csak nagy ritkán, a leg­­válogatottabb férfiak halálánál lehet ta­pasztalni. A néhai boldogemlékű férfiú jobb is­merősei, a ház barátai kora reggel óta gyülekeznek az özvegy és árvái körül. Min­denki a bánatos nőt, és három kesergő fiát vigasztalja. A koporsót már tegnap délután le­zárták. Megható, szivszakgató jelenetek között. A bánatos Család tagjain kívül csak a ház néhány bizalmasabb barátja volt jelen. A már tegnap említett koszorúkhoz ma a következők létettek : Özv. K. P­a­p­p Miklósné, és családjáé: »Sámi Lászlónak, a felejthetetlen jó barátnak.“ A Vas­ Új­ság szerkesztője: Nagy Miklós virág­csokra : „Egykori kedves tanárának“ ; Stein Gábor és neje koszorúja : »Felejt­hetetlen öreg barátjuknak.“ és a mos­tani volt tanítványaié. Délelőtt 11 óráig folytonos zarándok­­lás úgy a ravatal,­­mint a gyászoló csa­ládhoz. Amott könyv itt köny és részvétnyi­­latkozat. A temetés alatt. Már 11 óránál jóval előbb majdnem megtöltötte a közönség az egész belfar­­kasutczát. A halottas ház udvara, kapu köze, lépcsője, tornácza és szobái annyira zsúfolva voltak, hogy alig lehetett közle­kedni. A ház legjobb barátja is kénytelen volt az utczán rekedni, ha kissé megké­sett. Az összes megjelentek száma bátran tehető 4 ezerre. Képviselve volt ott a vá­rosnak minden társadalmi rétege. Első­sorban ott voltak szegény Sá­­m­i Lászlónak tanártársai, mint a­kik a család után legtöbbet érintkeztek a meg­boldogult néhaival, s legközvetlenebbül ér­zik úgy koruk, mint intézetük veszte­ségét. A ház legbensőbb barátai közül ott láttuk: a mélyen meghatott T­el­e­k­i Sán­dort, Bedőházy Jánost, B­á­n­y­a­i Vi­tát, a néhai tanulótársát, Demjénéket, Szabó Károlyt, Virányi Istvánt, V­á­­rady Károlyt, De Gerando Antóniát, ki a felsőbb leányiskola növendékeit ve­zette a ravatalhoz, Leövey Klárát, L­a­­dányi Gedeont, gr. Bánffy Bélát, gr. Teleki Miksáné egész családját, Tisza Lászlónét leányaival, Meiszne­r, In­dali és dr. G­a­­­z­á­g­ó családokat, K­a­­racsay Clemence grófnőt, K. Papp Miklósné egész családját, K­e­t­e Izrael családját, az összes helybeli rokonokat, a tanárok családjait, Gyarmathy Miklós alispánt, Gy­ar­ma­thy Zsigmondot, Bir­ró Pál tszéki elnököt, stb. stb.

Next