Magyar Sajtó, 2001 (42. évfolyam, 1-10. szám)

2001 / 10. szám

lapot olyan puha pénzekből kiadni, ami ál­lami cégekhez kötődik. Kétségbeesetten kezdtünk kiadót keresni, az MDLF-et is megkerestük, akik először nem is akartak foglalkozni velünk. Tudom, többek vélemé­nyét kikérték, míg végül úgy döntöttek, hogy hiányozna a magyar sajtópiacról a Mancs, és beszálltak. A közben eltelt fél évet lényegében az előfizetők és a fizetésü­ket késve kapó szerkesztők finanszírozták. - Kinyírás, racionalitás és kor­rektség, így számomra nem egé­szen világos a történet. - A Postabank egy állami pénzintézet, kvázi a kormány bankja, amelytől nem várható el, hogy ellenzéki sajtóterméke­ket finanszírozzon. Persze azt, hogy ellen­zéki, nehezen mondom ki, mert szerintem valamilyen szinten minden sajtótermék­nek ellenzékinek kellene lennie. Hozzáte­szem, el tudok képzelni olyan demokráci­át, ahol a vélemények sokszínűsége érde­kében az állam a vele nem rokonszenvező lapoknak is juttat támogatást, de Magyar­­ország nem ilyen hely, mert nincs meg a politikusokban az érettség, az udvarias­ság és a konszenzusra törekvés. A racio­nalitást pedig úgy értem, hogy a Princz­­birodalomban a Magyar Narancs úgy mű­ködött, mint egy állami nagyvállalat kis részlege, nagyon felelőtlenül gazdálko­dott, és nem figyelt a piaci impulzusokra. - Hogy viselte a szerkesztőség a tulajdonosváltás időszakát? Ha jól tudom, egy ideig a honoráriumok is késtek. - Igen, volt egy időszak, amikor nagyon nagy késéssel jöttek meg a donorok, sőt három hónapig egyáltalán nem tudtunk fi­zetni, de aztán ledolgoztuk ezeket a lema­radásainkat. Azt hiszem, sokan kitartás­ból, dacból, szeretetből maradtak. Érde­kes viszont, hogy többen akkor váltottak, amikor kezdett stabilizálódni a helyzetünk, Seres Laci, Makai Jóska akkor mentek el. - Mit tud kínálni jelenleg a Na­rancs az itt dolgozóknak? - Be kell ismerni, hogy a kiadónknak nem jó az üzemi mérete, mert­ azok a sajtóvál­lalkozások lehetnek sikeresek, ahol egy ki­adó szolgál ki több lapot. Kis cég egyetlen lappal nagyon nagy luxus, ami a fejlődés gátja is lehet. Kevés munkatársat tudunk eltartani, az itt kínált fizetések pedig a bu­dapesti mezőny alját jelentik. Persze még mindig jobbak, mint azoknál a vidéki napi­lapoknál, ahol százhúsz flekket kell írni a kollégáknak havi nyolcvanért. Ez nemcsak botrányos, de a szakma megcsúfolása is, és nem vigasztal, hogy nálunk valamivel jobb a helyzet. Рага­Kovács Imre pedig azért kezdett írogatni a Népszabadságnak is, mert egyszerűen nincs annyi oldalunk, hogy lekössük a kapacitását. A Narancs­nak mindig az volt a problémája, hogy so­ha nem volt annyi pénz ebben az újságban, hogy meg tudja tartani azokat a szerzőket, akik itt kezdték a pályájukat. Sokszor eszembe jut és sajnálom, hogy mennyien mentek el innen. Nádori Péter, aki most a HVG Online-nál dolgozik, Winkler Róbert, aki legalább három helyen főszerkesztő, Csillag Jani az Est FM-et irányítja, Pálin­­kás-Szűts az elődje, Makai az Origónál, Bo­jár Iván András az Oktogon élén, Simó György, aki kicsit letért a pályáról, de ő is itt kezdte. Olyanok vagyunk, mint egy nagy nevelőegyesület. A lap színvonalát is csak azért sikerült megtartanunk, mert a távo­zók helyére mindig találtunk ambiciózus, fiatal munkatársakat, akikkel tisztessége­sen foglalkoztunk is. - Mennyi a szerkesztőség átlag­­életkora? - Akik komolyan foglalkoznak az újság tartalmával, azok a rovatvezetők, ők in­kább a negyvenes korosztályhoz tartoz­nak. Az újságírók kicsit fiatalabbak. - És mekkora a holdudvar?A rend­szeres külsős szerzők hányan van­nak? - Húsz-huszonöten lehetnek. Szeren­csére Magyarországon vannak olyan na­pilapos kollégák, akik többre hivatottak, ők előszeretettel találnak meg minket ter­jedelmesebb írásokkal, amiket a saját lapjuknál nem tudnának elhelyezni. De sok helyről küldenek hozzánk gyakornoko­kat is, és akiben egy ici-pici fantáziát lá­tunk, annak próbálunk munkát is adni.­­ A Magyar Narancsot leginkább politikai hetilapként könyvelik el, mégis nagyon erős a kulturális ro­vata. Miért? - Mert ez egy politikai, kulturális heti­lap, amelyik nagyon furcsán keletkezett. Ha most akarnánk elindulni, azzal kezde­nének, hogy megkutatjuk a piacot. A Ma­gyar Narancs esetében ez soha nem tör­tént meg. A közlésvágy hívta életre, volt pár ember markáns mondanivalóval és nyelvvel. Az alapításkor kitalált sziszté­mát azóta is őrizzük: egy interjú, politika, külpolitika, életmód és kultúra. A politi­kai részben azokról a témákról próbálunk bővebben, tisztességes háttéranyagokkal írni, amelyek már bekerültek a köztudat­ba. Az ÉS megteheti, hogy nem ír a Szaba­di-ügyről, mi természetesen nem. A kultú­ra mellett az életmód rovatunk pedig ma­gazin módjára próbál dolgozni. Olyan, mintha három lap lenne egyben. A most már készülő kutatások is azt mutatják, hogy van, aki az életmód, más a kultúra és legtöbben a politika miatt veszik a Man­csot. A visszajelzések azt is igazolják, hogy érdemes a magazinosodás felé el­mozdulnunk, hogy mást ne mondjak, a magazinos címlapjaink a legerősebbek. A Jimmy-s címlap messze a legnagyobb el­adást produkálta, de jól mentek a Frideri­­kusz­os és a Csiszár­os számok is. - A vidéki témák feldolgozása tu­datos vagy adódik a külsős munka­társak miatt? - Tudatos. Persze sokat segít, hogy be­estek hozzánk olyan jó tollú újságírók, akik ha kell, akár azonnal is bevethetők, de ha a kedvük úgy tartja, akkor hosszú hetekig dolgoznak egy anyagon. - Elég egyedi a lap nyelvhasznála­ta is. Erre törekedni kell vagy csípőből megy? - A nyelvi igényességre figyelünk, és tö­rekszünk arra is, hogy a magyar újság­írásban használt nyolcszáz szónál többet dolgozzunk. De a ránk jellemző nyelvezet nagyon személyiségfüggő, és nehéz is eh­hez jól író, művelt embereket találni. Eb­ben a tekintetben elég rossz tapasztalata­im vannak a huszonéves korosztályt il­letően, pedig nekik a Narancs lehetne a karrierjük első állomása. Hiába mondom, hogy jó lenne, ha minden rovatban olyan cikkek születnének, mint a Nagyvárosi természetbúvárban. Nincsenek emberek. - Mennyire nehezíti a lap működé­sét az, hogy kormánypártisággal nem lehetne vádolni? - Erre nehezen tudok válaszolni. Azon, hogy olyan cégek, amelyekben az állam­nak meghatározó tulajdona van, nem hir­detnek nálunk, nagyon nem csodálkozom, hiszen fölöttük rettenetesen erős a politi­kai kontroll. Bizonyos cégeket a kormány egyértelműen arra használ, hogy a hozzá közel álló lapokat pénzzel lássa el, bár még ezek a cégek is hirdetnek valódi gaz­dasági szempontok alapján. Azt is tudo­másul vesszük, hogy Magyarország alap­vetően inkább konzervatív, erősen rend­párti, a hierarchiákra érzékeny ország, és ez a mi lehetőségeinket is behatárolja. Nem véletlen, hogy a legnagyobb liberális párt is ott tart, ahol tart, és ez a saját cél­csoportunkat is csökkenti. Ebben az érte­lemben persze nehéz a helyzetünk, de még így is vannak tartalékaink.­­ Példányszámtól függetlenül a Narancsban leírtak meghatározóak a hazai közgondolkodásban. Ér­ződik politikai nyomás bizonyos té­mák feldolgozása vagy elfelejtése érdekében? - Érik ilyen impulzusok a szerkesztősé­get, de nem meghatározóak. Ehhez mi túl outsiderek vagyunk. Az inkább zavar, hogy úgy érzem, a kormányzati hivatalok­tól nehezen jutunk információkhoz. - Hogy viszonyul a magyar sajtó többi szereplője a Narancs ké­szítőihez? A vitaműsorokban, a hi­vatkozásokban, a médiahaknikban ritkán szerepelnek. - Nem hiszem, hogy ne lennének kíván­csiak ránk, mert tudom, hogy olvassák a lapot. Ráadásul sokan belőlünk is dolgoz­nak, ami bosszant is, mert Magyarorszá­gon nem divat a kereszthivatkozás, ebben a tekintetben talán csak a Népszabadság jár el korrektül. Loptak már tőlünk neves publicisták és kereskedelmi adók is. De az tény, hogy nem vagyunk benne ebben a szívességkereskedelemben, ami megint csak az outsider pozícióból adódik. Persze van ennek rossz oldala is, hiszen kevesebb az ingyen reklám, de így legalább tényleg meg tudjuk őrizni a függetlenségünket. És ez a lap létének az alapja. Bajnai Zsolt MaSa 2001/10.

Next