Magyar Repülés, 1948 (1. évfolyam, 1-15. szám)
1948-01-10 / 1. szám
2 HÍREK■ Előre Sz. 15. Hatalmas lendülettel építi újjá a sérült motornélküli és motoros gépeit a meginduló repülő szezonra. A már múlt évben elkészült első magyar motoros gép után már műhelyben van egy Nebula, egy Bü. 131, későbbiek folyamán befejezik a Klemm 35 és Aradó 79. típusú gépeiket is. Vitorlázógépek közül megrendelésre kerül egy Futár és egy Pilis. Budapest Sz. E. Az ez évben elkészült két Siebel Hummelgépük után a Magyar Repülő Szövetségtől kapott 2 drb. Bü. 131. gépet fejezik be, hogy biztosítani tudják a székesfőváros dolgozóinak nemes sportját. Tudományegyetemi Sz. E. A Tudományegyetemiek műhelyében építés alatt áll két féklapos Pilis. Diósgyőri Vasas Sz. E. A vasgyár dolgozó ifjúsága az elmúlt szezonban megmutatta, hogy tudnak dolgozni a magyar sportrepülésért és tizennégy roncsgépet építettek újjá. Csörlőkocsijuk mellett egy aggregátort is újjáépítettek. Jelenleg egy Levente motoros gép befejezésén dolgoznak, hogy a motoros repülést is megismertethessék a vasgyár ifjú dolgozóival. Hogy az egyesület ilyen szép munkát tud felmutatni, nagy részben köszönhető Simon Béla ügyvezető pinílmok MÁV Sz. E. A már újjáépített gépeik után befejezés előtt áll egy M. 22, és még ezévben befejeznek három Mersét. Motoros gépeik közül még ezévben befejeznek két Bückert. Hármashatárhegyi és Farkashegyi Madisz sportrepülők február 1-én rohammunkán vettek részt a mátyásföldi repülőtéren. Szívesen végzett szorgalmas munkájukkal ismét egy lépéssel vitték előbbre az épülő demokratikus magyar repülést.. A Győri Vaggongyári Madisz Aero Club február 1-én tartotta tisztújító közgyűlését a városháza tanácstermében. A közgyűlés egyhangúlag nagy lelkesedéssel Káló Iván vagyongyári vezérigazgatót választotta elnökének. Káló Iván elnök székfoglaló beszédében fokozottabb munkára hívta fel a tagok figyelmét, s ígéretet tett, hogy a maga részéről mindent elkövet a győri sportrepülés fejlesztéséért és segítséget fog nyújtani az épülő s mindjobban erősödő új magyar sportrepülésnek. Tatabányai „Jó Szerencsét” Madisz Sportrepülő Egyesület állandó rohammunkával építi új csörlőkocsiját. Rövidesen bejáratásra is kerül. A magyar közlekedésügyi minisztérium 1 darab új terepjáró vontatótraktort ajándékozott a Nemzeti Repülő Alapnak. A Hármashatárhegyen repülőgépek vontatására használják majd. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy az alsó terepen leszállt vitorlázógépek negyedannyi idő alatt kerülnek vissza a csúcsra, ami a napi felszállások számát ötszörösére emeli. Az új időmérőbiztosi kézikönyv sajtó alatt van. A kézikönyvet az M. R. Sz. modellező osztályán lehet majd beszerezni. Az újpesti Madisz modellező szakosztálya március közepén nagyszabású kiállítást rendez. A kiállításon repülőképes modelleket, régi repülőgépek kicsinyített mását és hajómodelleket láthatunk majd. Az amerikai modellezők egyre nagyobb előszeretettel használják a CO 9-es, az úgynevezett szénsavas modell-motorokat. A motor üzemét egy szódavízpatron biztosítja. Üzemideje 1 — 2 perc. Ennél a megoldásnál a gyújtás elmarad és így a hibaforrások minimálisak. A modell benzinmotoroknál újabban az izzófejes gyújtást használják. Akkumulátorra csak az indításnál van szükség, a további üzemben az izzófejet az elégő gázok tartják a megfelelő hőmérsékleten. Ilyen motoroknál üzemanyagul speciális keveréket használnak, mely azonban lényegesen olcsóbb, mint a dynorendszerű motorok üzemanyaga. Az új F. A. I. szabályzat, mely 1948 január 1-vel lépett érvénybe, az 1946-os szabályzatot semmisnek mondta ki. Az új szabályzat szerint a legnagyobb törzskeresztmetszet (Tk) a vitorlázó modelleknél a szárny és vízszintes csillapító együttes felületének egyszázad része : ~ _ F k 100 gumi és mechanikus motoros modelleknél az összfelület (F) nyolcvanadrésze : T‘ -m ■■■■■ nyári versenyek Modellezők készültetek a nyári versenyekre. Májusban és júniusban háziversenyek. Júniusban és júliusban körzeti versenyek. Augusztus végén országos versenytábor ! JCeduee Ciua&á! Lapunkat, a Magyar Repülés-t nem egyedül mi, a szerkesztők szerkesztjük, hanem — akár elhiszi, akár nem — ön is kedves Olvasónk! Nem csak a „hivatalos“ szerkesztőktől függ, hogy milyen lesz a magyar repülés fontos ügyének közismert és elterjedt lapja, a Magyar Repülés, hanem minden egyes olvasójától is, tehát öntől is. Közös munkánk eredményesssége és zavartalansága érdekében tisztelettel kérjük: szeresse lapunkat, a Magyar Repülés-t. Kérjük továbbá önt, kedves ismeretlen Olvasónk, álljon be munkatársaink közé. Nem csak azok azonban munkatársaink, akik cikket írnak a lapba vagy modellt, sőt esetleg vitorlázó repülőgépet terveznek a közösség számára, hanem mindenki munkatársunk, aki részt vesz a lap nagy és fontos ügyének előbbre vitelében. Kérjük, a legkisebb „szerkesztési“ munkát se tartsa jelentéktelennek, hanem írja meg a Magyar Repülés szerkesztésére, tartalmára vonatkozó kívánságait, észrevételeit, ötleteit. Munkánk megkönnyítése érdekében kérjük, hogy minden egyes kívánságát, észrevételét, ötletét — (csak a papiros egyik oldalára írva) — külön-külön egy-egy kis papiros lapocskára, kutyanyelvre írja, hogy azt az érdekelt szerkesztőnek haladéktalanul továbbíthassuk. Kérjük azonban, hogy a Magyar Repülésnek ne csak a szellemi irányításában vegyen részt ilyenképpen, hanem cikkekkel, fényképekkel, rajzokkal és hírekkel is minél gyakrabban keresse fel szerkesztőségünket. Jöjjön belső munkatársaink táborába! Szeretettel köszönti Olvasóit a Magyar Repülés szerkesztősége