Magyar Rendőr, 1970. február-június (24. évfolyam, 5-25. szám)

1970-03-26 / 12. szám

MBMIM BitMOn — ilyen vetélkedő még nem volt — halljuk —, illetve volt ugyan, de újságírók részvéte­le nélkül. Hazánk felszabadulásának negyedszázados jubileuma al­kalmából most azután nem­csak a repülőgépvezetők, de a hátsó ülésen helyet foglaló ri­porterek is aktív szereplőivé lesznek a március 31—április 3. közötti, négynapos, repülés­sel, célleszállásokkal tarkított küzdelemnek. Közben az utób­biaknak arról is tanúbizony­ságot kell tenniük, hogy a tol­lak sem akármilyen — sze­rencsére nem ők, hanem a pilóták kezelik a botkormányt, remélhetőleg selejtmentesen. A rohanó évek emlékei A verseny során nem ki­sebb címekről születik dön­tés, mint hogy ki lesz „Az 1970. év túrarepülő bajnoka”, illetve „1970. év legjobb re­pülő újságírója”, s kiknek jut hely a győzelmi emelvény két oldalán. A „Magyar Rendőr” szer­kesztőségében én részesültem abban a megtiszteltetésben, hogy részt vehetek az égi or­szágúton és a földön lebonyo­lódó vetélkedőn. Emlékezzünk! — hiszen a Csillagtúra is ezt példázza. Az ember életében roppant hosszúnak tűnik egy negyed­század, egy nép történelmében viszont csak rövid epizód. De csak akkor, ha az éveket s nem az eredményeket vesz­­szük alapul. Mert népünk e negyedszázad során többet al­kotott, mint annak előtte egy évszázad alatt. Százezrek vére hullott, hogy ebben az országban új élet születhessen. Amikor előmász­tunk a pincék mélyéből, örül­tünk, hogy élünk. S tegyük kezünket a szívünk fölé! Há­nyan voltak, akik úgy hitték, talán sohasem hallják már csilingelni a 6-ost a Nagykör­úton. Pedig Békésben akkor már osztották a földeket , s néhány év múlva felépült Komló, Kazincbarcika, újjá­született Budapest, és szinte a semmiből kinőtt Dunaújvá­ros. És mire felocsúdunk, már az új földalatti ajtaja is be­csapódik mögöttünk. Hazánk madártávlatból Huszonöt évvel ezelőtt még kisfiú voltam. Bizony, elszök­tem hazulról, s becsavarog­tam szinte a fél országot — mert éhes voltam! Tehervo­natok nyitott és zárt vagon­jaiban, ütközőin és fékezőfül­kéiben húzódtam meg. S ami­kor a debreceni Csapó utcá­ban megláttam azt a kerek disznósajtot a hentes kiraka­tában, azt hittem, a menny­országban vagyok. Lehet, ezért is szeretek annyira vonattal utazni. Amikor a „Tokaj” vagy a „Hajdú” expressz repít, bol­dog és büszke vagyok— büsz­ke, hogy már itt tartunk. S bár jól tudom, vannak a mi expresszeinknél gyorsabbak is, ezek azonban a mieink — és ez a fontos! 1952-ben magam is tagja voltam annak a 15X5 kilomé­teres távúszóváltónak, amely Dunaújvárosnál ért célba. A Dózsa „csak” második lett, de ma is ereklyeként őrzöm az akkor kapott ezüstplakettet. És most ez a verseny! S micsoda program! — A Csillagtúra résztvevői nemcsak madár-, de ember­közelből is gyönyörködhetnek hazánk tájaiban és felszaba­dult népünk alkotásaiban ... — tájékoztatta a verseny részt­vevőit Réti Antal, a Magyar Honvédelmi Szövetség főtit­kárhelyettese a Magyar Sajtó Házában. Március 31-én — az ünne­pélyes megnyitó után — star­tolunk a karcsú s a tettebb bordázatú repülőgépekkel. Az újságírók sárga színű paro­­lint viselnek majd. S lám, mi­ként realizálódik a levegőben a női egyenjogúság? Az „erő­sebb” nem több tucatnyi ver­senyzője között két hölgy is helyet kapott — egy repülő­­gépvezető-nő és Viktor Zol­tánná, a Komárom megyei „Dolgozók Lapjá”-tól. A nő­pilóta a „legszerencsésebb” krónikásnak, Mester László­nak jutott a sorsolásnál —, s ha látta volna a kollégák irigykedő pillantásait, bizo­nyára elment volna a jó ked­ve ... Meglepetések várhatók... — És nem kell félniük! — „vigasztalt” bennünket a fő­titkárhelyettes. — A sportre­­pülőgépek kevésbé „lifteznek” ott fent, mint a nagyobbacs­kák. (Csak ezt a liftet ne em­lítette volna!) A versenyfel­adatok titkosak, annyit azon­ban elárulunk, hogy akad meglepetés bőven. Az első na­pon Siófok, másnap pedig a huszadik születésnapját ün­neplő Dunaújváros az úticél. A harmadik napon annyit lesznek a levegőben, mint ad­dig soha. Dunaújvárosból Mis­kolcra repülnek, április 3-án pedig vissza Budaörsre. A miskolci fogadó bizott­ság különben meglepetést is tartogat a tarsolyában. (Re­méljük, nem azzal kívánnak majd kedveskedni, hogy nem engedélyezik a leszállást!) S aki a sok cikcakk-repülés és a „liftezés" után sem bánja, hogy a felszállások előtt ala­posan beevett, az bizonyára eredményesen fogalmazza meg harminc perc alatt azokat a harmincsoros tudósításait egy­­egy versenynap záróakkord­jaként, amelyek tárgyát hét­pecsétes titokként őrzi a Ma­gyar Honvédelmi Szövetség, a Magyar Újságíró Szövetség és a Magyar Repülő Szövetség „összeállítású” rendező bizott­ság. És nincs esti hancúrozás! A pilóták részére 22 órakor kö­telező az ágyba bújás, és jaj annak, aki csak egy pikolót is megkockáztat. Mert az „égi szonda” jóval szigorúbb, mint a földi. No persze, az újság­írókat kevésbé drákói szabá­lyok kötik, de — mivel ké­nyesek a jó hírükre — nyil­ván maguk is tartózkodnak majd az alkoholfogyasztástól, úgy­hogy mire a Mézgáék megjelennek a televízió kép­ernyőjén, ők is a takaró alá bújnak. A napi feladatok értékelé­sére esténként kerül sor, az összesített eredmények kihir­detésére pedig április 4-én, illetve a győzelem napján május 9-én. Ami a „Magyar Rendőr" versenyzőjét illeti, elmondhat­ja, hogy igazán jól járt: Var­ga László rendőr őrnagy, a légirendészetünk eddig kb 2400 órát repült pilótája mö­gött ül majd a gépben. Az esélyekről egyelőre csak annyit: korai lenne még jós­lásokba bocsátkozni. Tegyünk úgy, mint a bölcs sportvezető, aki így nyilatkozik csapata esélyeiről: — A részvétel a fontos! S még valamit — a rende­ző bizottság derűlátó az idő­járást illetően, mert ha jelen­leg elég rossz is az idő, a verseny kezdetére bizonyára megérkezik a tavasz. S búcsúzhatunk-e stíluso­sabban, mint úgy, hogy a résztvevőknek — így magunk­nak is — jó repülést kívá­nunk. ígérjük, hogy a ver­seny befejeztével hűen be­számolunk mindarról, ami az „égi M 7 -esen” és odalent történt. M­ARTINKÓ KÁROLY Varga László őrnagy, légirendészetünk kitűnő pilótája ugyancsak résztvevője lesz az érdekes vetélkedőnek Szabad hazánk negyedszázados fejlődésének egyik büszkesége: Dunaújváros és a Dunai Vasmű Hazánk második városának, a sokat fejlődött Miskolcnak a központjában — a miskolci „EMKE-kereszteződés" Szőke Istvánné ferihegyi meteorológus: „Re­méljük, hogy mire a Csillagtúra elkezdődik, itt lesz a tavasz...” Siófok, a Balaton fővárosa repülőgépről fény­képezve — ide is ellátogatnak a túra verseny­zői (Fotó: Beke Béla) 4 «»CM11 fit­mírók JUBILEUMI ÉVFORDULÓ

Next