Magyar Polgár, 1884. október-december (18. évfolyam, 226-300. szám)

1884-12-03 / 279. szám

1884. decz. 3. MAGYAR POLGÁR. 279. sz.) A tud. akadémiából. — Eredeti tudósitás. — Budapest, decz. 1. A magyar tud. akadémia I. (nyelv- és széptudományi) osztálya ma délután Hun­fal­vy Pál elnöklete alatt ülést tartott. Akadémiai osztályülésnek aligha volt még oly díszes hölgyközönsége, mint a mai­nak. A színi tanoda női növendékei majd­nem teljes számmal voltak jelen, volt azon­kívül sok színész , nem-akadémikus író is. E nagy látogatottsága az ülésnek annak tu­lajdonítható, hogy Szigeti József, az aka­démiának nem rég megválasztott levelező tagja, ma tartott székfoglalót „Kolostorbul” czimnű egyfelvonásos vígjátékival. Szigeti mindenekelőtt köszönetet mon­dott az akadémiának a magas kitüntetésért, hogy őt tagjai díszes sorába emelte. Ha még annyira hiú vagy elbizakodott volna is — mondá — még akkor sem merné elhitetni magával, hogy e kitüntetés saját érdemeinek kivívott jutalma. Jól tudja, hogy az akadé­mia ezzel a kitüntetéssel csak annak a mű­vészetnek nyújtott elismerést, melynek ő, Szi­geti is egyik képviselője. Életének legnagyobb fénypontját képezi ez a kitüntetés; bűnbánó­­lag tekint vissza múlt tevékenységére , saj­nálja, hogy munkálkodásának kevés gyümöl­csét mutathatja be. ígéri, hogy minden igye­kezetét arra fogja fordítani, hogy az akadé­miának elismerést érdemlő tagjává küzdje fel magát. E kis bevezetés után Szigeti felolvassa székfoglalónak „Kolostorból“ czímű egyfel­vonásos vígjátékát. Csak két személy szere­pel ebben: Coralie grófné és Oszkár gróf. Coralie grófnő levelet kap Ottillia rokonától, melyben ez egy kis szívességre kéri. El­mondja a levélben, hogy férje fogadalmat tett halála előtt, hogy Oszkár fiát az egyház szol­gájává fogja neveltetni. Ez meg is történt. Oszkárnak zárdába kellett mennie, honnét csak most sikerült őt kihoznia azon ürügy alatt, hogy anyja nagyon beteg. De mivé lett az a vígkedélyű fiú? Elvesztett minden nagy­úri modort, úgy, hogy lehetetlenség őt társa­ságba vinni. Kéri tehát Coraliet, venné ma­gához a fiút s nevelje annak, a minek szüle­tett. Coralie grófnő nagyon boszankodik e kérdés fölött s egyátalában nincsen hozzá kedve, hogy az „esetlen confraterből perfect gentlem­ent“ neveljen. De alig adott efeletti bosszúságának kifejezést, az ajtó feltárul s , az államkormány befolyást gyakorolt; hogy ott az egyháznak nagyobb szüksége van az állam támogatására, mint másutt, a­hol a köl­csönhatás nem öltött oly barátságos viszonyt, az magából a dolog természetéből foly. Nagyon tévesztett volna azonban a fel­fogás, mely az államnak ezen nagyobb mérvű támogatásából az egyházra nézve azon követ­keztetést vonna, hogy az ezáltal az alá­rendeltség sorsára jutott. Átruházott hatáskör­ben működni, még nem vehető jogfeladásnak sem az egyik, sem a másik részről. Az erede­tileg is természetszerűleg egyházi jog volt, az a hosszú gyakorlat által nem változhatik át állami joggá,­­ viszont. Az absorbtio elmélete végeredményében szakítást idézne föl, mely sem az egyik, sem a másikra nézve haszon­nal nem járhat. Ha az egyházra nézve a lét és nem lét kérdése állíttatik fel olyformán, hogy csak a kettő közt választhat : vagy az államban él­vezett jogainak, előnyeinek megtartása mel­lett meghajolni az államhatalom előtt, feladni ősjogait, melyektől független tevékenysége és egész léte feltételeztetik, szolgájává lenni a hatalom kezelőinek és ez által megszakítani a solidaritást az összes katholicismussal; vagy pedig sánczba dobván különleges, bármely ke­­csegtető érdekeit, kibontakozni az állami min­denhatóság vagy a már semmi támogatást nem nyújtó hatalomnak karjaiból; — a választás az egyházra nézve valamint sohasem volt, úgy ma sem lenne kétes. Az elvek mindig hatalmasabbaknak bi­zonyultak be, mint az emberek, s ha vala­mely országban a dolgok külső látszata sze­rint az egyház állása a hatalommal szemben gyenge, nyomás esetére vagy jogfosztás után a látszatot felváltják a dolgok mélyében fek­vő elvek. Elv és történelem egyaránt feltüntették a duálisamét, mely az életnek két hatalmas tényezői közt, az egyház és állam közt, fenn­áll, feltüntették másrészt azon számtalan érintkezési pontokat, melyek a két hatalom közt léteznek, de feltüntették egyúttal annak szükségét, hogy nem a harcz, hanem a köl­csönös megértés biztosíthatják csak a nyu­godt és üdvös haladást. Az egyház soha sem kívánta az államot absorbeálni vagy nullifi­­cálni, sőt mindig fenhangon hirdette annak fenhatóságát, de egyúttal megkülönböztette azt az állam mindenhatóságától. Nem ismerte el az állam absolut hatalmát, mert ilyen nem is létezhet, különben megszűnnék minden szabadság, megszűnnének az egyéneknek szel­lemi és anyagi jogai, megszűnnének a korlá­tok, melyek­­ a természetjog mindennemű hatalomnak szab. Támogatását soha sem von­ta meg, egyaránt tisztelte a monarchiát és a köztársaságot. Elválni az államtól nem kí­vánt, és nagy súlyt fektetett annak jóakara­tára. Erőszakosan eltaszítva azonban vagy üldöztetve, önállólag folytatta útját, küldeté­sétől egy perczig sem távozott, jogait védel­mezte nyugodtan, nemesen, menten minden gyűlölettől vagy részakarattól. Az államtól eltaszított egyház összere­­jére van utalva és már csak önfentartási ösz­tönből is nagyobb szeretettel és hévvel fog gei fölött őrködni. Útjában lehetetlen, hogy az államhatalommal ne találkozzék, lehetet­len, hogy az emberi szenvedélyek természe­ténél fogva érdekösszeütközésbe ne jöjjön és ekkor kifejlődik a harcz, melynek bármily kim­enete is legyen, az vagy az egyház, vagy az állam, vagy mindkettő gyengítésével fog végződni. Ha valaki tehát az egyház és állam közti viszonynak rendezését szükségesnek tart­ja, annak tartózkodnia kell minden, bármily kecsegtető elméletnek erőszakolásától. A ki a vallást nem tartja erkölcsi erő­nek, szellemi tényezőnek a népek életében; a ki azt hiszi, hogy az állam el lehet vallás nélkül; a ki elfogult, a ki nem tud felülemel­kedni a köznapi chauvinismuson; a ki sub­­jectív felfogását reá akarja erőszakolni más meggyőződésekre és az életből kifejlődött, az életben létrejött alakulásokra; a ki hozzá nem szokott ahhoz, hogy tiszteletben tartsa a be­csületes meggyőződést és a szabadságot; szó­val: a­ki nem államférfi a szó legnemesebb értelmében, az ne fogjon hozzá rendezni azt, a­miben a századok culturája annyi nehéz harczot vívott. Miután pedig a vallás a leghatalmasabb raganya a népéletnek, oly­annyira, hogy az emberek készebbek vagyont, szabadságot, csa­ládi örömet, az életnek legnagyobb kincsét is sánczba dobni, inkább a rabság legsúlyosabb szenvedéseit eltűrni, mint vallását elhagyni; a bölcs államférfi számolni fog ezen hatalmas tényezővel. Miután a vallási élet mindig kü­lönállónak tartatott­a állási élettől, és a Cae­sarok csak akkor vélték biztosítottnak hatal­mukat, ha e czímhez a „Summ­us Pontifex“ nevezetét is csatolhatták; miután a „forum“ nem tartatott egyedüli helyül a népélet nyil­­vánulásainak, hanem a léje állíttatott a „tem­­plum“ is; miután vége ma a nézetek oly any­­nyira tisztultak, hogy senki az államot nem hiszi hivatottnak arra, hogy vallást vagy mo­rált tanulson, nem fog e névre érdemes állam­férfi találkozni, a­ki az egyházat ignorálhatja és ha teszi, önkárára teszi,teszi az állam ká­rára a küzügyek és a közn­yugalom veszélyez­tetésével. Véleményem szerint az egyház és állam közti viszony rendezése nem a hatalom, hanem a társadal­mi béke kérdése. Az államnak meg kel­lene szűnni azzal, hogy ellenségét a katholi­­ka egyházban lássa. Az ellenség ma másutt van. Az állami függetlenségnek érzete ma oly­annyira ki van fejlődve, hogy csak a hypoerisis aa, a­mely úgy tetteti ma­gát, mintha az egyház túlsúlyától félne. Az első franczia forradalom az állam mindenható­ság révén kívánta megsemmisíteni az egyhá­zat. Sikerült is azt megbénítani, de az által nem az állam hatalmát biztosította, hanem teremtette az anarchiát, mely ismét a maga részéről megsemmisítette az államot. A tör­ténelem gyakran ismétlődik. Nem veszik-e észre a kormányok és mindazok, a­kik esztelen zajongásukkal a kormányokat az ellenségeskedésre nógatják,­­ hogy a katholika egyház ezen erkölcsi és lét l nyegében fentartó erő helyébe, egy másik ha- t talom, mely egész nyilvánulásaiban bontó ter­mészettel bir, hatol be lassan kint az állam­­életbe? ha lebilincselik az egyház tevékeny­ségét, nem nagyra növelik-e az anarchia bá­­torságát?Ma az államhatalommal egy uj társadalmi erő áll szem­ben, mely nem mint az egyház: az államot szilárdítani igyekszik, hanem azt szétzúzni, minden fennállót szét­törni és az egyházat az állammal együtt megsemmisíteni. Ha a kath. egyház a haladásnak, a művelődésnek vagy az államnak ellensége lenne, akkor miért for­dul a társadalomnak ezen ellensége az egy­ház ellen is? Vagy azt hiszik, hogy egy esz­mét törvények és erőszak által meg lehet semmisíteni? A tapasztalás mist bizonyít. Szellemi erő csak a szellemi erő túlsúlya előtt hajol meg, az erkölcstelenséget pedig csak az erkölcsiség győzheti le. Mi, kik hazánkat mélyen szeretjük, ag­gódnánk, ha, az előjelesek után ítélve, ezen irány Magyarországban is lábra kapna, de ag­gódnánk különösen azon, ha a felületesség a külföld utánzásában oly elveket hangoztat­na, melyek, daczára minden elaltató óvatos­ságnak, minden megnyugtató biztatásoknak, nyugtalanítják a kedélyeket. Mi, a kik nem alszunk, mi, a kik látjuk az egyház ellenei­nek és kivált a vallástalanság térfoglalását, mi, kik a békét proklamálni halljuk azon ol­dalról, a­honnan éppen tevékenységünk és jo­­gaink­ csorbítása czéloztatik, mi, kiknek a bá­rány és a farkas meséje nem ment ki emlék­­­kezetünkből, mi nem fojthatjuk el azon óha­junkat, vajha azok, a­kiket illet, felismernék, hogy Magyarországban semm ok, sem szükség nem forog fenn arra, hogy a kedélyek felza­vartassanak, bármely oldalról is történjék ez. Nagy felelősséget vállalnak azok magukra, kik öntudatosan ezen irányba terelik a ke­délyeket vagy öntudatlanul az elvek és kö­vetkezményeik nem ismerésével mozdítják elő azon törekvést, mely a kath. egyház és a magyar állam közt fennálló nyolczszázados békát megzavarni igyekszik. A katholicismus a magyar monarchiá­nak ős­vallása. Ő teremtette a magyar álllam, és csak a rosszakarat gyanúsíthatja azzal, hogy tulajdon gyermekének ellensége. Közte és a magyar állam közti viszony, nem a con­­cordatumok, nem a pactum conventumok, nem a békekötések, nem a törvény betűjének szü­leménye. Együtt született itt e földön a ma­gyar állammal együtt, együtt növekedett, együtt vérzett, és ha a magyar állam megdől, a ka­­tholicismus e földön idegen lenne idegenek közt. Ezt érezzük, ezt tudjuk, és mivel ezt tudjuk, mi szeretettel fogunk, daczára min­den ellentörekvésnek, ezen államnak boldog­ságán csüngeni és visszautasítani mindazt, a­mi közöttünk konkolyt hinteni alkalmas volna. Egy másik kötelék is van, a­mi a kath. egyház és a magyar állam közti békét bizto­síthatja, és ez,a magyar király főkegy­úri joga. Ez a mi erőnk, ez az egyháznak, szintén mint az országnak garantiája. A­ki Magyarországban a katholicismus és ez állam közt szakadást felidézni akar, annak előbb a királyi főkegyúri jogot le kell rontania, azon jogot, mely a magyar koronának kivált­sága, mely közjogunk egyik sarkalatos része. Ha a hazaszeretet érzete és kötelessége fűz bennünket hazánkhoz, úgy kettős köte­lék fűz bennünket királyunkhoz: a királyi f­e­lség iránti hűség é­s a főkegyúr iránti mély tisztelet. Feltűnő és csak a jog, a történelem és a helyzet nem ismeréséből szárma­ztatik azon eszmezavar, mely ez iránt általában uralko­dik. Tán kevesen értik át a viszonyt, mely a főkegyúri­nál fogva a kath. egyház és a magyar állam közt kilencz századon át kifej­lődött és mely azt sokkal bensőbb­é alakítot­ta, mint bárhol e világon, de sokkal szoro­sabbá is tette, mitsem azt nagy ra­kódtatás nélkül feloldani lehetne. Az egylet anyagi helyzete, az alapítványok bir­­téka az ezen alapítványokból fentartott táncaik jellege, a hazában levő felekezetekhez való viszony, ma­ga a sokat hangoztatott kath. autonomia kér­dése a főkegyúri joggal, szoros összeköttetés­ben állanak. A­ki e kérdések megoldásához fog, annak számolni kell a magyar király ezen jogával. A ki azon kérdést veti föl, hogy mi­ként különíttessék el az egyház az államtól, vagy miként illesztessenek be a törvény ol­talma alatt szerzett százados jogai a modern alkotmányba, a képviseleti rendszerbe, a mi­niszteriális felelősségbe? annak azon gondo­lattal is kell foglalkozni, mily következménye lehetne a főkegyúri jognak elszakítása a ko­ronától? — vagy mily visszahatása lenne en­nek a magyar közjogra ? (Vége köv.) Tanügy. Tanítóegyesületi gyűlés. Dicső-Szentmárton, nov. 28. A „Kisküküllő megyei tanítóegyesület“ dicső-szentmártoni járásköre őszi közgyűlését e hó 27-én a dombói unitárius egyház isko­lájában tartotta meg, és oly szép eredmény­nyel, hogy indíttatva érzem magamat a gyű­lés lefolyásáról röviden e becses lapokban megemlékezni. A gyűlés d. e. fél 10 órakor kezdődött, melyet az iskolai növendékek szép éneke elő­­zött meg. A gyűlést Nagy János elnöki meg­nyitójában szívélyes szavakban üdvözölte, va­lamint a szép számmal egybegyű­lt vendége­ket is. Körülbelül ezeket mondá: Egyesületi életünk ki-kimagasló pontjai közé akarjuk mai szerény, de szent szándék­kal keresztülviendő munkálkodásunk ered­ményét beiktatni és­ nagy örömömre szolgál, — úgymond elnök, — hogy m­ig e munkál­kodásunk közben tán verejtéket izzadunk, az itteni szellemi kis ház gyümölcsös kertjébe egy kis pihenőre és rövid szemlére betérhe­tünk. S mig e közben az elismerés szavai sziveinkbe vésődnek a látottak fölött, mig lankadó tetterőnk uj rugékonyságot nyer, mig az itten megszégyenült, lehetetlenséggel ken­dőző restségnek fülében Cseng a „mea culpa“, s ellökvén rut kendőjét, szent feltétellel szi­vében megy haza munkakörébe: egyesületi életünk kimagasló pontjai közé bevezetjük, hogy láttuk a dombói kis szellemi várt, de­rék kertészeivel kezet fogtunk és megköszön­tük nektek a fényes bizonyítékot, hogy az akarat hatalma ott is ütheti diadalát, hol a természet mostoha kezét vonta végig. Igenis — folytatja elnök — Dombó község érdemes vezetői, derék közönsége, az elismerést, melynek kiérdemlésére évtizedek óta oly férfias kitartással törekedtetek, nem­csak hogy előlegezzük magunk részéről, mint a népnevelés egyszerű munkásai, de a szelle­mi és ezzel karöltve járó anyagi haladásnak, mint nemzeti jólétünk főkellékeinek nyílt tit­­kait: szorgalom, egyszerű erkölcsök, rendsze­retet erényeit elviszszük megyeszerte iskoláink­ba, nektek nyújtandó hálaáldozatul. Előre a kibontott zászló alatt! dalaitokban, melyekkel eddig is hódítottatok a dalművelés terén, zeng­jétek a haza szent szerelmét, zsolozsmáitok refraidje legyen: „az Úz énnekem őriző pász­torom !* Tartozó, de egyúttal kedves kötelesség­ből hangoztatom e szózatot, e szokatlan alak­ban. S tán épen azon indító okkal, hogy t. elnökünk helyett e tanácskozó gyűlést magam nyithatom meg, okozati összefüggésben áll an­nak ünnepélyes kijelentése is, hogy úgy Dom­­bó kulturális emelkedését, mint általán a me­gyebeli ama tanügyét, melynek fejlesztési gond­ja Ró­diger Árpád unitárius esperesnek és a gondolkozó tanférfiának vállaira nehezedett. Ródigernek köszönheti Nem szólom culturális politikát provo­kálni , kívül esik ez cselekvési körünkön. De egy jogos óhajnak mégis kifejezést kell ad­nom : ideje, hogy közművelődésre igyekező mun­kákban társaink, gyáradlóink soraiban láthas­suk mielőbb többi hitfelekezeteink lelkipász­torait is A hit szárnyain repüljön ez óhaj azokhoz, a­kiket illet! Igen örülnék, ha gyűlésünk tanácskozás­ban tanúsított eddigi bölcs mérsékletének, hig­gadtságának mai határozataiban is érvényt sze­rezne. Isten áldása a tanügyen és munkásain, főleg bő mértékben rajtatok, szép számban megjelent szeretett barátaim, kik a köteles­ségtudás mellett mindig el szoktátok hozni szép jellemvonásotokat, a tanítói buzgóságot; ez­zel is kifejezendők, hogy csak e jelvény alatt lehet tanügyet teremteni, fejleszteni. Volna még pár buzdító szavam azokhoz, — így végződik az elnöki megnyitó — kiket soraink között oly ritkán láthatok. Elmonda­nám, hogy minden egyes alkalomnak elmu­lasztása saját iskolájukra s közvetve fejekre zudit szemrehányó ítéletet. De maguk a sze­retet, a béke hirdetői lévén, az aggódó szere­tet hangján kérem általatok közvetve azon tag- és még nem tagtársainkat, hogy eme ko­­ronkint fel-felájuló kifakadásoknak megszün­tetésére sorainkba csatlakozás és itten kifej­tendő munkálkodás által igyekezzenek. A lelkes éljenzéssel fogadott beszéd után Takács József felolvasta F. Bar­tol Etel, dicsőszentmártoni áll. el. leányiskolai vezető­­tanítónőnek a „Nőnevelésről“ írott ki­tűnő értekezését. N­y­á­r­á­d­i Dénes, dicsőszent­­mártoni f. n. iskolai tanító „Mely körül­mények idegenítheti le el a gyer­meket az iskolától“ ezim­ű vitatételét nagy alapossággal és szakértelemmel adja elő. A kérdést hat pont alatt tárgyalja, és pedig: 1-ször. A szülők oktalan fenyegeté­sei: 2-szor. A tanító durva bánásmód­ja. 3-szor. A tanitó részrehajlása. 4- szer. A tanulónak rosszakkal való pajtáskodása. 5-ször. Szülőknek az iskolával szembeni közönye, és 6- szor. A szülők és tanítók közötti fe­szült viszony hozattak fel a kérdés meg­oldására. E vitatétel különösen élénk eszme­cserét keltett föl; hozzászólott gyűlésünknek majdnem minden tagja és az előbb említett vitatétel pontozatai végre is, valamint F. Bar­tol Etel említett dolgozata emlékkönyvre vé­telre méltónak ítéltetett. Most zárt ülésben mondott ítéletet gyű­lésünk Kisgyörgy József, dombói veterán és laureatus tanító­társunknak még a gyűlés megkezdése előtt tartott földrajzi gya­korlati tanítása fölött. És habár erre vonatkozólag elvi fontosságú bírálói észrevéte­lekben nem volt is hiány, a gyakorlati taní­tás sikerül­nek j­el­en­te­t­e­tt ki, szívünk­ből kívánván Kisgyörgy bácsinknak szeretett kisdedei között még hosszú, boldog életet! Még Molnár Albert, f.­n. iskolai taní­tó fejezte ki szabad, szemléltető előadásait a méterrendszerről, a súly mértékek is­mertetésével, a melyek ép oly tanúságo­­sak voltak, mint a­mily elismerésben része­sült az előadó. Több kebli ügy elintézése után Kis­­­györgy József vendégszerető asztalánál fog­lalt helyet a 28 személyből álló társaság, melynek különös érdeket kölcsönzött a fel­szolgáló öt szép hölgy nyüzsgő-mozgó cso­portja. Toasztokban természetesen n­em volt hiány. Különösen érdemes házigazdánkra, a dombói iskolaszék elnökére, Ütő Lajosra ,Ré­­diger és Nagy elnökökre mondott felköszön­tők voltak sikerültek. Méltó ovácziókban ré­szesültek általában mai gyűlésünk szereplői. Adja isten, hogy a mily mértékben emel­ték ezek most is járás­gyűlésünk erkölcsi becs­értékét, oly számban szaporodjanak jövőre azok, kik egyesületi életünknek fejlődést sze­rezni hivatják! Casnády István, főjegyző.

Next