Magyar Polgár, 1885. január-június (19. évfolyam, 1-147. szám)

1885-01-16 / 12. szám

12. szám. Kolozsvár, 1885. péntek, január 16. Tizenkilenczedik évfolyam. Előfizetési dijak: Egész évre.................................16 frt. Félévre.......................................8 frt. Negyedévre..................................4 frt. Egy hóra ...................................7 frt 60 kr. SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL Egy szám ára 5 kr Közvetítőknek százalék nem adatik. Hirdetési díjak: Egy négyszög centiméternyi tér ára 3 kr. Gyárosok, kereskedők és iparosok árkedvez­ményben részesülnek. Bélyegilleték minden hirdetés után 30 kr. — Nyílttér sora 25 krajoxár. — „MAGYAR POLGÁRKÖNYVNYOMDÁJA. Megjelenik mindennap, vasár- és Ünnepna­pok kivételével. Használatlan kéziratok nem adatnak vissza. Névtelenül beküldött közlemények nem közöltetnek. Belközép utcza 4. sz. KOLOZSVÁR, JANUÁR 15. A megyék képviselete. A főrendiház szervezésére vonatko­zó törvényjavaslat jelenleg a megyék előtt áll. Zemplén m megye indítványára minden törvényhatóság tárgyalni fogja s tárgyal­ta már az ország első megyéje is külö­nösen a megyei, jobban mondva: tör­vényhatósági képviseltetés szempontjá­ból, s ez értelemben is határozott. Mindig örömmel vesszük, ha a tör­vényhatóságok életjelt adnak magukról. Mondjanak bármit, csak mondjanak va­lamit. Alkotmányos országban, parlamen­táris törvényhozás mellett, a közvéle­ményt mindig, de fölmerülő konkrét ja­vaslatokra vonatkozólag különösen érlel­ni kell. Így érjük el legjobban azt a czélt, hogy törvényeink a közvélemény kiforrásai legyenek. Pest megye nem nagy érdeklődés mellett, de tanulságosan tárgyalta a me­gyei képviseltetés kérdését. És állást foglalt a képviseltetés mellett s a kine­vezés ellen. A megfelelő fölirat három szótöbbséggel győzött. Ez az ellenzéki agitatio eredménye az ország első me­gyéjében. Elég sovány arra, hogy a vi­dékre erkölcsileg hasson, de mégis ered­mény, melylyel annál inkább kell fog­lalkoznunk, mert a kérdés még körúton van, s az erdélyrészi törvényhatóságok­hoz is elkerül. Jól mondá egyik képviselő Pest me­gye termében, hogy a kérdés azon for­dul meg, hogy: mi a megye ? Hozzá­te­hetjük: és azon, hogy mi a felsőház? A megyék és nagyobb városok ma is „törvényhatóságok.“ Várjon azért nyer­ték-e ez elnevezést, mert 1848-ig köve­teik által az alsó táblán a törvények meghozatalára directe hatottak? Nem. Ha ez igy lett volna, akkor az 1848. évi 111-ik t.-cz. 26. §-a nem mondaná: „Az ország minden törvényhatóságainak eddi­gi törvényes hatósága ezentúl is teljes épségében fentartandó. Nem mondaná ezt ép akkor, mikor országgyűlési kép­visel­tetésüktől megfosztottak. Ebből látható, hogy a 48-as törvény­­hozás a törvényhatósági jelleget csak azon törvényes biztosítékokban, találta, melyek jogot adnak a helyhatósági tör­vények, illetőleg szabályrendeletek meg­alkotására s azon működési kör elfogla­lására, melyben a törvényhatóságok ma is mozognak. Ebből látható, hogy a 48- as törvényhozás a törvényhatóságoknak, mint ilyeneknek országgyűlési képvisele­tét oly kiváltságnak tekintette, melyet a nemesi kiváltságokkal együtt meg kel­lett szüntetni, ha a kimondott egyenlő­séghez hű akar maradni. Ez intézkedéssel a törvényhatósá­goknak mint ilyeneknek országgyűlési képviseltetése végkép el lett intézve, még­pedig a 48-ki törvények szellemében. Zemplén és Pest megyék e törvények szelleme ellen vétettek, midőn reactio­­nárius határozataikat kimondották. Mert valóban, a megyei képviselet eredete nem egyéb, mint az elszaporodott nemesség­nek pár tag személyében való megjele­nése az országgyűlésen. De a mint a ne­mességnek e joga a népképviselettel el­töröltetett, a megyei képviselet alapja is megszűnt. A megye, mint ilyen, 48 előtt se volt képviselve; a megyei követek nem a megyét, hanem a megye nemességét képviselték. Ez eszme tehát nem gyöke­rezik alkotmányunkban. Nem tekinthetjük védelemnek azt a körülményt, hogy e képviseletet most a felsőházban kívánják érvényesíteni. A felsőház feladata és rendeltetése, a ro­hanva haladás megakadályozásán kívü­l, különösen nálunk az is, hogy a nemze­tiségi áramlatoknak gátul, egy erős ma­gyar­ állam megteremtéséhez emelt gyül szolgáljon. Miként felelhet meg mérséklő fel­adatának, ha­bár másodfokú választás útján, oly közeli összeköttetésbe hozatik a nép kiforratlan indulataival és esz­méivel? És miként teljesítheti rendelte­tése többi részét, ha e választás kimon­dása által fölemeljük az e tekintetben eddig megőrzött zsilipeinket, s bebocsát­­juk a nemzeti áramlatok hullámait? Ezzel a megyei képviselettel az el­lenzék a szabadelvűséget segélyezi, ho­lott annak épen ellentéte. Kimutattuk fentebb, hogy az eszme egészen reactio­­nárius, mert oly jogot adna vissza, mit a 48-as törvényhozás az egyenlőség el­véből kiindulva törölt el, sőt rész­ben nem is létezett. Ne hozzák fel ennek ellenében azt, hogy az arisztokrá­­czia mégis kiváltságos maradt, mert a törvényjavaslat épen azt czélozza, hogy a születési jogot a nagy vagyon jogával cserélje fel. Ezzel az arisztokráczia még fennmaradt kiváltságai egy lépéssel kö­­zelíttetnek az enyészet felé. Épen ezért egészen tévesen okoskodott Pest megye alispánja, midőn a czenzus redukálását a szellemi műveltséggel indokolta. A czenzus anyagi és nem szellemi javakra vonatkozik. Az pedig tagadhatatlan, hogy 80 ezer forint adó alapjának mégis csak több joga lehet, mint 10 ezer frt adó alapjának. Az eddig elmondottakból látható, hogy a megyék képviseltetése a felsőház­ban sem nem traditionális, sem nem op­portunus. Régi alkotmányunkkal semmi összefüggésben sincs, mert felső táblánk mindig a „főrendek háza“ volt, hová sem megye, sem más soha nem választatott. E választás ellen tiltakozik egész régi alkotmányunk s különösen 48-ki törvé­nyeink szelleme. De mindezeken kívü­l föl kell em­lítenünk azt is, hogy e képviselet ano­máliákra vezetne. A ké­nviselőházba a me­gyék területén levő választókerületek több ezer szavazója választja a képviselőket. És ezek határozatait korlátoznák, esetleg alterálnak a felsőházban olyanok, kik csak pár száz megyebizottsági tag egy ré­szét képviselik. Minden megyéből úgy ál­lana az arány: néhány ezerrel szemben néhány száz. A­mit egy megyében több ezeren akarnak, azt ugyanazon megyében megakadályozhatja száz, vagy még keve­sebb ember. A választókerületeket nul­­lifk­álhatja a megyebizottság. Hol itt a jog, a szabadem­­iség? A megyebizottsági tagokat többnyi­re azok választják, a­kik az országgyű­lési képviselőket. Föltehetjük-e józanon egy emberről, hogy a­mit el akart érni az országgyűlési képviselőjelöltre adott szavazatával, azt önmaga lerontsa a me­gyebizottsági tagra adott szavazatával? Pedig a felsőházi képviseltetéssel gyak­ran beállhat az az­ eset, hogy a megye­bizottság választottjai leszavazzák a me­gyei választókerületek választottjait. És így lehetne folytatni az anomáliákat vég­telenül. Ezzel szemben sokkal több ratiót találunk a felsőházi kinevezésben. Elő­ször, ennek több alapja van régi alkot­mányunkban, mint a megyék képvisel­­tetésének. A főispánokat, főpapokat, czim­­zetes püspököket, az ország zászlósait, méltóságait mindig Ő Felsége nevezte ki, s ezek a kinevezéssel a felsőházi tagsá­got is megnyerték, hogy képviseljék ott rangjukat és állásukat. Soha sem kép­viseltek egyebet. Másodszor, Ő Felsége, mint a törvényhozás egyik faktora, ezek mellett nevezhet ki még olyanokat, kik a rang és állás mellett a közügyek te­rén szerzett érdemeket, s a tudományt képviseljék. Ezt megköveteli czivilizáczi­­ónk, s a jogegyenlőség, mely a czím, méltóság és rang mellett a polgári ér­demnek, s a tudománynak is helyet biz­tosít. Ez sokkal szabadelvűbb a megyei képviselte­tésnél. Hogy ezáltal a felsőház függetlení­­tését is sokkal inkább elérjük, ez már sokszor meg volt vitatva. A kormány mindig többséget csinálhatna magának a megyékben, melyeknek időnként váltakozó képviselői más tekintetben is inkább füg­ TÁRCZA. Az ambitióról. A mindenség fizikai rendjének bámuló méltatása egyike volt mindenha a nagy szel­lemek legkedvesebb foglalkozásainak. Költők és írók csodálattal hajoltak meg ez anyag­alkotás fensége előtt. A múlt arisztotelészi elmélete, mely a testeket az alak és anyag összeté­telének állítja, misztikus fényben bár, de épp oly remeknek mutatá a teremtést, mint a p. Secchi modern tana, a­mely a képzelőtehetség segélyével s a tudós értelme világánál, minde­nütt, a parányok láthatatlan mozgását fedezi föl, a világegyetem egy közös központja körül. A theiaták, atheisták, lyrikusok, epiku­sok keleti és nyugati mathematikusok , bölcse­lők és az aesthetika barátai; kivétel nélkül mind írtak egy-egy lapot az anyag-természet nagyszerűségéről, s a végszó mindenütt ez va­­la: Hozsánna néked! Mindenik talál valamit, a mi e végtelen valóságban a fölség eszméjének megfelelt , vájjon ki fogja előszámitni mind­azon szépségeket, a melyekre naponként a mi­­liárd napok sugára világit, s a melyeket em­beri gyarló szemünk elől a végtelenség óczeán­­ja rejt el?! Mégis a mindenség egy porszemének, a földnek felületén, az emberiségnek erkölcsi világa, sokkal fönségesebbnek tetszik nekem, mint minden fizikai erő és anyag és a rend, a melyben ez erők és anyagok elhelyezve van­nak. Sajátságos világ ez, mely egészen a jó alapelveire van állítva, s amelyben mégis mathe­­matikai pontossággal van számítva bűnök, gonosz­ságok és gyöngeségek azon végtelen sorozatá­ra, a­melyről a nap bizonyára eleget beszélhet a napnak s az éj az éjnek. Az emberi természet egyik elfajult hajla­mát fékezi, ellensúlyozza, legyőzi egy másik elfajult hajlam. A bűnök harczolnak a bűnök ellen, a rész a rész ellen, hogy a jó mind­végig győzelmes maradhasson s a megtámadt erkölcsi világ össze ne emöljék. E harcz legvilágosabban szemlélhető ott, hol az ambit­ió, nagyravágyás és a lusta­ság és érzékiség, az emberi természet e három főszenvedélye, lépnek egymás ellen har­­czi síkra. Az ambitió ajakon forraszt igen-igen sok lángoló csókot és sok ellustálkodott órát vál­toztat át a tevékenység aczél pörölyévé. Teszi pedig ezt a jó és a rosz ambitió egyaránt, a­melyek közt mégis szükségkép különbséget kell hogy tegyünk. Az ambitió, magyarul nagyravágyóé, tulajdonképpen kétféle nagyravágyást jelent: az egyik a becsülésre,­­ a másik a ha­tal­o­m­r­a való vágyakozás. Jó, szelíd természe­tű emberek inkább vágynak a közbecsülésre, mint uralkodással járó magas méltóságok vi­selésére. Viszont a vérmesebb, erősebb termé­szetek inkább uralkodni vágynak. Caesar első akar lenni Rómában, és Napóleon Európa ura, de istenittetni is óhajt mind a kettő, a­mi világosan mutatja, hogy e két vágy nincs egymástól mértanilag elkülönítve. Helyes fogalommal mind akettőről csak az újkorban kezd a közvélemény leírni. Különösen a XIX-ik század egyik érdeme, hogy helyes felfogással mérlegeli az ambitió névleges és valódi becsét. Görögországban, Athénben, szám­űzték Aristidest, mert igen nagyon igazságos volt. Ez a demokratikus görög szellem még az erények terén se tűrte a kiválni­­ törekvést. Rómában már a nagy erények kiváló tisztelet­ben részesültek, de méltóságokra, hatalomra tö­rekedni, még kicsinyes dolognak tartatott. A keresztény világnéz­et e tekintetben is az igaz­ság magvait hinte el a földön. De csak mag­vait, a­melyek kifejlésére nagy időre volt még szükség. A középkor az ambitiót, ha nem is minden izében igazán, de kétségkívül neme­sen, ideálisan fogta föl. E kor vélekedése sze­rint, az ambitió czélja nem mások fölé va­ló emelkedés, hanem egyszerűen, minden tekintet nélkül másokra, magasra emel­kedés. Ezt az erényeket illetőleg dicsére­tesnek nevezi, míg a hatalomra való tö­rekvést csak megtűri Az újabb kor közvéleménye,­­mert a tudósok minden időben láthatnak egy-egy sugárt az igazságból, mint sok más keresztény­eszmét, úgy az ambitióról szóló keresztény ta­nokat is korrektebben, igazabban és praktiku­sabban fogja föl. Figyeljük csak meg, e köz­vélemény határozottan az ambitió cultiválására ösztönöz. Az anyák gyermekeik elé a földi nagy­ság, hatalom ideáljait állítják. Az apák kitű­nőséget kivánnak fiaiktól, a mi ugyan sok te­kintetben mindig igy volt, de a mit helyesnek a társadalmi elvek csak a legújabb korban de­­claráltak. Az anyák eszményképei törvényesit­­tettek s a mindennemű kitűnőségre, elsőségre való törekvés a társadalom által az egyén c­él­­jává tétetett. Mindez a praktikus elvek világosságának eredménye, az igazság diadala az ideális és a reális hamisság fölött. Mert mit is kíván az igazság? Azt, hogy a­ki legtehetségesebb, legalkalmasabb az elsőségre, az legyen első; a­ki legjobban tud parancsolni, az parancsol­jon. Lehet-e tehát hibáztatni azt, a­ki legta­­nultabb, legtehetségesebb akar lenni, azért, hogy első lehessen, és meg akar tanulni ügyesen pa­rancsolni, hogy parancsolhasson?! Az álmok fölfogása ezek ellenében a bölcscsel a világi dolgok hiúságára utal. Fájdalom, hiúságok­ hiú­­sága és minden csak hiúság a nap alatt! Igaz, azért szükség, hogy az ambitió is az okosság vezérlete alatt álljon. A földi boldogságon kívül van a jobblétnek is egy boldogsága, melyet figyelmen kívül hagynunk nem szabad. Aztán a földi boldogsághoz sem elég a dicsőség, a hatalom. Pedig az ambitió­­nak is csak annyi értéke van, a­mennyivel a földi boldogság megalkotásához járulhat. Nagy­ságának szükségét a jellemek és a körülmé­nyek határozzák meg. Százezer ember közt születik olykor egy­­egy plátói lélek is, ki az igazságot majd egé­szen csak az igazságért, az erényt majd egészen az erényért szereti, ki egészben csak a szelle­mi javakat ismeri el igaz javaknak. Az ilyett galamb-szívnek, sas-szellemnek, az ambitiót magában elnyomni némileg kötelessége. Szá­mára a természet adományaival az emberi tö­kéletesség igen magas fokát jelölte ki, amely­hez hűtlennek lennie nem szabad. De az ilyenek fehérholló­s szellemek. Nekünk, kik a hétköznapi lelkek útján hala­dunk, mindnyájunknak szükségünk van az am­bitió egy-egy nemére. Milyen legyen, meddig terjedjen az, arra az egyéni hajlamok és a kö­rülmények lehetnek döntő befolyással. Annak, a­ki földművesnek született, nem szabad mi­niszterségre vágyni; mit ér a püspökség an­nak, a­kit a tatár csak boldogtalanná tehet?! Viszont némelyek boldogságához elengedhetet­lenül szükséges, hogy a társadalomban kivá­lóbb helyett foglaljanak el s minthogy tehet­séges emberek, e küzdelem nem sisifusi eről­ködés. Megállapítani tehát bizonyos életmódban egy erőnknek megfelelő magasságot és arra, mint czélra törekedni, helyes, igen sok esetben szükséges dolog. Szükséges, mert máskép a lustaság és érzékiség, életünk e két kísértő dé­mona, csalatkozhatatlanul örvényekbe csal. A lustaság, ez az emberiség boldogságá­nak legnagyobb ellensége. Hol állna ma a vi­lág, ha a mai napig minden egyes ember any­­nyit dolgozott volna, a­mennyit fizikai és szel­lemi erőinek minden különösebb megerőltetése nélkül tehetett volna?! Százezer évvel előztük volna meg legalább a dolgok folyását. A termé­szet erői annyira hatalmunkban volnának, oly­an állásba vannak hozva a holtig kine­vezetteknél. Nem pártolhatjuk a megyei kép­viseletet. 1. A szabadelvűpárt értekezlete. Az országgyűlési szabadelvűpárt keddi értekezlete megható ünnepélyességgel vette kezdetét. V­i­z­s­­o­n­y­i Gusztáv elnök, helyét elfog­lalván : Első összejövetelünk alkalmával — úgy­mond — ez évben, legbensőbb örömmel van szerencsém üdvözölni a t. párttagokat, kik a szünidők elteltével jó egészségben ily szép szám­mal tértek vissza körünkbe. Mielőtt törvényhozási működésünk előké­szítését pártértekezletünk tárgyalás alá venné, azon őszinte tisztelet s változhatlan bizalom, melyek évek hosszú során át e pártot s annak minden tagját mélyen tisztelt vezéréhez kap­­csolák (Éljenzés.) és a politikai viszony rideg határait áttörve, az együttműködés folytán az összetartás meleg érzetét már rég kifejlesztet­ték, feljogosítnak, sőt kedves kötelességünkké teszik, hogy a családi kör szentélyébe hatolva, szerencsekívánatunkat és örömüdvözletünket fe­jezzük ki ama boldogító esemény felett, mely miniszterelnök úr házát élve, tudomásunkra ju­tott. A politikai, mint a hivatalos élet fáradal­mai után üdítő nyugalmat családi életének de­rültsége nyújtott eddig: buzgó óhajtásunk, hogy családja gyöngyének megkötendő frigye bol­dogsággal áldást hozólag hasson mindenkor ez­után is közügyeknek szentelt életére, melyet az ég sokáig tartson meg! (Élénk, lelkesült él­jenzés.) Tudom, hogy méltán vádolnának mulasz­tással, ha hódoló tiszteletünk érzelmeit minisz­terelnök úr neje ő nagyméltósága, mint örö­mének s boldogságának főosztályosa irányában is nyilvánítani nem óhajtanak. Engedjék meg tehát t. barátaim, hogy a szív hangulatának ecsetelésében mesterünket, tagtársunkat, Jókait hívjam fel, önök megbízásából, hogy írásban tegyen eleget önök jogosult kívánalmának; mi­niszterelnök urat pedig felkérjem, hogy névalá­írásukkal jegyzett üdvözletünket 8 excellentiá­­jának kézbesíteni szíveskedjék. (Élénk, hosszas, lelkesült éljenzés.) Tisza miniszterelnök a meghatottság könnyeivel szemeiben tette szívére kezét és remegő hangon szólott. Csak annyit mondok, hogy köszönöm, mert többet nem mondhatok .... és a mély megindulás elfojtotta szavait. Az értekezlet erre megkezdte a napirend tárgyalását. A közoktatásügyi miniszteren kívül a mi­nisztériumból Berzeviczy Albert miniszteri ta­nácsos is jelen volt. Első­sorban a vízjogi törvényja­vaslat tárgyalására választandó szakbizott­ság tagjaira a kijelölő bizottság előterjesztése olvastatott fel és hagyatott helyben. A bizott­ságba a párt 17 tagot választ, a többit az el­lenzék jelöli ki. Ezután megkezdetett a vallás- és köz­­oktatásügyi minisztérium költségvetésének tár­gyalása. O­r­s­z­á­g­h Sándor előadó terjedelmes beszédben tüzetesen ismertetvén a költségve­tést, szót emeltek Szathmáry György, B­e­n­d­e Imre, K­ő­r­ö­s­y Sándor, Zichy An­tal és felvilágosításokat adva Trefort miniszter, mire a költségvetés általánosságban és részleteiben elfogadtatván, az értekezlet vé­get ért. ORSZÁGGYŰLÉS. A képviselőház ülése jan. 13-án. A képviselőház mai ülésén —megválaszt­­ván először a vízjogi törvényjavaslat tárgyalá­sára a szakbizottságot — folytatta a földmű­velés-, ipar- és kereskedelemügyi minisztérium budgetjének tárgyalását. Visi Imre azt tartja, hogy a magyar ál­lam közgazdasági érdekei első­sorban mező­­gazdasági érdekek. Az a nagy mezőgazdasági verseny, mely búzánkat, nyerstermésü kivite­lünk eddigi főczikkét, s lisztünket, iparunk ez eddigelé egyedül versenyképes produktumát, legjobb és legbiztosabb piaczairól kiszorítja : komoly közgazdasági baj. Az orvoslás eszközeit szóló nem csodaszerekben keresi. A búza ára métermázsánként: 1859—1868-ig volt 9.46 frt, 1869—1878-ig volt 11.58 frt, 1879—1883-ig volt 11.47 frt, 1882-ben a legmagasabb ár volt 11.22 frt, 1884. deczember 31-én 8 frt (Fel­kiáltások a baloldalon: Nem 8, hanem 7 frt!) a budapesti tőzsde-árfolyam szerint 8 volt, s igy az értékkülönbség az árban 3,22 litot tett ki métermázsánként. Ha az 1884-iki búzater­mést — statisztikai adatok alapján — 28 mil­lió métremázsára teszszük, s azt, a­mit kül­földre, akár gabonakivitel, akár liszt alakjában értékesíteni kell és lehet, 10 millió métermá­zsára, bizony felül a harmincz millión lesz a veszteség, a­mit mezőgazdaságunk jövedelme­zőség tekintetében csak ez egy czikknél veszít. Nem telik kedve rekriminácziókban s az­ért nem terjeszkedik ki arra, hogy azok, kik évtizedek óta, tehát már a viszonylag magas vagy legalább elég méltányos gabnaárak ural­ma idején, untalan azt beszélték a magyar gaz­daközönségnek, hogy gazdasági érdekei megol­­talmazása ily viszonyok mellett is lehetetlen­ség, minő módon készítették elő a gazdakö­zönséget a jelen, sokkal nehezebb, igazán ne­héz, s a jövő — lehet, hogy még súlyosabb — terheinek és válságainak elviselésére. Kétségtelen, hogy azok, kik a viszonyla­gos gazdaság azon éveiben a desperáczió eme tanát hirdették, igen rosz szolgálatot tettek az ügynek, melynek szószólói voltak, s ha csak minden századik gazda hallgatott is szavukra (Zaj a bal- és szélsőbalon.) s elhitte azt a me­sét a terhek elviselhetetlenségéről, a tönkreju­­tás szükségképi voltáról s mondott le a küz­delemről már akkor, midőn erre még minden módja megvolt, megbecsülhetetlen erőktől fosz­tották meg a magyar gazdasági életet azon korra, a mely ha még nincs itt, elkövetkező­ben van s a midőn a gazdasági élet átalaku­lásában mentül több aktív erőre égető szüksé­günk lesz. (Helyeslés a jobboldalon.) Az orvoslást, melylyel ezt a társadalmi defic­itet, a mi így jelentkezik, helyre lehetne hozni, nem hiszi más által elérhetőnek, mint fokozódott, hatékonyabb munka által egy rész­ről, — fokozódott, általánosabb, minden tár­sadalmi rétegre kiterjedő takarékosság ál­tal más részről. (Helyeslés a jobbon. Derültség a balon.) Abban a mondásban, melyet a legszeren­csétlenebb franczia királynéra fogott rá a bon

Next