Magyar Rendőr, 1968. július-december (22. évfolyam, 27-53. szám)
1968-10-17 / 42. szám
Amikor a legtöbb szolgálati helyen már a munkaidő végét jelzi az óra, a futárok autóiban még csak akkor leniül kezdősebességbe a kilométer-mutató. Az ide beosztottak az úgynevezett „holtidőben” végzik feladataik dandárját. Az ország és a főváros 7- szerteágazó útvonalain meghatározott időpontokban viszik-hozzák a küldeményeket, biztosítják a legkülönbözőbb párt- és állami szervek közötti fontos összeköttetést. Nagy felelőséggel járó, és rendkívüli figyelmet követelő, s fizikai méretekben is nehéz munkát végeznek. Nemcsak a bizalmas küldemények épségére, hanem az érkezésre és a címek pontos egyeztetésére is egyaránt körültekintően ügyelniük kell. Emellett kilóban sem kicsi az a csomag- és levélmenynyiség, amelyet egy-egy zsák elnyel. Úttörők a brigádmozgalomban Ami a pontosságot illeti, a futárgépkocsik érkeztükben-menetükben a lehető legpontosabbak. Történjék bármi, hulljon a jeges eső, keletkezzék hótorlasz — a „járatnak” mennie kell! A tél egyébként a legkegyetlenebb próbakő! Majdnem minden esztendőben megesik, hogy a futárok úgyszólván a jég hátán „ródliznak” el egy-egy állomáshelyre. Megtörtént, hogy katonai harckocsi törte előttük az utat, de mégis eljutottak a kitűzött pontra. Tény az, hogy a kül-A falon alig férnek el a különböző, jó munkát tanúsító zászlók és oklevelek — a brigádvezetők és a tagok most a jubileumi évforduló megünneplésére készülnek remények bármilyen úton, de mindig időben és hiánytalanul célba érjenek. A kisebb-nagyobb „megrázkódtatások” ellenére szinte valószínűtlenül szép baleset-megelőzéssel és anyag-megtakarítással büszkélkedhetnek az alosztály beosztottai — mindez tagadhatatlanul az 1959-ben életre hívott szocialista brigádmozgalom eredménye. A futáralosztály négy munkabrigádja elsőként valósította meg a Belügyminisztériumban a „szocialista módon élni, dolgozni, tanulni” elvet. Mindez persze nem ment egyszerre... Mi sem jellemzőbb a további „futamokra”, minthogy az Izsó István brigád jelenleg a nyolcadik emlékéremért küzd. A később megalakult Molnár Pál, Mező Imre és Április 4. brigád pedig ötször nyerte el ez ideig a szocialista címet. Az Izsó brigád gépjárművei a múlt esztendőben például 317 006 kilométert futottak, s ezalatt egyetlen közlekedési baleset sem történt. Az egy kilométerre eső üzemeltetési költség szinte minimális volt. S jelentéktelen hibaszázalékkal dolgoztak a brigádtagok az ügykezelési feladatokban is. Különösen nehéz feladata van a Mező Imre és az Április 4. brigádnak, amelynek tagjai a fővárosban teljesítenek szolgálatot — tehát nagyobb, zsúfoltabb forgalomban és ráadásul rosszabb gépkocsikkal. Így, bár nagy igyekezettel tartják be ők is az elfogadott versenypontokat (hibamentes ügykezelés, példamutató fegyelem, üzemanyag-takarékosság, balesetmentes vezetés stb.), bizonyos fokú helyzeti hátrányuk van. Készülődés az 50. évfordulóra — A szocialista brigádmozgalomnak köszönhető, hogy eggyé forrott, jó kommunista szellem — törzsgárda — alakult ki nálunk — mondja Lerczik Károly rendőr százados, alosztályvezető . Az anyagi megtakarítás csupán kézzelfogható értékmérő, de erkölcsiekben talán ki sem fejezhető, hogy a szocialista brigádmozgalom segítségével az utóbbi esztendőben hány és hány probléma oldódott meg. Az alosztály beosztottjai közül ez évben harmincan kaptak különböző szakmai kitüntetést. A pártszervezet kezdeményezésére a brigádok előzetes vállalásukon felül további — jórészt erkölcsi hatású — felajánlást tettek pártunk megalakulásának 50. évfordulója tiszteletére. A tervek között szerepel, hogy meghívnak egy idős harcost, aki közelebbről — saját élete példáján keresztül — megismerteti a fiatalabbakat mindazzal, ami ma már történelem... Ugyancsak a program tartozéka az 50. évforduló tiszteletére rendezendő „Ki mit tud” vetélkedő is. — Nem szeretném azonban kihagyni az eredmények felsorolásából dr. Schlézinger László rendőr alezredes elvtárs alosztályát, az úgynevezett irányítórészleget — teszi hozzá Serczik elvtárs. A két alosztály tevékenységét valóban nem lehet mereven elhatárolni. — Igaz, sikereink nem fejezhetők ki kilométerekben, — mondja Nagy Györgyné r. főtörzsőrmester — azonban az elvtársak legteljesebb mértékben átérzik felelősségük súlyát, tudják, hogy egy téves irányítás vagy egy rossz helyen leadott küldemény mekkora, szinte felmérhetetlen kárt okozhat... Úgy kell működnünk, mint egy óraszerkezetnek ... Közben Jánosi József és Igaz Bálint rendőr főtörzsőrmester — mintha csak igazat akarna adni — újabb anyagért érkezik. — Hatszáz lépcső van már a mai napon a hátunk mögött — jegyzi meg Igaz elvtárs, miközben az egyik csomagot felnyalábolja S még dél sincsen ... P. Zs. Egy délelőtt a futároknál Jubileumi munkaverseny Súlyra sem kicsi az a küldemény- mennyiség, amelyet naponta irányítani és továbbítani kell {Kristóf László felvételei) Nem csak néz... Az első napszakban a Déli pályaudvaron teljesített szolgálatot Kasszás Gyula rendőr törzsőrmester, mozgóőrszem. Ilyenkor, a reggeli órákban különösen nagy a forgalom ... A modern kiképzésű nagy váróteremben két fiú falatozott a jegypénztár mögött. — Valahogyan megakadt rajtuk a szemem — emlékezik a törzsőrmester —, mert a ruházatuk gyűrött, piszkos és sáros volt, mindketten új cipőt viseltek, s vadonatúj táskarádió lógott a nyakukban. Kabátzsebeik is nagyon A rendőr most már biztos volt abban, hogy érdemes alaposan megnézni ezeket a fiúkat, ezért jobbról-balról karon ragadta és bevezette őket a körzetmegbízotti irodába. Elszámoltatásuk és alapos ruházat átvizsgálásuk meglepő eredménnyel járt. A zsebekből előkerült 146 tömöttnek tűntek. Az volt az érzésem, érdemes foglalkoznom velük, ezért a személyi igazolványukat kértem. Azt válaszolták: nekik még nincsen. Nem akartam elhinni, hogy legalább egyikük meg ne kapta volna, ezért a nagyobbik fiú mellé álltam — olyan szorosan, hogy ne legyen feltűnő —, s kabátja zsebébe nyúltam. Rádióelemeket, tölthető akkumulátorokat és csokoládédarabokat tapintottam ki. A nadrágzsebet meg nagy csomó aprópénz húzta le, darab százforintos, 7 db ötvenforintos, 21 db 20 forintos, 101 tízforintos bankjegy, valamint nagy, csomó váltópénz — összesen 16 564 forint 40 fillér. S a 2 Minor táskarádión kívül 2 Pobjeda karóra, két pár félcipő, mérőszalag, rádióelem, cigaretta, penge, csokoládé, akkumulátor és 4 MÁV-menetjegy is. És persze volt személyi igazolványa is a nagyobbik fiúnak. S. Imre 1951-ben született, foglalkozásnélküli, a másik fiú, B. József 1953-ban született és szintén foglalkozásnélküli. Elmondták, hogy a Holdvilág Cirkusz alkalmi munkásaiként dolgoztak, s egy Paks környéki falu boltjába törtek be pántlefeszítéssel — a község nevére azonban nem emlékeztek. A kapitányságra történt előállításuk után némi gondot okozott annak a felderítése, hogy tulajdonképpen honnan származnak a lopott holmik. — Felhívtam az Országos Filharmóniát, hogy megtudjam merre járt az a bizonyos Holdvilág Cirkusz — folytatja a történetet Bársony József rendőr főhadnagy, közrendvédelmi alosztályvezető. — Ott azonban nem tudtak ilyen együttesről, s nem is tartozik — Sok ilyen rendőrre lenne szükségünk — jegyzi meg az alosztályvezető. — Mert ő nemcsak néz, hanem lát is. Szinte a semmiből is szép intézkedést produkál. Semmi sem kerüli el a figyelmét, s rendkívül jó érzékkel veszi észre a gyanúra okot adó tényezőket. Az intézkedései nemcsak gyakoriak, de értékesek is. Azokat fogja el, akik társadalmi szempontból különösen veszélyesek, illetve akik jelentősen megkárosították a népvagyont. Tizedik éve szolgálja testületünket a törzsőrmester — nagyon szereti hivatását. Beosztása most különösen a kedvére való, ezért is kérte magát ide a forgalomirányítóktól. Nemrég működik a Déli pályahozzájuk. A paksi járási kapitányság bűnügyi vezetője azonban hamarosan útbaigazított. Beszélgetésünk idején ugyanis éppen javában folyt a helyszínelés Dunaszentgyörgy földművesszövetkezeti boltjában. Kissé el is csodálkozott, hogy a számukra ismeretlen tettesek — a lopott holmikkal együtt — már biztonságos helyen nálunk vannak, mégpedig Kasszás Gyula törzsőrmester jóvoltából, udvaron, de elfogott már nagyon rutinos bűnözőt, azután üzletek tolvajait s más súlyos bűncselekményekért körözötteket. Eredményes intézkedéseivel gyakran kiérdemelte elöljárói értékelését. Tavaly főkapitányhelyettesi dicséretben és jutalomban, az idén pedig kapitányságvezetői jutalomban részesült. S a kiváló rendőrök értekezletén a belügyminiszter elvtárs kezéből vette át a Közbiztonsági Érdemérem ezüst fokozatát. S most ismét magas elismerést érdemelt ki Kasszás Gyula rendőr törzsőrmester — a valóban példamutató mozgóőrszem. Cs. Gy. Tizenhatezer forint a zsebben Jó érzékkel és hivatástudattal