Sőtér István (szerk.): Péterfy Jenő válogatott művei - Magyar Remekírók (Budapest, 1983)

Irodalomkritika

Irodalomkritika 7° se — (ó, valóban ritka s jelen esetünkben igen rokonszen­ves hiúság!)­­ olvasottságával és sok irányú szellemi ér­deklődésével. Valami ebből alakjaiba is átszármazik. Van egy grófnéja, ki koronkinti ideáljaival egész könyvtárt emészt föl. A „belle Mariette” olvasta Schopenhauert (nem tudni biztosan, mely kiadást), Stendhalt, Bastiat nemzetgazdaságát stb., egy budapesti „viveur” és poéta Rossetti Dante bús dalait forgatja. Az utolsó elbeszélés­ben egy dán ifjú, a szőke Claus, jó Zürichbe, s beiratkozik az egyetemre, mert „szüksége van pár történeti adatra”. Ez majd Spencer Hardy Mannel of Buddhism-díta, nyit, majd egy ismerősével barátságuk megpecsétléséül Cicero művét, De amititia olvassa. Előfordul az elbeszélésben még Walter Scott, Lamartine, Feuillet, Mistral neve, hogy hamarjában azt idézzem, ami gyorsan eszembe öt­­lik. " Szerzőnk, mint látjuk, szereti a jeles írók társaságát, s tág körű fogékonyságot mutat irántuk. Stendhal mellett Cicero is ott van a listán. S mint a fiatal szerelmes imá­­dottja nevét minden lehető és lehetetlen dologgal egybe­kapcsolja, ő is minduntalan értékesíti irodalmi reminisz­cenciáit, alakjai nagyobb olvasottsága érdekében. De úgy hisszük, a hatásra nézve csalódik. Alakjai becsét akarja ezáltal emelni; talán némely esetben az írói nevek említé­se által föl kívánja gerjeszteni az olvasóban is azon képze­leteket, melyeket azok őbenne ébresztettek. Csakhogy az olvasó nem megy lépre, s oly vandál egykedvűséggel hallja, hogy Qaus és társa Zürichben Cicerót olvassa, mintha azt értené meg felőlök, hogy vajas kenyeret esz­nek. Éppígy jár szerzőnk egy másik dologgal is. Túlságos sokat magyaráz, ott áll alakjai háta mögött, s ő maga mondja el, hogy azok mit éreznek, hogyan éreznek. Amit gyakorlottabb kéz két-három vonással megrajzol, ahhoz szerzőnk egész pszichológiai apparátust használ, mint mi­kor a kezdő fogorvos operatőri örömében minden mű­szerét kirakja betege előtt. A „belle Mariette” például a

Next