Magyar Sakkvilág, 2011 (9. évfolyam, 1-12. szám)

2011-07-01 / 7. szám

tat Egyik párosmérkőzésük díját a csernobili atomkatasztrófa károsultjainak megsegítésére ajánlották fel Kaszparoval. Jelenleg is több hasznos kezdeményezést támogat. Az Unicef tiszteletbeli nagykövete, s a világon több tucat róla elnevezett sakkiskola működik. Kaszparov szerint ő maga játszotta a leg­több , jó partit”, szerintem igaza van, de Kar­pov áll a második helyen. Karpov nevével sok sakk-könyv jelent meg, de sok nagyszerű játszmáját nem ismerjük saját elemzésében. Remélem, könyveim javítanak a helyzeten. Hogy milyen is Anatolij Jevgenyevics Karpov stílusa, arról sok leegyszerűsítő meg­állapítás van forgalomban. Mint minden nagy játékos, ő is univerzális, és az ellenfelét óriás­kígyóként bekerítő és megbénító játékmodora jól összefér a lendületes támadásokkal, még ha az utóbbiak ritkábbak is partijaiban, mint az előbbiek. Sok művész és sakkozó stílusa a pá­lyafutása alatt megváltozik, az ő játékának a fő jellemzői alig változtak. Stratégiai alkotásait tanulmányozva a tel­jesség igénye nélkül úgy látom, sok igazság van abban, hogy nagyon sokáig tudja tartani az ál­lásokat anélkül, hogy támadna vagy passzívvá válna az állása, és ha az ellenfele hibázik, kö­nyörtelenül lecsap. Ennek az a titka, hogy na­gyon jól, szinte komputerszerűen látja a néhány lépéses taktikai lehetőségeket. Persze minden világklasszis remekül számol, de Karpov bár ritkán támadott vadul és hozott hosszú távú ál­dozatot, szinte sohasem hagyott ki vagy nézett el taktikai motívumot Sokan vagyunk úgy, hogy több terv közül nehezen választunk ki egyet, majd két lépés múlva mégis visszatérünk a már elvetett irányhoz. Karpov viszont, ha kiválaszt egy tervet azt kivételes következetességgel vé­gigviszi, ha tudja, és nem tér át másikra. Szazoncev-Karpov Vlagyimir 1964 Világos meglehetősen sok tisztjét vezényelte a királyszárnyi támadáshoz, remélve, hogy a játéka átüt. 25....g7! Karpov lecseréli a tá­madó vezért, amivel kihúzza fehér támadásá­nak a méregfogát. 26.hxg7+ a­xg7 27.hxg6 hxg6 28.2b 1 28.. .Bab8! Karpov azonnal a tábla azon ré­szére fordítja a figyelmét ahol fölényben van. Sötétnek az érdeke, hogy cserélje a tiszteket a vezérszárnyon, mert kevesebb figuránál az elő­nye megnő. Egyszerű példával: három fiú könnyebben legyőz egyet mint tizenhat tizen­négyet. De 28...£fa4? elhamarkodottan cse­rélne, mert 29.€ixa4 !Lxa4 30.2b7+ és a betörés erős. 30...£fd7 (30..Jd7 31 Jh5) 31 Jh5! 2el+ 32. '&h2 Sh8 33.2xg6+ fbfS 34.g4 és világos még előnybe is kerül. 29jla6­fc7 30.£)fdl .Safd7! 31.h3? 31 !E,e2! finom lépés játékban tartotta volna világost. a) 31 ...á­ f7 32.2h3 és a bástya játékba kerül. b) 31 ...ia4 32.ih5 g5 (32...­&h6 33.fxg6 h­2 34.Sál és fehér nincs rosszabb helyzetben.) 33. fxg5 f5 34.£sxa4 £sxa4 35.Sxb8 £ixb8 36.Sh3 fehér játékot szerez a királyszárnyon. 36.. .£b­3­­36...Sc2 37.1e8 stb6 38.g6 és vilá­gos fenyegetően áll.) 37.£fxc3 Sxc3 38.1e8 világos várhatóan még kezdeményezhet. c) 31 ...2h8 32.&f2 Da4 33.2b3 £db6 34.2h3 Shc8 35.Slil és világos mindenképpen jobban áll, mint a játszmában. 31..1La4! Továbbra is cseréli a tiszteket, szé­pen halad a terve végrehajtásában. 31...­§ja4 32.6b5 (32.Sc 1­ib5 33.1xb5 Sxb5 34.g4 ■5jxc3 35.£)xc3 2b6 világosnak igazán hiány­zik a bástyája a h-vonalról.) 32..Jixb5 33.Kxb5 Szabó és sötét itt is jobban áll. 32.Sh2 Eredeti módon tervezi, hogy segítsen a vezérszárnyon. 32.­6xa4 6xa4 33.2xb8 6xb8 34.b5 £b6 és sötét nemsokára betör. 32...jLxdl 33.öxdl £ia4 33...£­c8 is reményteljes volt. 34.Sxb8 (34.Sál £id6) 34...6xb8 35.1xc8 Sxc8 és fe­kete sokkal jobban áll, talán nyerve is van. 34.2a 1 34.1b5 .6c3 35.£ixc3 2xc3 36.2h3 a4 37.g4 a3—1­ 34...£­c3! 35.g3 !Saxdl 36.2xdl 2c3 tizenegy lépésbe tellett, hogy letisztítsa az állást annyira, hogy az első közvetlen fenyege­tést létrehozza. 37.2e1 a4! Szép pozíciós példa arra, ahogy a gyalog előkészíti, hogy a másik bástya b2-re jusson. Engem egy nagyszerű Csehover- Rogozin (Moszkva, 1945) partira emlékeztet. 38.2d2 2b6 391Lfl &fl A királya helyzetét is feljavítja, bár valószínűleg e nélkül is nyerne, de miért ne javítsuk az állásunkat, ha van idő rá? Karpov végjátékkezelésének érde­kes tulajdonsága, ami felnőtt korára is igaz, hogy végjátékban először feljavítja a figurái helyzetét, a királyát csak viszonylag későn hozza játékba. 40.2ee2 a3 41.&f2 Sb4 42.g4 42.. .£ib6! Az utolsó passzív tisztje is játékba kerül. 43.2c2 Más lépések is vesztenek. 43.. 2xc2 44.2xc2 2b2 45.2e2 ®a4! 46.&e1 46...£k'3 A nagyszerű pozíciós játéka ered­ményeképp „festői” szépségű állást ért el. 47.2d2 £ixa2 0-1 Karpov pozíciós játékvezetése imponáló, a ki­választott helyes stratégiai tervét fegyelmezetten vezette sikerre az elejétől a végéig. Játéka nem csillogó, de nagyon logikus és egyúttal nagyon erős. Fiatalkori edzője tízéves korától három és fél éven át Leonyid Gratvol volt A cseljabinszki mester stílusa erősen pozíciós, az ő hatása ér­ződik a játékán. Karpov bár ritkán említette meg a nevét akkor is csak a Szovjetunióban, de olyankor igen elismerően nyilatkozott róla (folytatjuk) 1 I * * w m i 411. i iim A ± i AiA a I A A4A Al fl s1 1 I to■ # A toil ii i i « J■ Aia 1 FIA AM A ■1_1 A Magyar Sakkvilág 39

Next