Kolozsvár, 1894. január-június (8. évfolyam, 2-148. szám)

1894-02-14 / 36. szám

36. szám. VIII-ik évfolyam. 1894. Kolozsvár, szerda február 14. Szerkesztő-iroda: BELKIRALY­ UTCZA 6. SZÁM. A lap szellemi részét illető minden közlemény ide intézendő. KÉZIRATOK NEM ADATNAK VISSZA. Megjelenik a lap minden nap, az ünnep­­es vasárnapok kivéte­lével. Né­vtelenül beküldött közlemények te­kintetbe nem vétetnek. Kiadóhivatal: B­ELKÖZÉP-UTCA­A 4. SZÁM. ELŐFIZETÉSI DÍJAK : Egész évre..............................16 frt. Fél év. ...................................8 frt. Negyed év............................4 frt. Fagy hóra ...........................1 frt 50 kr. Egy szám ára 6 kr. HIRDETÉSI DÍJAK: Egy □ cm. tér ára 4 kr.­­ Gyárosok kereskedők és iparosok árkedvezmény­ben részesülnek. Bélyegilleték minden hirdetés után 30 kr. Nyílttér sora 20 kr. Mit akar Apponyi? Kolozsvár, febr 14. (dlk.) Talán még ő maga se tudja Tehát még ő se tudna e kérdésre meg­felelni. Mi pedig meg sem kísértjük, csak konstatáljuk azt a­mit legújabban ki­jelentett Hogy ez utolsó, megmásíthat­­lan nézete-e: ki merné garantírozni ? Hi­szen a pillangók nem mennek anynyi metamorfózison át, mint a nemzeti párt vezére. Már csaknem természetesnek ta­láljuk ezt a legújabb alakzatot, külö­nösen így tavasszal, mikor minden vál­tozandó teremtmény más alakot ölt. De lássuk a programmot. A zsidó­ rec­epczióról és a vallás­­szabadságról szóló törvényeket megsza­vazza. No, csakhogy el is fogad valamit a kormánytól. Ezzel mindenesetre rend­kívül lekötelez. A házassági reform te­rén is pártolja az egységes állami há­zassági jogot és az egységes állami bí­ráskodást, a­miket „két év óta vall.“ A­mely bevallói dátumot azért emeljük ki, mert a nemzeti párt az egyházpolitikai reformok apaságát is minduntalan vi­tatja, s általában azt igyekszik elhitetni, a­mit a közigazgatási reformmal is föl­vetett, hogy a kormány az ő morzsái­ból él. Deák Ferencz szelleme és az igazság tehát, legalább ez egy pontra nézve, nem lesznek megrövidítve. A há­zasság megkötésének formájára nézve fenn akarja tartani az eddigi állapotot, s a polgári hatóság elé csak azon ese­teket utalja, melyekben egyházi házas­sági akadály forog fenn. A polgári anya­könyvezés maradjon a közigazgatás szer­vezéséig, a 68-ks törvény revíziója a pro­testánsok vagyoni viszonyainak rende­zéséig. Végre: a februári rendelet vonas­sák viszsza, s a törvény oly módon haj­tassák végre, mely a lelkiismeretet nem sérti. íme, ezeket akarja Apponyi, ha ugyan a lefolyt pár nap óta ismét egye­bet nem gondol. Tehát ide lyukadt ki az a hosszú titokzatosság, melybe az utóbbi időben burkolózott. Lehullt a lepel a kíváncsian várt képről, s előttünk áll egy torz­szülött, melynek láttára azt se tudjuk: nevessünk-e, vagy sajnálkozzunk. Föl­tesszük Apponyiról, hogy komo­lyan mond­ta, a­mit mondott. De ő ne várja tő­lünk, hogy komoly számba vegyük az ő se hús, se hal álláspontját, s azt a sok öszszeviszszaságot, mely fölállított elvei, s a logika szabályai között képződött. Jól van, hát vegyük az egységes jogot és bíráskodást. Ez a fő elv és az alap nála is. Eddig egyetértünk. De mi­ként alkalmazza ezt a gyakorlatban ? úgy, hogy kössön és oldjon házasságot az egyház is, az állam is. Hát ugyan hol itt az egység? Hol itt az elv és a gyakorlat közt a logika? Hiszen a szerinte is létesítendő állami törvény mellett meghagyja az egyházak törvé­nyeit is. S az államhoz csak akkor utal, ha az egyház elutasít Lenne tehát szük­ségbeli polgári házasság. Világos, hogy a gyakorlattal ledönti saját elvét, az egy­séges házasságjogot, nemcsak a kötés­nél, hanem az oldásnál is. Mert hiszen abban még kevesebb a ratio, hogy az egyházi jog szerint kötött házasság vi­lági jog és bíróság által bontassék fel. Így az eddigi c­aos, a­helyett, hogy elenyésznek, még növekszik. Mert az ed­digi sok illetékes hatóság még szaporo­dik egygyel: a világi hatósággal. A mi­ből következik, hogy az összeütközések lehetősége is még inkább fennforog. Ve­gyük csak a kath egyházjog szentségi tanát. Ezzel Apponyi a jövőre is fölbont­­hatatlanoknak hagy meg bizonyos házas­ságokat. De hátha egy kath. pár kény­telen lesz szükségből polgári házassá­got kötni? Ennek esetleges felbontása fölött is a polgári törvény fog ítélni, s minthogy ez a házasság szentségét nem mondja ki, a frigyet föl is fogja oldani. Lesznek tehát tisztán katholikusok kö­zött is fölbontható és fölbonthatlan há­zasságok. A­miből következnék idővel, hogy a katholikusok szándékosan keres­nék az egyházi akadályokat, hogy világi hatóságok elé kerüljenek. S ezt Apponyi megegyezőbbnek tartja a vallásossággal ? S mindenesetre fennmaradna házassági érdekekből a valláscserélés kényszere is. Hát ez jobban megfelel a vallási és er­kölcsi érdekeknek? Menjünk tovább. A polgári anya­könyvezést el akarja halasztani, újabb anomália. Lenne polgári házasság anya­könyvelés nélkül. A­mit a polgári tiszt­viselő végez, azt anyakönyveljék a pa­pok. A felek vándoroljanak folytonosan a község és az isten házai között. Va­lóban, Apponyi elkésett ezekkel a far­sangi tréfákkal, mert Carneval uralma véget ért. De még itt sincs vége a furcsasá­goknak. Mert a 68-as törvény változat­­­­lan fenntartása mellett, a februári ren­­­­delet visszavonását is kívánja. Vagyis : az állammal diplomatikusan lerakatná a fegy­vert, érvényre juttatná Róma akaratát, s meghagyná szépen a régi állapotokat a felekezeti versengésekkel, s a házas­­ságjogi megszaporított zűrzavarokkal Az államnak pedig szépen kiszúrná a sze­mét néhány szükségbeli házasság meg­kötésének jogával, a­mivel az államra zúdítana minden felekezetet, melyek min­den egyes polgári házasságban saját egy­házjoguk állami megsértését látnák. A sok hűhó tehát, melynek tanúi voltunk és leszünk, volna mind sem­miért. Ám ez még hagyján. De a­meny­nyiben Apponyi tovább is napirenden tartaná az egyházpolitikai kérdéseket, az agitáczió és izgalom permanens maradna ki tudja meddig. Pedig ő maga is elis­­meri, hogy e kérdések már­is annyira dominálják minden körben az elméket, hogy egyébről se lehet tárgyalni. Így ta­lán több évre kiterjedő parlamenti med­dőség és országos izgalmak elé men­nénk. Sőt a közigazgatás reformjának és az Apponyi terve szerint szaporítanék ellenségeit, ha egyes egyházpolitikai kér­dések végleges megoldását attól tennék függővé. Apponyi egyszerre két nyeregben akart ülni. A szabadelvűség lóczáját, s a feudál-ultramontanizmus karosszékét egy­szerre akarta biztosítani. Szeretne a nép vállain is emelkedni, a papok pásztor­botján is lovagolni. De ez nem megy, s Apponyi nemsokára két szék közt a pad alatt marad, őszintén sajnáljuk, mert te­hetségei arra deszinálták, hogy a sza­badelvű új Magyarország vezére legyen; impressionabilis természete ellenben utol­jára is oly hínárba vezeti, mely politi­kailag megfojtja. Legújabb föllépése pártja körében már a vergődés első tüneteit mutatja. Nem volt elég ereje és botor­sága arra, hogy a múltak­­­izonyos áram­latai­ és hagyományaival szakítson, skora szabadelvű irányának gyeplőit kezébe ra­gadja. Csak magára vessen, ha elgázolva marad az út szélén. A „KOLOZSVÁR“ TÁRCZAJA. A „tegnap.“ — Negyvenöt év a kolozsvári színház életéből. — Irta: HEGYESY VILMOS. (Vége.) 1870-ben Mikó Imre gróf és Groisz Gusztáv (akkori belügyi államtitkári helyettes) közbenjárására, a kolozsvári nemzeti színház, a királyné ő Felsége adománya gyanánt, 15,000 frtnyi, évenként kiadandó, fejedelmi segélyt nyert. Ebből az igazgató az 1870—71-iki évad­ra hatezer forintot, 1871—72-re pedig ötezer forintot kapott. 1871. márczius 11-én díszelőadással ün­nepelték a kolozsvári nemzeti színház megnyi­tásának ötvenedik évfordulóját. Szász Gera írta az ünnepi prológot, az összes sze­mélyzet énekelte a Himnuszt, Fehérváry allegóriás képletet rendezett s ezeken kívül szinre került „Bánk bán“ dalmű első felvonása és Szigeti József „Becsületszó“ czímű víg­­játéka. A színházi választmány is rendezett az évforduló alkalmából két díszelőadást, ápril 1-én és 2-án. Az első napon ismét Szász Gerőtől szavaltak új prologot, Fehérváry rendezett élő képleteket és előadták Szigligeti vígjáté­­kát: „A bajusz“-t. A második napon színre ke­rült: „A szigetvári vértanuk“, Jókaitól. A két estén a budapesti nemzeti színház tagjai közül közreműködtek : J­ó­k­a­i­n­é Laborfalvy Róza, Szerdahely­iné Prielle Cornélia, Bogda­nov­i­t­s Krisztina, Szer­da­helyi Kálmán és Felek­i Miklós. Jelen voltak továbbá az ün­nepi előadások darabjainak szerzői: Szigli­geti Ede és Jókai Mór. Az ötven éves jubileum emlékére arany, ezüst és bronz érmeket vertek. Az emlékérem előlapján a színház 1821-iki homlokzata látha­tó e körirattal: „Magyar nemzeti színház 1821 —1865.“ Hátsó lapján pedig e felirat: „A ko­lozsvári országos magyar nemzeti színház meg­nyitásának félszázados évfordulója örömünne­­pére márczius 11-én MDCCCLXXI. A három előadás jövedelme a kolozsvári színház nyugdíjalapjának adatott. 1872. elején a színházi választmány — a magánvállalkozói rendszer megszüntetésével — béés­kezelés alá vette a színházat. Megvásárol­ta 16,000 frtért Fehérváry Antal igazgató gazdag ruhatárát és könyvtárát , az intézet élére Huszár Sándor báró személyében in­tendáns állíttatott.­­­s Ezzel új korszak kezdődött­­a kolozsvári nemzeti színház életében. A ház korszaka. Magas műveltségű, finom ízlésű férfiúnak bizonyult Huszár Sándor báró, a­ki inten­­dánsi tisztét sikeresen töltötte be és különö­sen a drámai szak emelése érdekében sokat tett. Mintaszerű társulattal, mintaszerű előadá­sokat tartatott, a közönség élénk érdeklődése mellett. Mindazonáltal mindjárt az első évben ki­tűnt, hogy a 15.000 frtnyi szubvenc­ió (mely­ről kezdetben azt hitték, hogy elegendő lesz az intézet sorsának biztosítására)­­ mégis csak kevés ahhoz, hogy a kolozsvári nemzeti színházat a fokozottabb igényeknek megfelelő művészeti színvonalon állandóan megtarthas­sák. Belátva azt, hogy az eddiginél költsége­sebb apparátus mellett csakhamar újabb anyagi bajok fognak bekövetkezni, Huszár báró már az első év végén lemondott állásáról. A választ­mány erre hármas intendatúrát nevezett ki, — mely Huszár bárón kívül — László József és Lugossy József vál­­tagokból ál­lott. A hármas igazgatóság aztán akként vélte megelőzhetni a financziális zavart, hogy az ol­csóságra alapította programmját. Elbocsátotta a drágább — tehát a jobb — színészek, színész­­nők egy részét és szerződtetett olyan olcsó színtársulatot, mely mellett lehetetlenség lett volna megbukni,­­ ha a közönség elfogadta volna a spórolásnak ezt a rendszerét. De nem fogadta el. A jutányos színtársulat már 1873. nyarán szétrobbant s az intendatura kénytelen volt még évközben visszahozni az elbocsátott tagok közül azokat, a­kik erre megnyerhetők voltak. A túlzott takarékosság fölösleges költe­kezéseket, sok mindenféle kellemetlenséget ered­ményezett, melyek károsan hatottak a színház látogatására is. Bebizonyult, hogy a 15.000 frtnyi segély nem volt megoldása a színházi kérdésnek. Be­bizonyult, hogy ez meghalásra sok, de megél­hetésre kevés. Mert azonkívül, hogy tetemes beruházásokról kellett gondoskodni, nagy és költséges társulatot tartani,­­ mellőzni kel­lett az igazgatásban olyan üzleti szemponto­kat,, a­melyek a művészeti érdek rovására hoz­nak jövedelmeket. Már-már vissza akartak térni a magán­­vállalkozói rendszerhez, a­mi annyit jelentett volna, mint egyszerűen felhagyni azzal a re­ménynyel, hogy a kolozsvári színházat olyan műintézetté fejleszthetik, mely tartalmasan, c­éltudatosan, következetesen tölti be nemzeti és színészeti magasabb rendeltetését. Ekkor (1874 tavaszán) jött Korbuly Bogdán ajánlata, ki vállalkozott az intendanei állásra, azon feltételek alatt, hogy: állandósít­ja a s­zintársulatot, a szinhánat a fejlettebb kielégítő színvonalra helyezi és sajátjából fede­zi az esetleg fölmerülő pénztári hiányokat. A színház hánykodó hajója, ép oly várat­lanul, mint megnyugtató módon, biztos kikö­tőbe jutott. Korbuly Bogdán kitűnő erőkből álló drámai és operai társulatot szervezett, föl­építette a nyári színházat s mindjárt az első esztendőben télen nyáron át Kolozsvárit ma­radt a színtársulat, — a­mi a legelső ilyen eset volt színészetünk keletkezése óta, sőt (mint­hogy kezdetben szünidőt nem tartottak) a ma­ga nemében páratlanul állt az egész magyar színészet történetében. A kolozsvári színpadon ismét a vidék legjobb erői működtek. A játékrend rohamosan meggazdagodott, nagyszabású beruházások tör­téntek, eleven művészeti élet fejlődött ki, hír­neves művészek vendégszerepeltek színházunk­ban,­­ szóval : az annyi küzdelmet átélt leg­régibb magyar színház igazi aranykorát élte ama négy esztendő alatt, a­míg Korbuly volt az intendáns. Csakhogy ez az állandósítás ez a nyu­godt élet, ezek a fényes sikerek sok pénzbe is kerültek. Korbuly Rogán (a fejedelmi szubven­­czión kívül) mindjárt az első esztendőben 19.805 frt 27 krral, a másodikban 3731 frt 24 krral, a harmadikban 16,600 írttal a ne­gyedikben pedig 15,133 frt, 27 krral pótolta sajátjából a színházi kiadásokat. 1878-ban, a­mikor Korbuly Bogdán az intendánsi állástól, illetőleg az addig viselt kö­telezettségektől visszalépett, a királyi segélyt 20,000 írtra emelték és újból hármas inten­­dantura alakult, melynek tagjaivá Esterházy Kálmán gróf, Korbuly Bogdán és Feren­­c­z­y Miklós választottak. Az intendatura meg­hívta művezetőnek Benedek Józsefet, a bu­dapesti nemzeti színház tagját, a­ki azonban még egy esztendeig sem viselte ez állást mint­hogy a négy éven át szünetelt financziális za­varok újból bekövetkeztek 1884-ben, mikor az intendatura tagjává lett Kemény Endre báró is, Molnár György vállalta el a műve­zetést, de ő sem tarthatta sokáig magát a kel­lő sikerrel. 188­/s-ban újjá alakult az indenda­­tura, melynek tagjaivá lettek . Páll Sándor Korbuly Bogdán és Szász Béla dr. 1880­-­­ben már csak Korbu­l­y Bogdán és Szász Béla dr. voltak az indendánsok, a­mely tiszt a következő évben Esterházy Kálmán grófra szállt, a­ki 1887-ig maradt meg abban. A művezetői tisztet 1872-től 1886-ig — a nevezeteken kívül — Fehérváry Antal, Mátrai Beteg Béla és leghosszabb ideig E. Kovács Gyula vitték. Az operai és operette­­előadásokat sok éven keresztül Marczell Géza rendezte. Mindnyájan, úgy ez intendánsok, mint a művezetők (és ez utóbbiak közül különösen E. Kovács Gyula) híven, buzgóan teljesítették feladataikat. Mindezek mellett azonban a szín­ház pénzügyi helyzete következetesen súlyos­bodott. A szubvenczió nem volt elég; sem a 15, sem a 20, sem az 1880-tól 1884-ig adott 30 ezer forint. Az állandósításra való törekvés költségei, a közönség és a színészek fokozódó igényei, a tetemes beruházások , financziális ba­jokba sodorták a színházat. A folytonos, kény­telen experimentálás, a gyakori mentési kísérle­tek szintén növelték a kiadást. A­ki pénzza­varban van, az rendszerint többet költ. És bár e küzdelmek közepette is a lehető legjobb tár­sulatokat és működési programmot igyekeztek fentartani,­­ az örökös anyagi gond és bi­zonytalanság, az úgyszólván évenkénti válsá­gok, mégis káros hatással voltak a színház belső életére és nem kevéssé disgusztálták a közönséget is. A színházi alap egy részét föl­emésztették az invesztíc­iók és a deficzit, sőt már függő adósságai is voltak az intézetnek. Ellenzéki újabb „reverzális.“ Egy­aránt csodálni és sajnálni való az a jelenség, — írja a Nemzet — hogy a nemzeti párt ve­zérlő politikusainak, a­kik szombaton és va­sárnap oly lelkes üdvriadallal fogadták a nép­szerűséget megvető vezérük legújabb politikai színváltozását és a szükségbeli polgári házas­ság dicsőséges eszméjét, mennyire megfogyat­kozott az emlékező tehetségük, a­mi általános egészségi okokból is aggasztó tünet. Véletlenül előttünk van a képviselőház naplóiból az a kötet mely az 1891. évi kul­­tuszbudget tárgyalásáról referál, és ebben a kötetben ott találjuk Grünwald Béla 1840. nov. 21-én mondott beszédét, melyben a pol­gári ház­iságot az igazi nemzeti politika leg­sürgősebb postulátumaként állította oda és a mely beszéd az egész házban, de különösen a bal- és szélsőbaloldalon oly hatást idézett elő, hogy az ülést öt perczre felfüggesztették. Beöthy Ákos az ugyan ez alkalommal mon­dott beszédében kifejtette azon okokat, melyek­et Irányi Dániel határozati javaslatának elfo­gadására indítják , mely határozati javaslat tudvalevőleg a vallásszabadság és a kötelező polgári házasságról szóló törvényjavas­latok beterjesztésére utasította a kormányt. Ezt a határozati javaslatot az 1890. nov. 27-én megejtett, névszerinti szavazáson elfogad­ták a nemzeti párt köréből Szentiványi Árpád, Ugrón Ákos, Wenckheim Frigyes gr. Andre­­ánszky Gábor br. Apponyi Albert gr. Áb­rányi Kornél, Bernáth Béla, Bolgár Ferencz, Horánszky Nándor, Kovács Albert urak. 1890-ben tehát ugyanezek az urak uta­sították a kormányt a kötelező polgári há­zasságról szóló javaslat beterjesztésére — ma ezt feleslegesnek, károsnak, korainak mondják. De azért Brutus mégis derék, tiszteletre méltó férfiú! A legtöbb adót fizetők névjegy­zéke. A belügyminiszter egyik vármegye kö­zönségének felterjesztésére kijelentette, hogy a legtöbb adót fizető törvényhatósági bizottsági tagok névjegyzékének összeállításánál számítás­ba veendő az általános jövedelmi pótadó is, miután az szintén állami egyenes adót képez. Az országos gyűlés. Az országos szabadelvű nagygyűlés ha­tárnapja — a mint tegnapi egyik táviratunk jelenté — 1894. márczius 4-ére, vasárnapra tű­zetett ki. Szó volt kezdetben egy közelebbi va­sárnapról is, azonban ettől a végrehajtó bizott­ság eltekintett, azon szempont által vezéreltet­ve, hogy az országos nagygyűlésen az ország legtávolabbi vidékei is képviselve lehessenek. A végrehajtó bizottság mint már szintén említettük Budapesten a „Magyar Király“ szál­loda III-ik emeletén, 44 sz. a. már meg is nyi­totta irodáját; ennélfogva minden levél és tu­dakozó­dás „az országos szabadelvű nagygyűlés végrehajtó irodájához“ c­ímezve Budapestre a „Magyar Király“ szállodába intézendő. A végrehajtó bizottság elnöksége addig is, míg a nagygyűlés programmja végleg megálla­pítható és közölhető volna, idő­nyerés czéljá­­ból a sajtó útján kéri f­e­l mi­nd­e­n pá­r­t és felekezeti különbség nélkül a szabadelvű elvtársakat, az egész or­szágban, hogy az egyház-politikai reformok mellett tömörüljenek, s állást foglaljanak s a budapesti végrehajtó bizottsággal, illetőleg an­nak ügyvezető elnökével, R­a­d­o­c­z­a János kir. tanácsossal mielőbb szíveskedjenek tudatni, hogy az országos nagygyűlésre küldötteik mily szám­ban fognak megjelenni. A­mennyiben a kül­dötteik névsora még ezúttal bizton megállapít­ható nem volna, a névsor beküldése utólag is eszközölhető. A vidéken is, azonkép a­mint az ország fővárosában történt, a szabadelvű katholikusok kötelességüknek tartják, — tekintve a kát. nagygyűlés határozatait, — kezdeményezőleg fellépni. A végrehajtó bizottsághoz beérkezett je­lentések szerint már is biztosítva van, hogy a szabadelvű nagygyűlés impozáns módon fog si­kerülni, 8 egyike lesz nemzeti fejlődésünk tör­ténete legszebb napjainak. A népfölkelők. A népfölkelők jelentkezési kötelezettségét megállapító 1893-ik évi 37. t.-czikk végrehaj­tása tárgyában a honvédelmi miniszter az ösz­­szes törvényhatóságokhoz és népfölkelési járás­parancsnokságokhoz a legutóbbi napokban oly czélból bocsátott ki körrendeletet, hogy ennek­­ alapján a jelentkezésre köteles népfölkelők ré­szére a jelentkezési állomásokat a járási tisztviselők, a népfölkelési parancsnok­ságokkal egyetértőleg megállapítsák. Hogy a népfölkelő egyéneknek évenkénti egyszeri jelentkezését megkönnyítsék, a megyé­nek közigazgatási járásai a szükséghez képest, egy vagy több jelentkezési körre­­ lesznek felosztva, azonkívül minden ily jelent­­­­kezési körön belül, az illetők részére egy-egy jelentkező állomás lesz. E körök és jelentkező állomások kijelölé­sére nézve a közigazgatási járási tisztviselő a népfölkelő járásparancsnokságokkal egyetértőleg­­ készíti elő a tervezetet, a­melynek jóváhagyása a honvédelmi miniszternek van föntartva. A honvédelmi miniszteri rendelet e rész­ben úgy intézkedik, hogy a törvényhatósági joggal fölruházott és rendezett tanácsú városo­kat, valamint a közigazgatási járások székhe­lyeit a saját területük és esetleg még ezen fö­lül egy körülöttük fekvő községi csoport köre számára föltétlenül jelentkező állomásul kell kijelölni. Minden közigazgatási járás annyi je­lentkezési körre lesz osztva, hogy az egy kör­höz tartozó községekben nyilvántartott népfel­kelők száma a 250 főt meg ne haladja. A körnek jelentkező állomását a közle­kedési viszonyok figyelembe vétele mellett, le­hetőleg a körön belül kell kijelölni és pedig akként, hogy a népfelkelők, a jelentkezésre szükséges idő beszámításával lakóhelyükről egy nap alatt a jelentkező állomásra és onnan visz.

Next