Magyar Rádió, 1948 (4. évfolyam, 31. szám)

1948-07-30 / 31. szám

Tirana ünnepi fényességben fürdik. A Bar­­rikádok Házából — az olasz fasiszták zsebpénzén dőzsölő Zogu hajdani palotájából — idelátszik a Skander bég-tér villanyfényben szikrázó szökő­­kútja, a dsámija karcsú, hófehér tornya, a bazár földbesüppedt, vén házacskái s a pompás, széles utak mentén épült új Tirana. A Darui­­szálló előtt hullámzó lángtenger folydogál: az albán ifjúság fáklyásmenete. S messze, ameddig a szem ellát, millió villanykörte, pat­togó tűzijáték, ujjongó öröm. Tirana ma ünnepli a felszabadító háború hőseit, az albán nép­hadsereg születésének ötödik évfordulóját. Órákig elnézegetné az ember a páratlan lát­ványosságot. Kísérőm azonban int s a feszesen álló díszszázad kettős sorfala között elindulunk a palota fogadóterme felé. A piros szőnyeg végén, a miniszterek és a tábornoki kar közepén Enver Hodzsa áll, a partizánharcok legendás hőse, az új Albánia megalkotója és vezetője. Kedvesen mosolyog, Magyarország felől érdek­lődik s még kérdezne, de a piros szőnyegen árad a meghívottak serege . Grishin szovjet vezér­­ezredes után fehérfezes parasztok, bugyogós parasztasszonyok, újra egy külföldi diplomata, nyomában munkások, katonák, vén partizánok, a vasútépítő ifjúsági brigád küldöttei overall­­ban — egyszóval az albán nép. Hajdanában nagyurak látogatták a palotát, szegényember csak kívülről láthatta, ha ugyan Zogu zsandárai közel eresztették , most szabad az út mindenki számára ide is, a miniszteri szék, vagy a tábor­noki tölgyfalevél felé is. A sorok szétnyílnak, alacsony, tömzsi ten­­gerész-szakaszvezető lépked a piros szőnyegen. Nyakában széles, vörös szalagon csillogó arany­érem. Spiro Kata, a tengerész, a nemzet hőse, Enver Hodzsa megöleli: az ő nyakában ugyan­olyan vörösszalagos aranyérem csillog. Még egy „nemzet hőse” van, Lam Keta páncélos­kapitány, aki egymaga háromszáz német katonát ölt meg kézifegyverekkel. Itt különben nem is igen megy emberszámba, aki nem volt partizán. Az alig több, mint egymilliós albán népből 1944-ben hetvenezer partizán állott fegyverben s a nemzeti felszabadító háború folyamán, melyet Albánia önerejéből verekedett végig, 28.000 hősi halott és 20.000 sebesült vérzett a szabadságért. A palota terraszán hosszú, fehér asztalok mellé sorakozik a vendégsereg. Emitt egy skodrai paraszt válogat a sültek között, amott egy korcsai gyárimunkás szól a tortából. Dr. Aleks Buda, az al­bán Tudományos Inté­zet vezetője az analfabetizmus csökkenéséről beszél: az olasz megszállás idején Albánia népének 75%-a írástudatlan volt. Most sokezer tanfolyamon soktízezer férfi és nő, öreg és fiatal tanulja a betűvetés mester­ségét s néhány esztendő múlva egyetlen ember sem lesz a szkipetárok földjén, aki ne tudna írni-olvasni. Mindenki a munkáról beszél: az eddig elért eredményekről és a jövendő tenni­valókról. Arról, hogy az évszázadokon át el­nyomásban vergődő Albánia milyen lesz most, hogy független ország lett s felszabadult népé­nek minden erejével hozzáfogott a szocializmus építéséhez. A terrasz sarkában hegedű cincog. A fuvola vékony fütyüléssel, a bőgő lágy brummogással szegődik melléje s a sima kőkockákra Gyinokas­­terből való tánccsoport perdül. Hat leány és hat legény, hetyke fővetésükben, könnyed szökellésükben annyi­t az ujjongó öröm, hogy mindenki csillogó szemekkel kacag s a tenyerek össze-összeverődnek a tánc ütemére. Legvégül szakállas, vén partizán topog a kör közepére. Dr. Omer Nisani, a köztársaság elnöke nyomban melléje ugrik, aztán parasztok, munkások, katonák kapaszkodnak az előttük táncoló ke­zébe s amikor a forduló kitelik, Enver Hodzsát invitálják a táncosok közé. Enver Hodzsa nem szabadkozik. Kezében fehér keszkenővel vezeti a táncot, a vigasságot éppen úgy, mint hajdan a kemény csatákat s mint most az országépítés emberfeletti munkáját. Lengyel újságíró-kollégám, Jeremi Starecz, elragadtatott mosolygással bólogat: — Pompás nép.... nagy nép... Ballaku vezérőrnagy, az­ albán hadsereg pa­rancsnoka félfüllel elkapja a szót. — Igen, a mi népünk ilyen. Egyik kezében ég a dolog, a másik kezében peng a gitár. Zavaros időkben a gitárt fegyverrel cseréli föl s mondhatom, egyformán jól forgatja mind a kettőt. No, de nézzék meg az országot, s akkor meglátják majd, hogy harmadfél esz­tendő alatt mennyit alkotott ez a felszabadult, magára talált nép... Dobozy Imre Tirana: Dolga­brigád •Tritt

Next