Magyar Sajtó, 1985 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1985-05-01 / 5. szám

A tudományos ismeretterjesztés dilemmái a televízióban Rögtön a címben vállalt feladat szűkítésével kell kezdenem. Nem vállalkozhattam arra, hogy az összes ismeretterjesztő jellegű televíziós műsort áttekint­sem, nem is vagyok illetékes erre. Tizenöt éve rende­zek ilyen műsorokat is a Magyar Televízióban, s ebben a cikkben megpróbálom sorra venni azokat a gondokat és problémákat (ha tetszik: műhely­gondokat és műhelyproblémákat), amelyekkel a mű­sorkészítés közben találkozunk. Munkahelyemen - amelyet először Ismeretterjesztő Osztálynak, majd Közművelődési Főszerkesztőségnek neveztek - készül a televíziós ismeretterjesztő műsorok zöme, de készítenek ilyen műsorokat az Ifjúsági és Okta­tási Főszerkesztőségen, a Szórakoztató és Zenei Fő­szerkesztőségen és a Politikai Adások Főszerkesztő­ségén is. (A tágan vett ismeretterjesztéshez sorol­ható szerintem a Fele sem igaz vetélkedőtől a Kereszt­kérdésen, a Diagnózison, a Perpetuum mobilon ke­resztül a Kockázat­ig sok-sok műsor.) A mi főszerkesztőségünk gondozza a következő állandó műsorokat: Delta, Kalendárium, Gondolkodó, Jogi esetek, A nyelv világa; olyan sorozatokat, mint a természettudományos Tévé­egyetem (50 adása volt), a társadalomtudományi Tévéegyetem, Az ókori Kelet, Az ókori Hellász c. sorozatai, a Száza­dunk c. történelmi sorozat filmjei (idáig 40 készült el belőle), a Gólyavéri esték társadalomtudományi és természettudományi előadásai. És találomra fel­sorolok még néhány emlékezetes egyedi sorozatot az elmúlt évtizedből: Alattvalók és királyok, Forra­dalmak kora, Magyar tájak, Tisztelendők (Vallás és társadalom viszonya a világ országaiban), Energia, Az öröklődés titkai (Czeizel Endre), Az első számú közellenség (A szívinfarktusról). E felsorolásból kitetszik munkánknak tartalmilag „többlépcsős" koncepciója:­­ a mindennapi tudat szintjére építő tájékoztató, tudományos háttéranyagot továbbadó műsorok (mindenkinek: Delta, Kalendárium, Jogi esetek, A nyelv világa, inkább értelmiségieknek: Gondol­kodó),­­ a tudományos tudat szintjén jelentkező ,tudo­mányos eredményeket tévéműsorok formájában közzétevő sorozatok, egyedi adások. Jól látható, a koncepció lehetőséget ad arra, hogy a műsorok minden tudományterületet fel­öleljenek, ennek azonban műsoridő, anyagi és szellemi kapacitásbeli korlátok egyaránt gátat szab­nak, így biztos, hogy a természettudományok sok ága és a társadalomtudományok közül a közgazda­ság és pszichológia nincs megfelelő arányban kép­viselve műsorainkban. Még a tartalmi kérdéseknél maradva, közvetve és közvetlenül is, gyakran felvetődik az ismeret­terjesztés és a politika viszonyának problémája. Szerintem sem politikamentes tudomány, sem poli­tikamentes tudományos ismeretterjesztés nem lé­tezik. Mindennek, még a látszólag legegyszerűbb tudományos kérdésnek is van politikai vonatkozása. Csak néhány példát: A veszélyes mérgek, ipari tevé­kenység után fennmaradó hulladékok kezelésére, tárolására évtizedekig nem volt sem egységes jog­szabály, sem egységes intézkedési terv. Először a Chinoin méregtelepe és a váci mérgezett ivóvíz­ügy hívta fel erre a problémára a figyelmet. Azóta intézkedtek méregtemetők létesítésére, agyagzárvá­nyokba temetik a mérget, ahonnan nem szivároghat el a talajba. A méregtemetőnek kijelölt községek lakói féltik földjeiket, saját egészségüket, nem lesz-e bajuk abból, hogy a civilizáció e káros mellék­­termékei falujuk határába kerülnek. Ilyen helyzetben egy rövid, jól illusztrált tudományos kommentárnak is jelentős politikai hatása lehet. Hasonló politikai töltetet hordoz bármilyen egész­ségügyi probléma felvetése: a tárgyaláskor mérle­gelni kell, hogy nem okozunk, okozhatunk-e az em­bereknek túlzott betegségtudatot, nem keltünk-e fel olyan betegellátási igényeket, amelyekre az egész­ségügyi intézmények nincsenek felkészülve. Még nyilvánvalóbb a politikai vonatkozása egy­­egy történelmi műsornak (akár deheroizál, akár meg­erősíti az eddig kialakult képet, akár merőben új vonásokkal gyarapítja azt). Nem kell bizonyítani, hogy milyen ideológiai-politikai töltete lehet egy­­egy Tudósklub adásnak (legyen a téma a tudomá­nyos kutatás, az élelemtermelés, a neokonzervati­­vizmus, vagy a mai magyar irodalom), vagy a Tisz­telendők sorozat egyes részeinek, amelyekben a val­lás és társadalom viszonyát kutatjuk a világ különbö­ző országaiban. Bár a műsorkészítés folyamatában a tartalmi és megvalósításbeli kérdések elválaszthatatlanok egy­mástól, most mégis, az áttekinthetőség kedvéért különválasztva tárgyalom az utóbbiakat. A meg­valósításhoz választott módszer rendszerint el­dönti a műsor, vagy műsorrészlet hatásosságát is. A dramaturgiának, a didaktikai alapelveknek nem­csak a fikciós műveknél van szerepük, hanem itt is. Az a tapasztalatom, hogy az induktív módszer mindig célravezetőbb a deduktívnál. Tehát, hogy először bemutatjuk a jelenséget, azután elemezzük azt, így jutunk el az általánosító következtetésekig. Ez érvényes egy magazinműsor pár perces betétjére éppúgy, mint nagyívű előadásokra, vagy ismerettel-

Next