Ilia Mihály - Péter László (szerk.): Juhász Gyula válogatott művei - Magyar Remekírók (Budapest, 1981)

1927

Tanulmányok, cikkek, kritikák 957 tévedés! Látjátok feleim, ez a bohó és fura figura, a fejébe nyomott kalappal (amely Napóleon kalapjának dicsősé­gével versenyez), a madzaggal megkötött cipővel, aki, ha megjelenik a világot jelentő fehér vászonmezőn, hahoták orkánját viharoztatja föl, ez az örök derű és isteni humor ma a legszomorúbb és legmagányosabb lelkek egyike a föld kerekségén. És ez nem költői túlzás. Charlie Chap­lint most elérte nagysága átka, amelyet az irigy istenek so­ha nem felejtenek el. Egy szép és fiatal nő került Chaplin dicsőséges és diadalmas útjába, amely a világhír legmaga­sabb ormaira vezetett. És a szegény gazdag Chaplin úgy elbotlott ebben a törékeny liliomszálban, mint a pinty, vagy mint ahogy az amerikai burleszk bohózat vásznán egy tökmagban botlik el és töri ki a nyakát a hihetetlen és lehetetlen komikus. Ennek a romantikus és szentimentá­lis szerelmi drámának mi csak az utolsó jeleneteit ismer­jük részletesen: Charlie el akarta hagyni feleségét, ezért elmenekült a hollywoodi paradicsomból és New Yorkba jött, mire az egész puritán és prűd Amerika kiátkozta, megtagadta, kiközösítette, és Chaplin egy szép napon olyan egyedül és elhagyottan állott egy világváros sok milliós forgatagában, mint egy magányos és eltévedt ván­dor az alaszkai jégmezőben. Chaplin mindenkié és ha Chaplin mindenkié, akkor min­denkinek joga van hozzádörgölni a maga morális kapcá­ját, akkor mindenkinek joga van belenézni a magánélete szentélyébe, akkor mindenkinek joga van beleavatkozni minden lépésébe, így gondolják és így csinálják ezt ma Amerikában, a dollárok és szabadság klasszikus hazájá­ban, és talán nem csupán Amerikában. Kár, kár, soha többé helyre nem hozható kár volna, ha a morál komoly szemöldi, ahogy Arany János mondja, végképpen elkese­rítenék Charlie Chaplin aranyos és mélységes kedélyét, ha visszavonhatatlanul elűznék őt a világ ponyvájáról, ame­lyen a beteg emberiség orvosa volt a leglázasabb és legvé­resebb napokban, méltó örököse a homéri kacajnak, a ra­­belais-i jókedvnek, a shakespeare-i és moliére-i tréfának.

Next