Magyar Sajtó, 1995 (36. évfolyam, 1-20. szám)

1995-05-22 / 10. szám

1995. MÁJUS 22. ■ MAGYAR SAJTÓ Újságíró-hallgatók, média szakosok és kommunikátorok Kétnapos kommunikációs konferencia Pécsett A hajdani szerkesztőségi csapatok közül valószínűleg egy sem álmodott arról, hogy utóda egy rangos egyetem bölcsészkarának kommunikátor szakán szerzi majd meg az újságírói pálya gyakorlásához szükséges (elméleti) ismereteket. A média szakos egyetemisták, főiskolások viszont ilyenkor, nyár elején már többnyire lelkesen készülnek szerkesztőségi vagy rádiós gyakorlatukra - slapalnak. Az egyetemi és főiskolai újságíróképzés körül évtizedeken át folytatott meddő vita rég eldőlt. Ma már az ország tizen­két felsőoktatási intézményében folyik rendszeres médiaoktatás. Fő szak,­­ szak, specializáció vagy kiegészítő - az a tény, hogy a média iránt érdeklődő je­lentkezők száma mindenütt háromszo­rosa, négyszerese a felvehetők keretszá­mának, bizonyítja, hogy szakmánk nem csak a fővárosban, Esztergomtól Debre­cenig, Szegedtől Pécsig változatlanul népszerű. Az egyes intézményekben nem csak a feltételek, a célok is külön­bözőek: van ahol „bevallottan” újságíró­kat nevelnek (ilyen a Felsőoktatási tájé­koztató szerint a székesfehérvári Kodo­­lányi János Főiskola), és van ahol a sza­kon megszerezhető végzettség hivatalos megnevezése is - kommunikátor. Ka­posvárott már többéves hagyománya van a tanító-média szakpárosításnak, Nyíregyházán a Bessenyei György Ta­nárképző Főiskola most indítja az új tí­pusú képzést. A különbségeknél mégis lényegeseb­bek a megoldásra váró közös gondok, köztük a kommunikációs oktatás terüle­tén kidolgozott programok tartalma és módszertana, a zaklatás személyi, és fő­ként költséges technikai feltételeinek biztosítása. Ez a felismerés - a közös gondolkodás és az együttműködés szán­déka - vezette a Pécsi Janus Pannonius Tudományegyetemet, Horányi Özséb dékánt, a kommunikációs tanszék veze­tő professzorát, amikor kigondolta és megszervezte a városban az első össz­­egyetemi Kommunikációs Konferen­ciát, amelyen az a megtiszteltetés érte a Bálint György Újságíró-iskolát, hogy ti­zenkét felsőoktatási intézmény képvise­lőivel együtt beszámolhatott a maga ok­tatási tapasztalatáról, vitatkozhatott és ábrándozhatott a „hogyan tovább? ” kér­déseiről. A PJPTE kommunikációs tan­székéről érkezett hivatalos meghívó­­ afféle nem hivatalos akkreditáció: jelzi, hogy a felsőoktatás területén működő szakmai centrumok és tanszékek nem outsider riválist, hanem szövetségest, gyakorlati tapasztalatokban gazdag partnert látnak a MÚOSZ újságíró-is­kolájában. A tanácskozás május 5-én és 6-án, egy teljes péntek délután és szombaton egész délelőtt zajlott. Anyaga tehát, leg­jobb szándékunk ellenére is sokszoro­san meghaladná egy tudósítás kereteit. Az „első körben” az egyes intézmények szakmai bemutatkozása voltaképpen azt a célt szolgálta, hogy ki-ki el tudja he­lyezni a maga intézményét s a kollégákét a palettán. Vendéglátóink például jog­gal büszkék arra, hogy Bécstől keletre övék volt az első (1986-ban alakult) a specializáció keretében indított kom­munikációs tanszék. Oktatási céljuk ma sem újságíróképzés, hanem a tömeg­kommunikáció területén dolgozóknak szükséges elméleti ismeretek nyújtása. A tömegkommunikáció szakemberein kívül a sajátos kommunikációs helyze­tekben működő terapeuták - orvosok, pszichológusok, szociális munkások is - megszerezhetik itt a helyzetek kezelésé­hez szükséges kommunikációs ismere­teket. Tanítanak antropológiát és etoló­giát, de aki mégis, itt is újságíró akar len­ni, az a médiaismereteket is nyújtó tö­megkommunikációs szakirányt választ­hatja. Sajátos feladatokat jelent a curri­culum összeállítása ott, ahol a hallgatók az egyházi kommunikáció területére ké­szülnek - hallottuk. Ezekben az intéz­ményekben a bibliaismeret vagy a szer­tartások ismerete éppen olyan része a szakmai műveltségnek, mint a médiaeti­ka vagy a pszichológia. A pedagógus­­képző intézményekben a módszertani kihívást mindenekelőtt a tanítóképzés és az újságírói mesterség ismeretanya­gának tervszerű és módszeres összehan­golása jelenti. A Közgazdasági Egyete­men beindított kommunikációs szak a társadalomtudományi ismereteket, a szociológiát és politológiát helyezi elő­térbe, abban a meggyőződésben, hogy a sajtónak is, a tömegkommunikáció egy­éb területeinek is szüksége van alapos közgazdasági ismeretekkel rendelkező újságírókra. Itt a képzéshez hozzátarto­zik a gazdasági életben, az államigazga­tásban dolgozó szakemberek kommuni­kációs kompetenciájának fejlesztése is. A hallgatóit két féléven keresztül oktató Bálint György Újságíró-iskola küldöt­teiként, némileg irigykedve hallgattuk a három-négy éves képzés biztosította távlati lehetőségeket. Ebből, és a techni­kai feltételek különbségéből keletkező kisebbségi érzésünket azonban némileg csökkentette az a tény, hogy az oktatott tantárgyak nagyobbik hányada - a sajtó­­történettől az etikáig és a creative wri­­tingig - nagyjából azonos. És különösen a gyakorlati tapasztalatok átadása terü­letén, az oktatás hatékonyságában, a pá­lyára kerülés elősegítésében nekünk is volt mivel dicsekedni. Ez annál is lénye­gesebb, mert a tanácskozáson szüksé­gesnél valamivel talán kevesebb szó esett az oktatás gyakorlati kérdéseiről és módszeréről, a hallgatók szerkesztőségi gyakorlatának szakmai hozadékáról. Annyit mindenesetre megtudtunk, hogy bár a helyi sajtó és média ál­mában kész­ségesen támogatja az oktatást, nem min­den intézmény tanárai voltak teljesen elégedettek az eredménnyel. Érdekes és tanulságos volt Lyne Wa­­tersnek, a texasi egyetem tanárának, a

Next