Zádori János szerk.: Magyar Sion 1873. (Uj Magyar Sion 4. évfolyam)

I. ÉRTEKEZÉSEK - Liberalismus és az internationale.

358 A LIBERALISMUS önigazgatást. És végre ily eszmék burjánoztak föl a mult században is, mik a „szabadság" és „egyenlőség" jelszava­kat írva zászlóra , a reformationak logikai következménye gyanánt tűnnek föl; teremtői lőnek inkább, mint szülöttei a franczia forradalomnak , és ez időtől fogva a szabadság ezé­ge alatt a szellemi és anyagi téren a forradalmak állandó korszakát igtatták be. Századunkat méltán nevezhetjük a sza­badelvűség korszakának, mert örököse és fejlesztője a múlt századi szabad eszméknek , melyek eleinte csak az encyclo­paedisták körében, utóbb az egész franczia társadalomban egy rendszerré tömörültek , s melyeknek folyományai lőnek korunkban : szabadelvűség a politikában, szabadverseny az ipar terén , teljes indifferentizmus a vallási téren, és mind­ezen aberratióknak logikai következménye: a socialismus a társadalmi téren. Alig egy százada hogy a szabadelvűség korlátlanul uralt Európában, és a népeknek már is nemcsak politikai, de összes szellemi életét is ragályos mételylyel fertőztette be, s várjon honnan meríti a liberalismus elveit? — a ro­szul értelmezett egyéni szabadságból, mert főtörekvése föl­szabadítani az egyént minden isteni és emberi, egyházi és állami befolyástól. Soha annyit nem hallottunk a szabadság­ról beszélni, és soha az emberek annyira még fogalmát is el nem vesztették a szabadságnak mint korunkban. Igaz ugyan hogy az ember a szabadság ösztönét magával hozza a világ­ra. Kant tevé azon észrevételt, hogy a gyermek midőn vi­lágba lép, azért látszik lármázni, mivel tehetetlenségét, hogy tagjait önállóan nem használhatja kinszernek tekinti, azért a szabadságházi igényét lármával nyilvánítja ; igaz az is, hogy a szabadság szeretete él minden ember keblében , és az embernek híven keble sugalmához, ha a társadalom czéljá­nak a haladásnak meg akar felelni, minden törekvését abban kell öszpontosítania, hogy a társadalomban minél több ész­szerű szabadságot létesíthessen , mert a társadalmi élet an­nál tökélyesebb, minél több szabadságot egyesíthet a törvé­nyek sérthetlenségével és az egésznek boldogságával ; oly észszerű szabadságot mindazáltal, mely tovább nem lép.

Next