Magyar Rendőr, 1966. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1966-07-07 / 27. szám

m­­niEinsOitsi a min­tsfis KrJÍItÉ)EMÖI-­! M­int ismeretes, a gépjárművezetők két nagy csoportba tartoznak: 1. a hivatásos gépjármű­­vezetők és 2. a nem hivatásos (magán) gép­­járművezetők csoportjára. Miért teszünk e két csoport között bizonyos meg­különböztetést? Vajon azért, mert megkülönböztetett bánásmódot javasolnánk az intézkedő rendőr részé­ről az egyik vagy a másik csoportba tartozó gépjár­művezetőkkel szemben? Talán ezért is! Mit akarunk ezzel tulajdonképpen mondani? Sem­miesetre sem azt, hogy a szabályszegést nézzék el az országban működő több tízezer hivatásos gépjármű­­vezetőnek. Erről szó sincs! Mindössze azt szeretnénk elérni, hogy ennek az igen nehéz, felelősségteljes, fizikai és szellemi tevékenységet végző nagy csoport­nak a munkáját az eddigi gyakorlatnál jobban ér­tékeljék, és nagyobb megbecsülésben részesítsék rendőreink, rendőrhatóságaink — még akkor is, ha éppen szabályszegésük következtében érintkeznek velük. S­ajnos, nem ritka, hogy az intézkedő rendőrök nem úgy beszélnek a hivatásos gépjárműve­zetőikkel, mint egy magán gépkocsivezetővel, különösen, ha ez utóbbi csinos, fiatal nő, vagy simu­­lékony modorú személy. Előfordul az is, hogy ve­lük szemben ezért indokolatlanul mellőzik a fel­jelentés vagy bírságolás alkalmazását Viszont gyakran szigorúbban intézkednek az egy­szerűbb, esetleg tanulatlanabb hivatásos gépjármű­­vezetőkkel szemben, akik kenyérkeresetszerűen űzik e nehéz foglalkozást. Azonban a rendőrrel szembeni fellépésük darabos, esetleg vitába szállnak az intézkedéssel — s ez talán sérti egyes rendőrök hiúságát A hivatásos gépjárművezetők érzékenyebb, öntu­­datosabb részét — és ez a szám nem kicsi — joggal bántja egyik-másik rendőr fellépése, amikor annak első szava a megállításkor körülbelül így hangzik: „Adja ide a jogosítványát!” Miért sértő ez a fellé­pés? Azért, mert az említett esetekben a jogosít­vány a gépjárművezető állását, kenyerét jelképezi. A­z irántuk tanúsított modortalan magatartás tehát bizonyos fenyegetés látszatát kelti, ami egyben megalázó is a gépkocsivezetőre nézve. Hogyan lépjen fel tehát a rendőr? Természetesen határozottan, s ha kell erélyesen, de magatartása soha ne legyen sértő és udvariatlan. E­zt senki nem engedheti meg magának — különösen nem egy hi­vatalos személy. Szerintünk az sem lenne helytelen, ha a rendőr az intézkedés előtt név szerint — vagy a szervet megjelölve — udvariasan bemutatkozna. Mondanunk sem kell, hogy a bemutatkozás nem minden eset­ben szükséges. Nyilvánvaló, hogy mellőzhető olyan esetben, amikor pl. egy baleset áldozatának cserben­­hagyójával, ittas vezetővel, gorombán fellépő gép­­járművezetővel állunk szemben. Szerintünk az intézkedések ilyen formáját (bemu­tatkozás) helytelen lenne parancsilag megkövetelni, de intézkedő rendőreink ezt a gyakorlatot minden­esetre kialakíthatnák. Az biztos, hogy a bemutat­kozást elsősorban azok a rendőrök alkalmaznák, akik mindig törvényesen, jogszerűen lépnek fel. A szakmailag jól felkészült rendőr az intézkedés során soha nem­ bocsátkozik vitába, hanem körül­tekintően és határozottan dönt, természetesen min­denkor figyelembe véve az esetleges enyhítő és sú­lyosbító körülményeket. Ugyanakkor mellőznie kell a hivatásos gépjárművezetők bosszantóan hosszú és vontatott kioktatását, még akkor is, ha éppen sza­bályszegést követett el. A­­mikor a hivatásos gépjárművezetők nagyobb megbecsülését kérjük, természetesen nem arról a kisebb rétegről beszélünk, akik no­tórius szabályszegők, illetve durván vétenek a KRESZ rendelkezései ellen, s akik már magatartá­sukkal is leleplezik magukat. Elsősorban az olyanok­kal való kulturáltabb érintkezési formáról van szó, akik csak kisebb jelentőségű szabálysértést követ­nek el. A lényeg tehát ez. Szeretnénk elérni, hogy az ola­jos ruhában tevékenykedő hivatásos gépkocsiveze­tővel is udvariasabban beszéljenek intézkedő rendőreink, és a fellépésükből is tükröződjön az irántuk tanúsított megbecsülés — még — akkor is, ha az intézkedés felelősségrevonással fejeződik be. Dr. Dénesi Gyula r. alezredes Határidő előtt elkészült új lé­tesítményünk, az M1-es autópálya Martonvásárig terjedő szakasza. Talán éppen ezért nem történt meg kellő körültekintéssel az új útvonal közlekedésrendészeti be­járása? Az új útra kanyarodva, kb. egy kilométert párhuzamosan halad­tunk a Budaörsre vezető műúttal. És ott, ahol a Budaörsi út jobbra elkanyarodik, egy kimustrált for­galomirányító „vitrin” éktelenke­dik. Mellette rendőrőrszem áll. Elegendő volt csak egy negyed­órányit időzni itt, máris több fur­csa és bosszantó dolognak lehet­tünk tanúi. Amikor az M1-es autópálya Osztyapenkó-szobor és a rendőr­­őrszem közötti szakaszát is meg­nyitották a forgalom számára, az addigi rákanyarodó terelőutat korláttal elzárták. A régi táblá­kat azonban otthagyták, és ez nem kis zavart okozott a Buda­örsi úton haladó gépkocsivezetők körében. Másik probléma: nem tudni mi okból, sok Dunaújvárosba, illetve Érdre igyekvő gépkocsivezető té­ved az M7-es autópályára és „cső­behúzva” a rendőrőrszemtől ér­deklődik, hogyan mehet tovább. Ilyenkor persze gyakran torlódá­sok is keletkeznek. A rendőrőr­szem méltányosan — szükségsze­rűségből — megengedte, hogy a terelőút korlátját rövid időre el­távolítsák és a Budaörsi úton át visszatérhessenek az Osztyapenkó­­szoborig. Nemsokára azonban a terelőutat is megszüntetik, s ak­kor már nem lesz visszaút az ere­deti útirány felé. A nagy kerülő miatt érthetően sok idő és üzem­anyag vész kárba. Talán segítene az is, ha az el­ágazás előtt nagyméretű térképes útbaigazító táblát helyeznének el Ruttkay Pál A „Főútvonal balra kanyaro­dik” táblát az őrszem megkí­sérelte eltávolítani,­­ de ere­jéből csak ennyire futotta Az őrszem kénytelen volt meg­engedni, hogy az elzárt terelő­út korlátját megnyissák és visszakanyarodjanak a Buda­örsi útra Ez a gépkocsivezető is eltévedt. Dunaújvárosba igyekezett, de rá­hajtott az M7-es autópá­lyára Budaörs Idől jövel a múltból visszamaradt stop-tábla figyel­meztet — immár feleslegesen — a lezárt terelőút.

Next