Magyar Sajtó, 1984 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1984-03-01 / 3. szám

nyesebb, gyorsabb munka lenne.) Csütörtökön azu­tán egyetlen képmagnó tekercsre kerülnek a részle­tek. Végül pénteken, a hármas stúdióban a bemondó, a forgó hasáb - becézett nevén a ,kredenc" - az in­zertek, időpontok és zenék, meg persze műsorrész­letek egyetlen huszonöt perces műsorrá rendeződ­nek. Ezen az egyszerű (?) munkafolyamaton kívül persze vannak még rendkívüliek. A harcok a ve­títőért, az információkért, az el nem készült mű­sorokért. A helyzet mindig más, a gond is. De például a külpolitikai műsorokkal mindig baj van. Ugye milyen furcsa? Ami a néző számára izgal­mas, odafigyelést igénylő műsor, a kritika által a legegységesebben dicsért program, a közvélemény szerint is a tévé leginkább méltányolt tevékenysége, azzal nekünk „bajunk" van ! Talán éppen ezért. Mert­­hosszadalmas műsorkészítési periódusunkba egy frissen készülő műsor nem fér bele. És lehet, hogy a mi műsorunkban van a hiba. Az „élesben" készülő külpolitikai műsorok eseté­ben normális, hogy az utolsó percben készülnek el; számunkra is érthetetlen azonban, hogyha nincs kész egy külföldről vásárolt film, vagy egy képzőmű­vészeti műsor. Megnézhetetlen műsorról érdemben még szólni sem tudunk. Szoktunk beszélni az élő közvetítésekről, néha nagyon összejönnek, ilyenkor a műsorajánlat egyszerűen nem lehet hű tükre a hét­nek. Krimit általában nem ajánlunk, no nem abból a cinikus meggondolásból, hogy úgyis megnézik, hanem mert­­ sokszor — nem tartjuk építő értéknek. Kivéve persze, ha valami egyéb értéket tartalmaz, pl. kiváló színészi alakítást, irodalmi alapot stb. Műsorunk látható főszereplői a bemondók, akik sajnos elég mechanikus munkát kénytelenek végezni, mivel sem a műsorokat, sem a kiválasz­tott műsorrészeket előre nem látják. Egyéniségük­től, felkészültségüktől és pillanatnyi hangulatuk­tól nagyon sok függ. Meg attól is, mikor kerül sor a műsor felvételére. Reszketünk a reggel nyolc órás kezdéstől, mert a bemondó — mivel munkája az éjszakai órákig húzó­dik - más életritmusra van hangolva. Nyolc órás kezdésnél hajnalban kell kelnie, hogy a frizurával és a sminkkel időre elkészüljön. Fontos az is, hogy jó kapcsolat legyen szerkesztő - tehát a szöveg írója­­ és bemondó között. Műsorunk nagyjában állandó nézőrétegre szá­míthat. Nézettségünk 10-14 százalékos a Tömeg­kommunikációs Kutatóközpont felmérései szerint. Hátrány, hogy nincs fix helyünk a műsorszerkezet­ben, vasárnap délután 13 és 18 óra között kerülünk képernyőre, mindig máskor, műsorunk tehát nehe­zen épül be a család életrendjébe. Hízelgő viszont ránk nézve, hogy a reklámot gyakran műsorunk mellé szerkesztik. Sokan megkérdezték már, hogy azt ajánljuk-e szívünk szerint amit akarunk, vagy megmondják, mit kell ajánlanunk. Nos, a szerkesztőnek szabad keze van a műsorajánlatban, ritkán kap drótot 14 „fentről", hogy ezt vagy azt feltétlenül ajánlja, vagy hallgasson róla. Megkeresik viszont a „önpropagandisták." Néhány rendező, szerkesztő, nem is az élvonalból, akik lehengerlik, letarolják, elkábítják műsoruk dicséretével, s könyörögnek az ajánlatért. (Borrava­lót eddig még senki nem ajánlott fel.) Törekszünk az értékközpontú ajánlatra. A műsorok sokféleségében is felfedezhető valami állandó, amit önmaga mércéje szerinti értéknek tarthatunk. A szer­kesztőnek sincs persze erre etalonja, csak egyénisége, ízlése, érdeklődési köre. Magunkra vagyunk utalva - ez azt is jelenti, hogy lehet igényesen és igénytele­nül is szerkeszteni. (És előfordulhat, hogy ez az eredményben meg sem látszik.) Recept nincs. A fil­mesek általában jól exponálják a mű lényegét már az első tíz percben. Nem úgy, mint - teszem - Moliére, akinél az a fránya Tartuffe csak a harmadik felvonásban jelenik meg. A műsorpropaganda nem csak a Műsorainkat ajánljuk-on belül folyik. A Postafiók 250. Takács Mari műsora havonta ad a nézők levelei alapján a műsorokhoz kapcsolódó információkat. A Tele­­ráma Vitray Tamás irányításával a televíziós mű­helyeket mutatja be. A Műsorainkat ajánljuk 1971 óta tulajdonképpen változatlan formában jelentkezik. Megindulása egy­beesett a tévékészülékek elterjedésének idejével, a televíziós mindenevés időszakával. Össznépi mű­sorról tájékoztattuk nézőinket. Közben megszületett a második műsor, megjelent a színes adás - mi is színesben dolgozunk -, majd egyre inkább rétegek­hez kezdtek szólni a műsorok, míg a legutóbbi évtől kezdődően megjelentek a műsorsávok, hogy egyrészt a főleg délelőtti, délutáni illetve éjjeli tévé­nézők igényeit kielégítsék, másrészt hogy biztassa­nak is e választék kihasználására. Miközben marad­tunk össznépi műsor, néha egy egy­intésnyire ki­szolgálva e nézőrétegek igényeit is. Ugyanakkor egyre születtek a rétegműsorok, magazinok, amelyek­­ hiányainkból kiindulva, meg azért is, hogy saját nézőközönségüket informálják - műsorajánlattal kezdtek foglalkozni. Először az Idesüss! született meg, a gyermekeknek szóló ajánlattal, aztán a Tele­sport és a vasárnap esti Sporthírek mondta el nézői­nek, hogy milyen műsoraik lesznek az elkövetkező napokban. Gyakran foglalkoznak a magazinok is műsorajánlattal. (Megjelentek a spot-ok is, az egy-két perces önálló tévéjáték vagy filmajánlatok.) A gond emiatt akkor jelentkezik, ha egy-egy műsort túlméretezetten, érdemén felül, többszörösen ajánl a tévé. Mindezek az új jelenségek jócskán feszegetik kereteinket, arra sarkallnak, hogy 13 éves, kamasz­korába lépett műsorajánlatunk is nőjön fel feladatá­hoz, a tévézés új szokásaihoz - segítsen formálni is azokat - s némi mutálás után, találja meg saját fel­nőtt hangját. TORDAY ALIZ

Next