Magyar Sajtó, 1978 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1978-01-01 / 1. szám

kell bizonyítani a hozzáértésüket, hanem (egyebek között tisztelt elődök példáján is ta­nulva) a szellemi élet lényeges alkotásait, va­lódi értékeit, a művészi alkotás sajátosságait kell felmutatni, értékelni, elfogadtatni. Fel­ébreszteni az érdeklődést, megtanítani a mű­vészi alkotások értésére, élvezetére, segíteni az élmény feltárásában, állást foglalni az igaz, a szép mellett — ez a kritikus igazi hivatása. S ha mindezt úgy teszi, hogy közben tükröt tart a szerzőnek, az alkotónak is, akkor ez a tevékenység egyszerre válik a művelődés és az alkotói ösztönzés szerves részévé. Már szó volt arról az előbbiekben, hogy az egyéni és a közízlés fejlődése lassan változó folyamat. Korántsem egyenletes, váratlan ki­térőkkel, hosszadalmas megtorpanásokkal, fá­jó ellentmondásokkal kell számolnunk. Ez természetes, a társadalom ellentmondásaiból táplálkozik. Mégis, a tarka kép ellenére az el­múlt években kétségtelenül egészséges fejlő­dési tendencia tanúi vagyunk. Kérdés viszont, hogy a kulturális tájékoztatás — beleértve az újságírást — jelzi-e, felmutatja-e eléggé eze­ket a pozitív változásokat a maguk sokszínű­ségében. Úgy tűnik, mintha a kulturális igény és az ízlésszint szenvedélyes vitáiban — az írásokban és a műsorokban egyaránt — nem kapnának jelentőségüknek megfelelő helyet a változást, fejlődést bizonyító motívumok, szá­mok, tények. Főként a szélsőséges megnyilvá­nulásokról esik szó. A nagyon jó vagy na­gyon rossz tapasztalatokat tartjuk többnyire érdemesnek a felmutatásra. Vajon miért ke­vésbé vonzó téma a csendes, a nem annyira látványos, de már a pozitív tendenciát erősí­tő kulturális öröm sokféle megnyilatkozása? Úgy látszik természetesnek vesszük a tartós, tömeges kultúrálódási kedvet, a rendszeres tanulást, a jó könyv, az olvasás iránti vágyat, vagy azt, hogy javuló életszínvonalunk hatá­sára igényesebbek vagyunk az öltözködésben, a lakáskultúrában és még sok mindenben. Vajon mi a magyarázata annak, hogy több­ségében a kritika figyelmén kívül maradnak azok a területek, amelyeknek a tömegek íz­lésének alakításában óriási szerepük van? Még mindig kevés tájékoztató, értékelő írást olvashatunk a rádió és a Tv számos fontos, jelentős kulturális műsoráról. Pedig tudjuk, hogy a lakosság szabad idejének nagy részét a televízió előtt tölti. Hogy ez jó, vagy rossz, ennek megvitatása más téma. De az a tény, hogy a rádió és a Tv művészi és szórakoz­tató műsorai naponta milliók gondolkodásá­ra, ízlésére hatnak, alakítják szemléletüket — kritikusainktól sürgetően követeli az előzetes tájékoztatást és az értékelő orientálást. És ugyanez áll az úgynevezett sikerkönyvek, vagy a tízezreket foglalkoztató műkedvelő művészeti csoportok tevékenységének értéke­lésére is. Az ízlésszint megítélését illetően az írások és műsorok hangvételében más problémák is kísértenek, így az arisztokratikus látásmód az egyik oldalon, és a műveletlenséggel összeka­csintó „kultúrpolitikai­ szemlélet” a másik ol­dalon. Pedig senkinek sincs joga szemre­hányást tenni olvasóinak, nézőinek, hallga­tóinak azért, mert egy-egy stílusirányzat, életmű távol áll tőlük, vagy egyelőre még nem értik, nem ismerik fel az alkotó közlési szándékát. Célravezetőbb, ha arról szólunk meggyőzően, hogy az igazi kulturális értékek befogadásáért, megértéséért mindig meg kel­lett küzdeni, elmélyülés, erőfeszítés nélkül semmihez, így a művészet élvezetéhez sem le­het eljutni. Mire érdemes a tollat jól kihegyezni? A szellemi restség, a parlagiság, a demagógia leleplezése, tényekre alapozott elítélése és elítéltetése ad bőven írni valót. Azokat osto­rozzuk, akik lehetőségeik ellenére a művelő­dést, a tanulást lebecsülik, nem készülnek tu­datosan a művészetek befogadására, sőt sik­ket csinálnak a nemtudásból. Az ilyenek az­tán a leghangosabbak, amikor új kezdeménye­zések, új hang, új forma, stílus megismerésé­ről van szó. De mindjárt itt a másik pólus: a sznobok újdonsághajszolása legalább eny­­nyire veszélyes. Ez ellen is fel kell lépni — éspedig, ha valahol, hát itt egységes szemlé­letre van szükség. Hirdetni kell: bár lehetnek művészi eszközök széles körben azonnal ért­hetőek, ha nem tükrözik a valóságot, ha nem mond a mű lényegeset a mai kor emberé­nek, akkor érdektelen az alkotás. De ugyan­így érdektelen, értéktelen az olyan — gyak­ran csak művészi divatot utánzó — produkció is, amikor a tartalmi, gondolati szegénységet meghökkentő formákkal, öncélú formabontás­sal próbálják pótolni. Ilyen művészeknél az­tán a kritikus hiába bíztat a mélységek meg­ismerésére, a befogadásért indított küzdelem üresjárat, mert a forma csak a nagy semmit takarja. Aki felelősséggel ír vagy szerkeszt ilyenkor is megtalálja a módját az őszinte tá­jékoztatásnak, az elkötelezett orientálásnak. Remélem, kitűnik e sorokból a céljuk. Az, hogy a tömegkommunikáció különböző eszkö­

Next