Magyar Sakkvilág, 2014 (12. évfolyam, 1-12. szám)

2014-03-01 / 3. szám

Shakespeare, közoktatás és a világbajnoki trón A megingathatatlan, birodalmakat lét­rehozó viktoriánus önbizalom minta­képe volt. Az önmagát megteremtő polihisztor. Később alapvetőnek bi­zonyult munkát publikált Anglia nagy iskoláiról. Mondhatni, vele veszi kez­detét a brit közoktatás. Elsőnek szö­gezi le, hogy tanításról csak a tanuló aktív közreműködésével beszélhe­tünk, és az csak akkor érhető el, ha sikerül felkelteni a tanuló érdeklődé­sét, amiben a testi fenyítés semmi szerepet sem játszhat! Igazán tud­hatta ezt, hisz autodidakta volt. Hosz­­szú időt töltött ugyan Oxfordban, de egyetlen college tagja sem volt. Az oktatást tanulmányozta, mielőtt az aktív élet mellett döntött, s felhagyott volna szűkös öröksége felélésével. Már pontosan tudta mi vonzza: Sha­kespeare és a sakk. Mindkettőt telje­sen akarta, meghódítani és tovább­adni egyaránt! Howard Staunton (1810-1874) születéséről máig semmilyen doku­mentumot sem találtak. Mindene­setre családnévként szülőhelye, egy észak-angliai kis falu, Staunton ne­vét viseli. Keresztneve azonban már atyai örökség. A híres sakktörténész, H. J. R. Murray (1868-1955) szerint ugyanis édesapja Carlisle ötödik gróf­ja, Frederick Howard volt, a napóle­oni idők neves politikusa, miniszter és diplomata. Előítéleteink törvény­szerűen akadályoznak meg minket abban, hogy megismerjünk, elismer­jünk és felismerjünk dolgokat, így va­gyunk a nemesség megítélésével is. Helyzetét, szerepét és értékeit szin­te automatikusan vezetjük le a szá­munkra Mikszáth nevével fémjelzett gyilkos szatírából. Már ami az újabb időket illeti. Ezen egy Wesselényi, né­hány Széchenyi nem sokat változtat. Pedig a társadalmilag és anyagilag biztonságban élő kiváltságos, aki az erkölcsin kívül más kényszert nem ismer, megtestesíti a megőrző és fel­hajtó erőt. Csak úgy, kedvtelésből foglalkozik szinte mindennel. Ráadá­sul tradicionálisan magas színvona­lon. Ezt legtisztábban az angol ha­gyomány valósítja meg. Talán ez az oka, hogy kevés képviselőjét ismer­jük el mégis, s azokat sem minden megmosolygástól mentesen. Pedig megérdemelnék. Mint például Car­lisle ötödik grófjának, ahogy akkori­ban mondták: természetes fia, Ho­­ ward Staunton. Önokból is nemes, nagyformátumú tanító, korát meg­előző szervező volt, Shakespeare­­kutatóként és sakkozóként egyaránt. Ő alapította a Chess Players Chronicle-t, az első igazi brit sakkúj­ságot 1840-ben. A játék első angol kézikönyve, a Chess Players Hand­book (A sakkjátékos kézikönyve) is az ő műve 1847-ből. Ez lett aztán még a 20. század elején is minden angol anyanyelvű sakkozó bibliája. Tizennyolc, utolsó szálig elkelt kia­dást ért meg több mint hetven év alatt. A legnépszerűbb magazin, az Illustrated London News hasábjain évtizedekig vezetett sakkrovatán is generációk nőttek fel. A világ első igazi sakk-világversenyét is ő szer­vezte meg 1851-ben, Londonban. Kihasználta a londoni ipari világkiállí­tás adta lehetőséget és a saját tekin­télyét. Amire más aligha lett volna hivatottabb - és persze képes. Sta­unton ugyanis ekkor már közel egy évtizede a sakk világbajnokának te­kintette magát - ahogy a világ is an­nak tartotta, miután párosmérkőzé­seken a negyvenes évek közepére sorra legyőzte előbb a vezető angol, majd a francia, végül a német mes­tereket. A francia Piene Charles Fo­urnier de Saint-Amant (1800-1872) felett 1843-ban, Párizsban aratott el­söprő győzelmével egyben a hall­gatólagos „a sakk világ fővárosa” cí­met is elragadta London számára. Ő adott nevet az angol megnyitásnak (1 .c4), a holland védelmet fejtetőre ál­lító Staunton-cselt (1.d4 f5 2.e4) pe­dig róla nevezték el kortársai. Azonban 51-ben, épp a mond­hatni az ő tiszteletére rendezett ver­senyen kikapott az utódjának tekintett Adolf Anderssentől (1818-1879). Ez­után az életéből hátralévő majd ne­gyedszázadot egyre inkább Shakes­peare világának szentelte. Amiben komoly szerepet játszott egyre romló egészségi állapota is. Ennek ellenére nem kisebb eredményességgel ha­ladt előre. Alig egy évtized alatt meg­teremtette az ismert Shakespeare ősforrások, az úgynevezett fólió és quarto-kiadások egybevetett kritikai összegzését, mindent jegyzetekkel, valamennyi darabot bevezetővel, ke­letkezési adatainak és utóéletének is­mertetésével, valamint kritikával látott el, s az egészet teljessé a használt szavak és kifejezések magyarázatá­val tette. Mindmáig ez a munka - három vaskos kötet-tekintendő kút­főnek a Shakespeare-univerzum va­lamennyi kérdésében. Mégis a mai napig minden sak­kozó vele tart, amikor táblához ül. Ugyanis, bár a sakkjáték verseny­­szabályzatában semmi nem írja elő a tábla méretét és a bábok alakját, 1848 óta mégis Staunton-figurákat használnak minden valamire való versenyen. Ha irigyeinek van igaza, és csak a nevét adta a modern mar­keting első promóciójához (a készle­tet az aláírásával hitelesített díszdo­bozban kínálták), már az is komoly teljesítmény volna. De a kortársak tudni vélték, hogy a tervezésből is ki­vette a részét. A kivitelező mindene­setre, a szabadalmi leírás tanúsága szerint, Nathaniel Cook volt. Staun­ton talán csak igyekezett a sakkbéli alkotásainak megfelelő színvonalú statisztákat állítani a játéktérre. Ahogy Shakespeare gondolatai is megkö­vetelik ugyanezt a színpadon. Néz­zék e szerint az alábbiakat: BIRD MEGNYITÁS A02 Staunton-Williams London, 1851 I. f4 e6 2.e3 f5 3.g3 ©f6 4.ig2 d5 5.<Bf3 c5 6.b3 Öc6 7.0-0 ld6 8.áb2 0-0 9.©e2 lc7 10.öa3 a6 II. Bad1 b5 12.c4 bxc4 13.bxc4 Sb8 14.áxf6 ®xf6 15,cxd5 exd5 16.d4c4 17.£>e5©b4 18.03X04 dxc4 19.a3 áxe5 20.dxe5 ®f7 21.axb4 Sxb4 22.Bd6 ib7 23.e6 ®c7 24.Bd7 ®c8 25.9d1 ic6 26.ixc6 ®xc6 27.9d4 Bf6 28.Sd6 9b5 29.§d8+ ZT8 30.3xf8+ ±xf8 31.9d6+*e8 32.Sd1 1-0 38 Magyar Sakkvilág

Next