Magyar Repülő, 1948. január-február (2. évfolyam, 1-2. szám)
1948-01-01 / 1. szám
2 MAGYAR REPÜLŐ lázó repülés a légköri energiákat használja fel a teljesítmények fokozására, így tehát az időjárástól függ. A vitorlázó pilótának meteorológiailag képzettnek kell lennie, hogy az időjárási tanácsadást kellően felhasználhassa. Mikor a vitorlázó pilóta felér a szabad levegőóceánba, a bekövetkező és kínálkozó lehetőségekkel szemben, már csak a saját érzésére és tudására van utalva. Itt tehát már nem elég a repülő technikai készség, nagyon fontos tényező a nyugodt megfontolás, és a légköri jelenségek természeteinek teljes és alapos ismerete. Ezért hangsúlyozzuk általában, hogy a teljesítmény elérésére törekvő vitorlázó repülőink meteorológiailag is alapos oktatást nyerjenek. Viszont a repülés nagyban elősegíti a meteorológiai kutatásokat is. A zavaró motor- és légcsavarhatás itt ugyanis elmarad, ezért alkalmasabb az aerodinamikai kutatások elvégzésére, mint a motoros repülőgép, így a levegőnek, mint közegnek megfigyelésére, melyben a repülés történik. Ezek a fogalmak: lejtőszél, — emelőszél, — termik, stb. a vitorlázó repülésnek köszönhetik megismerésüket és kihasználásukat. A végzett munka itt nem öncél, hanem a repülés szolgálatában áll. A levegő olyan tulajdonságai tárulnak fel előttünk, amelyekről azelőtt még szakemberek sem álmodtak, de ezek alapos ismerete ma már nagyban hozzájárul a repülés biztonságának növeléséhez. Mindennemű repülés előképzésében nagy szerepe van a vitorlázó repülésnek. A pilóta előképzésnek ez a magas iskolája. A motornélküli, illetve a vitorlázó repülés általános feladata az arra alkalmas és egészséges, fizikailag erős, szellemileg kifejlett ifjúságot az elméleti ismeretek alapos kimerítése mellett, a gépi motoros erő kikapcsolásával ránevelni, hogy a levegőben otthonosan érezze magát, megtanulja a légkörben uralkodó felhajtó erőket, és azt saját céljainak megfelelően gyakorlatilag is hasznosítsa. A vitorlázó motornélküli repülőteljesítmények nagyon szép eredményeket mutatnak fel, s ezek a teljesítmények jelentik a tulajdonképpeni vitorlázó repülősportot. Ez a legnemesebb sportok egyike, mely gazdasági és nemzetvédelmi célokat a legmesszebbmenően szolgálja. Mindennemű előképzéssel kapcsolatosan a pilótának nem annyira a repüléstechnikai (kormánykezelési) megismerése a cél, mivel a vitorlázó repülő a pilóta vizsgáig aránylag kevés időt tölt a levegőben. Képességét tehát eszerint megítélni nem lehet. Hanem a szél és időjárásbefolyását, a légkör megismerését, s áramlatainak megismerését s kihasználását sehol máshol, jobban és könnyebben nem sajátíthatja el a vitorlázó repülő, mint itt, ahol az elemi erőknek hegyi terepen lévő örvénylő mozgásainak, különösen a földközeli légrétegekben sokkal jobban ki van téve, mint a motoros repülő. A vitorlázó repülő teljesítményeinek magas iskolája a Hármashatárhegy ahol nincs sima terep, itt kénytelen a hepehupás, dombos szántóföldeken leszállást végezni, így már az első repülésnél megszokja a terep egyenetlenségét. Ez a feladat szemének iskolázását, elhatározását, testi s lelki képességeinek oly megnyilvánulásait követeli meg, melyet motoros repülésnél nem tud elsajátítani, de amelyet ezután, ha motoros pilóta lesz, a legnagyobb mértékben hasznára fordíthat. Nagyon fontos, hogy a vitorlázó repülő a mindennemű előképzésnél minden érzékét működtesse s az esetleges előforduló eshetőségekre azonnal reagáljon. Ez az ú. n. repülői készség, amely itt kifejlődhet benne, így tehát a vitorlázó repülésnél kifinomodott érzékeinek a motoros repülésnél is hasznát veszi. Motoros gépén ülve nem veszti el a fejét a bizonytalan leszállási terepen, hiszen vitorlázó korában megszokta az egyenetlen földfelületet. Tapasztalatok mutatják, hogy a jól kiképzett vitorlázó repülő rövidebb, úgyszólván fele idő alatt képezhető át motoros pilótára, mint az, akinek semmilyen előképzettsége nincs. Köztudomású, hogy a forgalmi repülővállalatok (Posta, Maszovlet), a légi rendőrség is olyan pilótákat alkalmaz, akik vitorlázó repülő kiképzéssel rendelkeznek. A vitorlázó sportrepülő mindjárt az első szárnypróbálgatásától kezdve, egyedül tartózkodik a vitorlázó gépen. Az együléses gépen tehát a repülést tanuló újoncra bízzák a kritikus helyzet villámgyors áttekintését, megoldását és annak keresztülvitelét. Kifejlődik benne a lélekjelenlét, bátorság, önuralom, önállóság, biztonságérzet, ez mind olyan tulajdonság, amelyet a mai ifjúságtól megkívánunk. Ezek a nagyszerű, elembeli tulajdonságok, önbizalom, főleg az azonnali elhatározóképesség, nagyon fontosak, mivel tőle függ később , ha motoros gépre kerül, bajtársai, utasai és a saját élete is. Korunk ifjúságának nagy részét érdekli a vitorlázó repülés, s aki egyszer megpróbálta, leköti s nem tudja abbahagyni. A vitorlázó repülés népsporttá tétele óriási áldozatot követel, amely ma nemzetgazdasági szempontból kényes ügy. Akik a vitorlázó repülés kemény, kitartást és fáradságot nem ismerő iskoláját elvégezték, olyan emberek, akikre szükség lesz az újjáépülő légiközlekedés pótlására. A közös munka, a közös élmények sírig tartó bajtársiassáftot kovácsol közöttük. Erre más sport, ilyen formában nem képes. Ez az egyik legszebb, legnagyobb értéke a vitorlázó repülésnek és az ifjúság baráti szellemben való nevelésének. A vitorlázó repülés teljes és jó végzése azt mutatja, hogy ez a sport nem öncél, hanem messzemenő társadalmi értékei vannak. Ezért a vitorlázó repülés nem csak sport, hanem odaadó lelkes emberek mozgalma, munkálkodása, hazánk demokratikus sportjának dicsőségére. Kordos Gusztáv.