Zádori János szerk.: Magyar Sion 1873. (Uj Magyar Sion 4. évfolyam)

I. ÉRTEKEZÉSEK - Müncheni reminiscentiák.

maszlaghy ferencz. 431 Miért e­lem? Szagáról ismerem meg Az állatember minden bűneit! Erény van irva e lápon , de egykor Zsivány ruhája volt Az őrült ágyán bölcs fej álmodik Világ és vakság egy hitvány lapon. És valóban. A rongy mely a koldusról leszakadva sze­métre jut, papirra lesz. Az erkölcsbiró, jogtudós, költő, mo­rált, igazságot, költészetet hirdet lapjain, pedig kevéssel az­előtt tán bűnt, igaztalanságot, nyomort fakadt. Ez az élet változatossága. A lét egy örök metamorphosis. Megelevene­dik a por a nagy teremtő keze alatt s lesz belőle ember, ki él, növekszik, küzd vagy élvez , de meghal s ismét por­rá lesz. A születés első intelem a halálra, d­e két határ közti tengés, az élet. Egy pillanat az örök létben, egy perez az örök időben s mégis mennyi keserv, fájdalom, szenvedés vegyüléke. Csak a szellem vívmánya marad örök, s ha az élet csak egy lélekzés s a lélekzés alatt a szellem nagyot, az emberiségre kihatót bira alkotni, a múló élet örökké vál­tozott át, folytatást nyer a századok teljéig. Örökké él az, kinek „fenm­aradt időt fanló szelleme , műveiben." Ezen s hasonló reflexiók közt hagytam oda a nagysze­rű könyvtárt s midőn kilépve a sürgő, forgó népet megpil­lantani, amint űzetve, hajtva dolga után siető , a fényes fo­gatok elegáns tartalma mellett a rongyos koldust, a járda­taposó, here uracs közelében, a targonczája terhe alatt gör­nyedő napszámost, eszembe jutott egy hires, de nyomorban élő tudós autobiographiája, melyben életét azon pillanathoz hasonlító, midőn az embernek fogát húzzák ki. Rövid és fáj­dalmas,­­ ilyen az élet. Komoly gondolataimtól szabadulni akartam. Az idealis­musnak, a költészet világának nincs nagyobb ellentéte mint az emberi élet legprózaibb foglalkozása,­­ az evés. Hia az ember eszik, azon pillanatban leszáll emberi méltósága pie­destáljáról s napfényre hozza állati gyöngéit. Én nem is tu­dom felfogni, hogy tudnak némely emberek gyönyörűséget

Next