Magyar Rendőr, 1987. július-december (41. évfolyam, 27-52. szám)
1987-07-04 / 27. szám
* BELÜGYMINISZTREPES HETILAPJA MAGYAR RENDŐR Napjainkban mind szélesebb társadalmi érdeklődés kíséri a gazdaság, a gazdaságpolitika helyzetét A meghatározó tényezők közül sokan a fizetés, a személyi jövedelem lehetőleg kedvező, tehát növekvő voltát tartják fontosnak, a nagy többség azonban az egyéni érdeken túl az egész nép lendületesebb előrelépését, a társadalmi célok közeli elérését célzó törekvések érvényesülését kívánja. Ismert tény, hogy a Belügyminisztérium és szervei számára is csak az ország teherbíró képességeinek megfelelő, mind erőteljesebb takarékosságot követelő anyagi feltételek állnak rendelkezésre. Gazdálkodni, fejlődni, a mind jelentősebb követelményeknek megfelelő munkát biztosítani azonban így is kell. A belügyi gazdálkodás helyzetéről, a tapasztalatokról és a célkitűzésekről készített interjúnk e tevékenység újszerű vonásairól is számot kíván adni. — Miniszterhelyettes elvtárst Kérjük, vázolja fel az 1987. évi belügyi gazdálkodás célkitűzéseit, eszközeit, és ismertesse az eddig eltelt fél esztendő tapasztalatait. — A Belügyminisztérium 1987. évi terve és költségvetése teljes mértékben összhangban van a VII. ötéves tervünkben megfogalmazott célkitűzésekkel, de számol az MSZMP Politikai Bizottsága 1986. szeptember 9-i határozatából adódó feladatok végrehajtásával is. Annak ellenére, hogy az elmúlt félévben a feltételek több vonatkozásban nehezedtek — így például jóváhagyott kiadási előirányzatunk mérséklésére került sor, továbbá elmarad a téli rendkívüli időjárással kapcsolatos többletkiadásaink, illetve egyes központi áremelések hatásának semlegesítése —, úgy ítélem meg, hogy legfontosabb célkitűzéseink nagyon szigorú, takarékos gazdálkodás mellett megvalósíthatók.. Lényeges célkitűzésünk az alaptevékenységi feladatok zavartalan ellátása feltételeinek a biztosítása, de nem kevésbé fontos a személyi állomány élet- és munkakörülményeinek javítása, ezen belül elsősorban egy, a korábbiakat jelentősen meghaladó rendkívüli illetményfejlesztés végrehajtása. Kiemelt figyelmet fordítunk a fővárosban kialakult súlyos lakáshelyzet enyhítésére és az elhelyezési célokat szolgáló belügyi épületek állagmegőrzési és felújítási munkálataira. Középtávú tervünk ütemezésének megfelelően, ha mérsékelt ütemben is, de folytatjuk a szolgálatellátás technikai feltételeinek korszerűsítését, kiemelten a számítástechnika alkalmazásának fejlesztését, a hírösszeköttetés javítását, egyes fegyverzeti eszközök cseréjét, valamint a közlekedésrendészeti és a bűnügyi szervek munkájának hatékonyabbá tételét szolgáló korszerű eszközök beszerzését. A személyi állomány szociális, kulturális, egészségügyi ellátásának javításáért számos intézkedést tettünk, teszünk. Sor került az albérletidíj-hozzájárulás igénybevételi jogosságának a szerződéses polgári alkalmazottakra való kiterjesztésére. Az üdülőbeutalók igazságosabb elosztása és a nagycsaládosok üdültetésének elősegítése érdekében újraszabályoztuk az üdültetés rendjét.. A rendszeres sportolás feltételeinek biztosítását szolgálja, hogy közel kétszeresére emeltük a sportlétesítmények pénzügyi, anyagi normáit, dolgozóink számára a BKV-bérletek mellé központilag megvásároltuk az újonnan bevezetett utasbiztosítást, pénzügyi lehetőségeink függvényében tervezzük a telefonkötvény-vásárláshoz nyújtott támogatás bővítését, módosítjuk a munkába járó dolgozók útiköltség-térítésének jelenlegi rendszerét. A tervet következetesen végrehajtó gazdálkodó szervek védelmében, a Belügyminisztérium fizetőképességének megőrzése érdekében — számolva a feltételek kedvezőtlen alakulásával, amely mint már utaltunk rá, be is következett — egy sor szigorító intézkedés meghozatalára kényszerültünk. Ezek közül a legfontosabbak: a jóváhagyott keretekből tartalékképzésre köteleztük a szerveket az árváltozások többletkihatásainak fedezete céljából, az idei évben kezdődő ingatlanfelújítások fedezetét központilag kezdjük, és csak a tervek, szerződések felülvizsgálatát, valamint a helyszíni vizsgálatot követően bocsátjuk folyamatosan a szervek rendelkezésére. Tőkés importból származó beszerzéseket csak a legfontosabb területeken és a legszükségesebb mértékben engedélyezünk. A szigorító intézkedések helyesnek bizonyultak, önmagukban azonban még nem biztosítják a terv sikeres végrehajtását. Mindenképpen szükséges a hátralevő hónapokban is a még meglevő belső tartalékok feltárása, kiaknázása, a gazdálkodási szemlélet erősítése. Az első félévben a szervek pénzellátásában fennakadások, a feladatok végrehajtásában jelentős zavarok nem fordultak elő. Rendben megtörtént az illetmények, az áprilisi bérfejlesztés és az egyszeri jutalom kifizetése is. A költségvetés feszültségét jelzi ugyanakkor, hogy a negyedévenként rendelkezésre bocsátott pénzeszközökön felül a szervek nagy részének szüksége volt az átmeneti fedezethiányokfeloldása céljából a negyedik negyedév terhére a pénzügyi keret előrehozatalára. Kisebb lemaradások tapasztalhatók — elsősorban kapacitáshiány, illetve importalkatrész-beszerzési gondok miatt — a termékbeszerzéseknél. Tervünkben már az indulásnál feszültség volt a tőkés importból való beszerzések és az ingatlanfelújítások terén. A szigorító intézkedések a feszültséget oldották, de nem szüntették meg. Itt említem meg, hogy a magasabb szolgálati követelmények teljesítésének feltételeként egyre gyakrabban jelölik meg szerveink a tőkés országokból származó korszerű eszközök beszerzését. Ám az ismert népgazdasági helyzet miatt e területen lehetőségeink egyre szűkülnek. A megoldást a hazai előállítóktól, illetve a szocialista országokból való beszerzési lehetőségek jobb kihasználása jelenti. — Mit tesz a minisztérium vezetése a korszerű munkahelyi körülményekért, a szociális feltételek javításáért, a technikai feltételek fejlesztéséért? — Az alaptevékenységi beruházások közül ez év végéig hét új rendőrkapitányság — a tapolcai, a barcsi, a szegedi, a miskolci, a hódmezővásárhelyi és a Budapest XX. kerületi — építése fejeződik be. Ezenkívül hat rendőrségi beruházás kivitelezési munkái folynak még. Ingatlanfelújítási tevékenységünknél nehézséget jelent, hogy a rendelkezésre álló pénzügyi keretből az indokolt felújítási igényeket nem tudjuk maradéktalanul kielégíteni, ennek ellenére a rendőrségi és a központi szerveknél számos épület teljes, illetve részleges felújítására kerül sor. A lakásellátás terén az idei évben előzetes elképzeléseinket sajnos nem tudjuk teljes mértékben megvalósítani. A Fővárosi Tanács a középtávú tervünkben 1987-re közös beruházásként előirányzott 386 szolgálati lakással szemben csak 282, a munkáltatói támogatással megoldani kívánt 520 OTP társasházi lakással szemben pedig mindössze 100 biztosítására vállalt kötelezettséget Vidéken 133 szolgálati lakást tudunk átadni. Jelentős a feszültség az önerős lakásépítések munkáltatói támogatására szolgáló lakásépítési alap vonatkozásában is. A fővárosban a nehéz helyzet enyhítésére saját bevételi forrás átcsoportosításával már intézkedést tettünk, a további keretemelés azonban bevételeink teljesülésének a függvénye. Mai gondjaink ellenére középtávú lakásprogramunkat teljes körben meg kívánjuk valósítani. Budapesten jelenleg több mint kétezer elsőkategóriás lakásigénylőt tartunk nyilván, s ez a szám a létszámfejlesztések, valamint a nemzedékváltás révén előreláthatóan tovább növekszik majd. Még az idén megkezdjük a rendőrség egyenruhás állománya részére az új szolgálati egyenruházat kiadását. Az új egyenruházati cikkek megfelelően igazodnak a változó szolgálati körülményekhez, jó komfortérzetet nyújtanak, hatékonyan védenek az időjárási ártalmak ellen, ugyanakkor könynyűek, jól kezelhetők és esztétikailag is megfelelnek a közízlésnek. Az új szolgálati egyenruházat költségeinek 50 százaléka az érintettek ruhautánpótlási illetményét, 50 százaléka pedig — az állomány tehermentesítése céljából — a központi keretet terheli. A közúti közlekedés biztonságának fokozása érdekében felállított motorkerékpáros alegységek járműellátásának megoldására széles körű piackutatás eredményeként a Yamaha XJ 650-es típust találtuk szolgálati és gazdaságossági szempontból a legmegfelelőbbnek. A balatoni mentőszolgálat feladatainak segítésére pedig egy Hamilton-Jet 280-as mentőhajót vásárolunk. Ruházati és járműfejlesztéseink mellett jelentős erőfeszítéseket teszünk a fegyverzeti, a vegyvédelmi, a fotótechnikai, a bűnügyi technikai, a közlekedésrendészeti, a határőrizeti és az irodagép- és ügyviteltechnikai fejlesztések területén is. * 1 — A belügyi állomány életszínvonalának megőrzése érdekében megvalósuló illetményfejlesztés végrehajtásával kapcsolatban mi a minisztérium vezetésének a döntése? — A rendkívüli bérfejlesztés jelentőségét növeli, hogy az a jelenlegi igen nehéz népgazdasági helyzetben valósul meg, és kifejezi pártunk és népünk messzemenő gondoskodását. A rendkívüli bérfejlesztés összegszerűen is nagyon jelentős. A hivatásos és a kinevezett polgári állomány esetében átlagosan 15 százalékos, a szerződéses polgári állomány esetében átlagosan 10 százalékos. A bérfejlesztés felosztásánál, illetve személy szerinti odaítélésénél alapvető követelmény a végzett munka minősége és mennyisége szerinti differenciálás. A különbségtétel elvét érvényesíteni kívánjuk beosztások és munkakörök, illetve szervek és személyek között is. A beosztások, illetve munkakörök szerinti különbségtételt pótlékok rendszeresítésével, kiterjesztésével, valamint a készenléti díj és a többletszolgálat díjazásának a felemelésével oldjuk meg. Ennek keretében a közbiztonsági állomány fogdaőri munkakörével járó többletterhek elismerésére a fogdaőrök részére havi 300 forint munkahelyi pótlékot vezettünk be. A BM Forradalmi Rendőri Ezred különleges feladatok ellátására kiképzett állománya számára eddig havi 500 forintban megállapított veszélyességi pótlék a jövőben százalékos mértékben lesz megállapítva, s ezáltal jut többletjövedelemhez az állomány. Az ügyeletes tisztek számára a BRFK központi ügyeleti osztályán, a kerületi rendőrkapitányságokon, a megyei rendőr-főkapitányságokon és a kiemelt megyeszékhelyi rendőrkapitányságokon, valamint a BM Forradalmi Rendőri Ezrednél 500 forint, a többi megyeszékhelyi rendőrkapitányságon tevékenykedő ügyeletes tiszteknek 400 forint munkahelyi pótlékot állapítottunk meg. A közterületi rendőri jelenlét növelése érdekében a budapesti közterületi szolgálatot teljesítő állomány részére közterületi szolgálati juttatást rendszeresítettünk, amelynek negyedévi összege a közterületen végzett szolgálat arányában legfeljebb hatezer forint lehet. A differenciálás során a bűnügyileg fertőzöttebb területeken szolgálatot teljesítő állomány többletszolgálatát anyagilag is elismerjük. A differenciálás leglényegesebb és legfelelősségteljesebb mozzanata a személy szerinti elosztás. A felhasználható keret nagysága lehetővé teszi, hogy a vezetők a korábbinál erőteljesebben vegyék figyelembe a végzett munka mennyiségét és minőségét, a dolgozók felelősség- és áldozatvállalását, s a béremelés eltérő összegével is ismerjék el a különbségeket. Kiemelt béremelésben kell részesíteni a (fő)vizsgálói, a (fő)nyomozói, a (fő)operatív tiszti, tiszthelyettesi beosztásban dolgozókat, az igazgatásrendészeti feladatokat ellátókat, a közterületen szolgálatot teljesítőket. Az egy főre jutó fejlesztési lehetőségekből a tiszteknél havi 800 forintot, a tiszthelyetteseknél havi 600 forintott kell kötelezően a beosztási illetmény emelésére fordítani, a fennmaradó részt a besorolásra jogosult vezetők — a bérgazdálkodási szabályok megtartásával — megkötés nélkül felhasználhatják. A polgári alkalmazottak is jelentős mértékű bérfejlesztésben részesülnek, amelyből csak a kinevezett polgári alkalmazottak törzsilletményének felemelése történt meg központilag, havi 450—500 forint mértékben. A további felosztható összegből a szervek béralapjuk arányában részesülnek. Személy szerinti kötelező emelést a nagyobb különbségtételi lehetőség biztosítása érdekében nem határoztunk meg. A vezetők a rendelkezésre álló összeget — a hatályos bérgazdálkodási utasítás megtartásával — külön megkötés nélkül felhasználhatják. A minisztérium vezetése tisztában van azzal, hogy a jelenlegi bérfeszültségeket még egy ilyen, nagyobb arányú bérfejlesztéssel sem lehet teljes egészében megszüntetni. Ezért tovább keressük a feszültségek feloldásának lehetőségeit. A rendkívüli bérfejlesztés végrehajtásával összefüggésben több új jogszabály kidolgozása, illetve hatályos jogszabály módosítása vált szükségessé. Az illetménymegállapítás és -folyósítás szabályairól szóló új belügyminiszteri utasítás hosszabb távra korszerűkeretet biztosít bérgazdálkodásunknak. Ennek érdekében a pótlékok átcsoportosításával egyszerűsítettük a pótlékrendszert, a pótlékok reálértékének megőrzése érdekében összeghatárokat vezettünk be a meghatározott összeg helyett, a differenciálás lehetőségének megteremtése érdekében új bértételeket (bérvillákat) állapítottunk meg, amelyek egyben alkalmasak az elkövetkezendő bérfejlesztések befogadására is. A Belügyminisztérium vezetésének meggyőződése, hogy ez a jelentős egyszeri bérfejlesztés akkor éri el célját, ha a vezetők, a parancsnokok következetesen élnek a differenciálás eszközeivel, s ehhez igénylik a párt-, a KISZ- és a szakszervezeti szervek támogatását is. A különböző szolgálati egységekkel szemben régi követelmény a takarékos gazdálkodás. Valóban vannak még ezen a téren kihasználatlan lehetőségek? — A jelenlegi gazdasági helyzetben, amikor a szükséges erőforrások csak nagyon korlátozottan állnak rendelkezésre, az észszerű takarékosság szerepe felértékelődött. A belügyi szerveknél elért megtakarítások elsősorban az energia és az energiahordozók felhasználásánál, az ingatlanok és a technikai berendezések önerős javításánál, karbantartásánál, illetve felújításakor keletkeznek. Jelentős eredményt értünk el továbbá a feleslegessé vált készletek és a selejtanyagok hasznosítása, a számunkra előnyös beszerzési formák kiaknázása terén is. Az évi átlagosan 100 millió forintnyi megtakarítás jelentőségét emeli, hogy eredményeinket évek óta nehezedő gazdasági körülmények között sikerült elérni. A belügyi szervek gazdálkodásával, a tevékenység ésszerűsítésével, a kihasználatlan lehetőségek felkutatásával több fórumon is folyamatosan foglalkoztunk. A vizsgálatok feltárták a hibákat, a hiányosságokat, a további lehetőségeket is. Gyakran tapasztaljuk például, hogy egyes szervek olyan kiadásokat, illetve beszerzéseket valósítanak meg, amelyek nem feltétlenül szükségesek a feladatok ellátásához. Esetenként problémák merülnek fel a takarékossági tervek összeállítása, illetve megvalósításuk során is. A formalitás, a valósághűség hiánya nem egy esetben eleve megkérdőjelezi az eredményes végrehajtást. Több gazdálkodó szerv nem él a villamosenergia-felhasználásra megkötött szerződések kedvező, teljesítménydíjas módosításának lehetőségével, s energiaveszteség-feltáró tevékenységünk is elmarad a kívánalmaktól. A Belügyminisztérium takarékos gazdálkodásának megvalósítását nagymértékben segítik a belügyi szocialista brigádok és az irodai területeken működő munkakollektívák. Az elmúlt esztendőben például 40 millió forint megtakarítás fűződött az ő tevékenységükhöz. A brigádok felajánlásaikkal évek óta olyan feladatok megvalósítását teszik lehetővé, amelyekre a költségvetés nem, vagy nem teljes mértékben tud fedezetet biztosítani. Céljaink megvalósulásában hasonlóan nagy jelentőségű az újítómozgalom. A hasznosítható szellemi eredményeknek, az újító, alkotó kezdeményezéseknek támogatást, utat biztosító mozgalom közismerten a műszaki fejlesztés egyik legolcsóbb és leggyorsabban mobilizálható erőforrása napjainkban. Az elmúlt évek során az újítói munka a Belügyminisztériumban is mozgalommá fejlődött. Az újítók által kidolgozott és a gyakorlatban megvalósított új, korszerű megoldások, szervezési változtatások az 1980 és 1986 közötti időszakban 66 millió forint hasznot jelentettek a tárca számára. Mindezekért az újítóknak 4,6 millió forintot, a közreműködőiknek 0,6 millió forintot fizettünk ki. Végezetül indokolt aláhúzni, hogy a takarékossági célkitűzések megvalósítása, újabb lehetőségek felkutatása, a munkaverseny- és az újítómozgalomban rejlő, még feltáratlan tartalékok kiaknázása a Belügyminisztérium egész személyi állományának — nemcsak az anyagi, pénzügyi területen dolgozóknak — állandó és folyamatos feladata. — Köszönjük a tájékoztatást! A BELÜGYI GAZDÁLKODÁS IDŐSZERŰ KÉRDÉSEIRŐL KISS SÁNDOR őr vezérőrnagy, belügyminiszter-helyettessel ERIUM _ _ IPIN